Συναντήσεις με υπουργικά στελέχη για Νεώριο, Επιμελητήριο και αεροδρόμιο

Δέσμευση στο Νεώριο και στασιμότητα για αεροδρόμιο

Συνεχείς συναντήσεις με υπουργούς και υψηλόβαθμα υπουργικά στελέχη πραγματοποιήθηκαν εχθές στην Αθήνα, με τα κύρια θέματα να αφορούν στην οικονομική συνέπεια του Νεωρίου, αλλά και από πλευράς του Επιμελητηρίου Κυκλάδων τόσο για τους πόρους του ΕΣΠΑ όσο και για την απουσία αποτελέσματος σε σχέση με το αεροδρόμιο.

Στο υπουργείο Εργασίας, πραγματοποιήθηκε συνάντηση για τα θέματα που αφορούν στο Νεώριο, το οποίο συνεχίζει να βαρύνεται με τις υπέρογκες οφειλές του, με την πλευρά του υπουργείου να ζητά δεσμεύσεις για την οικονομική συνέπεια της επιχείρησης.

Συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν και στο υπουργείο Οικονομίας, με το Επιμελητήριο Κυκλάδων να καταθέτει τις προτάσεις του υπέρ της τόνωσης της επιχειρηματικότητας, με την καλύτερη δυνατή εκμετάλλευση των πόρων του νέου ΕΣΠΑ.

Χωρίς αποτέλεσμα κρίνονται οι ενέργειες σχετικά με το αεροδρόμιο της Σύρου, παρά τις συνεχείς διαβεβαιώσεις των τοπικών παραγόντων περί του αντιθέτου, καθώς το αποτέλεσμα υπολείπεται των μεγαλόστομων ανακοινώσεων.

Οι υπουργικές επισκέψεις συνεχίζονται και σήμερα στη Σύρο, όπου θα μεταβεί ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης για τις επετειακές εκδηλώσεις, η αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας, Ράνια Αντωνοπούλου, ενώ θα έχει και επαφές με την Δημοτική Αρχή και εκπροσώπους φορέων.

Ζητήθηκαν δεσμεύσεις από το Νεώριο

Διευρυμένη συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Εργασίας, υπό τον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου, Ανδρέα Νεφελούδη, για το θέμα του Νεωρίου, στην οποία μετείχαν και εκπρόσωποι των υπουργείων Εθνικής Άμυνας, Ναυτιλίας και Βιομηχανίας.

Στη συνάντηση ήταν παρόντες οι δύο βουλευτές του νομού Κυκλάδων Αντώνης Συρίγος και Νίκος Συρμαλένιος, η διοίκηση του Νεωρίου με τους κ.κ. Νίκο Ταβουλάρη, Κωνσταντίνο Κοκκάλα και Γιάννη Στεφάνου, εκπρόσωποι του Εργοστασιακού Σωματείου, των εργαζομένων του εργολάβου, του Σωματείου Μετάλλου, του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Κυκλάδων και του Επιμελητηρίου Κυκλάδων.

Αρνητική αίσθηση προκάλεσε η απουσία εκπροσώπησης του Δήμου και της Περιφέρειας στην συγκεκριμένη συνάντηση, χωρίς όμως να έχουν διατυπωθεί από πλευράς τους και οι λόγοι της μη παρουσίας τους.

Ζητούμενο της συνάντησης να υπάρξει ένας συντονισμός μεταξύ των εμπλεκόμενων υπουργείων, ώστε να γίνουν ρυθμίσεις των οικονομικών υποχρεώσεων του ναυπηγείου, με πρώτιστο μέλημα την απρόσκοπτη μισθοδοσία των υπαλλήλων, που όμως θα προκύψει από την αποτύπωση των χρεών και τους τρόπους που η ίδια η διοίκηση του ναυπηγείου προτείνει για την μόνιμη διευθέτηση τους.

Το ναυπηγείο σήμερα αντιμετωπίζει για ακόμα μία φορά την απειλή διακοπής της ηλεκτροδότησης του, λόγω ασυνέπειας στην καταβολή των συμφωνημένων, γεγονός που επιβεβαιώνει την ανάγκη τακτοποίησης των οφειλών του.

Εκ μέρους της εταιρείας διατυπώθηκε η άποψη ότι τα έσοδα της δεν επαρκούν για την κάλυψη του συνόλου των υποχρεώσεων της, ενώ για ακόμα μία φορά τέθηκε και το θέμα της δέσμευσης των λογαριασμών της, που λειτουργεί αποτρεπτικά προς αυτό.

Η σταδιακή αύξηση εμπορικής κίνησης που παρουσιάζει το ναυπηγείο, μετά την παύση εργασιών του διαστήματος της απεργιακής κινητοποίησης, δίνει περιθώρια προγραμματισμού κάλυψης των οικονομικών του εκκρεμοτήτων τόσο προς την πολιτεία όσο και προς τους εργαζόμενους και με αυτή την στόχευση δόθηκε προθεσμία μέχρι τις 29 Οκτωβρίου να υποβληθεί σχετική γραπτή πρόταση από την πλευρά του Νεωρίου προς το υπουργείο.

Μετά την υποβολή της σχετικής πρότασης, θα δοθεί η δυνατότητα των υπουργείων προς τα οποία υπάρχουν οφειλές να αντιμετωπίσει το πρόβλημα με σχετικές ρυθμίσεις.

Υπήρξε γενική παραδοχή των συμμετεχόντων για την παροχή στήριξης από πλευράς της κυβέρνησης στο να παραμείνει ανοιχτό το ναυπηγείο, με δεσμεύσεις όμως να λαμβάνονται και από την πλευρά της επιχείρησης και από την πλευρά των εργαζομένων να εξασφαλίζεται η καταβολή των αμοιβών τους.

Ουσιαστικά πρόκειται για μία πρώτη λύση να συντηρηθεί η λειτουργία του ναυπηγείου, ενώ η βιωσιμότητα του, θα εξεταστεί στην γενική πολιτική της κυβέρνησης για την δρομολόγηση μιας συνολικής λύσης για τον τομέα της ναυπηγοεπισκευής στην Ελλάδα.

Εκ μέρους του Επιμελητηρίου εκφράστηκε η θέση ότι με τις υπάρχουσες συνθήκες είναι δύσκολη η βιωσιμότητα του ναυπηγείου και πλησιάζει η επόμενη ημέρα, η οποία θα πρέπει να εξυπηρετεί τον προσανατολισμό του νησιού, αφού αυτή τη στιγμή το Νεώριο αφορά ένα ποσοστό των οικονομικών πόρων που έχει το νησί και όχι όπως παλαιότερα αφορούσε την συντριπτική πλειοψηφία των πόρων του.

Χωρίς αποτέλεσμα για το αεροδρόμιο Σύρου

Το σύνολο των επαφών επιχειρήθηκε να αποτυπωθεί και σε ένα γενικόλογο δελτίο τύπου του Επιμελητηρίου, χωρίς όμως ουσιαστικές αναφορές στα κύρια θέματα που απασχόλησαν τις συζητήσεις.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού αποτελεί το θέμα του αεροδρομίου της Σύρου, για το οποίο δεν υπάρχει καμία ουσιαστική εξέλιξη αναβάθμισης του, παρά τις συνεχείς διαβεβαιώσεις των τοπικών παραγόντων περί θετικών προοπτικών.

Συγκεκριμένα στη συζήτηση με τον υπουργό Οικονομίας, Γ. Σταθάκη, τέθηκε και το θέμα των τεσσάρων αεροδρομίων της άγονης γραμμής των Κυκλάδων, Σύρου, Πάρου, Νάξου και Μήλου, με το υπουργικό ενδιαφέρον να επικεντρώνεται στο αεροδρόμιο της Πάρου.

Και ενώ ο μετέχων στη συζήτηση, πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Γιάννης Ρούσσος, θριαμβολόγησε ειδικά για το αεροδρόμιο της Σύρου, για το οποίο έκρινε ότι «τα πράγματα είναι πολύ απλά», παρά του ότι ο υπουργός επεσήμανε πως πρέπει πρώτα να ξεπεραστούν τα στάδια αρμοδιότητας του υπουργείου Υποδομών.

Σύμφωνα με τον κ. Ρούσσο, η κατάσταση με το αεροδρόμιο της Σύρου «βρίσκεται σε πιο προχωρημένο στάδιο», συμπληρώνοντας πως «η ασφαλτόστρωση του υπάρχοντος διαδρόμου είναι πιο ώριμες οι συνθήκες», χωρίς όμως αυτό να σημαίνει και την λύση του προβλήματος.

Η επέκταση κατά 140 περίπου μέτρα του διαδρόμου προσαπογειώσεων, με την αναφερόμενη ασφαλτόστρωση, που θριαμβολογικά αναφέρεται τόσο από την πλευρά της Δημοτικής Αρχής, όσο και από την πλευρά του Επιμελητηρίου, σίγουρα δεν αποτελούν την λύση της ουσιαστικής ανάπτυξης του αεροδρομίου.

Αυτό διότι τα επίσημα και καθ’ ύλην αρμόδια στελέχη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και μελετητές, με επιτόπια εξέταση των προβλημάτων, είχαν καταλήξει πως κύριο στοιχείο για την αναβάθμιση του αεροδρομίου αποτελεί η ταπείνωση του λόφου στο παλιό «Νεράιδα», ώστε να έχει τη δυνατότητα απρόσκοπτης υποδοχής αεροσκαφών τύπου Q-400, καθ΄ όλη τη διάρκεια του 24ώρου, με πληρότητα θέσεων αλλά και καυσίμων και υπό το καθεστώς οποιονδήποτε καιρικών συνθηκών.

Κατά την άποψη του προέδρου του Επιμελητηρίου «αν υιοθετηθεί το μοντέλο το οποίο είχε τεθεί παλαιότερα για έναν ενιαίο διαγωνισμό, τόσο για την μείωση του λοφίσκου, όσο και την ασφαλτόστρωση, θα ήταν ευκταίο», λεγόμενα που δεν συνάδουν με την θετική έκβαση που παρουσιάζεται.

Το μεγάλο θέμα της ταπείνωσης του λόφου, που αποτελεί και το κύριο στοιχείο επίλυσης του προβλήματος, έχει να αντιμετωπίσει την ολοκλήρωση των διαδικασιών των απαλλοτριώσεων, με τον ίδιο να προδίδει τον εαυτό του λέγοντας πως ακόμα γίνεται «συζήτηση για δύο διαφορετικούς διαγωνισμούς, πράγμα που μπορεί να καθυστερήσει την εξέλιξη», καθώς ο ένας διαγωνισμός θα αφορά στην ασφαλτόστρωση και κατόπιν των απαλλοτριώσεων ένας ξεχωριστός διαγωνισμός για την ταπείνωση του λοφίσκου.

Παραδέχθηκε πάντως τίποτε δεν είναι άμεσα υλοποιήσιμο καθώς όπως είπε «γνωρίζω από πρώτο χέρι τις τρομερές καθυστερήσεις που όλα αυτά τα χρόνια που έχουν γίνει από πλευράς ΥΠΑ, αλλά τώρα προέχει το θέμα πόσο γρήγορα θα γίνουν αυτές οι απαλλοτριώσεις. Από την στιγμή που είναι σε περιοχές που δεν θα έχει αντίκτυπο, οι συγκεκριμένοι ιδιοκτήτες δεν θα έχουν κάποιο πρόβλημα να διαθέσουν τα οικόπεδα, προκειμένου να εξυπηρετηθεί το νησί ολόκληρο».

Σε κάθε περίπτωση σημείωσε πως «προέχουν οι διαδικασίες του υπουργείου Υποδομών».

Για τα τρία άλλα δε αεροδρόμια, να σημειωθεί ότι για το αεροδρόμιο τίποτε δεν μπορεί ακόμα να συζητηθεί με ακρίβεια, καθώς υπάρχουν μελέτες σε εξέλιξη, για το αεροδρόμιο της Νάξου εκκρεμούν τα θέματα απαλλοτριώσεων, ενώ το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται σε σχέση με το αεροδρόμιο της Πάρου, το οποίο βρίσκεται σε εμπλοκή, με την απουσία κτιριακών υποδομών.

Προς το παρόν αναμένεται η επίσκεψη του υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη, στην Πάρο, εντός του επόμενου διαστήματος, για την διαπίστωση της κατάστασης του εκεί αεροδρομίου και την δρομολόγηση λύσεων, ευελπιστώντας να επισκεφθεί και την Σύρο.

Επιχειρηματικότητα στο νέο ΕΣΠΑ

Οι κυβερνητικοί βουλευτές του νομού κλήθηκαν να οργανώσουν μία συνάντηση των εκπροσώπων του Επιμελητηρίου Κυκλάδων με τον υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Γιώργο Σταθάκη, στην οποία παρουσιάστηκε ο Επιμελητηριακός σχεδιασμός για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, με την διαχείριση των πόρων του νέου ΕΣΠΑ.

Πρόκειται για το αναπτυξιακό σχέδιο που εξυπηρετεί τις μέχρι σήμερα κατευθύνσεις του Επιμελητηρίου στον παραγωγικό και εκπαιδευτικό τομέα και το σύνολο των δράσεων που έχει κάνει, με την πλήρη αξιοποίηση τους και την περαιτέρω εξέλιξη τους.

Στον υπουργό παρουσιάστηκαν οι προοπτικές που έθεσε το Επιμελητήριο για την επόμενη διαχειριστική περίοδο του ΕΣΠΑ, με δεδομένο ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έχει, λόγω του Στόχου 2, πολύ μειωμένους πόρους να διαχειριστεί.

Μεταξύ των προοπτικών που τέθηκαν από πλευράς Επιμελητηρίου ήταν και η δημιουργία του συνεδριακού βιοκλιματικού κέντρου στη Σύρο, το οποίο θα λειτουργεί και σαν χώρος εξυπηρέτησης του Επιμελητηρίου, αλλά και γενικότερης λειτουργίας ως συνεδριακού χώρου για το νησί.

Καταλυτική η παρουσία των κυβερνητικών βουλευτών στη συνάντηση, κατά την οποία ο υπουργός έδωσε κατευθύνσεις στο Επιμελητήριο να απευθυνθεί στον υφυπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης αρμόδιο για το ΕΣΠΑ, Αλέξη Χαρίτση, για τον προγραμματισμό νέας συνάντησης εντός του Νοεμβρίου, αλλά και την πρόσκληση που του απευθύνθηκε για επίσκεψη του στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, σε εύλογο χρόνο.