Παρουσίαση του Marketing Plan για την τουριστική προβολή της Σύρου

Με ζητούμενο τη διαχείριση

  • Το πολυδιαφημισμένο από τη Δημοτική Αρχή marketing plan για τον τουρισμό επελέγη να παρουσιαστεί εν κλειστώ 

  • Απαγορεύτηκε η παρουσία των Μέσων Ενημέρωσης από την παρουσίαση 

  • Το στρατηγικό σχέδιο για τον τουρισμό που κατατέθηκε αποτελεί συρραφή πολλών παράπλευρων στοιχείων 

  • Οι προτάσεις δραστηριοποίησης και στοχεύσεων περιορίζονται σε αίτημα διαχείρισης συγκεκριμένων προγραμμάτων του διαδικτύου 

  • Απουσιάζει η στόχευση σε θεματικές μορφές τουρισμού και σε συγκεκριμένο κοινό επισκεπτών

  • Υποτυπώδης αναφορά στον πολιτιστικό προγραμματισμό και την κρουαζιέρα 

  • Αναλυτικές προτάσεις επικοινωνιακών επιλογών χαμηλής ποιότητας και υψηλού κόστους 

  • Η μελέτη παραχωρήθηκε δωρεάν στον Δήμο χωρίς τίποτε να αποκλείει την περαιτέρω συνεργασία των δύο πλευρών για την υλοποίηση της προβολής 

Δειτε όλη την παρουσιαση του marketing plan επιλέγοντας ΕΔΩ

Σε μία κεκλεισμένων των θυρών συνάντηση, πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του Marketing Plan για την τουριστική προβολή της Σύρου, το οποίο αφορά σε προτάσεις επί των απαιτούμενων προωθητικών κινήσεων στην τουριστική αγορά.

Το πολυσυζητημένο και διαρκώς επαναλαμβανόμενο από την Δημοτική Αρχή στρατηγικό πλάνο δράσεων για το τουριστικό «άνοιγμα» της Σύρου, αποτέλεσε από την ανάληψη της θητείας της το σημείο αναφοράς σε κάθε θέμα που απαιτούσε αποφάσεις.

Παρά αυτό το δεδομένο, επελέγη από την πλευρά της Δημοτικής Αρχής και σε αυτή την περίπτωση μία μυστικοπαθής τακτική, με αποτέλεσμα να αντιμετωπιστεί η παρουσίαση του πλάνου δράσης σαν να επρόκειτο για επτασφράγιστο μυστικό, αποκλείοντας την παρουσία εκπροσώπων των Μέσων Ενημέρωσης, προχωρώντας η ίδια σε ενημέρωση για το θέμα κατά το δοκούν.

Άλλωστε, η προσχηματική αιτιολόγηση ότι επρόκειτο για μία τεχνική σύσκεψη αυτοαναιρέθηκε από το ίδιο το δελτίο τύπου του Δήμου, που ανέφερε ότι επρόκειτο για την παρουσίαση του Marketing Plan για την τουριστική προβολή της Σύρου, με παρόντες τα μέλη της Τουριστικής Επιτροπής, Δημοτικούς Συμβούλους και τον Πρόεδρο του Επιμελητηρίου Κυκλάδων.

Ανάλογες δημοσιεύσεις που αφορούσαν στις προτάσεις της τουριστικής προβολής της Σύρου είχαν κατά το πρόσφατο παρελθόν προκαλέσει μέγα θέμα συζητήσεων και αντιπαραθέσεων ακόμα και στο Δημοτικό Συμβούλιο, με τον ίδιο τον Δήμαρχο, απαντώντας σε σχετικό αίτημα συμβούλων της μειοψηφίας να είναι ανακοινώσιμες και ανοιχτές οι συνεδριάσεις των επιτροπών, συναινώντας σε αυτό, ενώ μόλις προ λίγων ημερών είχαν κληθεί όλα τα τοπικά Μέσα Ενημέρωσης να παρακολουθήσουν την σχετική παρουσίαση, η οποία τελικά είχε αναβληθεί, με την τελική όμως να είναι απαγορευτική για τα Μέσα.

Στελέχη της εταιρείας «Gnomi-Draft», παρόντος και του διευθυντή της Γ. Βακόνδιου, παρουσίασαν τις προτάσεις τους σχετικά με την τουριστική στόχευση που πρέπει να τεθεί για το νησί και τις δράσεις μέσω των οποίων θα επιτευχθούν τα βέλτιστα αποτελέσματα.

Η μελέτη παραχωρήθηκε δωρεάν στον Δήμο, χωρίς όμως τίποτε να αποκλείει την περαιτέρω συνεργασία των δύο πλευρών για την υλοποίηση της προβολής.

Ένα πλάνο που θα πρέπει πρωτίστως να τεθεί υπόψη τόσο του συνόλου των δημοτικών συμβούλων, όσο και του κοινού της Σύρου, κατόπιν άλλωστε και της μεγάλης διαφήμισης που έτυχε εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής.

Άλλωστε, ανάλογες θριαμβολογικές παρουσιάσεις είχε διοργανώσει και κατά τις πρώτες ημέρες της θητείας της, με τις υποσχέσεις και μελλοντικών σχετικών επικοινωνιακών κινήσεων.

Σε ότι αφορά στη στρατηγική για τον τουρισμό που παρουσιάστηκε, γίνεται εμφανές πως πρόκειται για συρραφή πολλών παράπλευρων στοιχείων, που θα αρκούσαν να επισυναφθούν ως πληροφοριακό υλικό, με τον καθ’ εαυτό τομέα δραστηριοποίησης και στοχευμένων κινήσεων να περιορίζεται σε αίτημα διαχείρισης συγκεκριμένων προγραμμάτων του διαδικτύου και προτάσεις επικοινωνιακών επιλογών χαμηλής ποιότητας, χωρίς να εστιάζεται η στόχευση σε θεματικές μορφές τουρισμού, σε συγκεκριμένο κοινό επισκεπτών και οι ανάλογοι τρόποι προσέγγισης.

Παρουσίαση στατιστικών στοιχείων

Οι προτάσεις που κατατέθηκαν, όπως από την ίδια την εταιρεία σημειώνεται, αποτελούν συνέχεια, της παρουσίασης που είχε γίνει και στην προηγούμενη Δημοτική Αρχή, τον Δεκέμβριο του 2013, όμως με περισσότερες εξειδικεύσεις και αναθεωρημένη σε πολλά σημεία, συμπεριλαμβανομένων και οικονομικών στοιχείων.

Το σχέδιο που παρουσιάστηκε περιλαμβάνει μία τεχνική ανάλυση, ξεκινώντας από τα βασικά χαρακτηριστικά της διεθνούς αλλά και εσωτερικής τουριστικής αγοράς.

Όσον αφορά στη διεθνή τουριστική αγορά εξειδικεύει με αναφορές στη συνεχώς αυξανόμενη διείσδυση των tour operators και την ανάγκη για all inclusive προϊόντα, την χειραγώγηση των τουριστικών ροών και προορισμών, την αναλογία του μεριδίου της αγοράς και την αδυναμία χειρισμού από τους tour operators μικρότερων ομάδων όπως ομάδες ανώτερης κοινωνικοοικονομικής τάξης, ειδικού ενδιαφέροντος κλπ.

Ειδικά για την εσωτερική αγορά επισημαίνεται η μείωση του αριθμού των τουριστών, η μείωση της διάρκειας των τουριστικών επισκέψεων και η μείωση της μέσης διαθέσιμης δαπάνης.

Δίνονται τα στατιστικά στοιχεία των ετήσιων διεθνών αφίξεων στα 2 διεθνή αεροδρόμια των Κυκλάδων, Μυκόνου και Σαντορίνης, όπως και τα ποσοστά της επταετίας των διακοπών και κατά μεταφορικό μέσον ταξιδίου (αεροπλάνο, πλοίο).

Παρουσιάζονται αναλυτικά, σε ποσοστιαία μέτρηση, τα δημογραφικά στοιχεία που αφορούν τους ταξιδιώτες, παραθέτοντας τα ανά κατηγορίες φύλου και ηλικίας, αστικότητας και γεωγραφικής περιοχής, κοινωνικής τάξης και οικονομικής κατάστασης, απασχόλησης, εκπαίδευσης και αριθμού μελών ανά νοικοκυριό.

Ανάλογα στοιχεία παρατίθενται και όσον αφορά στη συχνότητα, τη διάρκεια και την επιλογή περιοχής των διακοπών ανά φύλο, ηλικία και περιοχή.

Εξειδικεύοντας ειδικά για τις Κυκλάδες ως επιλογή περιοχής διακοπών, δίνονται τα ανάλογα με τα προαναφερόμενα στοιχεία των επισκεπτών.

Στα συμπεράσματα που εξάγονται όσον αφορά στη διεθνή αγορά προτείνεται να εστιαστεί το ενδιαφέρον σε ανεξάρτητους ταξιδιώτες κυρίως από την κεντρική και νότια Ευρώπη, όπως και σε τουριστικούς πράκτορες και όχι tour operators, απαιτείται χρήση σύγχρονων αποτελεσματικών και χαμηλού κόστους μεθόδων επικοινωνίας και αύξηση αναγνωρισιμότητας του τόπου.

Για την εσωτερική αγορά προτείνει την διεκδίκηση «δίκαιου» μεριδίου της αγοράς, δημιουργία και εκμετάλλευση ειδικών ευκαιριών, focus σε συγκεκριμένες περιοχές, χρήση ευέλικτων και χαμηλού κόστους μεθόδων επικοινωνίας και συντήρηση της αναμνησιμότητας.

Αφού επισημαίνονται τα στοιχεία που εξέλιπαν στον τουριστικό προσανατολισμό του νησιού, αλλά και τα υπάρχοντα οικονομικοκοινωνικά δεδομένα, τίθενται οι επιχειρησιακοί στόχοι που δεν είναι άλλοι από την αύξηση της επισκεψιμότητας, την ενίσχυση της πιστότητας και τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου.

Επικοινωνιακά δε, τίθενται οι προϋποθέσεις αύξησης της αναγνωρισιμότητας εκτός Ελλάδας για τον προορισμό, συντήρηση αναμνησιμότητας εντός Ελλάδας, διαχείριση της καλής φήμης, διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό, άμβλυνση αδυναμιών (π.χ. καταλύματα) και δημιουργία ταυτότητας.

Γίνεται δε διαχωρισμός των τομέων ευθύνης, τόσο σε επίπεδο διοίκησης όσο και ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Ταυτότητα και χρήση του διαδικτύου

Κύριο στοιχείο αποτελεί η δημιουργία ταυτότητας του νησιού, όπως αυτή θα αποτυπώνεται μέσα από ένα συγκεκριμένο λογότυπο, όπως και από μία χαρακτηριστική φράση και προς αυτά αναφέρονται πολλές διαφορετικές ιδέες και προτάσεις, ώστε τα δύο στοιχεία να συνδυαστούν άρρηκτα με το νησί, τα οποία συμπεριλαμβάνονταν και στην προ διετίας πρόταση.

Η χρήση αυτών συνδυαστικά με το ανάλογο φωτογραφικό υλικό, μπορούν να λειτουργήσουν επικοινωνιακά, μέσω εξειδίκευσης καταχωρήσεων στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο ή έκδοσης εντύπων για διαφορετικές μορφές τουρισμού που μπορούν να ενδιαφέρουν (θαλάσσιος, θρησκευτικός κ.λ.π.), με τα σχετικά υποδείγματα χρήσης του υλικού.

Χωριστή ενότητα αποτελούν οι προτάσεις σχετικά με την χρήση των μέσων του διαδικτύου, με ειδική αναφορά στο portal για το οποίο σημειώνονται οι απαραίτητες βελτιώσεις, με χαρακτηριστικές αναφορές στις τουριστικές κρατήσεις, την χρονική περίοδο των αναζητήσεων, τις χώρες που δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τις Κυκλάδες, τις δημοφιλέστερες αναζητήσεις για δραστηριότητες, διαμονή, αερομεταφορές.

Δίνονται στοιχεία για τις μηχανές αναζήτησης του διαδικτύου, μέσω των οποίων θα πρέπει να επιλεγεί η καλύτερη θέση παρουσίασης, ενώ προτείνονται και οι ηλεκτρονικές εφαρμογές, που μπορούν να λειτουργήσουν ενισχυτικά.

Μπορεί το site να κρίνεται πως βρίσκεται σε καλό επίπεδο, όμως επισημαίνονται και οι ελλείψεις που παρουσιάζει, με παράλληλη κατάθεση προτάσεων βελτιστοποίησης του, όπως και το ανάλογο κόστος των ενεργειών αυτών.

Αναλύεται το εύρος των δραστηριοτήτων που παρέχει το διαδίκτυο, τομείς προς τους οποίους πρέπει να υπάρξει δραστηριοποίηση, με τα ανάλογα κοστολόγια και για τις συγκεκριμένες ενέργειες.

Πέραν αυτών, επισημαίνεται πως θα πρέπει να υπάρξει στόχευση σε συγκεκριμένο ηλικιακό κοινό επισκεπτών και σε συγκεκριμένες χώρες προέλευσης.

Επικοινωνιακές επιλογές 

Για την επόμενη τουριστική περίοδο του 2016, προτείνεται η στρατηγική επικοινωνίας μέσω τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών εκπομπών, όπως και ιστοσελίδων του διαδικτύου, με τις ανάλογες κοστολογήσεις.

Παράλληλα προτείνεται η χρήση συγκεκριμένης πλατφόρμας marketing στο οποίο θα συνδέεται το site του Δήμου παρέχοντας αναγνώριση των επισκεπτών του site με on line δημογραφικά κοινά και εντοπισμό των κοινών στόχων με τα γνωρίσματα που ενδιαφέρουν για στόχευση, ενώ αναλύονται και τα κόστη προβολής τόσο σε Ελλάδα όσο και σε 5 χώρες.

Το master plan του 2016 με αριθμούς, μεταφράζεται πως μόνο για έμμεση προβολή σε τηλεοπτικές εκπομπές το τρίμηνο Απρίλιο-Μάιο-Ιούνιο, ανέρχεται σε 18.000 ευρώ, για αναφορές σε ραδιοφωνικές εκπομπές την ίδια περίοδο κόστος 10.500 ευρώ, για προβολή σε ελληνικά site το κόστος ανέρχεται σε 10.500 ευρώ, ενώ το κόστος για προβολή μέσω του διαδικτύου σε χώρες του εξωτερικού τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο και στην Ελλάδα για τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο το κόστος ανέρχεται σε 84.000 ευρώ.

Προτείνεται η διανομή κουπονιών, εκτύπωση των σχετικών εντύπων, συνεργασία όλων των ενδιαφερόμενων επιχειρηματιών, με την ανάλογη προβολή των προσφορών, με τα κόστη να καλύπτονται από τους ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες.

Μία γενικόλογη και περιορισμένη αναφορά γίνεται στον τομέα της κρουαζιέρας, ενώ προτείνονται και άτομα αναγνωρίσιμα, προσωπικότητες από τους χώρους της τέχνης, των γραμμάτων, του αθλητισμού, όπως και φορείς που μπορούν να λειτουργήσουν ως πρεσβευτές του νησιού.

Κρίνονται ως αμφιβόλου αποτελέσματος οι συμμετοχές σε τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού και γίνεται μία γενική αναφορά στην προετοιμασία και την επικοινωνία του πολιτιστικού προγράμματος.