Το marketing plan για τον τουρισμό σχολιάζει ο Π. Χρυσαφίδης της δημοτικής παράταξης «Κίνηση πολιτών Σύρου»

«Η ανάπτυξη δεν μπορεί να είναι ευκαιριακή»

Η μελέτη για τον στρατηγικό σχεδιασμό της τουριστικής προώθησης της Σύρου, μετά την παρουσίαση της έχει ήδη τεθεί υπό κρίση, καθώς το αντικείμενο της αποτελεί στοιχείο εκτεταμένου ενδιαφέροντος του συνόλου των κατοίκων της Σύρου, δίνοντας τον βασικό προσανατολισμό για τις ενέργειες αναπτυξιακής προοπτικής του νησιού.

Παρά την απαγόρευση εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής στα Μέσα Ενημέρωσης να είναι παρόντα στην παρουσίαση του marketing plan, η γνωστοποίηση του συνόλου της μελέτης, όπως παραδόθηκε από την εταιρεία «Gnomi-Draft», έδωσε την ευκαιρία στο σύνολο των κατοίκων της Σύρου να λάβουν γνώση ώστε να διαμορφώσουν άποψη για ότι προτείνεται για το τουριστικό μέλλον του τόπου.

Το γεγονός της γνωστοποίησης αυτής από την «Κοινή Γνώμη» φαίνεται πως προκάλεσε ποικίλες ενοχλήσεις, όπως δείχνει και η εκ των υστέρων επισήμανση προς όσους διανεμήθηκε πως δεν αποτελεί δημοσιοποιήσιμο στοιχείο.

Να σημειωθεί όμως πως πρόκειται για μία μελέτη την οποία μπορούσαν να κατέχουν όλοι οι παρευρισκόμενοι στην παρουσίαση, μέλη της τουριστικής επιτροπής του Δήμου, δημοτικοί σύμβουλοι, πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, πως το σχετικό ηλεκτρονικό αρχείο βρισκόταν σε ποσότητα αντιγράφων στον Δήμο, όπως αδιαψεύστως εμφανίζεται και στο σχετικό φωτογραφικό υλικό που προώθησε ο ίδιος ο Δήμαρχος χωρίς καμία εντολή απορρητότητας, όπως εκ μέρους των παρόντων αναφέρθηκε και κυρίως πως δεν επρόκειτο για επίσημο κρατικό έγγραφο αλλά για μία δωρεάν παραχώρηση προς τον Δήμο και άρα προς το σύνολο των δημοτών της Σύρου.

Το περιεχόμενο της μελέτης δεν φαίνεται να εξυπηρετεί την τουριστική ανάπτυξη της Σύρου, η οποία είχε τεθεί ως βασική προτεραιότητα της Δημοτικής Αρχής, δυστυχώς όμως χωρίς αντίκρισμα, όταν το νησί αντιμετωπίζεται όπως κάθε εμπορικό προϊόν και όχι ως προορισμός τουρισμού, που χρήζει ανάλυσης εξειδικευμένων γνώσεων, όπως επισημαίνουν επαγγελματίες του χώρου.

Πέραν των πολλών τρωτών σημείων που παρουσιάζει κύριο στοιχείο είναι ότι πρόκειται για μία μελέτη χωρίς εγγυημένα οικονομικά μετρήσιμα αποτελέσματα, με την ζημία που αυτό συνεπάγεται, αλλά και την απώλεια πολύτιμου χρόνου.

Γνώμη όμως και κρίση επιβάλλεται να εκφράσει και το σύνολο των κατοίκων του νησιού, καθώς πρόκειται για την προοπτική ανάπτυξης του.

«Προστασία των συμφερόντων των πολλών»

Την άποψη του για το marketing plan του τουρισμού εξέφρασε ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Κίνηση Πολιτών Σύρου», Παύλος Χρυσαφίδης, αναφερόμενος τόσο στο κόστος εφαρμογής των προτεινόμενων, όσο και στην προστασία των συμφερόντων του συνόλου των πολιτών της Σύρου, ενώ δεν παραλείπει να θέσει εύλογες απορίες που γεννώνται σχετικά.

Πως κρίνετε το υψηλό κόστος που προκύπτει στην εφαρμογή των όσων η μελέτη προτείνει;

Π. Χ.: «Την στιγμή που η δημοτική αρχή σχεδιάζει την επιβολή αύξησης δημοτικών τελών για να καλυφθεί η «τρύπα» των 360.000 ευρώ, την ίδια στιγμή σχεδιάζει την εφαρμογή ενός marketing plan αρχικού κόστους που ξεπερνά όπως φαίνεται, τις 100.000 ευρώ. Η υλοποίηση προγραμμάτων προβολής του τόπου απαιτεί την διάθεση πολλών πόρων για κάθε χρόνο και δεν μπορεί να αποτελεί ευκαιριακό /ψηφοθηρικού σκοπού, έργο της εκάστοτε δημοτικής αρχής. Ο δήμος και οι Υπηρεσίες του οφείλουν να αποκτήσουν την τεχνογνωσία και όχι η τεχνογνωσία να χάνεται μετά την λήξη της όποιας σύμβασης με τον όποιο ανάδοχο».

Ουσιαστικά αναφέρεστε σε ένα κόστος που θα καλυφθεί από χρήματα των δημοτών ή ακόμα και για επιπλέον επιβαρύνσεις;

Π. Χ.: «Ο δήμος και η δημοτική αρχή οφείλουν να αναζητούν τρόπους για νέα έσοδα τα οποία θα μπορούν να διατίθενται για την προβολή του τόπου και όχι να φορτώνουν με νέα κόστη τον ήδη βεβαρημένο από φόρους πολίτη. Ίσως θα έπρεπε να εξεταστεί η δημιουργία ανταποδοτικού τέλους για την προβολή, στις τουριστικές επιχειρήσεις και όχι το βάρος να φορτωθεί σε όλους τους πολίτες».

Με ζητούμενο πάντοτε την ανάπτυξη του τουριστικού ενδιαφέροντος δεν είναι αναγκαία η προώθηση προς επίτευξη αυτού του σκοπού;

Π. Χ.: «Θα σκεφτόταν κανείς μα είναι λάθος η διαφήμιση και η προβολή του νησιού από την οποία προσδοκάται μεγαλύτερος αριθμός επισκεπτών, άρα μεγαλύτερα έσοδα και συνεπώς περισσότερες θέσεις απασχόλησης; Φυσικά, ποιός θα μπορούσε να αρνηθεί την οικονομική μεγέθυνση του τόπου; Κανείς. Το ζήτημα είναι πάντα οι προτεραιότητες, οι πολιτικές επιλογές και ο μακροπρόθεσμος και ορθολογικός σχεδιασμός με κύριο στοιχείο την προστασία των συμφερόντων των πολλών».

Τι επιπλέον στοιχεία θεωρείται ότι θα έπρεπε να περιέχονται στη μελέτη ή χρήζουν απαντήσεων εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής;

Π. Χ.: «Με την «εν κρυπτώ» παρουσίαση του marketing plan, τουλάχιστον για τα Μέσα Ενημέρωσης, μας δημιουργούνται εύλογα απορίες:

1. Ποιός θα κληθεί να πληρώσει την μεγαλύτερη αυτή προβολή και σε τι βάθος χρόνου;

2. Ποιός θα είναι ο φορέας που θα διαχειριστεί τόσο μεγάλα ποσά και μάλιστα σε άυλες δαπάνες, με ποια διαφάνεια;

3. Τι είδους σχεδιασμός έχει προηγηθεί που να λαμβάνει υπόψη την φέρουσα ικανότητα του νησιού; (επαρκούν οι υποδομές μας για την φιλοξενία ποιού αριθμού επισκεπτών; ο βιολογικός μας, η ΔΕΗ, το αεροδρόμιο, τα ξενοδοχεία, η ύδρευση).

4. Υπάρχει σχεδιασμός για το τι είδους τουριστικές επενδύσεις, δημόσιες ή ιδιωτικές μπορούν να υλοποιηθούν για την τουριστική ανάπτυξη; Είναι προσανατολισμένες με

γνώμονα το σεβασμό στα ιδιαίτερα φυσικά, πολιτισμικά και λαογραφικά χαρακτηριστικά του τόπου μας;

5. Προβλέπεται η λήψη ειδικών μέτρων αντιμετώπισης της ρύπανσης (θαλάσσια, ατμοσφαιρική, ηχητική, αισθητική) που προκαλείται από κάθε είδους δραστηριότητα, καθώς και η υιοθέτηση σύγχρονων μεθόδων αποκομιδής και ανακύκλωσης απορριμμάτων;».

Τελικά έχει βάσεις και προοπτική η μελέτη που παρουσιάστηκε;

Π. Χ.: «Το συγκεκριμένο πλάνο που παρουσιάστηκε μπορεί να είναι καλών προθέσεων, να δηλώνει την αγωνία της δημοτικής αρχής για άμεση ανάπτυξη του τουρισμού, όμως η ανάπτυξη κερδίζεται με βήματα σταθερά και μελετημένα για να μπορεί να φέρει αποτελέσματα και να συνάδει με το περιβαλλοντικό, πολιτιστικό και οικονομικό όφελος, η ανάπτυξη δεν μπορεί να είναι ευκαιριακή και το κυριότερο αφορά τον τόπο και όχι το συμφέρον της παράταξης που σήμερα διοικεί τον δήμο, διαφορετικά θα είναι παλάτια κτισμένα στην άμμο».