Θετική γνωμοδότηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου επί της επικαιροποίησης της κυκλοφοριακής μελέτης Ιστορικού Κέντρου Ερμούπολης

Κυκλοφοριακός προσανατολισμός

Παρουσίαση των βασικών μέτρων που προβλέπονται στη Γ΄Φάση

Τη σύμφωνη γνώμη τους στον κυκλοφοριακό προσανατολισμό που προτείνει η επικαιροποιημένη κυκλοφοριακή μελέτη για το ιστορικό κέντρο Ερμούπολης κατέθεσαν τα μέλη του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου στη χθεσινή συνεδρίασή τους, κατά τη διάρκεια της οποίας αναφέρθηκαν συγκεκριμένα σημεία της.

Σκοπός του περιεχομένου της, η διαμόρφωση μίας βελτιωμένης και καλύτερης κυκλοφοριακής πραγματικότητας στο ιστορικό κέντρο, το οποίο χαρακτηρίζεται από κυκλοφοριακό χάος με φόντο τόσο, το οδικό ύφος της πόλης, όσο όμως και τον τεράστιο κυκλοφοριακό φόρτο που καταγράφεται καθημερινά κι εντονότερα σαφώς, τη θερινή περίοδο.

Η Γ΄ φάση της επικαιροποιημένης μελέτης για την Ερμούπολη περιλαμβάνει συγκεκριμένες προτάσεις, οι οποίες λαμβάνουν υπόψιν μεταξύ άλλων, μετρήσεις για το κυκλοφοριακό φορτίο που υποδέχεται η πόλη, τη λειτουργία ως χώρου στάθμευσης της θέσης Νησάκι, την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας, αλλά και την ανάγκη των μόνιμων κατοίκων να εξυπηρετηθούν και να έχουν πρόσβαση στις κατοικίες τους.

Ανάμεσα σε όσα καταγράφονται στο περιεχόμενό της, φιλοξενούνται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που ήδη εφαρμόσθηκαν την περυσινή θερινή περίοδο, προκειμένου να αποκτήσει η πόλη ένα φιλικό προς τον κάτοικο, αλλά και τον επισκέπτη, πρόσωπο, ενώ αναφέρεται και πρόταση δημιουργίας κόμβου ρύθμισης της κυκλοφορίας στην έξοδο του λιμένα (ύψος Πυροσβεστικής Υπηρεσίας), η οποία όμως δεν είναι δεσμευτική, αφού πρωτίστως απαιτείται η εκπόνηση εξειδικευμένης μελέτης (τοπογραφικής κλπ).

Θα πρέπει να τονισθεί εξ αρχής, πως το ΔΣ του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου γνωμοδότησε θετικά, ωστόσο, η τελική απόφαση για τις νέες ρυθμίσεις που θα προκύψουν στην πόλη είναι υπόθεση του δημοτικού συμβουλίου.

Να σημειωθεί επιπλέον, πως το ύφος της πόλης, δεν επιτρέπει ριζικές αλλαγές, ωστόσο, οδηγεί στην κατεύθυνση διαχείρισης των υφιστάμενων προβλημάτων.

Στη συνεδρίαση του Λιμενικού Ταμείου παρευρέθηκε και ο υπάλληλος των τεχνικών υπηρεσιών, Δαυίδ Διακοδημητρίου.

Μετρήσεις κυκλοφοριακού φόρτου και αναζήτηση στάθμευσης

Ένα εκ των μεγαλύτερων προβλημάτων που απασχολεί το κέντρο της Ερμούπολης αφορά στην κυκλοφοριακή κίνηση που καταγράφεται από και προς την πόλη. Το μέγεθος του εν λόγω προβλήματος αποτυπώνεται γλαφυρά από τις μετρήσεις που έγιναν – κατά τους μήνες Μάρτιο και Ιούλιο όπως αναφέρθηκε στη συνεδρίαση – και οι οποίες δείχνουν με στοιχεία τη ροή οχημάτων που παρατηρείται. “Όπως προέκυψε από την αυτοψία και από τις κυκλοφοριακές μετρήσεις και έρευνες που πραγματοποιήθηκαν στη φάση Ι της μελέτης, η ΠΜ αντιμετωπίζει, κατά τη διάρκεια της τυπικής περιόδου, προβλήματα κυκλοφορίας και κυρίως στάθμευσης. Τα προβλήματα αυτά γίνονται πιο έντονα κατά τους θερινούς μήνες λόγω της συγκέντρωσης οχημάτων παραθεριστών. Οι μεγαλύτεροι κυκλοφοριακοί φόρτοι καταγράφονται στο σταθμό μέτρησης της οδού Μανδηλαρά και ανέρχονται σε 12450 οχήματα περίπου στην κατεύθυνση προς το κέντρο και σε 10800 οχήματα περίπου στη κατεύθυνση προς τη Πλ. Ηρώων, ενώ στον παραλιακό άξονα (ακτή Π. Ράλλη) ανέρχονται σε 11800 και 8400 οχήματα αντίστοιχα”. Το προαναφερθέν ζήτημα συνδέεται άμεσα και με το θέμα της αυξημένης αναζήτησης χώρων στάθμευσης, με φόντο τις επαγγελματικές κι εμπορικές δραστηριότητες που αναπτύσσονται στην καρδιά της πόλης. Όπως αναφέρεται στη μελέτη, αυτή η τεράστια δραστηριότητα “δυστυχώς δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί από τις νόμιμες θέσεις στάθμευσης κατά τις ώρες αιχμής” ενώ τα διερχόμενα οχήματα κατευθύνονται είτε προς το Νησάκι, είτε προς το ιστορικό κέντρο μέσω της οδού Ελ. Βενιζέλου (π. Ερμού) και διαχέονται στα στενά όπου και σταθμεύουν παράνομα.

Eφαρμογή ελεγχόμενης στάθμευσης

Βάσει της υπάρχουσας κατάστασης, πρέπει να αναφερθεί πως, η οργάνωση της ροής προς το κέντρο και η διαχείριση και ο έλεγχος της στάθμευσης είναι τα βασικά εργαλεία ώστε να μετριαστεί το πρόβλημα. Ήδη, όπως ίσχυσε και πέρυσι το καλοκαίρι, προτείνεται ο αποκλεισμός της ανεξέλεγκτης κυκλοφορίας προς το Νησάκι από τις 9 το βράδυ έως και τις 4 τα ξημερώματα, κάτι που μειώνει τον αριθμό των οδηγών που εισέρχονται στο στενό πυρήνα της πόλης. Σε αυτή την κατεύθυνση, η μελέτη για την εξυπηρέτηση του κόσμου προβλέπει την αλλαγή και “πύκνωση” των δρομολογίων των mini bus. “Παυσίπονο” στο μεγάλο πρόβλημα βάσει των κατευθύνσεων, είναι “η επαναφορά του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου. Βάσει αυτού, στις παρόδιες θέσεις στάθμευσης θα μπορούν να σταθμεύουν μόνο οχήματα κατοίκων, ενώ οι επισκέπτες θα μπορούν να σταθμεύσουν τα οχήματά τους στο χώρο στάθμευσης Νησάκι και στους άλλους οργανωμένους χώρους στάθμευσης πέριξ του κέντρου της πόλης”. Η εφαρμογή του μέτρου, τονίζεται επιπλέον, πως, “αποσκοπεί στον περιορισμό των άσκοπων οδικών μετακινήσεων και στην αποτροπή μετακινήσεων προς το κέντρο της πόλης, οι οποίες θα μπορούσαν να γίνουν με άλλο μέσο (πεζή, ΜΜΜ κ.α). Βασική προϋπόθεση λειτουργίας του συστήματος είναι η συστηματική αστυνόμευση”. Πέραν των ανωτέρω, συμπληρωματικά, η πρόταση περιλαμβάνει και “τοπικές τροποποιήσεις του οδικού δικτύου προκειμένου να αντιμετωπιστούν επιμέρους ζητήματα”. Ενδεικτικά, προτείνεται - όπως έγινε και πέρυσι το καλοκαίρι -, “η αντιδρόμηση των οδών Φολεγάνδρου, Αφροδίτης” κ.α.. Θα πρέπει παράλληλα, να αναφερθεί πως, με βάση τη διαμόρφωση της παραλίας μέσω του έργου της ανάπλασης, λογικά θα “ανοίξει” και η δυνατότητα μετακίνησης – τουλάχιστον συστηματικά τη θερινή σεζόν – με ποδήλατα.

Μεγάλο ερώτημα που θα απαντηθεί προφανώς στη σχετική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, όποτε τεθεί το θέμα προς συζήτηση, αποτελεί το τί μέλλει γενέσθαι με τις οδούς Θυμάτων Σπερχειού, Ευαγγελιστρίας, Καλομενοπούλου και Απόλλωνος, οι οποίες πέρυσι αποτέλεσαν την αρτηρία εξόδου οχημάτων από το Νησάκι, αφού δεν είναι γνωστό πώς θα λειτουργήσει το καλοκαίρι η παραλιακή οδός.

Αριθμοί θέσεων στάθμευσης και σκέψεις για τμήμα δικύκλων στο Νησάκι

Σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα της πόλης, στη Γ΄Φάση της επικαιροποιημένης μελέτης σχετικά με τις δυνατότητες στάθμευσης στο κέντρο, αναφέρονται τα ακόλουθα: “Οι νόμιμες παρόδιες θέσεις στάθμευσης στην Π.Μ. εκτιμάται ότι ανέρχονται πλέον σε 142 περίπου θέσεις για ΙΧ, 300 περίπου θέσεις για δίκυκλα, 26 περίπου θέσεις για Ταξί, 10 περίπου θέσεις για υπηρεσιακά οχήματα και 9 θέσεις ΑΜΕΑ. Αντίστοιχα, οι διαγραμμισμένες θέσεις στάθμευσης στον οργανωμένο χώρο στο Νησάκι ανέρχονται στις 145 περίπου θέσεις για στάθμευση ΙΧ επισκεπτών, 38 περίπου θέσεις για στάθμευση ΙΧ εκτός επισκεπτών, 73 περίπου θέσεις για δίκυκλα, 11 περίπου θέσεις για υπηρεσιακά οχήματα και 3 θέσεις ΑΜΕΑ”. Θα πρέπει να τονισθεί, πως, στη συνεδρίαση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, σαν ένα σενάριο που θα εξετασθεί, αναφέρθηκε η ενδεχόμενη κατάργηση λίγων (15 - 20 περίπου) θέσεων στάθμευσης στο Νησάκι και συγκεκριμένα στη νησίδα έναντι του κτιρίου του Λιμεναρχείου, οι οποίες θα μετατραπούν σε θέσεις στάθμευσης (περίπου 70-80) για δίκυκλα. Υπενθυμίζεται δε, πως, το πρόβλημα με τη στάθμευση των δικύκλων παρουσιάστηκε έντονο πέρυσι το καλοκαίρι με τον “αποκλεισμό” του κέντρου, με τους οδηγούς δικύκλων, μη έχοντας διαθέσιμο χώρο, να “στοιβάζουν” τις μηχανές στην έναρξη του πεζοδρομημένου τμήματος. Βέβαια, η έλλειψη χώρων στάθμευσης και για τους μόνιμους κατοίκους, αποτέλεσε ένα εξίσου μείζονος σημασίας ζήτημα, το οποίο είχε πολλάκις τονισθεί εκ μέρους τους προς τη Δημοτική Αρχή.

Κυκλικός κόμβος στο ύψος της Πυροσβεστικής

Προβληματισμός κυρίως εκ μέρους του Λιμενάρχη Σύρου, Ιάκωβου Γκύζη εκφράσθηκε σχετικά με την πρόταση δημιουργίας κυκλικού κόμβου ρύθμισης της ροής, στην έξοδο του λιμένα και συγκεκριμένα στο ύψος της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Αρχικά, διευκρινίστηκε πως, η εν λόγω πρόταση αναφέρεται με σκοπό “την ομαλότερη και ασφαλέστερη είσοδο και έξοδο των οχημάτων από την περιοχή φορτοεκφόρτωσης των πλοίων, την αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας του κύριου οδικού δικτύου, τη μείωση των καθυστερήσεων και την επίτευξη υψηλότερων επιπέδων ασφάλειας τόσο για τους εποχούμενους, όσο και για τους πεζούς”. Από την πλευρά του, ο κ. Γκύζης επεσήμανε πως, προ της λήψης οποιασδήποτε απόφασης για την εφαρμογή αυτού του σεναρίου – που δεν είναι δεσμευτικό – θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν να νέα δεδομένα που θέτει η ανάπλαση, ήτοι, η λειτουργία ποδηλατόδρομου, ενώ επιπρόσθετα και η δυνατότητα απρόσκοπτης εξόδου και εισόδου στο λιμάνι των βαρέων οχημάτων. Τονίσθηκε τέλος, πως, η δημιουργία ενός τέτοιου κόμβου, σε κάθε περίπτωση προϋποθέτει απαραίτητα την εκπόνηση πλήρους και ειδικής μελέτης.