Σήμερα στο δημοτικό συμβούλιο η απόφαση τοποθέτησης ή μη κινητών μπαρών απαγόρευσης διέλευσης οχημάτων σε υφιστάμενους πεζόδρομους του ιστορικού κέντρου

Μέτρα(;) κυκλοφοριακής τάξης

Απόφαση κι επί της πρότασης τοποθέτησης θέσεων ποδηλάτων στην οδό Ευάγγελου Μπαρμπέτα

Η παραβίαση των υφιστάμενων πεζόδρομων από οδηγούς με οχήματα και δίκυκλα στο ιστορικό κέντρο της Ερμούπολης επιχειρείται να αντιμετωπισθεί εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, με τους δημοτικούς συμβούλους να καλούνται σήμερα να αποφασίσουν επί της πρότασης τοποθέτησης κινητών μεταλλικών κιγκλιδωμάτων στις εισόδους αυτών.

Το κυκλοφοριακό ως ζήτημα έχει απασχολήσει και συνεχίζει να απασχολεί το ταλαιπωρημένο κέντρο της Ερμούπολης έχοντας διάφορες “μορφές”, μία εκ των οποίων είναι και η παράνομη διέλευση και στάθμευση σε υφιστάμενους πεζόδρομους, οι οποίοι σε καθημερινή βάση μαστίζονται από τον κυκλοφοριακό όγκο που υποδέχεται η πόλη, κυρίως κατά τις ώρες αιχμής.

Το γεγονός πως, η ασυνείδητη συμπεριφορά οδηγών δεν περιορίζεται, αλλά αντίθετα, μοιάζει να πολλαπλασιάζεται σε καθημερινή βάση, θέτει στο προσκήνιο την πιθανότητα τοποθέτησης κινητών μπαρών σε κατάλληλα σημεία των μικρών οδών που έχουν χαρακτηρισθεί ως “πεζόδρομοι” προκειμένου να αποτρέπεται η παραβίασή τους στο μέτρο του εφικτού.

Ωστόσο, δεδομένης της αυθαίρετης κυκλοφοριακής συμπεριφοράς που αναπτύσσεται στην Ερμούπολη και η οποία ταλανίζει εντονότερα κατά την καλοκαιρινή περίοδο, θα πρέπει να τονισθεί πως, για τη συνολική εικόνα της πόλης γεννάται ιδιαίτερος προβληματισμός, αφού η ενδεχόμενη αύξηση του αριθμού των κινητών μεταλλικών μπαρών, ναι μεν θα περιορίζει το πρόβλημα, όμως θα αποτελεί “παραφωνία” στο ξεχωριστό νεοκλασικό μοτίβο του ιστορικού κέντρου.

Στο περιθώριο του θέματος, κρίνεται αναγκαίο να αναφερθεί ως παράδειγμα επιβολής της κυκλοφοριακής τάξης και ο άφθονος... αριθμός μικρών πλαστικών κολωνακίων και μάλιστα σε κεντρικές οδούς της πόλης, που έρχεται κόντρα με το ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό φόντο του κέντρου.

Πέραν του προαναφερθέντος θέματος, οι σύμβουλοι καλούνται να εγκρίνουν και τη χωροθέτηση της βάσης ποδηλάτων επί της οδού Ευάγγελου Μπαρμπέτα.

“Γλιτώνουν” οι μικρές οδοί από την παράνομη διέλευση

Σύμφωνα με το υπόμνημα που έχουν στη διάθεσή τους οι αιρετοί, περί τις 23 οδούς της πόλης φέρουν τον χαρακτηρισμό του πεζόδρομου και άρα, μπορούν να λειτουργήσουν ως τέτοιοι και κατά κύριο λόγο, αποτελούν μικρούς δρόμους της Ερμούπολης, πέραν των κεντρικών οδών Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη που εντάσσονται σε διαφορετική “κατηγορία” όσον αφορά στη μέχρι σήμερα λειτουργία τους.

Αξίζει να υπογραμμισθεί πως, για την προμήθεια και τοποθέτηση κιγκλιδωμάτων στην πόλη υφίσταται κωδικός με 11.000 ευρώ στον προϋπολογισμό του Δήμου, ενώ, κρίνεται αναγκαίο να αναφερθεί ότι στην εισήγηση των συμβούλων σημειώνεται πως, το Υπουργείο Πολιτισμού “εγκρίνει τον ενδεικτικό τύπο κινητής μπάρας”.

Εκτός των ανωτέρω και ως προς την ουσία της πρότασης, η αρμόδια Υπηρεσία του Δήμου καθώς επίσης και οι αποφάσεις της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής αλλά και η γνωμοδότηση της Δημοτικής Κοινότητας Ερμούπολης εστιάζουν στην ανάγκη παρεμπόδισης της παράνομης διέλευσης ώστε να διευκολύνονται οι πεζοί καθώς και τα ΑΜΕΑ, αφού έως και σήμερα, είναι κοινώς παραδεκτό και παρατηρημένο πως, ακόμη και η πιο μικρή οδός καταλαμβάνεται από δίκυκλα.

Σχετικό απόσπασμα της εισήγησης της Τεχνικής Υπηρεσίας, αναφέρει τα παρακάτω: “Για την παρεμπόδιση της παράνομης διέλευσης μέσω των πεζόδρομων και την υπενθύμιση ισχυουσών ρυθμίσεων προς τους οδηγούς, η υπηρεσία μας εισηγείται την τοποθέτηση κινητών εμποδίων (μπαρών κατάλληλα σημασμένων) στις εισόδους των πεζόδρομων στις οδούς όπως αυτές σημειώνονται στο συνημμένο διάγραμμα. Η υπηρεσία μας εισηγείται και για λόγους κοινωνικούς την τοποθέτηση κινητών μεταλλικών κιγκλιδωμάτων σε σχήμα Π φέροντας την ένδειξη του πεζόδρομου έτσι ώστε το άνοιγμα από τη μία πλευρά να είναι τουλάχιστον 0,9 μ. (ΦΕΚ 262/2009 αρθ. 1&2)”. Στο ίδιο περιεχόμενο διευκρινίζεται δε, πως, οι μπάρες έχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές ώστε να είναι δυνατή η αφαίρεσή τους για την αντιμετώπιση κάποιας έκτακτης ανάγκης αλλά να διευκολύνεται η πρόσβαση σε ΑΜΕΑ. “Με τον τρόπο αυτόν θα αποκλειστεί η διέλευση των οχημάτων, αλλά και θα επιτρέπεται η αφαίρεσή τους για την είσοδο των οχημάτων έκτακτης ανάγκης, οργανισμούς κοινής ωφέλειας για αποκαταστάσεις τυχόν βλαβών. Επίσης, ενημερώνονται οι οδηγοί ότι η οδός έχει χαρακτηριστεί πεζόδρομος, αποτρέπεται όσο το δυνατόν η προσπέλασή της από δίκυκλα και τέλος είναι προσπελάσιμη από ΑΜΕΑ”.

Κατόπιν της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, στην περίπτωση που εγκριθεί η τοποθέτηση μεταλλικών κινητών μπαρών, θα ενημερωθεί και η Αστυνομική Διεύθυνση Κυκλάδων.

Κάποιες από τις οδούς που είναι μικροί πεζόδρομοι έχουν ακολουθούν: Αν. Συγγρού, Δ. Βικέλα, Ε. Ροΐδη, Ανάφης, Μυκόνου, Άνδρου, Τιμολ. Αμπελά, Κωτσοβίλη, Αντιπάρου, Πάρου, Ζαλόγγου, Βοκοτοπούλου κλπ.

Βάση ποδηλάτων στην οδό Ευάγγελου Μπαρμπέτα

Στο γενικότερο πλάνο της προσπάθειας να μετριαστεί το κυκλοφοριακό χάος της πόλης, λαμβάνονται αποφάσεις ώστε να ενισχυθεί η χρήση του ποδηλάτου από τους πολίτες. Εκτός από τον ποδηλατόδρομο που περιλαμβάνει το τμήμα του παραλιακού μετώπου από το ύψος της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας μέχρι το κέντρο, η λειτουργία του οποίου θα φανεί όταν παραληφθεί το έργο της ανάπλασης, προωθείται και η δημιουργία ποδηλατόδρομου στην οδό Ευάγγελου Μπαρμπέτα με τη συνδρομή της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης απόφασης, οι σύμβουλοι καλούνται να εγκρίνουν τη χωροθέτηση της βάσης των ποδηλάτων. Μεταξύ άλλων, στην εισήγηση διευκρινίζεται πως, “Ο Δήμος μας προτίθεται να υλοποιήσει το έργο του ποδηλατόδρομου από την Πυροσβεστική έως και την Ακτή Μ. Δουράτσου και γι αυτό απαιτείται η χωροθέτηση χώρου στάθμευσης ποδηλάτων. (...) Κατά την αυτοψία προέκυψε ότι δεν έχει εφαρμοστεί η κυκλοφοριακή μελέτη στο συγκεκριμένο σημείο και δεδομένης της χωροθέτησης των ποδηλάτων προτείνουμε την εφαρμογή της μελέτης στο τμήμα της οδού Ε. Μπαρμπέτα μεταξύ της οδού Ασυμομύτη και της ανώνυμης δυτικά οδού, τοποθετώντας τις αντίστοιχες πινακίδες σήμανσης”.

Αξίζει να τονισθεί πως, η τοποθέτηση θα γίνει υπό την επίβλεψη της Τεχνικής Υπηρεσίας ενώ τέλος, θα πρέπει να αναφερθεί πως, από τη συγκεκριμένη θέση θα μπορούν να εξυπηρετούνται και όσοι οδηγοί σταθμεύουν στον οριοθετημένο χώρο της Ακτής Μ. Δουράτσου και του νέου parking που διαμόρφωσε ο Δήμος έναντι του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης.