Αυστηρώς ακατάλληλο
- Τετάρτη, 4 Μαΐου, 2016 - 06:10
Ένα αρνητικό γεγονός ήρθε να προσθέσει ένα ακόμα πρόβλημα στη Σύρο και αφορά στην πρόσδεση του πλοίου Aqua Spirit στην παλιά του θέση στο μέσον της παραλίας, αγνοώντας όχι μόνο το έργο της ανάπλασης της παραλιακής ζώνης, όχι μόνο την φθορά που προκάλεσε, αλλά αγνοώντας πρωτίστως την ασφάλεια των πολιτών της Ερμούπολης, με το Λιμεναρχείο να προκρίνει την ασφάλεια του πλοίου.
Παρά τον χωροταξικό ορισμό του λιμανιού της Ερμούπολης, το πλοίο των ενδοκυκλαδικών δρομολογίων έδεσε κατ’ εντολή του Λιμεναρχείου, εκτός του εμπορικού τμήματος του λιμένα, στον χώρο πρόσδεσης των σκαφών αναψυχής, ακυρώνοντας το συγκεκριμένο τμήμα της παραλίας ως χώρο χρήσης των πολιτών και προξενώντας παράλληλα φθορές, στις μαρμάρινες πλάκες του νέου έργου.
Έντονη και δριμεία η κριτική για την συγκεκριμένη ενέργεια, καθώς με μία κίνηση καταρρίφθηκε κάθε προσπάθεια αναβάθμισης του παραλιακού μετώπου, ενώ ο προβληματισμός που κυριάρχησε αφορούσε όχι μόνο στις φθορές που προκλήθηκαν αλλά κυρίως την ασφάλεια των πολιτών, καθώς διακοπτόταν από τον καταπέλτη του πλοίου πρωτίστως όλο το πεζοδρόμιο, οι πλάκες όδευσης τυφλών και ο ποδηλατόδρομος.
Από την πλευρά του ο Λιμενάρχης της Σύρου υπεραμύνεται της απόφασης του, καθώς κρίνει πως επρόκειτο για την μόνη ασφαλή θέση για τη διανυκτέρευση του πλοίου.
Η πρόσδεση και οι φθορές
Εκ μέρους του Λιμεναρχείου υποστηρίχθηκε πως η ταυτόχρονη πρόσδεση εντός του εμπορικού λιμένα των δύο πλοίων που εκτελούν τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια, δεν επιτρέπει άνεση ελιγμών στο Super Fast, το οποίο αναμενόταν.
Βέβαια δεν θα πρέπει να παραγνωρίζεται πως η Σύρος διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα και ασφαλέστερα νησιωτικά λιμάνια, το οποίο παρέχει τη δυνατότητα υποδοχής και πρόσδεσης πολλών πλοίων.
Η χωροθέτηση των χρήσεων του λιμένα, σαφώς και ορίζεται από το Λιμενικό Ταμείο, κατ’ αρμοδιότητα του, όμως βάσει της νομοθεσίας, όταν τίθενται θέματα ασφάλειας πλοίου και επιβατών, οι αποφάσεις του Λιμεναρχείου υπερκαλύπτουν την όποια απόφαση του Δημοτικού φορέα.
Μπορεί να προβάλλεται η άποψη πως ο εν λόγω χώρος επιλέχθηκε λόγω έντονων καιρικών φαινομένων και της ταυτόχρονης παρουσίας των δύο πλοίων της ενδοκυκλαδικής γραμμής, με ζητούμενο την ασφάλεια του πλοίου, όμως είναι θέμα προτεραιοτήτων για το εάν προέχει ή όχι η ασφάλεια των πολιτών της Σύρου, η οποία τέθηκε εν αμφιβόλω με την συγκεκριμένη επιλογή.
Με την πρόσδεση του Aqua Spirit στη συγκεκριμένη θέση σαφώς και διασαλεύτηκε η ασφάλεια των πολιτών, καθώς καλύφθηκαν από τον καταπέλτη του πλοίου οι πλάκες όδευσης των ατόμων με προβλήματα όρασης, ενώ «καταργήθηκε» στο σημείο εκείνο και ο ποδηλατόδρομος.
Καταστροφή προκλήθηκε με το σύρσιμο του καταπέλτη και στις μαρμάρινες πλάκες, οι οποίες πρόκειται άμεσα να αλλαχθούν, ενώ ακόμα δεν έχει κατανοητή αυτή η ενέργεια όταν το πλοίο είχε ήδη αποβιβάσει επιβάτες και οχήματα και μετέβη στο σημείο απλώς για παραμονή του τη νύχτα, γεγονός που δεν αιτιολογεί αυτό το σύρσιμο του καταπέλτη, ο οποίος θα μπορούσε κάλλιστα να παραμείνει ανασηκωμένος αρκετά πάνω από το έδαφος.
Επίσης δεν θα πρέπει να παραγνωριστεί το γεγονός πως το συγκεκριμένο σημείο ορίζεται ως χώρος πρόσδεσης των σκαφών αναψυχής, με τους ιδιοκτήτες των ήδη δεμένων εκεί ιστιοφόρων να το σκεφτούν πολύ εάν θα ξαναπλευρίσουν στο λιμάνι της Σύρου.
Όσον αφορά δε τον αποκλεισμό της εναλλακτικής που προτάθηκε για πρόσδεση του πλοίου στη μέσα πλευρά της προβλήτας των κρουαζιεροπολοίων, στο Νησάκι, η απόρριψη της θέσης ως μη εξυπηρετικής λόγω καιρού προκαλεί αμφιβολίες, καθώς πως μπορεί να μην είναι ασφαλής για το πλοίο αλλά να κρίνεται ασφαλής για όλα τα ιστιοφόρα, που παρά του ότι κατά πολύ μικρότερα σκάφη, επιλέχθηκε να μεταφερθούν και να δέσουν στο εν λόγω σημείο.
Ο Λιμενάρχης υποστηρίζει την συγκεκριμένη επιλογή
Σε σχέση με το θέμα που προέκυψε την άποψη του κατέθεσε στην «Κοινή Γνώμη» ο Λιμενάρχης Σύρου, Ιάκωβος Γκύζης, υποστηρίζοντας την λύση που προτάθηκε ως τη μόνη ενδεδειγμένη.
Όπως είπε «όταν υπάρχουν δύο πλοία στο λιμάνι, κάπου πρέπει να πάει το δεύτερο, από τη στιγμή που θα έχουμε και πλοίο μετά. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει άλλος χώρος για διανυκτέρευση».
Διευκρίνισε πως αυτή η επιλογή δεν είναι για καθημερινή πρόσδεση, καθώς τα ενδοκυκλαδικά δεν έχουν κάθε μέρα διανυκτέρευση στη Σύρο, «αλλά μέχρι να βρεθεί κάτι άλλο αναγκαστικά κάπου πρέπει να δένει το πλοίο», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τα λεγόμενα του κ. Γκύζη «παγκοσμίως η χρήση των λιμένων είναι η ασφαλής πρόσδεση των πλοίων, ούτε η βόλτα, ούτε το ποδήλατο, ούτε το τραπεζοκάθισμα. Πρώτα απ’ όλα είναι να δέσει ασφαλώς το πλοίο και να μην έχουμε ατύχημα, όπως είχαμε και στο παρελθόν, τον Οκτώβριο».
Σε ερώτημα σχετικά με το έργο της ανάπλασης, ανέφερε πως «όταν γινόταν η ανάπλαση ήταν γνωστό ότι κάποια στιγμή θα έχουμε δύο πλοία. Βέβαια θα γίνει ότι είναι δυνατό ώστε να μην φθαρεί κάτω. Δηλαδή ο καταπέλτης να είναι ίσα-ίσα και να μην πηγαίνει μέχρι έξω όπως πήγε προχθές και να μπουν οι στρωμάτσες από κάτω για να μην γδαρθούν οι πλάκες».
Για την προοπτική επιλογής άλλης θέσης δεν φάνηκε αισιόδοξος καθώς ανέφερε ότι «μέχρι να βρεθεί κάτι άλλο, που δεν ξέρω πως και πότε θα βρεθεί, αναγκαστικά κάπου το δεύτερο πλοίο πρέπει να διανυκτερεύει. Αν και εφόσον υπάρχει άλλη θέση και μπορέσει να βρεθεί κάτι. Είναι λίγο δύσκολο να βρεθεί άλλη θέση, διότι και οι συνθήκες πρέπει να είναι τέτοιες που να διευκολύνουν και είναι πολλοί οι παράγοντες. Πάντα κύριος γνώμονας για μας είναι η ασφάλεια του πλοίου».
Σε ότι αφορά στον γενικότερο σχολιασμό που υπήρξε για το γεγονός, η απάντηση του Λιμενάρχη ήταν ότι «όποιος σχολιάζει να βρει μία λύση για το πώς θα δένει το πλοίο. Το να λέμε και να σχολιάζουμε είναι το πιο εύκολο. Είναι πάρα πολύ εύκολο να σχολιάζουμε πίνοντας τον καφέ μας στο καφενείο. Αν γίνει κάποια ζημιά όπως είχε γίνει τον Οκτώβριο που φύγαν οι προπέλες, τι θα γίνει;».
Για την αμφίδρομη λογική της ασφάλειας και προς την πλευρά των πολιτών, ο κ. Γκύζης υποστήριξε ότι «η συγκεκριμένη θέση υπήρχε και πριν την ανάπλαση, αναγκαστικά για πρόσδεση. Δεν είδα να έχει γίνει κανένα ατύχημα τότε. Ποιός πεζός είχε χτυπήσει στο πλοίο;».
Όμως άλλαξαν τα δεδομένα με την ανάπλαση και έχουν οριοθετεί κάποιες χρήσεις χώρων στο λιμάνι, ενώ κάποιο άτομο με προβλήματα όρασης δεν θα μπορεί να εξυπηρετηθεί.
Επ’ αυτού ο Λιμενάρχης είπε πως «αυτό το είχαμε επισημάνει από την αρχή της ανάπλασης, ότι έτσι όπως είναι το λιμάνι, εάν έρθει και δεύτερο πλοίο θα πρέπει αυτός ο χώρος αναγκαστικά να χρησιμοποιηθεί».
Υπό εξέταση οι εναλλακτικές
Εναλλακτικές λύσεις υπάρχουν και είναι αρκετές, όμως για την επιβολή τους απαιτείται και η επίδειξη ανάλογης πυγμής, προκειμένου να γίνουν αντιληπτοί οι κανόνες του λιμανιού.
Η γεωμορφία δε όχι μόνο του λιμανιού αλλά και των πέριξ αυτού υποδομών, παρέχει την ευκολία εναλλακτικών λύσεων, σε ειδικές περιπτώσεις φιλοξενίας σκαφών.
Χωρίς καμία διάθεση υποκατάστασης των ειδικών και της εξειδικευμένης γνώσης τους, με μοναδικό στοιχείο την κοινή λογική, υπάρχει ο χώρος στη μέσα πλευρά της προβλήτας των κρουαζιερόπλοιων, όπως και το σύνολο του μήκους της προβλήτας στο Νησάκι.
Επίσης, σε ειδικές περιπτώσεις και όταν η ανάγκη το προστάζει, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί τόσο ο χώρος στη ΜΕΤΚΑ, παρά του ότι είναι για να φιλοξενεί μόνο πλοία καυσίμων, όπως και ο χώρος στο αλιευτικό καταφύγιο στον Ταρσανά και φυσικά πλησίον του άλλου πλοίου των ενδοκυκλαδικών δρομολογίων στην Πυροσβεστική.
Εάν η ναυτική γνώση κρίνει τους εν λόγω χώρους απαγορευτικούς και όταν δημιουργείται ανάγκη εξυπηρέτησης πλοίων, όπως έγινε στην προκειμένη περίπτωση με το Aqua Spirit, τότε μάλλον το έργο της ανάπλασης της παραλίας θα πρέπει να παραμένει δυσλειτουργικό στο συγκεκριμένο σημείο.
Αυτό προκύπτει, καθώς μπορεί να διατυπώθηκε η άποψη πως επρόκειτο για προσωρινή λύση, όμως η ιστορία έχει αποδείξει πως τίποτε μονιμότερο του προσωρινού, όπως άλλωστε ίσχυε και όλα τα προηγούμενα χρόνια, όπου παρά τις συνεχείς αντιρρήσεις και διαμαρτυρίες, κατοίκων και επιχειρηματιών, παρά την περιβαλλοντική αλλά και κυκλοφοριακή όχληση που προκαλούσε το πλοίο των ενδοκυκλαδικών δρομολογίων, που έδενε μονίμως στο ίδιο σημείο, η ιστορία επαναλαμβάνεται.
Η συγκεκριμένη άποψη συνεχίζει να επιβάλλεται, αγνοώντας όλα τα προαναφερόμενα, όπως και όχι μόνο το πολυδάπανο έργο της ανάπλασης της παραλιακής ζώνης, αλλά και της ασφάλειας των πολιτών.
Προκειμένου να διευκρινιστούν οι λόγοι που οδήγησαν στην συγκεκριμένη απόφαση, να εξεταστούν όλες οι πιθανές εναλλακτικές λύσεις και στην περίπτωση που καμία εξ αυτών δεν κρίνεται αξιόπιστη και εφαρμόσιμη, τότε να βρεθεί η εναλλακτική, που θα αποτρέψει από την επανάληψη του προχθεσινού απαράδεκτου φαινομένου στο κέντρο της παραλίας και της περαιτέρω φθοράς του έργου, θα πραγματοποιηθεί σήμερα το μεσημέρι σύσκεψη στο Δημαρχείο, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Τρίτο στέγαστρο για την αυξημένη επιβατική κίνηση
25 Απρ. 2024 - 6:20 - Τα προβληματικά σημεία της ανάπλασης
13 Δεκ. 2016 - 6:19 - “Πακέτο” μέριμνας λιμενικών εγκαταστάσεων
27 Μαΐου. 2016 - 6:10 - Ρότα προς το καρνάγιο
18 Μαΐου. 2016 - 6:10 - Άστοχη επιλογή πρόσδεσης και παραμονής
2 Μαΐου. 2016 - 21:55