Συνεδρίαση Επιτροπής Διαβούλευσης για τα κυκλοφοριακά μέτρα πεζοδρόμησης την καλοκαιρινή σεζόν

Προτάσεις, προβληματισμοί κι άλυτα ζητήματα

Τις θέσεις, τις ενστάσεις αλλά και τον προβληματισμό τους αναφορικά με επιμέρους θέματα των κυκλοφοριακών προτάσεων της Δημοτικής Αρχής για την καλοκαιρινή περίοδο κατέθεσαν οι συμμετέχοντες στη συνεδρίαση της Επιτροπής Διαβούλευσης, στο πλαίσιο μίας δίωρης συζήτησης στην οποία παρέστη και ο δήμαρχος.

Αν και στη γενική κατεύθυνσή του, ο διάλογος που αναπτύχθηκε ανάμεσα σε εκπροσώπους επαγγελματικών ομάδων, επιχειρηματιών, επαγγελματιών οδηγών ταξί, mini bus και λεωφορείων, καθώς επίσης κι εκπροσώπων Συλλόγων αλλά και ΑΜΕΑ με τη δημοτική πλευρά κύλησε ομαλά, ωστόσο δεν έλειψαν και οι εντάσεις που εστιάστηκαν κυρίως στο θέμα της χωροθέτησης της νέας αφετηρίας για τα ταξί.

Κατόπιν της παρουσίασης των γενικών προτάσεων της Δημοτικής Αρχής από τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών, Σταύρο Γουσγουνέλη και τον Γιώργο Μαραγκό, ακολούθησαν οι παρατηρήσεις – τοποθετήσεις των παρισταμένων μελών.

Παρακάτω παρουσιάζονται τα βασικότερα σημεία εξ όσων συζητήθηκαν στη συνεδρίαση της Παρασκευής ενώ αναφέρεται ότι δεν εκπροσωπήθηκε ο υπό σύσταση Σύλλογος των Μονίμων Κατοίκων του Κέντρου, τα μέλη του οποίου έχουν γνωστοποιήσει ωστόσο, την πρόθεση προσφυγής κατά των μέτρων, αν δεν εισακουσθούν τα αιτήματά τους.

ΑΜΕΑ

Τον Σύλλογο “Δικαίωμα” των Ατόμων με Αναπηρία στη Σύρο εκπροσώπησε η πρόεδρός τους, Ζωγραφιά Δόγου, η οποία αναφορικά με την πεζοδρόμηση αιτήθηκε την απρόσκοπτη πρόσβαση των ενδιαφερόμενων συμπολιτών μας στο πεζοδρομημένο τμήμα, με την επίδειξη της σχετικής ταυτότητάς τους, όπως άλλωστε ορίζει ο νόμος.

Πέραν αυτού, η κ. Δόγου εστίασε την αναφορά της και σε ζητήματα λειτουργικότητας ή μη, αρκετών ραμπών στην παραλιακή ζώνη, θίγοντας το θέμα της ολισθηρότητάς τους, καθώς επίσης και το πρόβλημα της ύπαρξης τραπεζοκαθισμάτων πλησίον τους, κάτι που όπως εξήγησε, δυσχεραίνει τη μετακίνηση των αναπηρικών αμαξιδίων. Πρόσθεσε δε, πως, οι θέσεις στάθμευσης ΑΜΕΑ θα πρέπει να προσδιοριστούν καλύτερα σε επίπεδο περιγράμματος, κάνοντας ταυτόχρονα έκκληση προς τους οδηγούς εντός της πόλης, ώστε αυτοί οι χώροι να μην καταλαμβάνονται αυθαίρετα. Η ίδια επεκτάθηκε και σε σημεία εκτός πόλεως, όπως στο ύψος του Γενικού Νοσοκομείου Σύρου, κάνοντας λόγο για “τυφλές” ράμπες που δεν οδηγούν πουθενά.

Εμπορικός Σύλλογος Σύρου

Εκ μέρους του εμπορικού κόσμου τοποθετήθηκε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, Ευάγγελος Αλεξανδρίδης προβαίνοντας αρχικά σε ένα γενικότερο σχόλιο για το αποτέλεσμα του έργου της ανάπλασης. Εκφράζοντας την ικανοποίηση του εμπορικού κόσμου για τη θετική – συνολικά – αλλαγή της παραλιακής ζώνης, έκανε μνεία στη συνέχεια, για συγκεκριμένα σημεία που το πλάτος του δρόμου φαίνεται να έχει περιοριστεί σημαντικά. Σχετικά με το βασικό ζήτημα των μέτρων πεζοδρόμησης έθιξε την κατάργηση θέσεων στάθμευσης οχημάτων, σημειώνοντας πως, παράλληλα αναπτύσσονται οι θέσεις στάθμευσης δικύκλων, τονίζοντας προς τη Δημοτική Αρχή πως, οφείλει να αναζητήσει τρόπους κάλυψης των τεράστιων αναγκών στάθμευσης, ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες που θέλουν να προσεγγίσουν στο κέντρο.

Στην ατζέντα του, συμπεριέλαβε και τις προτάσεις λειτουργίας της οδού Σταματίου Πρωίου εμμένοντας στην άποψη πως το πρώτο τμήμα της έως και το ύψος της οδού Χίου (αγορά) θα εξυπηρετεί για ολιγόλεπτη στάση. Σημείωσε δε, πως τάσσεται αντίθετος ο Σύλλογος με τη μεταφορά της αφετηρίας των ταξί στο συγκεκριμένο χώρο.

Έκπληξη – κι ενδεχομένως αρνητική – προκάλεσε η αναφορά του ίδιου όσον αφορά στην εξέταση της δυνατότητας (εκ περιτροπής χρονικής) άρσης του κλασικού πεζόδρομου της πόλης, ήτοι των οδών Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη, που όμως, όπως διευκρίνισε ευθύς αμέσως, δεν αποτελεί οργανωμένο αίτημα του Συλλόγου, αλλά μόνον μία σκέψη επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται κυρίως στην οδό Πρωτοπαπαδάκη.

Δικηγορικός Σύλλογος Σύρου

Ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Σύρου, Νίκος Παγίδας επεσήμανε την απουσία συγκοινωνιολόγου από τη διαβούλευση, εξηγώντας πως, βάσει αυτού του δεδομένου δεν μπορεί παρά να εκφράσει ο κάθε πολίτης την αυστηρώς προσωπική θεώρησή του επί των κυκλοφοριακών ζητημάτων. Μεταξύ άλλων, εστίασε στο συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα των μονίμων κατοίκων να έχουν απρόσκοπτη δυνατότητα πρόσβασης και απομάκρυνσης από τις κατοικίες τους, λέγοντας δε, πως, είναι ένα ζήτημα που δεν μπορεί να παρακάμψει η δημοτική πλευρά, όταν μιλάμε για ιδιοκτησίες πολιτών. Σε ανάλογο μήκος κύματος, έκανε αναφορά και για την πρόσβαση των ταξί στο κομμάτι της πεζοδρόμησης, καθώς υποστήριξε ότι με αυτόν τον τρόπο εξυπηρετούνται υπερήλικες, ΑΜΕΑ αλλά ακόμη και τις βραδινές ώρες πολίτες που ενδεχομένως να έχουν προβεί σε κατανάλωση αλκοολούχων ποτών και δεν επιτρέπεται να οδηγήσουν.

Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, υπογράμμισε κατηγορηματικά πως, η ιδιαιτερότητα της Ερμούπολης ως πόλης αστικής, δεν μπορεί να παρακαμφθεί, προσθέτοντας πως, σε αυτό το πλαίσιο η Δημοτική Αρχή οφείλει να σεβαστεί ότι δεν αποτελεί μία νεκρή, αλλά αντίθετα μία ζώσα πόλη.

Σύλλογος Επιχειρηματιών Εστίασης “Τερψιχόρη”

Υπέρ της εφαρμογής μίας ορθής πεζοδρόμησης τάχθηκε ο πρόεδρος του Συλλόγου Επιχειρηματιών Εστίασης “Τερψιχόρη”, Δημήτρης Αρβανίτης επισημαίνοντας πως, το νησί πρέπει να επιδιώξει την αναβάθμισή του. Στηρίζοντας τις απόψεις που εμμένουν στη μη δυνατότητα πρόσβασης κανενός οχήματος ή δικύκλου στο πεζοδρομημένο τμήμα, γνωστοποίησε τον προβληματισμό των επιχειρηματιών ως προς τη διατήρηση ανοικτής της παραλιακής οδού, λέγοντας πως, τα μέλη του Συλλόγου αν και θα προτιμούσαν την απαγόρευση πρόσβασης, ωστόσο κατανοούν πως αυτό δεν είναι υλοποιήσιμο σενάριο. Πρότασή του για την όσο το δυνατόν πιο ήπια κυκλοφορία από την παραλιακή ζώνη προς το Νησάκι, αποτέλεσε η δυνατότητα στάσης και αναστροφής των mini bus πλησίον των στεγάστρων αναμονής επιβατών, ώστε να μην είναι συνεχής η παρουσία τους μπροστά από τις επιχειρήσεις εστίασης και τα καφέ της παραλίας.

Επιπλέον, από την πλευρά του υπήρξε άρνηση ως προς την εξέταση του σεναρίου άρσης της πεζοδρόμησης των οδών Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη γνωστοποιώντας πως υφίστανται επιχειρήσεις που επιθυμούν να αναπτύξουν τραπεζοκαθίσματα. Τέλος, ο κ. Αρβανίτης δεν παρέλειψε να θίξει την ανάγκη τήρησης του ωραρίου τροφοδοσίας εκ μέρους των επιχειρηματιών, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο σε μία τάξη όσον αφορά ένα κομμάτι του παζλ για τη λειτουργία της πόλης.

ΚΤΕΛ και mini bus

Με τη σειρά τους, εκπρόσωποι των ιδιοκτητών και οδηγών λεωφορείων πρότειναν προς τη Δημοτική Αρχή να εξετάσει τον προβληματισμό τους όσον αφορά στα σημεία αναστροφής των mini bus και ειδικότερα στο ύψος του θεάτρου Απόλλων όταν αυτά θα προέρχονται από τη Δόξα, αλλά και στην πλατεία Κανάρη όταν θα έχουν κατεύθυνση το Νησάκι, αφού εκτιμάται ότι θα υπάρξει κυκλοφοριακή συμφόρηση τις ώρες πεζοδρόμησης του κέντρου. Σημείο που στάθηκαν ιδιαίτερα στην αναφορά τους, αποτέλεσε και η παράνομη αρκετές φορές στάθμευση δικύκλων στις εσοχές που αποτελούν στάσεις αναμονής επιβατών για τα mini bus, τονίζοντας πως, οι υπόλοιποι οδηγοί πρέπει να κατανοήσουν την επικινδυνότητα που αναπτύσσεται όταν τα μικρά λεωφορεία αναγκάζονται να σταματήσουν στη μέση του δρόμου.

Εκ μέρους των δύο προσώπων που παρέστησαν στη συνεδρίαση τονίσθηκε ακόμη, πως, άλυτο παραμένει το ζήτημα της εξυπηρέτησης των τουριστικών λεωφορείων πλησίον του λιμένα αλλά και όσον αφορά στη διέλευσή τους από το παραλιακό τμήμα.

 

Ευνοημένος” πλην όμως άστεγος ο κλάδος των ταξί

Σχετικά με την χωροθέτηση της νέας αφετηρίας ταξί, ζήτημα που παραμένει άλυτο, υπήρξε η αγανακτισμένη τοποθέτηση του προέδρου του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί, “Ο Άγιος Χριστόφορος”, Κάρολου Βουτσίνου. Ο ίδιος γνωστοποίησε το αίτημα των μελών σχετικά με τη δυνατότητα λειτουργίας πιάτσας στο πρώτο τμήμα της οδού Σταματίου Πρωίου, ως καλύτερης λύσης, εξηγώντας πως, στην αρχική συζήτηση με τον Δήμο προ της ολοκλήρωσης του έργου της ανάπλασης, αν και είχε προταθεί χώρος στο παραλιακό τμήμα, εν τέλει ο προτεινόμενος δεν είναι επαρκής. Ο κ. Βουτσίνος μάλιστα έκανε λόγο για 11 θέσεις, ενώ αίτημα του Συλλόγου το οποίο και είχε αποδεχθεί η δημοτική πλευρά (και Λιμενικό Ταμείου) ήταν να προβλεφθούν περί τις 18 θέσεις.

Με δεδομένη τη διαφωνία της Δημοτικής Αρχής όσον αφορά στην συναίνεση της ικανοποίησης του αιτήματος μεταφοράς της πιάτσας στην οδό Σταματίου Πρωίου, ο κ. Μαραγκός σε έντονο τόνο εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του για τη στάση του Σωματείου, υποστηρίζοντας μάλιστα πως, πρόκειται για έναν “ευνοημένο κλάδο” που όποτε ζήτησε συνάντηση επί του θέματος, ο Δήμος δεν την αρνήθηκε. Συμπλήρωσε μάλιστα, πως, αν μεταφερθεί εκεί η πιάτσα, τότε θα απαιτηθεί αντιδρόμηση και μία σειρά άλλων κυκλοφοριακών μέτρων, που προφανώς θα οδηγήσουν στην αλλαγή του πλάνου των κυκλοφοριακών μέτρων που επιθυμεί να εφαρμόσει η Δημοτική Αρχή.

Πέραν των ανωτέρω και καθώς η πραγματικότητα θέλει τον κλάδο των επαγγελματιών ταξί να παραμένει άστεγος έως και σήμερα, χρήσιμο είναι να υπενθυμιστεί για ακόμη μία φορά, πως, την οριστική απόφαση λαμβάνει ο αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων.

Τέλος, θα πρέπει να τονισθεί πως, η Δημοτική Αρχή φέτος απαγορεύει τη διέλευση των ταξί, των mini bus, όπως και των μηχανών delivery εντός του πεζοδρομημένου τμήματος.