Ημερίδα με θέμα «Το μέλλον της Σύρου: Συνεργασία και συντονισμός δράσεων, με σκοπό την αύξηση της κερδοφορίας και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων»

«Κοιμάστε στις στάχτες του παρελθόντος»

Μία ημερίδα, σε σχέση με το μέλλον της Σύρου, κυρίως στον επιχειρηματικό και τουριστικό τομέα, πραγματοποιήθηκε τα βράδυ της Τετάρτης, υπό την αιγίδα του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης.

Στην ημερίδα αυτή, ομιλητές ήταν ο Δήμαρχος Σύρου –Ερμούπολης, κ. Γιώργος Μαραγκός, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, κ. Γιάννης Ρούσσος, ο ειδικός σε θέματα Marketing και εκπαίδευσης στελεχών επιχειρήσεων, Δρ. Γιάννης Κριτσωτάκις, καθώς επίσης και ο Δρ. Χρήστος Νικολαΐδης, ειδικός εμπειρογνώμονας σε θέματα τουριστικής ανάπτυξης, ξενοδοχειακού management και ανάπτυξης διεθνούς κρουαζιέρας, ενώ την παρακολούθησε μεγάλος αριθμός ενδιαφερομένων, όπως εκπρόσωποι του τοπικού εμπορικού και επιχειρηματικού κόσμου, εκπρόσωποι του Δήμου και της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, καθώς και πολίτες.

Απόλυτα απαραίτητη η ιδιωτική πρωτοβουλία

Οι εισηγήσεις του Δημάρχου, κ. Μαραγκού και του προέδρου του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, επικεντρώθηκαν στο γεγονός της έλλειψης ιδιωτικής πρωτοβουλίας στο νησί, η οποία, όπως τόνισαν, θα μπορούσε να αντιπαλέψει τις συνέπειες της κρίσης, καθώς επίσης και των «χτυπημάτων», που δέχεται η νησιωτική επιχειρηματικότητα, φέρνοντας ως παράδειγμα τις πολιτικές, που έχουν ακολουθηθεί σε άλλα νησιά, πολύ κοντά στη Σύρο, τα οποία παρά την οικονομική κρίση, φαίνεται να αναπτύσσονται, ακόμη και σε σχέση με τα προ κρίσης δεδομένα.

Ο κ. Μαραγκός, μάλιστα, τόνισε, πως η οικονομική και τουριστική ανάπτυξη του νησιού, απαιτεί μερίδιο συμμετοχής από όλους ανεξαιρέτως τους φορείς, καθώς αποτελεί συνολική υπόθεση η δημιουργία ενός στρατηγικού σχεδιασμού, με τη μέγιστη δυνατή συναίνεση.

Σε απάντησή του, στο στάδιο του διαλόγου, μεταξύ των εισηγητών και του κοινού, στον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου, κ. Δημήτρη Αλεξανδρίδη, ο οποίος τόνισε, πως αν και στην αρχή της σεζόν υπήρξαν κάποια κρουαζιερόπλοια, οι έμποροι, που επέλεξαν να κρατήσουν ανοιχτά τα καταστήματά τους απογοητεύτηκαν, καθώς δεν υπήρξε η αναμενόμενη κίνηση και ως εκ τούτου δεν βρίσκουν λόγο να κρατούν τα μαγαζιά τους ανοιχτά, πέραν του προβλεπόμενου ωραρίου.

Σε αυτό, ο κ. Μαραγκός απάντησε, πως είναι πλέον στο χέρι της ίδιας της τοπικής αγοράς, προκειμένου να προβεί σε ενέργειες, ώστε να πειστεί η βιομηχανία της κρουαζιέρας, πως ο προορισμός αξίζει μία επίσκεψη από πλοία μεγαλύτερης χωρητικότητας και με τουρίστες μεγαλύτερης οικονομικής επιφάνειας. Εφόσον, στα αρχικά αυτά στάδια, έμποροι και επιχειρηματίες, στην πλειοψηφία τους, παραμένουν παθητικοί, περιμένοντας από το Δήμο να φέρει, ως εκ θαύματος, μεγαλύτερα πλοία και ποιοτικότερο τουρισμό, αυτό δεν πρόκειται να γίνει ποτέ, καθώς σε όποιες ενέργειες και να προβεί ο Δήμος, το προϊόν της Σύρου δεν θα είναι αρκετά ελκυστικό, για τις εταιρείες κρουαζιέρας.

Στο ίδιο ερώτημα ο Δρ Κριτσωτάκις, δήλωσε κάθετα αρνητικός με τα κλειστά καταστήματα, καθώς όπως υπογράμμισε κατηγορηματικά, «δεν μπορούμε να δεχθούμε ανθρώπους, ενόσω τα μαγαζιά είναι κλειστά».

Από την πλευρά του ο κ. Ρούσσος επεσήμανε, πως η ημερίδα αυτή, σκοπό έχει να επανεκκινήσει το διάλογο μεταξύ των φορέων, προκειμένου να βρεθεί ο τρόπος αυτός, που η επιχειρηματικότητα και η τουριστική ανάπτυξη θα καταστούν βιώσιμες, παρά τις δυσμενείς συνθήκες της εποχής.

Στη συνέχεια, το λόγο έλαβε ο κ. Νικολαΐδης, ο οποίος ανέπτυξε τα στοιχεία για τον τουρισμό και την κρουαζιέρα στην Ελλάδα, με προβλέψεις για την πορεία της διεθνούς κρουαζιέρας τα επόμενα χρόνια στο χώρο της ανατολικής Μεσογείου, καθώς και προτάσεις, προσαρμοσμένες στις δυνατότητες και ανάγκες του νησιού.

«Δεν μπορείτε να απαλλαγείτε από τις παλιές ιδέες»

Με μία σύντομη, αλλά περιεκτικότατη και γεμάτη καλόπιστη κριτική ομιλία, η οποία καταχειροκροτήθηκε στο τέλος, τοποθετήθηκε ο Δρ. Γιάννης Κριτσωτάκις, που επικεντρώθηκε στην επιχειρηματικότητα και στην επιβίωσή της μέσα στο σημερινό περιβάλλον.

«Οι ρόλοι είναι διακριτοί. Άλλος είναι ο ρόλος του Δημάρχου, άλλος του Επιμελητηρίου, άλλος των Αρχών, άλλος των οργανώσεων και άλλος ο δικός σας. Και όλοι οι άλλοι υπάρχουν, επειδή υπάρχετε εσείς, αν φύγετε εσείς δεν έχουν λόγο ύπαρξης οι υπόλοιποι. Άρα, λοιπόν, ας μην παίζουμε πινγκ-πονγκ και να μεταφέρουμε τις ευθύνες αλλού. Είναι δική σας ευθύνη», τόνισε ανοίγοντας την εισήγησή του και απευθυνόμενος στους εκπροσώπους του εμπορικού και επιχειρηματικού κόσμου.

«Σήμερα το πρωί, έκανα έναν περίπατο, για να δω αλλαγές από το παρελθόν. Εκείνο το οποίο είδα, ήταν καθαρότατους δρόμους, ευγενείς ανθρώπους, φροντισμένα κάποια μαγαζιά, αλλά έλειπε κάτι. Merchandising, πώληση χωρίς πωλητή. Έλειπε η έλξη από την εξωτερική επιχειρησιακή επικοινωνία. Έμπαινα μέσα και πάθαινα κατάθλιψη, από την εσωτερική παθητική επικοινωνία», επεσήμανε.

«Για τρεις λόγους είμαστε εδώ. Όχι γιατί δεν έχετε ωραίες ιδέες, όλοι έχετε. Τι δεν έχετε; Δεν μπορείτε να απαλλαγείτε απ’ τις παλιές. Οι καιροί άλλαξαν. Αν συνεχίσετε να κάνετε τα ίδια πράγματα που κάνατε και πριν, μην περιμένετε διαφορετικό αποτέλεσμα», σχολίασε, συμπληρώνοντας, ότι «ο δεύτερος λόγος, που είμαστε εδώ, είναι να συντονιστούμε. Ακούω πολλούς να λένε τη λέξη “όραμα” και ρωτάω τι είναι αυτό και κανείς δεν μπορεί να μου απαντήσει. Ο ορισμός του οράματος, είναι “πώς βλέπω τον εαυτό μου στο μέλλον;”. Εσείς, πώς τον βλέπετε; Ο Νίκος Καζατζάκης έλεγε, πως “αν δε φτάσεις στην άκρα του γκρεμού, αποκλείεται η πλάτη σου να βγάλει φτερά για να πετάξει”. Λοιπόν, ώρα για φτερά».

«Ο τρίτος λόγος, είναι να απαλλαγούμε από το σύνδρομο της κρίσης. Κάποια “απόβλητα” δημοσιογράφοι – ο ορισμός του δημοσιογράφου είναι “μιλάω συνεχώς για ό,τι δε γνωρίζω” – οι οποίοι χρησιμοποιούν ασύδοτα τη λέξη κρίση. Άλλο κρίση, άλλο οικονομική ύφεση. Η σχέση μεταξύ αυτών των δύο, είναι η σχέση μεταξύ αστραπής και πυγολαμπίδας», διευκρίνισε. «Το quiz της ημέρας είναι: Δεν τολμάτε γιατί υπάρχει κρίση, ή υπάρχει κρίση επειδή δεν τολμάτε;», ρώτησε τους παρευρισκόμενους. «Μπορείτε κάποια στιγμή να απαλλαγείτε από τα βάρη του παρελθόντος;», καθώς όπως εξήγησε, «αυτό δυσκολεύει το παρόν και καθυστερεί το μέλλον».

Κάλεσε δε τους επιχειρηματίες, να απαντήσουν σε 4 απλά ερωτήματα, προκειμένου να στήσουν το επιχειρηματικό τους σχέδιο: Πού είμαι σήμερα; Σε ποια αγορά απευθύνομαι; Πού θέλω να φτάσω; Πώς θα φτάσω μέχρι εκεί;

Συνεχίζοντας ανέφερε: «Υποθέτω, ότι έχετε μία άριστη ξενοδοχειακή υποδομή. Ε και; Έχετε ανάλογη παροχή υπηρεσιών; Έχετε ανάλογα εστιατόρια; Έχετε ανάλογα κέντρα διασκέδασης; Ένας επισκέπτης από το εξωτερικό, μπορεί να ξεχάσει ότι ήρθε στη Σύρο, δε θα ξεχάσει όμως ποτέ τι έφαγε. Μπορεί να ξεχάσει πώς ακριβώς του συμπεριφέρθηκες, δε θα ξεχάσει όμως ποτέ πώς ένοιωσε», συμπληρώνοντας, πως ο επισκέπτης «θέλει να γνωρίσει τα προϊόντα σας, θέλει να γνωρίσει την κουλτούρα σας, θέλει να γνωρίσει τις αξίες σας. Το τρίγωνο αυτό, προϊόν-κουλτούρα-αξίες, είναι ο “μπούσουλάς” σας».

Επιχειρώντας μία εξήγηση για την παρούσα κατάσταση της επιχειρηματικότητας στο νησί, ο Δρ. Κριτσωτάκις υπογράμμισε, ότι «ήσαστε πιο δυνατοί απ’ τα υπόλοιπα νησιά. Επειδή ήσασταν πάρα πολύ δυνατοί, εκχωρήσατε την ανάπτυξή σας. Υπάρχει όμως η δύναμη. Φωλεύει εδώ. Περπατά κανείς εδώ και μένει άφωνος. […] Ποια είναι η αδυναμία σας; Ότι κοιμάστε στις στάχτες του παρελθόντος. Ο Αμερικάνος πάει μπροστά, γιατί έχει μία φράση: “Σκότωσε την επιτυχία σου, πριν σε σκοτώσει αυτή”».

Καταλήγοντας και πάλι απευθυνόμενος στους επιχειρηματίες, διερωτήθηκε: «Με κλειστά μαγαζιά – δεν ξέρω γιατί γίνεται αυτό, πού βρέθηκε αυτή η πρακτική – με μη ανταγωνιστικές τιμές, με μέτριο σέρβις, με τοπικά προϊόντα περιορισμένης αισθητικής, με ποιότητα καταστημάτων μιας άλλης εποχής, με ελάχιστα happenings, τι περιμένετε;».

Τέλος, ο Δρ. Κριτσωτάκις παρουσίασε μία διαφάνεια, όπου υπήρχαν οι διαφορές μεταξύ της πρωτοπόρας και ικανής επιχειρηματικότητας και της αυτής με μέτρια και παθητική στάση.

Αναλυτικότερα, τονίστηκε πως ένας ικανός επιχειρηματίας βλέπει την επιχείρησή του από έξω προς τα μέσα, καινοτομεί, απαντώντας στην κρίση με ένα νέο “τι”, “ποιος” και “πώς”, επενδύει στις καλές αγορές/επενδύσεις, αντί να επενδύει στις πωλήσεις, στοχεύει στον τζίρο και όχι στο ποσοστό του κέρδους, γνωρίζει την ελαχιστοποίηση των προϊοντικών διαφορών και γι’ αυτό επενδύει στην εξυπηρέτηση, στοχεύει στην πρώτη θέση ανάμεσα στην αγορά, επενδύει στη διασημότητα και αναγνωρισιμότητα της επιχείρησής του και εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες της νέας τεχνολογίας, ενώ γνωρίζει τη δύναμη της πώλησης και προσέλκυσης πελατών, πριν την αλληλεπίδραση με τον πωλητή.

Μετά τις εισηγήσεις των ομιλητών, ακολούθησε διάλογος, με τους παρευρισκόμενους εκπροσώπους όλων των φορέων της τοπικής κοινωνίας, προκειμένου να υπάρξει ένα συμπέρασμα, σχετικά με την πορεία, που θα ακολουθηθεί, όσον αφορά στην ανάπτυξη και βιωσιμότητα της επιχειρηματικότητας και του τουρισμού στο νησί.