Ενημέρωση της Δημοτικής Αρχής για την εκτέλεση του μεταφορικού έργου στον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης και τα “εμπόδια” σε επίπεδο έγκρισης από την Αποκεντρωμένη των δημοτικών αποφάσεων

Απουσία εγκρίσεων και αντίτιμο για τα mini bus

Ένας χρόνος τείνει να συμπληρωθεί από τη συζήτηση κι έγκριση στο δημοτικό συμβούλιο της νέας πολυετούς σύμβασης ανάμεσα στον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης και την ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε. αναφορικά με την εκτέλεση του μεταφορικού έργου στην πόλη, με την απόφαση έγκρισής της ή μη εκ μέρους της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, να μην έχει δοθεί έως σήμερα.

Σύμφωνα με όσα επισημαίνει στην εφημερίδα ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Γιώργος Παπαμανώλης το “κώλυμα” δεν αφορά σε ενέργειες της δημοτικής πλευράς σχετικά με τη σύμβαση και τη διάρκειά της, αλλά σε “ζητήματα ερμηνείας του νόμου σχετικά με τη διάθεση δημοτικών οχημάτων σε ιδιώτη”, με την πλευρά της Αποκεντρωμένης να μην έχει λάβει διευκρινίσεις από το Υπουργείο Εσωτερικών.

Ωστόσο, το εν λόγω θέμα όπως υποστηρίζει, δεν αποτελεί εμπόδιο στην υλοποίηση της σύμβασης, διευκρινίζοντας δε, πως, σε πρακτικό επίπεδο δεν έχει προκύψει κάποιο πρόβλημα στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, καθώς ούτε και σε επίπεδο καταβολής των προβλεπόμενων χρημάτων προς την ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε., αφού η σχετική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου είναι εκτελεστή.

Πέραν της γενικότερης ενημέρωσης στην οποία προέβη ο κ. Παπαμανώλης κληθείς να μιλήσει για την πολυετή σύμβαση και την έγκρισή της, τόσο ο ίδιος, όσο και ο δήμαρχος, Γιώργος Μαραγκός γνωστοποίησαν το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η Δημοτική Αρχή σχετικά με την επιβολή αντιτίμου τους χρήστες των mini bus.

Υπενθυμίζεται πως για τη νέα σύμβαση είχε προβλεφθεί ότι το κόστος της ανέρχεται στο ποσό του 1.782.606,30 ευρώ.

Εκτελείται η σύμβαση, μετά την “απάντηση” του κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου

Κατηγορηματικός ως προς την ομαλή εκτέλεση της σύμβασης που έχει υπογράψει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης με την ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε. από τον Μάιο του 2016, προκειμένου να καλυφθεί το μεταφορικό έργο της αστικής συγκοινωνίας στο νησί, εμφανίστηκε ο Γιώργος Παπαμανώλης, εξηγώντας πως, η απουσία απόφασης από την Αποκεντρωμένη δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα. Σύμφωνα με όσα ανέφερε, “Πέρα από την πολυετή σύμβαση είχαμε εγκρίνει κι άλλες δύο προσωρινές συμβάσεις”, οι οποίες όπως τόνισε, παρομοίως με την πολυετή, δεν έχουν πάρει εγκρίσεις από το αρμόδιο ελεγκτικό όργανο. “Η Αποκεντρωμένη έχει ζητήσει από τον Σεπτέμβριο του 2015 οδηγίες και διευκρινίσεις από το Υπουργείο Εσωτερικών, κοινοποιώντας σε εμάς το γραπτό της ερώτημα. Όποτε στέλναμε νέα σύμβαση, επανερχόταν και ζητούσε διευκρινίσεις από το Υπουργείο. Εγγράφως η διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών έχει ενοχλήσει την Αποκεντρωμένη. Παρόλα αυτά το Υπουργείο δεν έχει δώσει κάτι. Πρόκειται για ζητήματα ερμηνείας της νομοθεσίας που αφορά εν γένει τα δημοτικά οχήματα και τη διάθεσή τους” δήλωσε χαρακτηριστικά ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, διευκρινίζοντας εξ αρχής πως, “Δεν υπάρχει θέμα με τη διάρκεια της σύμβασης”. Προσθέτοντας μάλιστα πως, “Το ερώτημα της Αποκεντρωμένης προς το Υπουργείο Εσωτερικών επικεντρώνεται στην ερμηνεία της νομοθεσίας αναφορικά με τις δυνατότητες που έχει ένα Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου ή ένας ΟΤΑ - εν προκειμένω - ώστε να παραχωρεί ένα όχημα για να το λειτουργεί ένας άλλος φορέας ή ιδιώτης”, τόνισε πως, εκ μέρους του Δήμου, όσα στοιχεία και διευκρινίσεις ζητήθηκαν προ μηνών, είχαν προσκομιστεί.

Υπενθυμίζοντας μάλιστα πως, η συγκεκριμένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου “είχε σταλεί στο κλιμάκιο του ελεγκτικού συνεδρίου στην Αθήνα για τον έλεγχο της σύμβασης”, σημείωσε πως, από την πλευρά του, το αρμόδιο κλιμάκιο “ουσιαστικά είχε πει πως, επειδή δεν προέρχεται από διαγωνιστική διαδικασία, περισσεύει η δική τους έγκριση”. Αναφορικά με τη συγκεκριμένη στάση, ο αντιδήμαρχος πρόσθεσε πως, αυτό σημαίνει ότι “Έμμεσα την έλεγξαν και δεν υπάρχει πρόβλημα”, συμπληρώνοντας ευθύς αμέσως πως, “Σε πρακτικό επίπεδο δεν έχουμε αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα. Οι πληρωμές γίνονται κανονικά κι έχουν εγκριθεί κανονικά από την υπηρεσία τα εντάλματα”. Διασαφήνισε δε, πως, έως και την απάντηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο Δήμος προχώρησε σε δύο βραχυπρόθεσμες συμβάσεις για να μπορέσει να εκτελεσθεί κανονικά το μεταφορικό έργο, έως και τον Μάιο. Από εκεί και μετά, σημείωσε πως, υπεγράφη η πολυετής σύμβαση ανάμεσα στις δύο πλευρές, επαναλαμβάνοντας πως, “Η απόφαση της Αποκεντρωμένης δεν επηρεάζει την εκτελεστότητα της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, καθώς δεν πρόκειται για απόφαση προϋπολογισμού, που αν δεν την εγκρίνει η Αποκεντρωμένη, δεν μπορεί να εκτελεσθεί”.

Κληθείς να απαντήσει, τι θα γίνει, αν προσεχώς η Αποκεντρωμένη λάβει τις διευκρινίσεις που επιθυμεί από το Υπουργείο Εσωτερικών και αποφασίσει την ακύρωσης της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, ο κ. Παπαμανώλης σημείωσε πως, “Αν περάσει ακόμη ένας χρόνος και εμφανιστεί το Υπουργείο και η Αποκεντρωμένη ακυρώσει την απόφαση, η ακύρωση ισχύει από την ημέρα που θα δημοσιευθεί. Αλίμονο αν έπρεπε να περιμένει ο κάθε Δήμος έναν χρόνο για μία απόφαση του Υπουργείου και να μην εκτελεί συμβάσεις”.

 

Σε εξέλιξη οι διαδικασίες για θέσπιση εισιτηρίου

Στο προσκήνιο σχετικά με τη λειτουργία των mini bus και την εκτέλεση της αστικής συγκοινωνίας βρίσκεται και η πρόθεση της Δημοτικής Αρχής να θεσπίσει εισιτήριο για τους χρήστες των μικρών λεωφορείων. “Και στη σύμβαση που είχε τρέξει το 2015 υπήρξε αναφορά για τα εισιτήρια καθώς και η προμήθεια των οχημάτων έχει γίνει με προδιαγραφές για ακυρωτικά μηχανήματα” σημείωσε ενημερωτικά σε πρώτο επίπεδο ο Γιώργος Παπαμανώλης, λέγοντας παράλληλα πως, “το θέμα θα συζητηθεί σε επίπεδο Εκτελεστικής Επιτροπής και είναι σε φάση πρωτίστως εσωτερικής διαβούλευσης”. Εκφράζοντας την προσωπική άποψή του σχετικά με τη σκέψη επιβολής αντιτίμου σε μία δύσκολη οικονομική συγκυρία για τους δημότες, ο ίδιος επεσήμανε πως, η συγκεκριμένη υπηρεσία θα πρέπει να είναι ανταποδοτική, αν οι χρήστες επιθυμούν τη βελτίωσή της. “Ο κόσμος ζητά πιο συχνά δρομολόγια. Τα δρομολόγια είναι πράγματι πιο συχνά απ΄ ότι πριν δύο χρόνια και το καλοκαίρι προβλέπονταν κι εκτελούνταν μέχρι και τις πρώτες πρωινές ώρες. Όταν ο δημότης έχει ανάγκη πιο πλούσιες υπηρεσίες, αυτό ως γεγονός απαιτεί μία απόφαση” σημείωσε κατηγορηματικά, λέγοντας μάλιστα πως, καθώς “ο Δήμος δεν έχει κάποιο μηχάνημα για να κόβει λεφτά και να μπορεί εις το διηνεκές να βελτιώνει τις υπηρεσίες που παρέχει, θα πρέπει να ληφθεί μία απόφαση, είτε επιβολής εισιτηρίου, είτε επιστροφής στο παλαιότερο καθεστώς των περιορισμένων δρομολογίων”.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η δήλωση του δημάρχου, ο οποίος σημείωσε εξ αρχής πως, “Πάντοτε προβλεπόταν απλά δεν είχε εφαρμοστεί το εισιτήριο”. Κληθείς να απαντήσει σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι ενέργειες της Δημοτικής πλευράς σχετικά με την προώθηση του εισιτηρίου, εξήγησε πως, σε πρώτο επίπεδο πρέπει να ρυθμιστούν νομικής φύσεως παράμετροι. “Είμαστε σε επικοινωνία με τη Διεύθυνση Μεταφορών της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και με τον προϊστάμενο ώστε να δούμε τις νομικές δυνατότητες που υπάρχουν για την εκτέλεση του μεταφορικού έργου με την επιβολή αντιτίμου”. Όπως επεσήμανε ο κ. Μαραγκός, “Ο Δήμος δεν πρέπει να εξετάσει μόνο αν θα επιβάλλει αντίτιμο ή αν θα εξαιρέσει πληθυσμιακές ομάδες ή θα υπάρχει προνομιακή αντιμετώπιση πολιτών κλπ” αλλά βάσει των όσων γνωστοποίησε, οφείλει να ρυθμίσει νομικά ζητήματα που σχετίζονται με την εφαρμογή του μέτρου. “Μέχρι να έχουμε τις απαντήσεις από τη Διεύθυνση Μεταφορών, είμαστε σε αναμονή έως ότου δούμε πώς θα το χειριστούμε” πρόσθεσε, εξηγώντας κατηγορηματικά πως, “της λήψης οποιαδήποτε απόφασης, θα προηγηθεί διαβούλευση, αφού ο Δήμος δεν δύναται να λειτουργεί κερδοσκοπικά, αλλά οφείλει να φροντίζει για την ανταποδοτική (σσ. στο μέτρο του εφικτού) λειτουργία της αστικής συγκοινωνίας.

Και οι δύο αιρετοί δεν παρέλειψαν να επισημάνουν την εκπόνηση μελέτης από την Τεχνική Υπηρεσία για το μεταφορικό έργο και τη ζήτηση στο νησί και ειδικότερα στην πόλη, η οποία υφίσταται ήδη, σύμφωνα και με όσα επιβάλλει ο νόμος.

“Σίγουρα θα υπάρξει μία ανοικτή διαδικασία ώστε να μπορέσει ο κόσμος να ενημερωθεί, να υπάρχουν προτάσεις και να μην αδικηθεί κάποιος συμπολίτης μας σε μία δύσκολη συγκυρία οικονομική που δε θα θέλαμε να επιβαρύνουμε περισσότερο πληθυσμιακές ομάδες που είναι ήδη επιβαρυμένες ή ακόμη και μεμονωμένους συμπολίτες μας” επανέλαβε ο δήμαρχος κλείνοντας το συγκεκριμένο θέμα.

Τηλεματικές συσκευές κι έλεγχος εκτέλεσης δρομολογίων

Ζήτημα που είχε απασχολήσει έντονα σε δημόσιες συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου ήταν η δυνατότητα ή μη επαρκούς ελέγχου της εκτέλεσης των προβλεπόμενων και προγραμματισμένων δρομολογίων που έχουν συμφωνηθεί με την ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε..

Σε σύνδεση με τα προαναφερθέντα, ο Δήμος προχώρησε σε προμήθεια ειδικών μηχανημάτων GPS και GPRS με σκοπό να πραγματοποιηθεί η εγκατάστασή τους άμεσα στα mini bus, ώστε να καταγράφονται οι διαδρομές (κόστος 1.600 ευρώ). “Θα μπορεί η υπηρεσία να παρακολουθεί μέσω της καταγραφής σε μία βάση δεδομένων σταθερά όλα τα δρομολόγια, τις ενδεχόμενες καθυστερήσεις κλπ.” τόνισε ο κ. Παπαμανώλης, με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών, Σταύρο Γουσγουνέλη να προσθέτει πως, “Αυτό το σύστημα ήδη λειτουργεί σε κάποια λεωφορεία και θα εγκατασταθεί σε όλα τα mini bus. Σε πρώτη φάση θα βοηθά να γνωρίζουμε τα δρομολόγια που εκτελούνται και στη συνέχεια δεν αποκλείεται να υπάρξει μία εφαρμογή ειδική για να μπορεί να βλέπει ο κόσμος και να πληροφορείται σε ποιο σημείο είναι το mini bus”. Σύμφωνα με όσα πρόσθεσε μάλιστα, σε επόμενο στάδιο θα μπορούσε να εξετάσει ο Δήμος την πιθανότητα “σύνδεσης του συστήματος με φωτεινές επιγραφές σε στάσεις και να εξελιχθεί συνολικά, αναλόγως των χρημάτων που υπάρχουν στα δημοτικά ταμεία”.

 

Υποχρεώσεις σε επίπεδο συντηρήσεων

Κριτική είχε ασκηθεί προς τη Δημοτική Αρχή σχετικά και με το ζήτημα των παρατάσεων που είχαν δοθεί για τις επισκευές των mini bus, μέσω της νέας σύμβασης. Όπως υποστήριξε ο κ. Γουσγουνέλης για τις υποχρεώσεις της ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε., “μέχρι τώρα τις τηρεί”. Σημείωσε δε, πως, για την πορεία εξέλιξης της σύμβασης, “υπάρχει η επιτροπή παρακολούθησης” και όπως διαπιστώνεται, “έχουν επισκευασθεί λεωφορεία και θα επισκευάσουν τα άλλα δύο”. Στη συνολική αναφορά του, δεν παρέλειψε να τονίσει δε, πως, ήδη ο Δήμος έχει στη διάθεσή του και τα δύο νέα mini bus, καταλήγοντας πως, για το μεταφορικό έργο συνολικά προβλέπεται η αξιοποίηση τεσσάρων mini bus. “Πάντα βάσει της σύμβασης πρέπει να είναι διαθέσιμα τέσσερα λεωφορεία. Υπάρχει πρόβλεψη στη σύμβαση προκειμένου σε περίπτωση ζημιάς, να καλυφθεί η γραμμή και τα δρομολόγια με μέριμνα και μέσον της ΚΤΕΛ”.