Συνέντευξη της προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου Κανδιώς Μαραγκού

«Θέλουμε ένα Λιμενικό Ταμείο που θα είναι ανοιχτό σε όλους τους δημότες και την τοπική αγορά»

Νέο πρόσωπο στο «τιμόνι» του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, η Κανδιώ Μαραγκού, ή οποία καλείται να διαχειριστεί έναν τομέα υψηλών απαιτήσεων, καθώς σχετίζεται με έργα αλλά και πολιτικές προώθησης και αναβάθμισης της Σύρου.

Για τις αρμοδιότητες, τις οποίες συνεπάγεται η θέση της, αναφέρεται στην πρώτη συνέντευξη μετά την εκλογή της, η κ. Μαραγκού, στο πλαίσιο των οποίων, υπό νέα χάραξη πολιτικής, δίνεται η ευκαιρία ανάδειξης και αντιμετώπισης καίριων και ουσιαστικών ζητημάτων του νησιού.

Η κ. Μαραγκού θέτει τις προτεραιότητες έργων όχι μόνο για τον χώρο του λιμένα της Ερμούπολης αλλά και για τα χωριά της Σύρου, τις ενέργειες υπέρ της προώθησης της κρουαζιέρας, ενώ παράλληλα αναδεικνύει και παθογένειες του τρόπου διαχείρισης του Νομικού Προσώπου, με αναφορά σε συμβάσεις το οικονομικό ύψος των οποίων δημιουργεί προβληματισμό, εστιάζοντας στην αλλαγή της πολιτικής που πρόκειται να εφαρμόσει, με χαρακτηριστική την αναφορά της στη διαδικασία των απευθείας αναθέσεων.

Αναλαμβάνετε ένα από τα πλέον εύρωστα Νομικά Πρόσωπα του Δήμου, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου, το οποίο όμως, λόγω ακριβώς της οικονομικής ευρωστίας που διαθέτει, δημιουργεί και μεγαλύτερες απαιτήσεις στην παραγωγή έργου. Ποιά λοιπόν τα μεγαλεπήβολα έργα για τη Σύρο, που θέτετε στον στρατηγικό σας σχεδιασμό;

Κ. Μ.: “Όραμά μας είναι να δημιουργήσουμε έναν ισχυρό τουριστικό πόλο στο μυχό του λιμένα της Ερμούπολης, που μεθερμηνεύεται σε θέσεις πρόσδεσης πολυτελών σκαφών, σε συνδυασμό με την εκμετάλλευση διατηρητέων κτιρίων του Δημοσίου, για τα οποία το Λιμενικό Ταμείο θα προσπαθήσει ν’ αποκτήσει το δικαίωμα χρήσης τους. Αυτονόητο είναι ότι εν προκειμένω απαιτείται βελτίωση και εκσυγχρονισμός των συγκεκριμένων λιμενικών εγκαταστάσεων και ακολούθως ένα πακέτο με παροχές υψηλού επιπέδου προς τους επισκέπτες, οι οποίες και θα κοστολογούνται αναλόγως.

Όμως, ο τουριστικός πόλος δεν πρέπει να επικεντρωθεί μόνο στο λιμάνι της Ερμούπολης. Πρέπει να επεκταθεί και στο λιμάνι του Φοίνικα, μέσα από την αύξηση των θέσεων πρόσδεσης, μιας και όλα αυτά τα χρόνια έχει φανεί ότι στο καταφύγιο του Φοίνικα υπάρχει μεγάλη επισκεψιμότητα σκαφών.

Με τα δύο αυτά έργα αυξάνεται σημαντικά η επισκεψιμότητα στο νησί μας, τόσο σε αριθμό και διάρκεια τουριστικής περιόδου, όσο και σε ποιότητα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία του νησιού”.

Μεγάλη συζήτηση έγινε τα προηγούμενα χρόνια για τις απώλειες που κατέγραψε το νησί στον τομέα της κρουαζιέρας, λόγω απουσίας στοχευμένης προσέγγισης της συγκεκριμένης αγοράς. Κάποια θετικά βήματα έγιναν εκ μέρους του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, το οποίο αναζήτησε και τη συνεργασία επαγγελματία εξειδικευμένου στο αντικείμενο. Υπάρχει το ενδεχόμενο μίας στενότερης συνεργασίας σας ώστε να ευελπιστούμε για κάποια θετικά αποτελέσματα;

Κ. Μ.: “Είναι γεγονός ότι τα νούμερα της κρουαζιέρας είναι απογοητευτικά για το νησί μας, γεγονός που με λυπεί ιδιαίτερα για τις αρνητικές συνέπειες που αυτό συνεπάγεται για την αγορά της Σύρου. Αλλά, υπό την ιδιότητά μου ως Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, με προβληματίζει κιόλας για τον εξής απλούστατο λόγο. Διότι στο νησί μας, δυστυχώς, έχουμε περιοριστεί στα έργα υποδομής, που είναι πράγματι σημαντικά (βλ. προβλήτα κρουαζιεροπλοίων) και βέβαια ως επί το πλείστον προϊόν ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων, και δεν μας απασχόλησε φαίνεται σοβαρά η αξιοποίησή τους. Όμως, αυτή τη στιγμή, (επιτρέψετε μου να φύγω λίγο από την ερώτησή σας), το λιμάνι της Ερμούπολης, ως υπόχρεο τήρησης του Διεθνούς Κώδικα Ασφαλείας ISPS, γνωρίζετε ότι δαπανά εξ ιδίων χρημάτων περί τις 250.000 ευρώ ετησίως για υπηρεσίες φύλαξης από ιδιωτική εταιρεία. Δεν υπάρχει, λοιπόν, χρόνος για χάσιμο. Πρέπει να βρούμε τρόπο, άμεσα, (μεταξύ άλλων), μέσω της αύξησης της κρουαζιέρας, να αυξήσουμε τα έσοδά μας από λιμενικά τέλη (1ευρώ/επιβάτη) και επιτέλους οι παροχές του λιμένα μας να “δουλέψουν” ανταποδοτικά.

Για τους λόγους αυτούς, εναρμονιζόμενοι με τη θέληση των παραγωγικών τάξεων του νησιού για αύξηση της κρουαζιέρας και συγκεκριμένα της ποιοτικής κρουαζιέρας, κι αυτό το τονίζω, το Λιμενικό Ταμείο προτίθεται να συνεργαστεί στενά με το Επιμελητήριο Κυκλάδων, με απώτερο σκοπό τη συνέργεια με τα Λιμενικά Ταμεία Μυκόνου και Θήρας, προκειμένου να προσελκύσουμε περισσότερο αλλά κυρίως ποιοτικότερο προϊόν κρουαζιέρας”.

Αναφερθήκατε στον ISPS. Εντύπωση προκάλεσε η αλλαγή, με την εκπνοή της θητείας της προηγούμενης διοίκησης, της ακολουθούμενης πρακτικής στη σύναψη συμβάσεων για την παροχή ασφάλειας (ISPS), η οποία από μονοετής που ήταν όλα τα προηγούμενα χρόνια, ξαφνικά επιλέχθηκε να γίνει 2ετής. Υπήρξε κάποιος λόγο για αυτό;

Κ. Μ.: “Αυτή την ερώτηση θα έπρεπε να την κάνετε στην απελθούσα διοίκηση. Κατά την άποψή μου η επιλογή σύναψης 2ετούς σύμβασης είναι αναιτιολόγητη. Όταν επίκεινται εκλογές και υπάρχει η πιθανότητα λήξης της θητείας σου, αποφεύγεις να δεσμεύσεις έναν οργανισμό πέραν του αναγκαίου. Και μιας και ανοίξατε το θέμα, δεν μπορώ να μην παρατηρήσω ότι το κόστος φύλαξης του λιμένα της Σύρου, με μόλις 80 κρουαζιερόπλοια το χρόνο, δηλαδή 18.000 επιβάτες (στοιχεία ΕΛΙΜΕ για το 2018), το οποίο ανέρχεται σε 520.000 ευρώ, είναι δυσανάλογο σε σχέση με το κόστος φύλαξης άλλων λιμανιών, με πολύ μεγαλύτερη κίνηση κρουαζιέρας, π.χ. Μύκονος, Πάτμος, Ναύπλιο κλπ., γεγονός που μας έχει προβληματίσει. Στον επόμενο διαγωνισμό νομίζω ότι πρέπει να επανεξετάσουμε το αρχικό κόστος αυτής της σύμβασης. Και για να μην παρεξηγηθώ, δεν αναφέρομαι στην αναγκαιότητα φύλαξης του λιμανιού από το απαραίτητο προσωπικό, την οποία θεωρώ δεδομένη, ως νομοθετικά επιβεβλημένη άλλωστε”.

Παραλάβατε από την απελθούσα διοίκηση του Λ.Τ. το master plan το λιμανιού, το οποίο τύγχανε και θριαμβολογικής αντιμετώπισης, με αιτιολόγηση του ως έργο βαθιάς αναπτυξιακής προοπτικής. Ενημερώστε μας σχετικά.

Κ. Μ.: “Καλό είναι οι διθύραμβοι να έπονται των γεγονότων. Όταν θα εγκριθεί από την ΕΣΑΛ θα μιλήσουμε εκτενέστερα γι’ αυτό. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με σχετική ενημέρωση που είχαμε από το μηχανικό του Λιμενικού Ταμείου και τον μελετητή, το Master Plan βρίσκεται στην τελική ευθεία για την τελική έγκριση από την ΕΣΑΛ. Είναι η τέταρτη προσπάθεια έγκρισής του, που θα επιχειρηθεί μέσα στον ερχόμενο Νοέμβριο. Ωστόσο, η έγκριση του masterplan είναι ένα κομμάτι, το δεύτερο και εξίσου δύσκολο κομμάτι, είναι αυτό της επικαιροποίησής του, ώστε αυτό να καλύπτει τις ανάγκες του σήμερα, αλλά και να συμβαδίζει με το όραμα της νυν δημοτικής αρχής. Θα έχουμε όμως το χρόνο να μιλήσουμε εκτενέστερα για το θέμα αυτό στο μέλλον”.

Τα προηγούμενα χρόνια γίναμε μάρτυρες συνεχών απευθείας αναθέσεων, ως μόνιμη τακτική της Διοίκησης του Λ.Τ., γεγονός που θορύβησε σε μεγάλο βαθμό την τοπική κοινωνία, προκαλώντας φυσικά και τον ανάλογο δυσμενή σχολιασμό. Εσείς σκοπεύετε να συνεχίστε να λειτουργείτε με την ίδια τακτική;

Κ. Μ.: “Η απευθείας ανάθεση προβλέπεται από τη νομοθεσία, προκειμένου η καθημερινή λειτουργία των φορέων του δημοσίου να γίνεται πιο εύκολη και πιο γρήγορη. Ας μην  δαιμονοποιούμε λοιπόν τη διαδικασία. Σε κάθε περίπτωση, όμως, είναι επιτακτικό και οι απευθείας αναθέσεις να διέπονται από αρχές διαφάνειας και αξιοκρατίας, τις οποίες η νυν δημοτική αρχή πρεσβεύει απόλυτα. Εμείς θέλουμε, και το έχουμε δηλώσει επανειλημμένως (και σε επίπεδο Δήμου) και άμεσα θα το δείτε να γίνεται πράξη, ένα Λιμενικό Ταμείο που θα είναι ανοιχτό σε όλους τους δημότες, ανοιχτό στην τοπική αγορά, ώστε ο κάθε προμηθευτής να μπορεί να δώσει την προσφορά του, η οποία θα αξιολογηθεί με διαφάνεια”.

Η ευθύνη του Λ.Τ. δεν περιορίζεται στην περιοχή της Ερμούπολης, καθώς η αρμοδιότητές του εκτείνονται και στα χωριά της Σύρου, όπου εκεί βλέπουμε πολλά θέματα ανοιχτά, όπως την ανυπαρξία χάραξης χερσαίων ζωνών, όπως της Βάρης ή του Γαλησσά, έργα σε επίπεδο υποσχέσεων, όπως του Κινίου, ενώ εκκρεμούν αιτήματα των τοπικών κοινωνιών, όπως για την πεζοδρόμηση του Φοίνικα. Πως σκοπεύετε να τα αντιμετωπίσετε;

Κ. Μ.: “Χωρίς να θέλω να μηδενίζω την προσπάθεια την απελθούσας διοίκησης, μιας και η διοίκηση έχει συνέχεια και κάθε “επόμενος” υλοποιεί έργα που έχει ωριμάσει “ο προηγούμενος”, όπως επί παραδείγματος χάρη συμβαίνει με το έργο που αυτή την περίοδο εκτελείται στο λιμάνι της Ερμούπολης, εμείς παραλάβαμε ένα Λιμενικό Ταμείο με λίγες περιβαλλοντικές μελέτες σε ισχύ. Αυτό, ο απλός κόσμος μπορεί να μην το καταλαβαίνει, αλλά έχει την σημασία του. Χωρίς περιβαλλοντική μελέτη δεν μπορεί να γίνει επέκταση σε μια λιμενική εγκατάσταση, παρά μόνο συντηρήσεις και επισκευές. Αντίστοιχο πρόβλημα αντιμετωπίζουμε και με τις χερσαίες ζώνες που δεν έχουν χαραχθεί σε πολλές περιοχές, π.χ. Βάρη και Γαλησσά, και βλέπουμε τις εγκαταστάσεις να ρημάζουν, γιατί πολύ απλά χωρίς χερσαία ζώνη δεν μπορεί να επέμβει το Λιμενικό Ταμείο και να πραγματοποιήσει κάποιο έργο, ούτε βέβαια, ο Δήμος παρά μόνο το Ελληνικό Δημόσιο. Όλα αυτά και συγκεκριμένα η χάραξη χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης λιμένα στη Βάρη και στο Γαλησσά, αλλά και η χάραξη της μέχρι σήμερα εξομοιούμενης ζώνης του όρμου Αγίου Νικολάου, έχουν μπει στις προτεραιότητές μας, ψάχνοντας χρηματοδοτήσεις, τόσο από το πρόγραμμα Φιλόδημος, όσο και από αλλού. Τώρα, όσον αφορά στο έργο ανάπλασης της παραλίας – μώλου στο Κίνι, για το οποίο ο απερχόμενος πρόεδρος είχε δημοσίως δηλώσει ότι το έργο προβλέπεται να υλοποιηθεί μέχρι το Πάσχα του 2020, θα σας ξαφνιάσω, όπως ξαφνιάστηκα κι εγώ προ ημερών όταν ζήτησα από την υπηρεσία του Λιμενικού Ταμείου να επισπεύσουμε τη διαδικασία δημοπράτησής του. Τότε με ενημέρωσαν ότι το έργο δεν έχει λάβει την τελική έγκριση από το Υπουργείο Ναυτιλίας και άρα δεν μπορεί ακόμη να δημοπρατηθεί. Ως εκ τούτου, εάν δεν λάβουμε την τελική αδειοδότηση του έργου, δεν μπορούμε να κάνουμε κανένα ασφαλές σενάριο για το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του. Αναφορικά δε με την πεζοδρόμηση του Φοίνικα, πρόκειται για ένα έργο που θα με χαροποιούσε να ολοκληρωθεί επί θητείας μου. Ωστόσο, επειδή ένας πεζόδρομος από μόνος του δεν λέει τίποτα, πρέπει να γίνει μία ολοκληρωμένη παρέμβαση, που θα περιλαμβάνει, εκτός από την πεζοδρόμηση, ανάπλαση, δενδροφύτευση, ακόμη και αποκατάσταση σε κάποια σημεία και βέβαια το κυριότερο εξασφάλιση παρακαμπτήριας οδού. Επειδή για όλα αυτά απαιτούνται χρονοβόρες διαδικασίες, θα ήμουν απόλυτα ικανοποιημένη εάν στο τέλος της θητείας μου παρέδιδα το έργο αυτό, ώριμο και έτοιμο για δημοπράτηση”.

Αναφερθήκατε πριν λίγο στο έργο που αυτή την περίοδο εκτελείται στο λιμάνι της Ερμούπολης. Οι πρόσφατες βροχοπτώσεις έδειξαν κάποιες αστοχίες στο έργο, που αναφέρθηκαν και στην πρώτη συνεδρίαση του Λιμενικού Ταμείου. Ενημερώστε μας σχετικώς.

Κ. Μ.: “Πράγματι, μετά τις πρόσφατες βροχοπτώσεις, διαπιστώθηκαν πολλά λιμνάζοντα νερά στο χώρο όπου έγινε η νέα ασφαλτόστρωση στο λιμάνι. Για το λόγο αυτό ζήτησα και είχα άμεση ενημέρωση από το μηχανικό του Λιμενικού Ταμείου και τον εργολάβο. Καταρχάς, όπως με ενημέρωσε η τεχνική υπηρεσία, το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί. Επειδή, σύμφωνα με την ενημέρωση που είχα, εκκρεμεί η αποκάλυψη κάποιων επιπλέον φρεατίων ομβρίων, ας περιμένουμε να ολοκληρωθεί η εργασία αυτή, ώστε να γίνεται σωστή αποστράγγιση του σημείου που εντοπίστηκε το πρόβλημα. Αν μετά και από αυτό, συνεχιστεί το πρόβλημα, να είστε σίγουρη ότι θα ζητηθεί από τον εργολάβο η διόρθωση όλων των αστοχιών ή ατελιών, γιατί διαφορετικά το έργο δεν μπορεί να παραληφθεί”.