Η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου μιλά για τη βούληση της Δημοτικής Αρχής να υπάρξει επενδυτής για παράλληλη τουριστική εκμετάλλευση της μαρίνας και τμήματος του λιμένα Ερμούπολης

Λιμενικό “πακέτο” προς αξιοποίηση

Στόχος η διαμόρφωση μίας ελκυστικής πρότασης από πλευράς ΔΛΤΣ

Η διαμόρφωση ενός ελκυστικού πακέτου προς τουριστική αξιοποίηση από επενδυτή, που θα περιλαμβάνει τη μαρίνα των Λαζαρέτων καθώς και τμήμα του λιμένα Ερμούπολης (προβολή επιχειρήσεων εστίασης) αποτελεί την κατεύθυνση στην οποία επιθυμεί να βαδίσει η νέα Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, προκειμένου να δώσει ζωή στον παραμελημένο - επί πολλά έτη - χώρο της μαρίνας - φάντασμα.

Ένας βασικός λόγος που οδηγεί τη νέα Δημοτική Αρχή προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, πέραν της αυτονόητης ανάγκης για αξιοποίησή της, αποτελεί η μέχρι σήμερα ανυπαρξία ενδιαφέροντος από επενδυτικής πλευράς, με αποτέλεσμα τη σημερινή εικόνα της, γεγονός που ώθησε στον συλλογισμό πως το “πάντρεμά” της, με τμήμα του λιμένα Ερμούπολης που θα προορίζεται για τουριστική χρήση, θα προσελκύσει ιδιωτικό ενδιαφέρον.

Αναφορικά με τη συγκεκριμένη υπόθεση, μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώ Μαραγκού, η οποία κλήθηκε να ενημερώσει πρωτίστως για την ολοκλήρωση της προσπάθειας νομιμοποίησης της μαρίνας των Λαζαρέτων, η οποία είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη θητεία, απαντώντας στη συνέχεια για τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν μέχρι τη χρονική δυνατότητα δημοπράτησης των δύο λιμενικών τμημάτων.

Πρόκειται για μία σημαντική απόφαση της σημερινής διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, η οποία αν προχωρήσει θα αναζωογονήσει την περιοχή των Λαζαρέτων, θα βελτιώσει το τμήμα στο ύψος των επιχειρήσεων εστίασης και θα χαρίσει οικονομικό όφελος στον τόπο, ενισχύοντας παράλληλα και την κίνηση στο παραλιακό κομμάτι της Ερμούπολης, στην περίπτωση που μεταφερθεί πρώτα, το λιμάνι.

  • Γνωστοποιήθηκε στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου η πληρωμή του προστίμου νομιμοποίησης της μαρίνας. Ενημερώστε μας σχετικά και απαντήστε αναφορικά με το αν προσανατολίζεστε στη δημοπράτησή της;

“Γενικότερα σαν Δημοτική Αρχή μας έχει απασχολήσει ιδιαίτερα η αξιοποίηση της μαρίνας στα Λαζαρέτα. Πριν από δέκα ημέρες πληρώθηκε το πρόστιμο νομιμοποίησής της ύψους 15 χιλ. ευρώ και αναμένουμε την έκδοση Υπουργικής απόφασης περί της νομιμοποίησής της. Είναι τυπική διαδικασία.

Ακολούθως, πρέπει να γίνει μία χωροθέτηση της μαρίνας. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να γίνει πολεοδομικός σχεδιασμός της μαρίνας, να καθοριστούν χρήσεις γης και όροι δόμησης. Στο πλαίσιο αυτής της χωροθέτησης δηλαδή, θα καθοριστούν οι χώροι αλλά και τα τετραγωνικά μέτρα των επιμέρους κτιριακών εγκαταστάσεων που από τον νόμο είναι αναγκαίες προκειμένου να λειτουργήσει μία μαρίνα. Μόλις ολοκληρωθεί η χωροθέτηση, μπορούμε να προχωρήσουμε στην αναζήτηση επενδυτή”.

  • Γνωρίζετε αν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον σήμερα; Έχετε κάνει εσείς κάποια σχετική αναζήτηση;

“Δεν έχουμε ξεκινήσει δικές μας επαφές για αναζήτηση επενδυτή, οπότε δεν ξέρω αυτή τη στιγμή αν υπάρχει ή όχι. Από αυτά που γνωρίζω από το παρελθόν είναι ότι δεν υπήρχε κανένα ενδιαφέρον. Τα αποτελέσματα των αναζητήσεων του παρελθόντος σαφώς και μας έχουν προβληματίσει και γι αυτό πρέπει να ξεκινήσουμε τις δικές μας αναζητήσεις, αφού προηγουμένως έχουμε κάνει κάποιες διορθωτικές κινήσεις”.

  • Όταν αναφέρεστε σε διορθωτικές κινήσεις, εξηγήστε τί εννοείτε και πώς θα μπορούσε να προκύψει επενδυτικό ενδιαφέρον για τη μαρίνα;

“Σαν Δημοτική Αρχή έχουμε εκφράσει το όραμά μας να δημιουργήσουμε έναν ισχυρό τουριστικό πόλο στο λιμάνι, ο οποίος μεθερμηνεύεται σε αύξηση θέσεων ελλιμενισμού. Αξιοποιώντας όμως παράλληλα, τόσο τη μαρίνα στα Λαζαρέτα, όσο και τον χώρο του νυν επιβατικού λιμένα ως μαρίνα ή ως τουριστικό λιμένα. Όλα αυτά σε συνδυασμό με την εκμετάλλευση κάποιων διατηρητέων κτιρίων που ανήκουν στο Δημόσιο και βρίσκονται στη θέση “Νησάκι”, για τα οποία σαν Δημοτική Αρχή θα προσπαθήσουμε ώστε το Λιμενικό Ταμείο να αποκτήσει τη χρήση τους.

Προσωπικά, πιστεύω ότι μόνο με αυτήν την παράλληλη λειτουργία των χώρων στα Λαζαρέτα και στο κέντρο του λιμένα μπροστά από τις καφετέριες, μπορεί να δημιουργηθεί μία ελκυστική επενδυτική ευκαιρία και αυξάνονται οι πιθανότητες κατά πολύ να εξευρεθεί κάποιος επενδυτής.

Οπότε, αυτές οι προθέσεις μας, σχετίζονται άμεσα με το master plan και τον γενικότερο σχεδιασμό του λιμένα. Στους επόμενους μήνες θα έχουμε καταλήξει σε αυτό. Αν υπάρχει “πράσινο φως” από τα αρμόδια Υπουργεία (Υπ. Τουρισμού, Υπ. Πολιτισμού και Υπ. Ναυτιλίας) γιατί όλα αυτά συνδέονται και με τη μεταφορά του λιμένα, θα δούμε τότε κατά πόσον αυτό το όραμά μας, μπορεί να υλοποιηθεί. Μιλάμε δηλαδή για παράλληλα αξιοποίηση τόσο του χώρου της περιοχής στα Λαζαρέτα, όσο και του κέντρου του λιμανιού μπροστά από τις καφετέριες”.

  • Μιλάτε για τον χώρο μπροστά από το ύψος των επιχειρήσεων εστίασης και των καφετεριών, ο οποίος στο master plan δεν προσδιορίζεται ποια χρήση θα έχει, όπως είχατε αναφέρει και σε συνεδρίαση του Λιμενικού Ταμείου;

“Ακριβώς. Στο master plan αναφερόταν απλώς ως χώρος πρόσδεσης πολυτελών σκαφών. Ωστόσο όμως, στο Υπουργείο Τουρισμού υπάρχουν συγκεκριμένες κατηγοριοποιήσεις λιμενικών εγκαταστάσεων. Πρέπει να δώσουμε μία ονομασία σε αυτόν τον χώρο, προκειμένου να ξέρουμε αύριο, μεθαύριο και πώς μπορούμε να τον αξιοποιήσουμε. Εάν δεν είναι εγκατάσταση όπως μαρίνα ή τουριστικό καταφύγιο, δεν μπορείς να την δώσεις σε επενδυτή. Εμείς λοιπόν, επειδή θεωρούμε πως αυτοί οι δύο χώροι πρέπει να συμπληρώσουν ο ένας τον άλλον, θέλουμε να προσπαθήσουμε προς αυτήν την κατεύθυνση για να κάνουμε ελκυστική την επενδυτική ευκαιρία και να αυξήσουμε και τις πιθανότητες να εξευρεθεί επενδυτής.

Έχουμε κάνει ήδη κάποιες συζητήσεις και αναμένουμε κάποιες επαφές το επόμενο διάστημα, οπότε, τους επόμενους δύο – τρεις μήνες θα έχουμε σίγουρα νεότερα για το αν προχωράμε προς υλοποίηση αυτού του οράματός μας.

Οι επαφές είναι πρωτίστως σε τοπικό επίπεδο για να δούμε εμείς και κάποιοι σημαντικοί φορείς αν κινούμαστε προς την ίδια κατεύθυνση και δευτερευόντως οι επαφές θα είναι με τα αρμόδια Υπουργεία.

Θέλουμε να εξηγήσουμε στα αρμόδια Υπουργεία πως αυτός ο σχεδιασμός που εμείς προτείνουμε, όταν θα γίνει η μεταφορά του λιμανιού είναι ο ορθός. Ότι είναι δύσκολο να βρεθεί επενδυτής για τη μαρίνα όπως το έχει αποδείξει το παρελθόν δίνοντας προς επένδυση μόνον αυτήν και πως υπάρχει η πιθανότητα να βρεθεί κάποιος, μόνον αν αξιοποιηθεί παράλληλα ο χώρος μπροστά από τις καφετέριες”.

  • Ο χώρος που θα συμπεριληφθεί σε ένα “πακέτο” με τη μαρίνα θα είναι αποκλειστικά και μόνον το τμήμα μπροστά από τις καφετέριες;

“Το πώς θα χωροθετηθεί μία μαρίνα ή ένα τουριστικό καταφύγιο μπροστά στις καφετέριες αυτό θα το δείξει κάποια μελέτη. Μπορεί αυτή τη στιγμή να έχουμε μόνον αυτόν τον χώρο των κρηπιδωμάτων που ήδη υπάρχουν, αλλά μπορεί στο πλαίσιο μίας μελέτης να γίνει επιπλέον βραχίονας. Επίσης, πρέπει αυτός ο χώρος να προστατευθεί από το αντιμάμαλο (παλινδρομικός κυματισμός) που ξέρουμε ότι υπάρχει. Αυτά όλα είναι θέματα μελετών”.

  • Για να φθάσετε στο σημείο της παράλληλης αξιοποίησης εκτιμάτε ότι θα απαιτηθεί μεγάλο διάστημα πολλών ετών;

“Άπαξ και ολοκληρωθεί το master plan και μόλις καταλήξουμε με ποιόν τρόπο θέλουμε να αξιοποιηθεί γενικότερα το λιμάνι και πού να βάλουμε την κάθε χρήση, θα προχωρήσουμε. Θα μπορούσε ίσως το master plan τους επόμενους μήνες να εγκριθεί. Οπότε, αν εγκριθεί, μετά, μπορούμε να προχωρήσουμε στη διαδικασία των χωροθετήσεων. Άπαξ και ολοκληρωθεί το master plan τα επιμέρους έργα μπορούν να γίνονται και τμηματικά. Δηλαδή θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε από τη χωροθέτηση της μαρίνας ή του τουριστικού καταφυγίου και να αναζητήσουμε επενδυτή. Με αισιόδοξα σενάρια και εφόσον το τρέξουμε προς αυτήν την κατεύθυνση, μπορούμε να μιλάμε για τα επόμενα δύο, τρία χρόνια. Δεν είναι τόσο μακρινό”.

  • Απογοητευτική μόνον είναι η σημερινή εικόνα της μαρίνας και συγκεκριμένα ο εξοπλισμός της. Η αλλαγή αυτής της κατάστασης μπορεί να γίνει μόνον από επενδυτή;

    “Αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να παρέμβουμε. Ακόμη και να κάνουμε κάποιες μικρές συντηρήσεις, δεν είναι αρκετό. Αφού γίνει η χωροθέτησή της μπορεί να μας την παραχωρήσει προς χρήση το Υπουργείο Τουρισμού. Οπότε, επειδή ακριβώς η κατάσταση στη μαρίνα είναι έτσι χάλια, πρέπει άμεσα να γίνει κάτι. Αλλά πρέπει να γίνει κάτι σωστό!

Για να λειτουργήσει κάποιος τη μαρίνα πρέπει να υλοποιηθεί το μίνιμουμ των κτιριακών εγκαταστάσεων. Ο μόνος που μπορεί αυτή τη στιγμή να υλοποιήσει κτιριακές εγκαταστάσεις πολλών εκατομμυρίων είναι ένας επενδυτής.

Τέλος, να πω ότι επειδή μας μεταφέρονται ανησυχίες για τη μετακίνηση του λιμένα από τη σημερινή θέση του και για το αν θα μειωθεί η κίνηση του κόσμου, σίγουρα είναι ένας επιπλέον λόγος κι αυτός για το ότι στο κομμάτι της παραλίας μπροστά από τις καφετέριες, πρέπει να φέρουμε ζωή. Είναι η όμορφη πλευρά της πόλης και πρέπει να δώσουμε έμφαση”.