Στις διεθνείς και εγχώριες εξελίξεις, που όπως όλα δείχνουν θα επηρεάσουν αρνητικά τη βιομηχανία του τουρισμού φέτος, εστιάστηκε το ενδιαφέρον κατά τη συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης

Κύριος γνώμονας η διάσωση της σεζόν

Πρωτοβουλίες για νέες δράσεις που θα προβάλλουν στοχευμένα τη Σύρο και θα τονώσουν την τουριστική κίνηση

Οι κινήσεις, προκειμένου η Σύρος να καταφέρει να βγει δυνατή μέσα από τις τρέχουσες αρνητικές για τον τουρισμό συγκυρίες που αποτελούν σοβαρά “χτυπήματα” ενόψει της τουριστικής σεζόν για όλη τη χώρα, συζητήθηκαν κατά την πρόσφατη συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης.

Η εξάπλωση του κορωνοϊού σε όλο τον κόσμο, η γεωπολιτική κρίση που επηρεάζει και την Ελλάδα, αλλά και το “φάντασμα” της κατάρρευσης ενός εκ των κορυφαίων παγκοσμίως Tour Operator στον κόσμο (Thomas Cook), αποτελούν, όπως ομολογήθηκε από το σύνολο των μελών της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, ανασταλτικούς παράγοντες, σε ό,τι αφορά στον τουρισμό, με την Επιτροπή να ασχολείται κυρίως με το γεγονός ότι η Σύρος να οφείλει να προχωρήσει σε κινήσεις άμεσα, προκειμένου να “διασώσει” μία σεζόν, που όπως όλα δείχνουν, θα εμφανίσει πτωτικές τάσεις, σε σχέση με προηγούμενες χρονιές.

Στην αρχή της συνεδρίασης, πραγματοποιήθηκε επίσης μία άτυπη τελετή… “παράδοσης – παραλαβής”, καθώς η τελευταία συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής ήταν η τελευταία στην οποία χρέη προέδρου εκτέλεσε η κ. Λεονταρίτη, αφού πλέον τα “ηνία” περνούν στον Αντιδήμαρχο Τουρισμού, κ. Παναγιώτη Κουταβά, ο οποίος ήταν και παρών στη συνεδρίαση, συνεισφέροντας στο διάλογο.

Αξίζει να αναφερθεί, ότι ο κ. Κουταβάς έδωσε το στίγμα του στην εξέλιξη της συζήτησης, ενώ μετά το πέρας της συνεδρίασης, συνομίλησε με τα μέλη της Τουριστικής Επιτροπής, δηλώνοντας, ότι η πόρτα του θα είναι πάντοτε ανοικτή και ζητώντας να υπάρξουν συναντήσεις του ίδιου με κάθε ένα μέλος της Επιτροπής ξεχωριστά.

Επιφύλαξη απέναντι στο “άνοιγμα” της αγοράς του Dubai

Αμέσως μετά από ένα σύντομο απολογισμό της Αντιδημάρχου Πολιτισμού, κ. Λεονταρίτη και το χαιρετισμό που απηύθυνε προς τα μέλη ο νέος Αντιδήμαρχος Τουρισμού, η κ. Λεονταρίτη προχώρησε στα θέματα της ημερήσιας διάταξης, τα οποία αφορούσαν κυρίως στη γνωμοδότηση της Επιτροπής για θέματα τουριστικής προβολής.

Όπως εξήγησε η πρόεδρος, έπειτα από επικοινωνία με τον κ. Μαρτάκη και λόγω ακύρωσης των ευρωπαϊκών τουριστικών εκθέσεων, προτάθηκε η συμμετοχή της Σύρου στην έκθεση του Ντουμπάι, εφόσον ο Δήμος θελήσει να συμμετέχει, καθώς ο κ. Μαρτάκης υποστήριξε ότι είναι μία καλή ευκαιρία για το νησί να “ανοίξει” αυτή την αγορά, από τη στιγμή, που δεν είναι υπάρχει πρόβλεψη ως προς το πώς θα κινηθεί ο ευρωπαϊκός τουρισμός.

Η πλειοψηφία των μελών φάνηκε πολύ συγκρατημένη σχετικά με την πρόταση, καθώς όπως κατέστη σαφές, η αγορά των Αραβικών χωρών, δεδομένου, ότι αφορά σε υψηλού επιπέδου τουρισμό, απαιτεί και την ύπαρξη πολυτελών καταλυμάτων, τα οποία αυτή τη στιγμή ακόμη δεν διαθέτει η Σύρος, πέραν ελαχίστου αριθμού κλινών και ως εκ τούτου ένα “άνοιγμα” αυτή τη στιγμή, καθώς και η δαπάνη που αυτό συνεπάγεται για τη συμμετοχή και παρουσία στην έκθεση, δεν θα έφερνε το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Ωστόσο, τα μέλη έδειξαν ενδιαφέρον για το άνοιγμα της αραβικής αγοράς, αλλά στο μέλλον και εφόσον η Σύρος έχει αναπτύξει καταλύματα πολυτελείας, προκειμένου να επωφεληθεί τα μέγιστα από την παρουσία της στο Ντουμπάι.

Το λόγο πήρε και ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού, κ. Κουταβάς, ο οποίος ανέφερε, ότι «η άποψή μου είναι ότι σε αυτό το χρόνο δεν πρέπει να πάμε, διότι το budget είναι συγκεκριμένο. Καλύτερα αυτά τα χρήματα να επενδυθούν κάπου αλλού, για να βοηθήσουμε αν μη τι άλλο τη φετινή χρονιά, που είναι απρόβλεπτη».

Δυνατή” καμπάνια στο μετρό της Αθήνας

Σε ό,τι αφορά στις άμεσες ενέργειες προώθησης του νησιού, προτάθηκε στο πλαίσιο της συνεδρίασης η συνεργασία με την εταιρεία Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑ.ΣΥ.) Α.Ε., η οποία απέστειλε οικονομική προσφορά για την προβολή της Σύρου στις αποβάθρες του μετρό της Αθήνας.

Σύμφωνα με την πρόεδρο, «η προσέγγιση είναι για τοποθέτηση αφισών σε ειδικά πλαίσια, σε 14 σταθμούς του μετρό για 14 ημέρες και η οικονομική προσφορά αφορά σε 2.790 ευρώ, με 24% ΦΠΑ».

Από τα μέλη της επιτροπής τονίστηκε ότι πρόκειται ίσως για την καλύτερη ευκαιρία προβολής της Σύρου, δεδομένου, ότι το μετρό της Αθήνας εξυπηρετεί εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες καθημερινά. Ο εκπρόσωπος της “Τερψιχόρης”, κ. Γιώργος Χατζαντώνης, επεσήμανε, ότι η Σύρος δουλεύει κυρίως με εγχώριο τουρισμό και λιγότερο με επισκέπτες από το εξωτερικό και ως εκ τούτου μία στοχευμένη διαφημιστική καμπάνια στην πρωτεύουσα θα ωφελήσει τα μέγιστα στην προώθηση του νησιού.

Από την πλευρά του, ο κ. Ιάκωβος Αρβανίτης στο πλαίσιο μίας γενικότερης ανάλυσης της σημερινής ρευστής κατάστασης στην τουριστική βιομηχανία υποστήριξε, ότι η δυναμική της ελληνικής τουριστικής αγοράς συνοδεύεται ακόμη από τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, ενώ παράλληλα αποτελεί και μία αγορά που συμβάλλει στην εποχικότητα της τουριστικής κίνησης και στη συμφόρηση μεγάλου αριθμού επισκεπτών σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, με τις επιπτώσεις που είναι ευρέως γνωστές στους νησιώτες και τους επιχειρηματίες του τουρισμού. Ο κ. Αρβανίτης πρότεινε τη διοργάνωση press trips, υποστηρίζοντας, ότι «έχουμε τη δυνατότητα σήμερα σε συνεργασία με την Άνδρο, την Κέα και την Τήνο να στείλουμε μία επιστολή σε τρία γραφεία του ΕΟΤ, της Γαλλίας, του Βελγίου και της Ολλανδίας, για να ζητήσουμε την διεξαγωγή τριών ή τεσσάρων press trips, να δημιουργήσουμε δηλαδή ένα δημοσιογραφικό island hopping».

Στην πρόταση του κ. Αρβανίτη, η πλειοψηφία των μελών της Επιτροπής στάθηκε επιφυλακτικά, με κύριο επιχείρημα, ότι αυτή τη στιγμή η κρίση της τουριστικής βιομηχανίας πλήττει σε μεγάλο βαθμό την ευρωπαϊκή τουριστική αγορά και ως εκ τούτου, μία τέτοια κίνηση κρίνεται επίσης επισφαλής, λόγω της ρευστότητας της κατάστασης.

Εκ μέρους του Επμελητηρίου Κυκλάδων, το λόγο έλαβε η κ. Χριστίνα Σαρρή, Σύμβουλος Διοίκησης του Επιμελητηρίου για θέματα Επικοινωνίας & Ανάπτυξης, προσκληθείσα από τον πρόεδρο του φορέα, κ. Γιάννη Ρούσσο, ο οποίος αποτελεί τακτικό μέλος της Επιτροπής Τουρισμού, καθώς στο παρελθόν η κ. Σαρρή έχει ασχοληθεί με αντίστοιχες διαφημιστικές καμπάνιες στα ΜΜΜ.

Όπως τόνισε η κ. Σαρρή, «από αυτούς τους σταθμούς περνούν καθημερινά πάνω από 250.000 άνθρωποι και άρα αυξάνεται η προβολή, το πόσοι μας βλέπουν». Υπογράμμισε όμως, ότι «για να πετύχεις μία τέτοιου είδους διαφήμιση χρειάζεται, μεταξύ άλλων, ένα εξαιρετικό μήνυμα, πολύ δυνατό, αλλά και πολύ δυνατό οπτικό αποτέλεσμα, προκειμένου να τραβηχτεί η προσοχή του κόσμου. Άρα, πρέπει να επενδύσει κανείς σε ένα πολύ καλό δημιουργικό».

Στο πλαίσιο της τοποθέτησης της κ. Σαρρή, περί δυνατού μηνύματος και οπτικού αποτελέσματος, αναδείχθηκε το ζήτημα του ελλείμματος της Σύρου στο συγκεκριμένο τομέα, καθώς ήταν σχεδόν ομόφωνη η παραδοχή, ότι ο Δήμος δεν έχει καταφέρει ακόμη να επιτύχει ένα τέτοιο αποτέλεσμα, παρά τις όποιες προσπάθειες και ενέργειες έχουν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση, κυρίως κατά την προηγούμενη δημοτική περίοδο.

Τόσο ο νυν Αντιδήμαρχος, κ. Κουταβάς, όσο και η προκάτοχός του στην αντιδημαρχία Τουρισμού, κ. Λεονταρίτη, ενημέρωσαν ότι ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης προτίθεται να προχωρήσει σε συνεργασία με ιδιώτη για το σχεδιασμό της αφίσας, που θα φιλοξενηθεί στο μετρό της Αθήνας, ωστόσο μία συνολική αναδιαμόρφωση της ταυτότητας (brand) του νησιού είναι αρκετά χρονοβόρα και δεν πρόκειται να έχει υλοποιηθεί εγκαίρως.

Προκειμένου να υπάρξει η προβολή και να μη χαθεί αυτή η ευκαιρία, ο κ. Κουταβάς πρότεινε να προχωρήσει η καμπάνια με όσα μέσα έχει διαθέσιμα αυτή τη στιγμή ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, με στόχο να προσελκυστούν όσο το δυνατόν περισσότεροι επισκέπτες, με τα μέλη της Επιτροπής να συμφωνούν στην πρότασή του, κρίνοντας πως η δυνατότητα που δίνεται, ειδικά σε αυτή τη συγκεκριμένη κρίσιμη χρονική περίοδο, είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη για το νησί.

Προώθηση της Σύρου ως προορισμού yachting

Μία ακόμη ενέργεια, για την οποία η Επιτροπή Τουρισμού γνωμοδότησε θετικά για την υλοποίησή της, είναι και η καταχώρηση στο Greek Yachting Guide, τόσο στον έντυπο οδηγό, ο οποίος θα διανεμηθεί σε όλα τα σκάφη της χώρας, όσο και στην ηλεκτρονική ιστοσελίδα του.

Σύμφωνα με τη σχετική εισήγηση, πρόκειται για τον επαγγελματικό τουριστικό οδηγό Greek Yachting Guide, ο οποίος αφορά τους επαγγελματίες του yachting και τους επισκέπτες που ναυλώνουν ένα σκάφος με σκοπό την επίσκεψη διάφορων παράκτιων και νησιωτικών περιοχών σε όλη την Ελλάδα. Το δυνατό σημείο του οδηγού για το yachting στην Ελλάδα είναι ότι περιλαμβάνει όλες τις εταιρείες που ασχολούνται με το yachting καθώς και πληροφορίες για τις περιοχές που μπορεί κανείς να επισκεφτεί ναυλώνοντας ένα σκάφος. Σκοπός του οδηγού είναι να δοθεί σε όλους τους επαγγελματίες και ταξιδιώτες η καλύτερη και πιο δυνατή εμπειρία για το yachting.

Ο οδηγός θα κυκλοφορήσει σε 31.000 αντίτυπα στα αγγλικά, θα αποσταλεί ηλεκτρονικά σε πάνω από 100.000 εταιρείες στον κόσμο, ενώ ανά τακτά χρονικά διαστήματα θα αποστέλλεται newsletter σε χιλιάδες αποδέκτες.

Η οικονομική προσφορά προς το Δήμο, αφορά σε καταχώρηση στον έντυπο οδηγό, καταχώρηση στην ιστοσελίδα, αλλά και τη δυνατότητα επ’ αόριστον, εφόσον η Δήμος επιλέξει να προχωρήσει στην καταχώρηση, οι όποιες σχετικές με το yachting ανακοινώσεις ή Δελτία Τύπου του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, να συμπεριλαμβάνονται στο newsletter του οδηγού.

Το κόστος, σύμφωνα με την προσφορά αφορά σε 1.200 ευρώ συν ΦΠΑ για δισέλιδο σαλόνι και δύο ολοσέλιδες καταχωρήσεις δωρεάν και 600 ευρώ συν ΦΠΑ για μία ολοσέλιδη καταχώρηση. Αξίζει να σημειωθεί, ότι το είδος της καταχώρησης στην οποία θα προχωρήσει ο Δήμος δεν αποφασίζεται από την Τουριστική Επιτροπή.

Ενίσχυση μαθητικού & φοιτητικού τουρισμού

Την Επιτροπή απασχόλησε και το ζήτημα του μαθητικού τουρισμού, αλλά και οι πιθανότητες να υπάρξει μία συνολική απαγόρευση τους σε όλη την επικράτεια, ένα σενάριο που πραγματοποιήθηκε, τουλάχιστον προσωρινά, αφού το Υπουργείο Υγείας ανακοίνωσε την Κυριακή, ότι στο πλαίσιο των μέτρων για την προστασία της Δημόσιας Υγείας θα υπάρξει αναστολή όλων των σχολικών εκδρομών στο εσωτερικό της χώρας για 2 εβδομάδες. Από το Υπουργείο σημειώθηκε ότι τα μέτρα θα επανεξεταστούν μετά το πέρας της ισχύος τους.

Προκειμένου να ενισχυθεί ο φοιτητικός και μαθητικός τουρισμός στο νησί, η κ. Λεονταρίτη ενημέρωσε, ότι έχει υπάρξει επικοινωνία με τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, στις οποίες και έχει αποσταλεί προωθητικό υλικό για το νησί.

Επιπλέον, κατά τη συνεδρίασή της η Τουριστική Επιτροπή γνωμοδότησε ομόφωνα θετικά στη συμμετοχή του Δήμου στην πλατφόρμα Students Travel Agents Network (STAN), το οποίο με ειδικές παροχές στο πλαίσιο διεθνών τουριστικών εκθέσεων, αλλά και των μελών του ίδιου του δικτύου, θα μπορέσει να δώσει μεγάλο “bonus” στη Σύρο, σε ό,τι αφορά στο φοιτητικό και μαθητικό τουρισμό, με κόστος 400 ευρώ για δύο χρόνια.

Καλά νέα για αφίξεις και κρουαζιέρα

Στα θετικά σημεία της συζήτησης, η κ. Λεονταρίτη ενημέρωσε, ότι βάσει των στατιστικών στοιχείων του Λιμεναρχείου Σύρου για τον Φεβρουάριο, η Σύρος είχε αύξηση της τάξης του 26,3% στην ακτοπλοϊκή κίνηση, συμπεριλαμβανομένου και του τριημέρου της Καθαράς Δευτέρας, «που παρ’ όλο που είχαμε και τον κορωνοϊό, αλλά και το απαγορευτικό το πρωί της Παρασκευής, ήρθε ο κόσμος και απ’ ό,τι έμαθα υπήρξαν πολύ περιορισμένες απώλειες».

Επίσης θετικά ήταν και τα νέα από το μέτωπο της κρουαζιέρας, με την Πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, κ. Κανδιώ Μαραγκού, να ενημερώνει, ότι για τη φετινή σεζόν έχουν προγραμματιστεί 76 αφίξεις κρουαζιέρας στο νησί, με την ίδια να συμπληρώνει ότι υπάρχει σχετική επιφύλαξη για τον τελικό αριθμό προσεγγίσεων, λαμβάνοντας υπόψιν την έκρυθμη κατάσταση λόγω κορωνοϊού.

Επίσης η κ. Μαραγκού γνωστοποίησε, ότι μέσα στις επόμενες ημέρες το ΔΛΤ Σύρου θα μπορέσει να προχωρήσει στη σύμβαση με σύμβουλο κρουαζιέρας, ενώ σημείωσε, ότι υπάρχει η διερεύνηση του ενδεχομένου είτε ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, είτε το Λιμενικό Ταμείο, να εγγραφούν ως μέλη της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA).

Για ευχάριστες εξελίξεις στον τομέα της κρουαζιέρας μίλησε και ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, κ. Ρούσσος, ο οποίος ενημέρωσε, ότι το fam trip, με εταιρείες πολυτελούς κρουαζιέρας, που είχε διοργανώσει το Επιμελητήριο Κυκλάδων το 2019 απέφεραν καρπούς, καθώς οι εταιρείες συμπεριέλαβαν στον προγραμματισμό τους τη Σύρο ήδη από φέτος, με παραπάνω από μία προσεγγίσεις.

Για ακόμη μία φορά τονίστηκε η ανάγκη οι εμπορικές επιχειρήσεις να συνεισφέρουν στην προσπάθεια τόνωσης της κρουαζιέρας στη Σύρο με το να διαμορφώνουν ωράρια λειτουργίας τέτοια, που να μπορούν να εξυπηρετούν τους επισκέπτες της κρουαζιέρας, με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, κ. Ευάγγελο Αλεξανδρίδη, να τονίζει προς τα υπόλοιπα μέλη, πως οι συριανοί επιχειρηματίες και έμποροι έχουν κάνει τεράστια άλματα προόδου προς αυτή την κατεύθυνση, παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες.