Ιδιαίτερα μειωμένη φέτος η άφιξη εκδρομέων στα λιμάνια της Σύρου και των Κυκλάδων τις ημέρες του Αγίου Πνεύματος

“Βουτιά” στην επισκεψιμότητα του τριημέρου

Αναμενόμενη συνέπεια λόγω των νέων δεδομένων που έφερε ο κορωνοϊός και στις μετακινήσεις

“Φρένο” στις μετακινήσεις των πολιτών έθεσε ο κορωνοϊός όπως αποδεικνύεται από τα στοιχεία επισκεψιμότητας του τριημέρου του Αγίου Πνεύματος, όπου στη Σύρο και στις Κυκλάδες τα πλοία από Πειραιά, μετέφεραν πολύ μικρότερο αριθμό επισκεπτών, συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια.

Η σαφής μείωση στον αριθμό των επισκεπτών καταγράφεται απολογιστικά, βάσει των στοιχείων που γνωστοποίησε προς την Κοινή Γνώμη, το Λιμεναρχείο Σύρου. Ειδικότερα, φέτος στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων για το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος αφίχθησαν από το λιμάνι του Πειραιά 1.513 πολίτες, αριθμός σχεδόν κατά 60% μειωμένος, συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια.

Ανάλογη είναι και η εικόνα σε άλλα λιμάνια των Κυκλάδων για τις ημέρες του Αγίου Πνεύματος, όπως ενδεικτικά σε Πάρο και Νάξο, με τα επίσημα στοιχεία μάλιστα από το Λιμεναρχείο Πειραιά να δείχνουν πως, τόσο για τα λιμάνια του νησιωτικού νομού, όσο και για την Κρήτη, αναχώρησαν συνολικά 9.432 επιβάτες την Παρασκευή (5 Ιουνίου).

Για την αποτύπωση του μεγέθους της πτώσης, συγκριτικά με το 2019, αρκεί να αναφερθεί πως, πέρυσι για τη Σύρο, είχαν δρομολογηθεί εκτάκτως πλοία από Πειραιά, ενώ φέτος όχι, όπως επίσης, την περυσινή χρονιά είχαν προκύψει 11 αφίξεις συνολικά την Παρασκευή 14 Ιουνίου (και από νησιά) στο λιμάνι της Ερμούπολης, ενώ φέτος, 16 ήταν οι αναχωρήσεις από Πειραιά για Κυκλάδες και Κρήτη.

Πρόκειται για μία σοβαρή πτώση, η οποία αναμενόταν, δεδομένων των συνεπειών της πανδημίας, η οποία όχι μόνον “γεννά” δισταγμό στους πολίτες, αλλά επιπλέον, έχει θέσει και περιορισμούς στις μεταφορές επιβατών στις ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Συγκεκριμένα, η μεταφορική ικανότητα των πλοίων από 50% αυξήθηκε προ ημερών κι έφθασε το 60%, ενώ στα πλοία με καμπίνες άγγιξε το 65%.

Ένας ακόμη παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψιν στην αποτίμηση της επισκεψιμότητας είναι και η μη λειτουργία του συνόλου των καταλυμάτων, καθώς στις 15 επαναλειτουργούν τα ενοικιαζόμενα δωμάτια και μέχρι στιγμής άνοιξαν μόνον τα ξενοδοχεία, ενώ πρέπει να σημειωθεί πως, προφανώς εξαιτίας μίας νέας πραγματικότητας που διαμόρφωσε ο κορωνοϊός και στην παιδεία, οι εσωτερικές μετακινήσεις πολιτών για διακοπές θα μετατεθούν αργότερα για - τουλάχιστον - ένα διάστημα 15 ημερών.

Ως εκ τούτου, η τουριστική σεζόν θα ξεκινήσει – χωρίς νέα απρόοπτα – από αρχές Ιουλίου, με τους Κυκλαδίτες να αγωνιούν για να διαπιστώσουν την κίνηση στα νησιά τους.

Κανένα έκτακτο δρομολόγιο τις ημέρες άφιξης επισκεπτών

Σε πλήρη αντίθεση με την περυσινή χρονιά και το αντίστοιχο διάστημα, κατά το οποίο είχε δρομολογηθεί εκτάκτως και ταχύπλοο για τις Κυκλάδες και ειδικότερα, για το λιμάνι της Σύρου, φέτος, δεν υπήρξε κανένας έκτακτος προγραμματισμός, αφού οι μεταφορικές ανάγκες καλύφθηκαν με τα κανονικά δρομολόγια των εταιρειών που εξυπηρετούν αυτό το διάστημα τις μετακινήσεις πολιτών από και προς τον νησιώτικο χώρο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Λιμεναρχείου Σύρου, στο λιμάνι της Ερμούπολης την Παρασκευή (5 Ιουνίου) το μεσημέρι έφθασε το πλοίο Blue Star Paros το οποίο μετέφερε 359 επιβάτες και 58 Ι.Χ., αργότερα το απόγευμα, το Blue Star Mykonos το οποίο έφερε 342 επιβάτες, ενώ ακολούθησε τις βραδινές ώρες η άφιξη του Blue Star 2 από το οποίο αποβιβάστηκαν 274 επιβάτες.

Επιπλέον, αναφορικά με τις αφίξεις του Σαββάτου στο λιμάνι της Ερμούπολης, το Λιμεναρχείο Σύρου γνωστοποίησε προς την εφημερίδα πως κατέπλευσε το Blue Star Paros, το οποίο μετέφερε 538 επιβάτες το πρωί και 65 το ίδιο πλοίο από Τήνο και Μύκονο, ενώ τέλος, το ΑΡΤΕΜΙΣ ήρθε το απόγευμα του Σαββάτου, από τα νησιά των Κυκλάδων, αποβιβάζοντας στη Σύρο 39 επιβάτες.

Το σύνολο των πλοίων αυτών ήταν προερχόμενα από το λιμάνι του Πειραιά ενώ παρακάτω ακολουθούν οι αφίξεις τις ίδιες ημέρες (5 και 6 Ιουνίου) από άλλες “αφετηρίες” όπως Λαύριο και νησιά.

Συγκεκριμένα, ξημερώματα Παρασκευής έφθασε το Blue Star 2 από το οποίο αποβιβάστηκαν 19 επιβάτες από τα Δωδεκάνησα ενώ το ARTEMIS ήρθε από Λαύριο, Κέα και Κύθνο και αποβίβασε 8 άτομα και το Blue Star Paros από Τήνο και Μύκονο το απόγευμα της ίδιας ημέρας έφερε 96 άτομα. Τέλος, το Andros Jet προερχόμενο από Άνδρο και Τήνο, αποβίβασε στο λιμάνι της Ερμούπολης 11 επιβάτες.

Κατά συνέπεια, καθίσταται σαφές πως ο κύριος “όγκος” των επισκεπτών του τριημέρου του Αγίου Πνεύματος ήταν από την Αθήνα.

Με τροποποίηση δρομολογίου καλύφθηκε η επιστροφή επισκεπτών

Όσον αφορά τις ανάγκες επιστροφής των εκδρομέων στην Αθήνα, αυτές καλύφθηκαν απόλυτα με τα ήδη προγραμματισμένα δρομολόγια των ακτοπλοϊκών εταιρειών, ενώ απαιτήθηκε μόνον η τροποποίηση ενός, προκειμένου οι επισκέπτες από το νησί της Σύρου να “κερδίσουν” κάποιες λίγες ώρες στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων στις 8 Ιουνίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Λιμεναρχείου Σύρου αναχώρησαν για Πειραιά χθες από το λιμάνι της Σύρου, το Blue Star Paros (16.00) και το Blue Star 2 (17.22). Ειδικότερα το Blue Star Paros μετέφερε 400 επιβάτες και το Blue Star 2, 660.

Όπως προαναφέρθηκε, πρόκειται για προγραμματισμένα δρομολόγια, ωστόσο, η εταιρεία τροποποίησε μόνον το δρομολόγιο του Blue Star 2, του οποίου η άφιξη στο λιμάνι της Ερμούπολης θα γινόταν ξημερώματα Δευτέρας (προερχόμενο από Δωδεκάνησα για Πειραιά) και τελικά αναχώρησε κάποιες ώρες αργότερα από το λιμάνι της Ρόδου για να περάσει τη Δευτέρα το απόγευμα (17.25) από Σύρο και να καλύψει τις επιστροφές των εκδρομέων στην Αθήνα.

Στοιχεία περασμένων ετών για το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος

Αξίζει να υπενθυμιστούν στοιχεία επισκεψιμότητας από περασμένα έτη που αφορούν στη Σύρο, όπως τα έχει αναφέρει στην ιστοσελίδα του επισήμως το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου. Τα εν λόγω στοιχεία αποδεικνύουν τη σημαντική πτώση του αριθμού των επισκεπτών φέτος.

Συγκεκριμένα, στο λιμάνι της Ερμούπολης το 2014 είχαν έρθει 3.451 επιβάτες, το 2015, 3.907, ενώ το 2016 είχαν επισκεφθεί το νησί 4.332.

Σε ίδια περίπου επίπεδα είχε κινηθεί η επισκεψιμότητα του τριημέρου του Αγίου Πνεύματος και τα επόμενα έτη. Ειδικότερα, το 2017 η πρωτεύουσα των Κυκλάδων είχε υποδεχθεί 4.436 επισκέπτες και το 2018, 4.371.

Mέγιστος αριθμός επιβατών το 60% της χωρητικότητας

Με τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργείο Υγείας και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, προ ημερών άλλαξε ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός επιβατών στα πλοία της ακτοπλοΐας.

Όπως είχε ανακοινώσει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός επιβατών αυξάνεται στο 60% (από 50%) για τα πλοία που δεν διαθέτουν καμπίνες και στο 65% (από 55%) για τα πλοία που διαθέτουν καμπίνες.

Επιπλέον, αυξήθηκε επίσης σε 2 (από 1) το όριο ατόμων ανά καμπίνα, ενώ διατηρήθηκε το αντίστοιχο όριο των τεσσάρων (4) ατόμων αν πρόκειται για οικογένεια ή ΑΜΕΑ με τον συνοδό τους. Σχολιάζοντας την θετική αυτή εξέλιξη ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, είχε εκφράσει τις ευχαριστίες του προς τους επιβάτες, τα πληρώματα και τις ακτοπλοϊκές εταιρείες για τη συνέπεια που επέδειξαν και εξακολουθούν να επιδεικνύουν στην τήρηση των μέτρων. “Όπως είχα δηλώσει από την πρώτη ημέρα εφαρμογής του Πρωτοκόλλου”, είπε, “αυτό θα συνεχίσει να αναθεωρείται, με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα. Συνεχίζουμε με συνέπεια, μένουμε ασφαλείς”.

ΕΟΔΥ: Μείωση κινδύνου εισαγωγής επιβατών με κορωνοϊό

Οι επιβάτες και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο εισαγωγής ατόμων με συμπτώματα σε πλοίο, ακολουθώντας τις παρακάτω οδηγίες από τον ΕΟΔΥ: Πριν το ταξίδι ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των επιβατών και πληρωμάτων για την εξέλιξη της επιδημίας από τον νέο κορωνοϊό COVID-19 και τα μέτρα πρόληψης. Πριν την επιβίβαση συστήνεται: Παροχή πληροφορίας σχετικά με τα συμπτώματα της λοίμωξης και τα μέτρα πρόληψης σε επιβάτες και πληρώματα π.χ. με ενημερωτικά φυλλάδια, προβολή ενημερωτικών σποτ, ηχητικών μηνυμάτων κλπ. Συστήνεται η αποφυγή του ταξιδιού σε ταξιδιώτες που παρουσιάζουν πυρετό (>37.8⁰ C). Χορήγηση προς συμπλήρωση ειδικού ερωτηματολογίου για ανίχνευση τυχόν επιβατών με συμπτώματα λοίμωξης αναπνευστικού.

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού συστήνεται συνεχής ενημέρωση σε επιβάτες και μέλη πληρώματος για τα συμπτώματα της λοίμωξης και τα μέτρα πρόληψης και ενέργειες (αναφορά στον υγειονομικό υπεύθυνο) σε περίπτωση που αναπτύξουν συμπτώματα π.χ. με ενημερωτικά φυλλάδια, προβολή ενημερωτικών σποτ, ηχητικών μηνυμάτων κλπ.

Άμεση ενημέρωση του πληρώματος

Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και σύμφωνα πάντα με τον ΕΟΔΥ, “εάν εμφανίσουμε συμπτώματα, ενημερώνουμε αμέσως το πλήρωμα και αναζητούμε ιατρική βοήθεια. Η χρήση μάσκας συγκρατεί τα σταγονίδια και μπορεί να μειώσει τη διασπορά της λοίμωξης στην κοινότητα. Κύριος στόχος της χρήσης της μάσκας είναι να προστατεύσετε τους ανθρώπους γύρω σας εάν έχετε μολυνθεί”.

Διαχείριση ύποπτου κρούσματος από COVID-19 μέσα στο πλοίo

Βάσει του ΕΟΔΥ εάν ένας επιβάτης ή μέλος του πληρώματος εμφανίσει συμπτώματα συμβατά με COVID-19, εφαρμόζονται τα παρακάτω: Καταγραφή του ύποπτου κρούσματος σύμφωνα με τη Ναυτιλιακή Δήλωση Υγείας (Παράρτημα 8, Διεθνής Υγειονομικός Κανονισμός) και υποβολή της στις υγειονομικές αρχές των πυλών εισόδου. Χορήγηση μάσκας στον ασθενή για αποφυγή περαιτέρω διασποράς σταγονιδίων. Σε κάθε περίπτωση, ο ασθενής πρέπει να καλύπτει το βήχα του (π.χ. με χαρτομάντηλο). Απομόνωση του ασθενούς σε καμπίνα ή άλλο ιδιαίτερο χώρο με ατομική τουαλέτα και σίτιση στην καμπίνα. Η πόρτα της καμπίνας πρέπει να παραμένει κλειστή. Συνιστάται η αποφυγή επισκεπτηρίου στην καμπίνα. Αποφεύγεται η είσοδος άλλων ατόμων, αν δεν υπάρχει σοβαρός λόγος, π.χ. παροχή φροντίδας, καθαριότητα καμπίνας. Συνιστάται να οριστεί συγκεκριμένο μέλος του πληρώματος για τη φροντίδα του ύποπτου κρούσματος, αν είναι δυνατό, και να περιοριστεί στο ελάχιστο ο αριθμός των μελών πληρώματος που έρχονται σε στενή επαφή με τον ασθενή. Τα άτομα, που θα έρθουν σε επαφή με τον ασθενή (θα μπουν στην καμπίνα του), πρέπει να φορούν ΜΑΠ (Μέτρα Ατομικής Προστασίας) γάντια, απλή χειρουργική μάσκα και αδιάβροχη ρόμπα. Οι επαγγελματίες υγείας, που φροντίζουν τον ασθενή, και το προσωπικό καθαριότητας συνιστάται να χρησιμοποιούν μάσκες υψηλής προστασίας (FFP2 ή FFP3), γυαλιά ή προσωπίδα, αδιάβροχη ρόμπα με μακριά μανίκια, γάντια και γαλότσες. Επιπλέον πρέπει να φροντίζουν, ώστε να τηρείται απόσταση τουλάχιστον 1,5 μέτρου μεταξύ ύποπτων κρουσμάτων, που συνεξετάζονται με άλλους ασθενείς. Ο ΠΟΥ και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ECDC) έχουν καταρτίσει αναλυτικές κατευθυντήριες οδηγίες. Ο χρησιμοποιημένος προστατευτικός εξοπλισμός (απλή χειρουργική μάσκα, γάντια, αδιάβροχη ρόμπα μιας χρήσης) πρέπει να απορρίπτεται σε κάδο έξω από την πόρτα της καμπίνας και σε καμία περίπτωση να μην ξαναχρησιμοποιείται. Μετά την απόρριψη του προστατευτικού εξοπλισμού πρέπει τα χέρια να πλένονται καλά με νερό και σαπούνι. Τονίζεται ότι η χρήση γαντιών δεν υποκαθιστά το πλύσιμο των χεριών, το οποίο και αποτελεί σημαντικότατο μέσο πρόληψης.