Εντός της επόμενης εβδομάδας υπογράφει τη σύμβαση με την Αναπτυξιακή Εταιρεία Κυκλάδων, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου

Με σύμβουλο τα νέα βήματα στην κρουαζιέρα

Ανάπτυξη συστήματος εισόδου – εξόδου στις λιμενικές εγκαταστάσεις Ερμούπολης στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών επιταγών και της Συμφωνίας Σένγκεν
φωτο: Celestyal

Σε συνεργασία με την Αναπτυξιακή Εταιρεία Κυκλάδων του Επιμελητηρίου προχωρά το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου αναφορικά με την προώθηση της κρουαζιέρας στη Σύρο, προκειμένου το νησί να διανύσει μία νέα διαδρομή στον θαλάσσιο τουρισμό και να μπορέσει να ενταχθεί στα πλάνα σημαντικών εταιρειών.

Η ανατροπή που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού και στην παγκόσμια κρουαζιέρα, συμπίπτει με την απόφαση της σημερινής Διοίκησης για επανασχεδιασμό της στόχευσης της Σύρου στο πεδίο του θαλάσσιου τουρισμού, τον οποίο προσδοκά να επιτύχει το Λιμενικό Ταμείο μέσω της ανάπτυξης της σημαντικής συνεργασίας με την πλευρά του Επιμελητηρίου Κυκλάδων.

Σύμφωνα με όσα καθίστανται ξεκάθαρα, για τη Σύρο, η επαφή με την πλευρά της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) θα “χαρίσει” στο νησί τη δυνατότητα προσέλκυσης κρουαζιερόπλοιων που θα ευνοήσουν την τοπική οικονομία και συγκεκριμένα την τοπική αγορά και τον εμπορικό κόσμο, αφού πρώτα όμως, προκύψει το “άνοιγμα” της κρουαζιέρας στα ελληνικά λιμάνια.

Μιλώντας στην εφημερίδα για την ανάπτυξη συνεργασίας με την Αναπτυξιακή Εταιρεία Κυκλάδων, η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώ Μαραγκού γνωστοποίησε τις επαφές που υπήρξαν όλους τους τελευταίους μήνες ανάμεσα στις δύο πλευρές, προκειμένου η Σύρος να μπει στον “χάρτη” της CLIA, αναφορικά με την εξυπηρέτηση του ανεφοδιασμού κρουαζιερόπλοιων. Πλέον, αυτή η επαφή αναμένεται να γίνει πιο συστηματική και ουσιαστική καθώς η υπογραφή της σύμβασης με την Αναπτυξιακή Εταιρεία Κυκλάδων, θα βοηθήσει το νησί να διαμορφώσει ένα νέο προφίλ στον θαλάσσιο τουρισμό, διεκδικώντας πλοία πολυτελούς κρουαζιέρας, αλλά και κρουαζιερόπλοια μεγαλύτερης χωρητικότητας από όσα προσέγγιζαν μέχρι σήμερα το λιμάνι της Ερμούποης. Η ίδια ξεκαθάρισε μάλιστα πως το Λιμενικό Ταμείο Σύρου απασχολεί και η συχνότητα των προσεγγίσεων, θέμα για το οποίο θα μεριμνήσει με τις υπηρεσίες της η Αναπτυξιακή Εταιρεία Κυκλάδων στις επαφές της με εταιρείες.

Σημειώνεται πως για τη σύμβαση σχετικά με τις συμβουλευτικές υπηρεσίες για την κρουαζιέρα το Λιμενικό Ταμείο Σύρου έχει δεσμεύσει ποσό ύψους 24.800 ευρώ.

Επιπλέον, η πρόεδρος κλήθηκε να τοποθετηθεί και για το ζήτημα της ανάπτυξης σταθμού εισόδου – εξόδου κοντά την προβλήτα κρουαζιερόπλοιων στην Ερμούπολη, προκειμένου το λιμάνι όπως επιβάλλεται να τηρήσει τον ευρωπαϊκό κανονισμό της Συμφωνίας Σένγκεν που σχετίζεται με τον έλεγχο των μετακινήσεων στη συγκεκριμένη ζώνη. Όπως ανέφερε η κα Μαραγκού, ο σύμβουλος με τον οποίο θα κάνει σύμβαση το Λιμενικό Ταμείο Σύρου αναμένεται εντός των επόμενων ημερών στο νησί.

Ανάπτυξη της διεθνούς κρουαζιέρας στην Ερμούπολη και προώθηση της Σύρου ως προορισμού

Σχετικά με το νέο σοβαρό βήμα που πραγματοποιεί η Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου και αφορά στην οργανωμένη ανάπτυξη ενεργειών για την ένταξη του νησιού στον “χάρτη” της κρουαζιέρας, η πρόεδρος, Κανδιώ Μαραγκού εξήγησε τα ακόλουθα: “Τέλος της επόμενης εβδομάδας θα έχουμε υπογράψει τη σύμβαση με την Κυκλαδική Εταιρεία Ανάπτυξης που είναι η Αναπτυξιακή Εταιρεία του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και η οποία θα αφορά στην παροχή συμβουλευτικής υποστήριξης σε θέματα τόσο ανάδειξης και ανάπτυξης της Σύρου ως προορισμού κρουαζιέρας, όσο και ανάπτυξης της διεθνούς πλέον κρουαζιέρας στο λιμάνι της Ερμούπολης”.

Για την εν λόγω συνεργασία, η ίδια γνωστοποίησε πως όλο αυτό το διάστημα της αρχικής περιόδου της τρέχουσας θητείας, οι δύο πλευρές είχαν επικοινωνία για το θέμα της ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού. “Μπορεί όλον αυτόν τον καιρό να μην έχουμε υπογράψει σύμβαση με τη συγκεκριμένη Εταιρεία, όμως, από την αρχή της ανάληψης των καθηκόντων μας είμαστε σε στενή επικοινωνία με το Επιμελητήριο Κυκλάδων και την Αναπτυξιακή Εταιρεία Κυκλάδων για θέματα κρουαζιέρας”. Προς επιβεβαίωση των λεγομένων της, πρόσθεσε τα ακόλουθα: “Καθ΄ όλη τη διάρκεια του lockdown του κορωνοϊού, το Λιμενικό Ταμείο Σύρου μέσω της Αναπτυξιακής είχε έρθει σε επικοινωνία με τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας, την CLIA, προκειμένου να δηλώσει το “παρών” αμέσως μόλις η ελληνική κυβέρνηση δώσει το “πράσινο φως” για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας”. Κυρίως όμως, η αρχική επαφή εστίαζε στο να γίνει σαφές πως η Σύρος με το λιμάνι της είναι παρούσα απέναντι “στην ανάγκη που είχε παρουσιαστεί στις εταιρείες κρουαζιέρας να βρεθούν κάποια ασφαλή λιμάνια στα οποία θα μπορούσαν προσωρινά να δέσουν τα σκάφη τους για ανεφοδιασμό χωρίς να βγουν τα πληρώματα έξω από αυτά”. Σύμφωνα με όσα σχολίασε, “είχαν ταλαιπωρηθεί πολλές εταιρείες διότι από πλευράς ελληνικής κυβέρνησης δεν είχαν επιτραπεί αυτού του είδους οι προσεγγίσεις”. Ωστόσο, όπως επανέλαβε η κα Μαραγκού, “Εμείς είχαμε δώσει το “παρών” και ήμασταν σε επικοινωνία καθώς στην περίπτωση που δινόταν το “πράσινο φως” θα ήμασταν έτοιμοι να εξυπηρετήσουμε”.

Ως εκ τούτου, η ίδια τόνισε πως, “ναι μεν η σύμβασή μας έρχεται να υπογραφεί τις προσεχείς ημέρες, αλλά η επικοινωνία μας και η συνεργασία μας ήδη υπήρχε”.

Επανεκκίνηση κρουαζιέρας και αναμονή για τα υγειονομικά πρωτόκολλα

Σχετικά με τη διάρκεια της σύμβασης για τις συμβουλευτικές υπηρεσίες ανάπτυξης της κρουαζιέρας, το Λιμενικό Ταμείο Σύρου βάσει των αποφάσεών του, έχει προγραμματίσει πως θα είναι για ένα έτος, με την κα Μαραγκού να απαντά καταφατικά σχετικά με το αν το προσδοκώμενο αποτέλεσμα αφορά και στην επόμενη χρονιά.

“Η σύμβαση θα είναι για ένα έτος. Σίγουρα ο στόχος μας είναι για του χρόνου. Ωστόσο όμως - κι ακριβώς επειδή είμαστε σε μία φάση επανεκκίνησης της κρουαζιέρας στην Ελλάδα -, όλα ξεκινούν από το μηδέν κι ενδεχομένως να έχουμε και κάποια αποτελέσματα ίσως και νωρίτερα” ανέφερε, ενώ παράλληλα σχολίασε πως, “τα αποτελέσματα αυτά σε καμία περίπτωση δεν θα είχαν τη δυναμική που θα είχαν αν δεν διανύαμε περίοδο κορωνοϊού”.

“Υπάρχουν θετικές προοπτικές για επανεκκίνηση της κρουαζιέρας αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. Ελπίζουμε να είναι από τα τέλη Αυγούστου. Όλες οι πλευρές (CLIA, Υπ. Ναυτιλίας και Υπ. Τουρισμού) έχουν συμφωνήσει ότι πρέπει να υπάρχει συντονισμός και συνεργασία για να επιτευχθεί η ομαλότερη δυνατή επαναλειτουργία της κρουαζιέρας στη χώρα” πρόσθεσε η πρόεδρος, εξηγώντας παρακάτω πω, “Πρόθεση των εταιρειών είναι να εντάξουν την Ελλάδα στα δρομολόγιά τους όσο το δυνατόν συντομότερα κι ευελπιστούμε για τέλη Αυγούστου”.

Η ίδια δεν παρέλειψε όμως να υπενθυμίσει πως παραμένει σε εκκρεμότητα το ζήτημα της έκδοσης υγειονομικών πρωτοκόλλων για το κομμάτι της κρουαζιέρας όσον αφορά την Ελλάδα, γεγονός που απασχολεί έντονα, καθώς οι εταιρείες κρουαζιέρας δίνουν προτεραιότητα στο συγκεκριμένο ζήτημα.

“Από την άλλη πλευρά όμως, αυτό που υπάρχει σε εκκρεμότητα αυτήν τη στιγμή είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να αναπτύξει το δικό της εθνικό πρωτόκολλο από υγειονομικής απόψεως σύμφωνα με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης”. Άλλωστε, όπως σχολίασε, “Οι εταιρείες μιλούν για ασφάλεια και υγεία των επιβατών και των πληρωμάτων τους και αυτή είναι η προτεραιότητά τους. Οπότε αναμένουμε από την ελληνική κυβέρνηση να ανακοινώσει τα αυστηρά μέτρα ελέγχου, πέρα από την επιβίβαση και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, τα οποία θα πρέπει να προσαρμοστούν σε όλα τα λιμάνια κρουαζιέρας”.

Επανερχόμενη στο θέμα της πρόσληψης συμβούλου κρουαζιέρας, η ίδια ξεκαθάρισε τα εξής: “Όλα τα παραπάνω και ενόψει των νέων πρωτοκόλλων είναι εξαιρετικά δύσκολο σαν Λιμενικό Ταμείο Σύρου να τα παρακολουθήσουμε μόνοι μας. Οπότε σίγουρα η συνδρομή του συμβούλου θα είναι καθοριστική και μάλιστα όχι μόνον για φέτος, καθώς μιλάμε για πρωτόκολλα τα οποία θα διαρκέσουν και του χρόνου, οπότε, χρειαζόμαστε βοήθεια”.

Πολυτελή σκάφη και πλοία μεγάλης χωρητικότητας

Σχολιάζοντας τη συμβολή μέχρι σήμερα του Επιμελητηρίου Κυκλάδων στην προσέλκυση πολυτελούς κρουαζιέρας στη Σύρο, η κα Μαραγκού ανέφερε τα εξής: “Είναι γνωστό πως το Επιμελητήριο Κυκλάδων και η Αναπτυξιακή Εταιρεία με τους συμβούλους του έχει βάλει τη Σύρο στον “χάρτη” της πολυτελούς κρουαζιέρας. Δυστυχώς οι εξελίξεις μας πήγαν αρκετά πίσω, αν και το Επιμελητήριο είχε κατοχυρώσει σειρά αφίξεων πολυτελών σκαφών κρουαζιέρας στο λιμάνι της Ερμούπολης”.

Τα παραπάνω βέβαια, υποστήριξε πως, “δεν σημαίνουν ότι αποκλείουμε τη βασική στόχευση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου που δεν είναι μόνον τα πολυτελή σκάφη”, αλλά όπως πρόσθεσε, “είναι και η προσέλκυση πλοίων μεγαλύτερης χωρητικότητας”.

“Πρέπει να ερευνήσουμε και τη δυνατότητα διεκδίκησης μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων και βέβαια πρέπει να μας απασχολήσει σημαντικά και η συχνότητα προσέγγισής τους” ανέφερε, καταλήγοντας στο θέμα.

Συμφωνία Σένγκεν: Έλεγχος κατά την άφιξη και την αναχώρηση υπηκόων τρίτων χωρών

Σε ενέργειες για τη διαμόρφωση και λειτουργία ενός σταθμού εισόδου κι εξόδου στις λιμενικές εγκαταστάσεις της Ερμούπολης που θα αφορά στον απαραίτητο έλεγχο υπηκόων τρίτων χωρών, προχωρά το Λιμενικό Ταμείο Σύρου στη βάση των κατευθύνσεων που περιλαμβάνονται στη Συμφωνία Σένγκεν.

Όπως αναφέρει σχετικά η κα Μαραγκού: “Σύμφωνα με τον νέο Ευρωπαϊκό κανονισμό του 2017, η Ελλάδα ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι υποχρεωμένη να εφαρμόσει το πρώτο εξάμηνο του 2021 δοκιμαστικά και μόνιμα από το 2022 νέο σύστημα εισόδου – εξόδου Σένγκεν και στις χαρακτηρισμένες θαλάσσιες πύλες εισόδου – εξόδου Σένγκεν. Μία από αυτές τις θαλάσσιες πύλες είναι και το λιμάνι της Ερμούπολης, οι λιμενικές εγκαταστάσεις της Ερμούπολης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα πρέπει και στο λιμάνι της Ερμούπολης να υπάρχει ένα terminal που να λειτουργεί ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που λειτουργεί ένα terminal αεροδρομίου”.

Βάσει των ανωτέρω, η πρόεδρος επισημαίνει την ανάγκη προσδιορισμού ενός χώρου για τη διαμόρφωση και λειτουργία αυτού του σταθμού, τον οποίο όμως θα πρέπει να προσδιορίσει και να επιλέξει κατάλληλος σύμβουλος.

“Η σύμβαση γι αυτόν τον σύμβουλο, αφορά την ανάθεση - σε αυτόν - της εκπόνησης μελέτης από πλευράς του Λιμενικού Ταμείου προκειμένου να υλοποιηθεί το σύστημα εισόδου – εξόδου. Η μελέτη αφορά την καταγραφή των ελλείψεων, αλλά και των απαιτήσεων σε υποδομές και σε εξοπλισμό” ανέφερε σχετικά με το θέμα, προσθέτοντας μάλιστα πως, “Θα γίνει μία μελέτη που θα εγκριθεί και από την αρμόδια Αστυνομική Αρχή και ακολούθως σαν Λιμενικό Ταμείο θα αναζητήσουμε χρηματοδότηση προκειμένου να κάνουμε τις κατάλληλες και τις απαραίτητες κατασκευές και διαμορφώσεις κτιριακών υποδομών, ενώ θα πρέπει να προμηθευτούμε και όλον τον εξοπλισμό και τα μηχανήματα για τη λειτουργία αυτού του terminal”.

Οπότε, πρόσθεσε πως η σύμβαση ύψους 4.960 ευρώ “αφορά στην αμοιβή του συμβούλου που θα εκπονήσει τη μελέτη, βάσει της οποίας αργότερα θα προχωρήσουμε στην υλοποίηση”.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε πληροφοριακά, η σύμβαση θα είναι διάρκεια ενός ή δύο μηνών, καθώς όπως εξήγησε, “είναι κάτι που επείγει”. Μάλιστα, γνωστοποίησε πως, “Είχαμε προγραμματίσει να το κάνουμε πολύ νωρίτερα αλλά μας πρόλαβε ο κορωνοϊός και το lockdown”.

Σχετικά με την άφιξη του συμβούλου στο νησί και τις πρώτες επαφές, η ίδια τόνισε πως, “ο σύμβουλος για να εκπονήσει αυτή τη μελέτη έρχεται στη Σύρο την επόμενη εβδομάδα κι έχουμε ένα προγραμματισμένο ραντεβού, προκειμένου να δει κάποιες κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουμε κατά νου και να εξετάσει αν αυτές οι εγκαταστάσεις πληρούν τις προϋποθέσεις λειτουργίας του terminal”.

Στην ερώτηση για τους χώρους που έχει υπόψιν του το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, η ίδια θέλησε να γνωστοποιήσει μόνον πως, “Πρέπει να βρούμε έναν χώρο, ο οποίος σε κάθε περίπτωση θα είναι κοντά στην προβλήτα των κρουαζιερόπλοιων”, επαναλαμβάνοντας τέλος, πως, “οφείλουμε να τρέξουμε τις διαδικασίες γιατί μολονότι οι πληροφορίες λένε ότι λόγω κορωνοϊού θα δοθεί μία μικρή παράταση για την προσαρμογή της χώρας μας στον ευρωπαϊκό κανονισμό, ωστόσο, μετά τη μελέτη πρέπει να εξασφαλίσουμε χρηματοδότηση για να προχωρήσουμε στην υλοποίηση”.