Επί τάπητος στη νέα συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής το τουριστικό πλάνο για την επόμενη χρονιά το οποίο κοστολογείται στο ποσό των 150 χιλ. ευρώ

Τουριστικός σχεδιασμός της Σύρου για το 2021

Απολογιστική ματιά στα πεπραγμένα Μαρτίου – Σεπτεμβρίου 2020

Στο ποσό των 150 χιλ. ευρώ ανέρχεται το κόστος για το τουριστικό πλάνο του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης αναφορικά με το έτος 2021, σύμφωνα με την προετοιμασία για τη σύνταξή του, την οποία κι έκανε ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού και Πρόεδρος της Τουριστικής Επιτροπής, Παναγιώτης Κουταβάς, ενόψει της συζήτησης – προσεχώς – και του συνολικού δημοτικού προϋπολογισμού για την επόμενη χρονιά.

Αν και η πανδημία του κορωνοϊού “γεννά” έντονη αβεβαιότητα για τη δυνατότητα ή μη, υλοποίησης του συνολικού σχεδιασμού σχετικά με την τουριστική καθοδήγηση, προώθηση και προβολή των προορισμών, ωστόσο, πολλά από τα νησιά του νομού Κυκλάδων, όπως και η Σύρος, έχουν συντάξει ήδη το πλάνο για το επόμενο έτος, ώστε αυτό – μετά από την ψήφισή του από τα απαραίτητα συλλογικά γνωμοδοτικά και αποφασιστικά δημοτικά όργανα -, να μπορέσει να “ξεδιπλωθεί”.

Η συζήτηση στην τελευταία συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης που αφορούσε την προώθηση των διαδικασιών για την ανάδειξη κι επιλογή στρατηγικού συνεργάτη για τη Σύρο, κατέδειξε την πρόθεση όλων των μελών της να υπάρξει σοβαρότητα και υπευθυνότητα στην τουριστική προώθηση του νησιού, προκειμένου η πρωτεύουσα των Κυκλάδων να βαδίσει μεθοδικά στη διεκδίκηση μέρους της τουριστικής πίτας.

Βάσει αυτής της νέας πορείας που ξεκινά να διανύσει το νησί – όπως είχε τονίσει και ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Νίκος Λειβαδάρας -, πορεύεται και ο κ. Κουταβάς, ο οποίος ρωτήθηκε για το περιεχόμενο του τουριστικού πλάνου αναφορικά με την επόμενη χρονιά, θέμα το οποίο θα τεθεί αναλυτικά επί τάπητος στην επόμενη συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής την προσεχή Δευτέρα.

Ο ίδιος επιβεβαίωσε πως το κόστος υλοποίησης όλων των δράσεων για το 2021 εκτιμάται σε 150 χιλ. ευρώ, χρήματα που όμως δεν αποκλείεται να μη δοθούν στο σύνολό τους από την Οικονομική Επιτροπή, η οποία από κοινού με τον πρόεδρό της και Αντιδήμαρχο Οικονομικών, Γιάννη Πιταούλη θα κληθεί να αξιολογήσει τις δυνατότητες του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης σε καιρό πανδημίας, συνεκτιμώντας και τις συνέπειες του κορωνοϊού στο δημοτικό ταμείο.

Ωστόσο, “δεσμευμένο” πρέπει να θεωρείται – λογικά - το ποσό των 75 χιλ. ευρώ, το οποίο αφορά στον διαγωνισμό για την απόκτηση στρατηγικού συνεργάτη, ο οποίος θα αναλάβει τις συμβουλευτικές υπηρεσίες και τον σχεδιασμό για τη Σύρο σε θέματα τουριστικής πολιτικής.

Στο πλαίσιο της επικοινωνίας της εφημερίδας με τον Αντιδήμαρχο Τουρισμού, η “Κοινή Γνώμη” παρουσιάζει το τουριστικό πλάνο για το 2021 όπως αυτό έχει συνταχθεί, για να παρουσιαστεί και να συζητηθεί στην Τουριστική Επιτροπή (12/10), στο Δημοτικό Συμβούλιο και στην Οικονομική Επιτροπή.

Εξ αρχής θα πρέπει να σημειωθεί πως οι δράσεις για το 2021 θα πρέπει να λάβουν και την έγκριση του ΕΟΤ.

Υπό τη “σκιά” ενδεχόμενης συρρίκνωσης λόγω πανδημίας

Με φόντο το υψηλό κόστος που θα απαιτήσουν όλες οι δράσεις για την προώθηση της Σύρου το 2021, βάσει του σχεδιασμού του κ. Κουταβά, ρωτήθηκε ο ίδιος σχετικά με τη δυνατότητα διάθεσης αυτού του ποσού από την Οικονομική Επιτροπή, λόγω των ανατροπών που έχει προκαλέσει η πανδημία στο δημοτικό ταμείο.

“Ζήτησα από την Οικονομική Υπηρεσία κι Επιτροπή το ποσό των 150 χιλ. ευρώ. Έχουμε συντάξει προσεκτικά το πλάνο για το 2021 βάσει αυτού του ποσού. Αν η Οικονομική Επιτροπή δεν δώσει, δεν εγκρίνει αυτά τα χρήματα, θα πρέπει να “κόψουμε”...”, ανέφερε σχολιαστικά ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού σχετικά με το διόλου απίθανο σενάριο συρρίκνωσης του ανωτέρω ποσού, εκφράζοντας ταυτόχρονα όμως την προσωπική επιθυμία του να διατεθούν αυτά τα χρήματα για να μπορέσει να οικοδομηθεί ένα νέο και ισχυρό τουριστικό ξεκίνημα για τη Σύρο.

Άλλωστε, όπως είχε υποστηρίξει ο ίδιος και στην προηγούμενη συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής, το νησί δεν διαθέτει κανένα οργανωμένο πλάνο για την τουριστική ανάπτυξη ως σήμερα.

75 χιλ. ευρώ για στρατηγικό συνεργάτη και στρατηγικό πλάνο

Ως εκ τούτου, πρώτη αναφορά στο τουριστικό πλάνο του 2021 γίνεται για τον προγραμματισμό απόκτησης στρατηγικού συνεργάτη.

Το ποσό των 75 χιλ. ευρώ “σπάει” για την κάλυψη δράσεων με οργανωμένο τρόπο όπως, η ανάθεση του τουριστικού marketing σε εξειδικευμένο συνεργάτη, η εκπόνηση marketing και branding, όπως και η διαμόρφωση place branding και τέλος η εκπόνηση του ολοκληρωμένου στρατηγικού πλάνου.

Αυτές οι δύο δράσεις ουσιαστικά (στρατηγικός συνεργάτης και παραγόμενο έργο) θα προκύψουν αφού πρωτίστως γίνουν οι απαιτούμενοι μειοδοτικοί διαγωνισμοί, όπως έχει αναφερθεί και στην προηγούμενη συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής.

Προβολή, εκθέσεις, web marketing, δημοσιογραφικά ταξίδια και βίντεο

Με φόντο το αναλυτικό πλάνο για το 2021, το οποίο και θα προωθηθεί πρωτίστως στα μέλη της Τουριστικής Επιτροπής, ο κ. Κουταβάς γνωστοποίησε πως έχουν προγραμματισθεί κι άλλες δράσεις.

Ειδικότερα, έχει προβλεφθεί ένα ποσό σχεδόν 30 χιλ. ευρώ για δαπάνες διαφήμισης και δαπάνες promotion της Σύρου, που θα εστιάζουν στην προβολή του νησιού με κατάλληλο κι εύστοχο τρόπο στο τουριστικό κοινό. Για την εν λόγω δράση δεν αποκλείεται να υπάρξει εταιρεία που θα αναλάβει την προώθηση της Σύρου για την επερχόμενη τουριστική σεζόν.

Επιπλέον, με ένα πολύ μικρότερο ποσό σχεδιάζεται να υπάρξει φροντίδα για προβολή της Σύρου μέσω καταχωρήσεων σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ώστε να προβληθεί ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του νησιού (Ερμούπολη, Άνω Σύρος, οικισμοί), ενώ στο πλάνο του 2021 υπάρχει ξεχωριστή ενότητα για το web marketing.

Σύμφωνα με όσα εξήγησε ο κ. Κουταβάς αναφορικά με την ψηφιακή προβολή και προώθηση της Σύρου, θα καταρτιστεί πλάνο προβολής βάσει του σχεδιασμού και θα περιλαμβάνει την ανάπτυξη περιεχομένου και εργαλείων επικοινωνίας καθώς και στοχευμένες ενέργειες ψηφιακής προώθησης του τουριστικού προορισμού. Επίσης, προβλέπεται να υπάρξει υπεύθυνη αξιοποίηση όλων των λογαριασμών του διαδικτύου και των social media που διατηρεί ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης (facebook, twitter, τουριστικό portal “syrosisland”) για να υποστηριχθεί με κάθε τρόπο η επικοινωνιακή στρατηγική του Δήμου για το νησί.

Στο περιεχόμενο του σχεδιασμού για το τουριστικό πλάνο του 2021 περιλαμβάνεται η κινηματογράφηση και η παραγωγή βίντεο και φωτογραφικού υλικού, που θα αποτυπώνουν τις κύριες εμπειρίες του προορισμού. Ακόμη, το φωτογραφικό υλικό που θα προκύψει θα αποτελέσει “κτήμα” του Δήμου για την αξιοποίηση και προβολή της Σύρου στα social media και στις ιστοσελίδες του Δήμου.

Σε συνέχεια των ανωτέρω, έχει καταγραφεί κι ένα ποσό που μελετάται να καλύπτει ταξίδια γνωριμίας με bloggers και media για τη δημιουργία θετικής δημοσιότητας. Στόχος είναι οι προσκεκλημένοι να περνούν λίγες ημέρες στο νησί για να καταγράφουν σε δημοσιογραφικές στήλες και έντυπα τις εμπειρίες τους στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων.

Αντίστοιχα, ένα μικρό ποσό θα αφορά στην κάλυψη δαπανών που θα προκύπτουν για αμοιβές τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών μέσων, συνεργεία των οποίων θα επισκέπτονται τη Σύρο για να την προβάλουν.

Τέλος, βάσει του αρχικού σχεδιασμού για το 2021 προβλέπεται η κάλυψη εξόδων διοργάνωσης Φεστιβάλ εναλλακτικού / θαλάσσιου τουρισμού / γαστρονομίας.

Σύμφωνα με όσα εξήγησε ο Αντιδήμαρχος “τα φεστιβάλ και οι εκδηλώσεις εναλλακτικού τουρισμού αντιπροσωπεύουν μια νέα μορφή εναλλακτικού τουρισμού και αποτελούν σημαντικές εκδηλώσεις μάρκετινγκ για την ανάδειξη της ιστορίας και του φυσικού κάλλους του τόπου και αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων της τοπικής κοινωνίας, για το τοπικό εμπόριο και τις τουριστικές επιχειρήσεις”.

Ερωτηματικό για τις εκθέσεις. Ψηφιακή συμμετοχή λόγω Covid-19

Τέλος, ερωτηθείς ο κ. Κουταβάς για το κομμάτι των εκθέσεων, τόνισε πως η Σύρος – αναλόγως των συνθηκών και της πανδημίας – θα συμμετέχει σε όσες θεωρεί αποδοτικές για το νησί και στις οποίες θα συμμετέχει η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, προκειμένου να μην επιβαρυνθεί με κόστος.

Ως εκ τούτου, η εν λόγω συμμετοχή θα είναι είτε με φυσική παρουσία εκπροσώπων, είτε με ψηφιακή παρουσία, αναλόγως των οδηγιών της κάθε διοργανώτριας πλευράς.

Κληθείς να αναφερθεί στις εκθέσεις που θα προτείνει προς την Τουριστική Επιτροπή από τη λίστα εκείνων που έχει στείλει προς κάθε Δήμο η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, γνωστοποίησε τις ακόλουθες: Ολλανδία-Vakantiebeurs 16-19/01, Βέλγιο - Salon De Vacances 4-7/02, Ισραήλ - ΙΜΤΜ 9-10/02, Σερβία -IFT Φεβρουάριος, Γερμανία - Βερολίνο ΙΤΒ 10-14/03, Ρωσία - Μόσχα ΜΙΤΤ 16-18/03, Dubai- Arabian Travel Market 16-19/05, Γερμανία – Ντίσελντορφ – Tour Natur Σεπτέμβριος, Ηνωμένο Βασίλειο – Λονδίνο WTM 1-3/11, Θεσσαλονίκη – Philoxenia Νοέμβριος 2020.

Προβολή της Σύρου σε καιρό πανδημίας

Κατόπιν των ανωτέρω, ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού κλήθηκε να πραγματοποιήσει μία αναδρομή και να μιλήσει για πεπραγμένα κατά τη διάρκεια της θητείας του στο “τιμόνι” της Τουριστικής Επιτροπής.

Ειδικότερα, για τον μήνα Μάρτιο μίλησε για τη συνεργασία με τον ΕΟΤ Πολωνίας και τη φιλοξενία δύο δημοσιογράφων – bloggers στο νησί ενώ ανέφερε και την προώθηση της Σύρου μέσω των social media του Τμήματος Τουρισμού. Ο ίδιος τότε είχε συνάντηση με τον Δήμαρχο Μυκόνου για θέματα τουρισμού, ενώ παρομοίως τον Απρίλιο είχε μία σημαντική συνάντηση με τον Δήμαρχο Σύρου, Νίκο Λειβαδάρα και τους φορείς του νησιού με θέμα τον σχεδιασμό του τουριστικού πλάνου της πρωτεύουσα των Κυκλάδων. Επιπλέον, για τη Σύρο τον Απρίλιο διοργανώθηκε online σεμινάριο με καθηγητή τον κ. Κούτουλα για τους επιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου, ενώ από τον Μάιο και μετά ο ίδιος μέτρησε αρκετές επισκέψεις τηλεοπτικών συνεργείων στο νησί για την προβολή της πρωτεύουσας των Κυκλάδων.

Αυτές οι προβολές έγιναν σε μεγάλα τηλεοπτικά κανάλια, ενώ αφιερώματα φιλοξένησαν και μεγάλα τουριστικά και μη, έντυπα (πχ. Travel + Leisure, Daily Mail, Sputnik - συνέντευξη).

Τον ίδιο μήνα είχε συμμετοχή στην τηλεδιάσκεψη με τον Υπουργό και τον Υφυπουργό Τουρισμού και όλους τους Δημάρχους και εκπροσώπους φορέων των Κυκλάδων ενώ δεν παρέλειψε να σημειώσει πως η Σύρος προβλήθηκε ακόμη και στο ιταλικό nationalgeographic.

Αντίστοιχα η Σύρος τον Ιούνιο προβλήθηκε πολλές φορές με συνεντεύξεις, άρθρα και αφιερώματα σε ελληνικά και ξένα ΜΜΕ (πχ. le figaro, reader), με το νησί μάλιστα να υπογραμμίζει το γεγονός πως είναι ένας ασφαλής προορισμός σε καιρό πανδημίας.

Ανάλογη είναι η εικόνα και για τον μήνα Ιούλιο καθώς η Σύρος προβλήθηκε σε ελληνικές και ξένες εκπομπές και τηλεοπτικούς σταθμούς, ενώ τον ίδιο μήνα προχώρησε και η σύμβαση με την Marketing Greece για την ψηφιακή προβολή της Σύρου με ποσό άνω των 20 χιλ. ευρώ.

Τέλος, ιδιαίτερες αναφορές έγιναν για τη Σύρο και τον Αύγουστο μέσω δημοσιευμάτων σε ελληνικά και ξένα ΜΜΕ (πχ. thetimes.co.uk) ενώ τότε, η Marketing Greece προχώρησε στην παραγωγή του ταξιδιωτικού βίντεο με τίτλο “Syros, the classy capital of the Cyclades”. Αξίζει να υπογραμμισθεί πως η πρωτεύουσα των Κυκλάδων συνέχισε τη συστηματική “παρουσία” της σε έντυπα, ηλεκτρονικά και τηλεοπτικά μέσα και τον Σεπτέμβριο ενώ σε συνεργασία με τα γραφεία του ΕΟΤ σε Παρίσι, Λονδίνο, Ρώμη, Σκανδιναβία, Βερολίνο και Μόσχα υπήρξε φιλοξενία δημοσιογράφων για παραγωγή άρθρων προβολής.