Οι λεπτομέρειες της λειτουργικής κι αισθητικής παρέμβασης από την πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κ. Μαραγκού

“Ζουμ” στο έργο ανάπλασης στο Νησάκι

Παρέμβαση που θα βελτιώσει λειτουργικά κι αισθητικά τη σημερινή κατάσταση και εικόνα

Στη σταδιακή διαμόρφωση της νέας εικόνας στη θέση Νησάκι και ειδικότερα στο παραλιακό τμήμα από το ύψος της πλατείας Κανάρη μέχρι και την προβλήτα κρουαζιερόπλοιων προχωρά ο εργολάβος του συγκεκριμένου έργου, στο πλαίσιο υλοποίησης των προγραμματισμένων παρεμβάσεων, οι οποίες προβλέπεται να βελτιώσουν λειτουργικά κι αισθητικά τη συγκεκριμένη περιοχή.

Πρόκειται για ένα μικρό έργο που όμως φέρει τη δική του αξία αναφορικά με τη συνολική εικόνα του παραλιακού μετώπου, αφού οι βελτιώσεις στο Νησάκι, θα “δέσουν” με την υπόλοιπη παραλιακή ζώνη της Ερμούπολης, στην οποία έχει ολοκληρωθεί το έργο της μεγάλης ανάπλασης.

Μέριμνα του Λιμενικού Ταμείου Σύρου είναι οι διαμορφώσεις και οι αλλαγές που θα γίνουν στο τμήμα της ανάπλασης, να αναβαθμίσουν λειτουργικά το σημείο, στο οποίο προσεγγίζουν κρουαζιερόπλοια και τουριστικά σκάφη, ενώ παράλληλα η Διοίκηση φροντίζει για την τήρηση των κανόνων ασφαλείας που προβλέπονται από τον κώδικα ISPS, για τους οποίους ελέγχεται.

Δεδομένης της έναρξης των εργασιών – προ ημερών - στο συγκεκριμένο σημείο κλήθηκε η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώ Μαραγκού να αναφερθεί στις λεπτομέρειες του έργου, προς ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας, η οποία συζητά για την εν λόγω παρέμβαση.

Πρέπει να υπενθυμιστεί πως πρόκειται για ένα έργο του οποίου η χρηματοδότηση κατοχυρώθηκε στην περασμένη θητεία και προέρχεται από Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας ενώ η υλοποίησή του ξεκίνησε αρχές Οκτωβρίου του 2020.

Περιγραφή του έργου και βασικές διαμορφώσεις

Σύμφωνα με όσα είχαν αναφερθεί και σε παλαιότερο δημοσίευμα της “Κοινής Γνώμης” προ μηνών, η εν λόγω μικρή ανάπλαση θα ξεκινήσει από εκεί που σταματά ουσιαστικά η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου (πλατεία Κανάρη).

Σε νέες δηλώσεις της προς την εφημερίδα, η Κανδιώ Μαραγκού περιέγραψε τις βασικές διαμορφώσεις που προβλέπονται στο πλαίσιο του έργου με τίτλο “Επισκευή ανωδομής και βελτίωση περίφραξης στην περιοχή από την πλατεία Κανάρη έως την περιοχή Νησάκι”.

Θα γίνει μία επέμβαση που αφορά στην επίστρωση – ανάπλαση της συγκεκριμένης περιοχής, η οποία εξυπηρετεί τα τουριστικά σκάφη και τμήμα της προβλήτας κρουαζιεροπλοίων. Θα διαμορφωθούν τρεις διακριτές χρήσεις σε λωρίδες.

Δηλαδή θα γίνει μία επίστρωση με σκυρόδεμα στη λωρίδα προς την πλευρά της θάλασσας προκειμένου να εξυπηρετούνται οι σκάλες των κρουαζιερόπλοιων και των τουριστικών σκαφών και οι “βαριές” χρήσεις. Αμέσως μετά θα δημιουργηθεί μία λωρίδα πεζοδιαδρόμου, η οποία θα εξυπηρετεί και ανθρώπους με προβλήματα όρασης και στη συνέχεια, μία λωρίδα εσωτερικής εξυπηρέτησης – εγκατάστασης στην οποία θα μπορούν να κινούνται και οχήματα”.

Κατόπιν των ανωτέρω, η ίδια συμπλήρωσε πως, “Θα υλοποιηθεί μία μικρή ανάπλαση στην προβλήτα, στην πρώτη πύλη του λιμένα (προβολή πλατείας Κανάρη) και επί της ουσίας θα ενοποιηθεί η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου που έγινε με την πρώτη εργολαβία με την ανάπλαση που θα γίνει μέχρι την προβλήτα των κρουαζιερόπλοιων”.

Επιπλέον, τόνισε πως, “Θα αντικατασταθούν τα φωτιστικά σώματα και θα φτιάξουμε τις κλίσεις για την απορροή των όμβριων υδάτων” ενώ τέλος, εξήγησε πως, “προβλέπεται να μπει και μία περίφραξη κατά μήκος του παραλιακού σημείου”.

Κινητή περίφραξη. Μετακίνηση σε έκτακτες περιπτώσεις από ειδικό μηχάνημα

Σχετικά με την περίφραξη του παραλιακού τμήματος, η οποία θα ξεκινά από το ύψος της πρόσοψης των γραφείων του Λιμενικού Ταμείου και θα φθάνει έως και την προβλήτα κρουαζιερόπλοιων, η κ. Μαραγκού ρωτήθηκε για περισσότερες διευκρινίσεις.

Ειδικότερα η ίδια τόνισε πως δεν θα πρόκειται για μόνιμη κατασκευή, αντιθέτως, θα είναι κινητή.

“Η συγκεκριμένη περίφραξη θα είναι περίπου όπως είναι η σημερινή. Θα είναι κινητή η περίφραξη σε όλο το μήκος του έργου” εξήγησε αρχικά, καθιστώντας ξεκάθαρο βέβαια πως, “Η συγκεκριμένη περίφραξη δεν θα μπορεί να μετακινηθεί εύκολα. Δηλαδή δεν θα είναι ένα κάγκελο το οποίο θα μπορεί να το μετακινήσει ο οποιοσδήποτε, αλλά θα μπορεί να μετακινηθεί με τη βοήθεια κατάλληλων οχημάτων. Σε όλο το μήκος της”.

Σχετικά με το ύψος της, διευκρίνισε πως, “από την πλευρά της θάλασσας θα φθάνει στο 1.60 μ. και από την πλευρά του δρόμου στο 1.80 μ. σύμφωνα με τα επίπεδα που θα διαμορφωθούν”.

Θέλησε να σημειώσει μάλιστα πως δεν θα είναι κάτι περίτεχνο, ενώ στην ερώτηση σχετικά με τους λόγους που θα “υποχρεώνουν” στη μετακίνησή τους, υπήρξε σαφής:

“Η περίφραξη θα μετακινείται ανάλογα με τις απαιτήσεις του χώρου. Δηλαδή αν έχουμε ένα ή δύο κρουαζιερόπλοια ελλιμενισμένα. Ή αν έχουμε κάποιες ειδικές διατάξεις όπως η φιλοξενία κρουαζιεροπλοίων από το Ισραήλ. Ή αν έχουμε πανδημία και δεν έρθει κανένα κρουαζιερόπλοιο. Επίσης, αν υπάρξει ανάγκη να εισέλθει στον χώρο ένα μεγάλο όχημα.

Θα υπάρχει η δυνατότητα να μετακινηθούν είτε προς την πλευρά της θάλασσας, είτε προς την πλευρά του δρόμου” υπογράμμισε κατηγορηματικά, λέγοντας ακόμη πως, “Πρέπει να εξυπηρετεί η νέα κατάσταση - σε κάθε περίπτωση - και τις έκτακτες ανάγκες”. Σύμφωνα με όσα σημείωσε, “Δεν είναι μόνο το θέμα του parking αλλά θέλουμε ζωτικό χώρο για κάθε περίπτωση μέσα στη λιμενική εγκατάσταση”.

Κατάργηση θέσεων στάθμευσης

Στην παρατήρηση που προβαίνουν δημοσίως αρκετοί πολίτες και αφορά στην κατάργηση θέσεων στάθμευσης στο Νησάκι, λόγω της ανάπλασης που εκτελείται από αρχές του μήνα, η κ. Μαραγκού θέλησε να απαντήσει συγκεκριμένα:

“Η κατάργηση θέσεων στάθμευσης δεν εξαρτάται μόνον από αυτές τις αλλαγές, αλλά από το γεγονός πως ο χώρος που απαιτείται για την εξυπηρέτηση των κρουαζιερόπλοιων είναι μεγαλύτερος από αυτόν που διαθέτουμε. Άρα, η κατάργηση θέσεων στάθμευσης δεν οφείλεται κυρίως σε αυτήν την ανάπλαση, αλλά στο ότι οι απαιτήσεις ασφάλειας για τα κρουαζιερόπλοια προβλέπουν περισσότερο χώρο”.

Ως εκ τούτου, κατέστησε ξεκάθαρο πως, “Είτε με αυτό το έργο, είτε με τη σημερινή κατάσταση, η ζώνη ασφαλείας (ISPS) πρέπει να εναρμονιστεί με το σχέδιο ασφάλειας της λιμενικής εγκατάστασης. Δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά”.

Βάσει των ανωτέρω, επανέλαβε πως, “Το έργο θα έχει την ευελιξία να εξυπηρετήσει και αυτήν την απαίτηση. Δηλαδή καλύπτει και αυτήν την απαίτηση επειδή τα κάγκελά του είναι μετακινούμενα”.

Στην ερώτηση για τον αριθμό της απώλειας θέσεων, η εκτίμηση είναι πως θα χαθούν περίπου 20 – 25 θέσεις κι αυτό όπως τόνισε “στη μέγιστη αλλαγή” που θα προκύψει από την τοποθέτηση της περίφραξης.

“Η απαίτηση για μεγαλύτερο χώρο ασφαλείας υπάρχει και δεν μπορούμε να την αγνοούμε. Είναι σημαντικό να είμαστε εναρμονισμένοι με τα προβλεπόμενα” θέλησε να τονίσει στη συνέχεια, απαντώντας και στην παρατήρηση πως όλο το προηγούμενο διάστημα η σημερινή περίφραξη δεν είχε μετακινηθεί.

“Εξαιτίας του κορωνοϊού δεν έχουν μετακινηθεί και τα υπάρχοντα κάγκελα στις θέσεις που απαιτούνται. Αν είχαμε κρουαζιερόπλοια και μία κίνηση προσεγγίσεων σταθερή 2 – 3 φορές την εβδομάδα, θα ήμασταν αναγκασμένοι να καταργούσαμε τις θέσεις νωρίτερα” σχολίασε χαρακτηριστικά.

Έλεγχος στον πεζοδιάδρομο

Επιπλέον, η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου ρωτήθηκε για την πρόσβαση των πολιτών στο τμήμα που θα γίνει η ανάπλαση.

Ειδικότερα, στην περίπτωση άφιξης και παραμονής κρουαζιερόπλοιων στην προβλήτα, σημείωσε πως, “δεν προβλέπεται κάτι διαφορετικό από αυτό που γινόταν μέχρι σήμερα”.

Δηλαδή, εξήγησε πως ο χώρος θα προορίζεται αποκλειστικά για τους επιβάτες σε περίπτωση άφιξης κρουαζιερόπλοιου, ενώ σε ημέρες χωρίς αφίξεις, τόνισε πως, “Όπως συμβαίνει και τώρα, η εγκατάστασή μας θα είναι ανοικτή σε περίπτωση που δεν υπάρχει ανάγκη περιορισμού της πρόσβασης”. Άλλωστε, θέλησε να εξηγήσει πως, στη συγκεκριμένη περιοχή “έλεγχος πρέπει να γίνεται κι όχι περιορισμός”.

Υλοποίηση εντός 4 μηνών εκτός απροόπτου...

Σχετικά με τον χρόνο που θα απαιτηθεί ώστε να υλοποιηθεί η μίνι ανάπλαση, η πρόεδρος υπήρξε σαφής: “Το χρονοδιάγραμμα είναι τέσσερις μήνες. Είναι ένα σύντομο διάστημα αν δεν προκύψουν θέματα όπως έντονες κακοκαιρίες ή κάποιες καθυστερήσεις κατασκευαστικές από απρόβλεπτους παράγοντες”. Ωστόσο πρόσθεσε, πως, “Ήδη έχουμε μία μικρή καθυστέρηση καθώς το έργο δεν ξεκίνησε τον Σεπτέμβρη αλλά τον Οκτώβριο προκειμένου να μην “ταράξουμε” την όποια τουριστική κίνηση στο νησί. Αλλά σήμερα προχωρούμε κανονικά”.

Στην ερώτηση αν η μέριμνα του Λιμενικού Ταμείου Σύρου για το αισθητικό αποτέλεσμα - πέραν των λειτουργικών βελτιώσεων στην περιοχή - είναι σε προτεραιότητα και ως εκ τούτου, έχει υπάρξει πρόβλεψη ώστε να αποφευχθούν “παραφωνίες” σε σχέση με το υπόλοιπο παραλιακό μέτωπο, η ίδια απάντησε τα εξής: “Η αισθητική είναι κάτι υποκειμενικό, αλλά προσπάθειά μας είναι να υπάρχει αρμονία με το υπόλοιπο τμήμα”.

Δεδομένης της υλοποίησης του έργου μέχρι ενός σημείου της προβλήτας, δηλαδή μέχρι και το ύψος που τοποθετείται η περίφραξη, η κ. Μαραγκού πρόσθεσε, πως, “απομένει ένα μικρό κομμάτι προς το τέλος της προβλήτας των κρουαζιερόπλοιων για το οποίο το Λιμενικό Ταμείο δεν είχε καταφέρει να εξασφαλίσει χρηματοδότηση, αλλά είναι πολύ μικρό. Με αυτό το έργο που ξεκίνησε τώρα, θα καλύψουμε το 95% της παραλίας”.

Ωστόσο, η ίδια ανέφερε πως γα τη συνολική φροντίδα και του υπόλοιπου τμήματος και του χώρου που αφορά στη στάθμευση, δεν αποκλείεται να υπάρξουν ανακοινώσεις σε επόμενο χρόνο.

Απλό έργο που θα εξυπηρετεί κατοίκους κι επισκέπτες

Ολοκληρώνοντας τις δηλώσεις της προς την εφημερίδα, εξήγησε πως, η εν λόγω ανάπλαση θα χαρίσει στο νησί και ειδικότερα στο τμήμα που προσεγγίζουν τα κρουαζιερόπλοια μία ανανεωμένη και εμφανώς βελτιωμένη εικόνα.

“Θεωρώ ότι είναι ένα έργο που θα ολοκληρώσει την εικόνα του λιμανιού και θα βοηθήσει τους ανθρώπους που κάνουν τους περιπάτους τους στην παραλία ενώ θα εξυπηρετήσει και τον κύριο σκοπό που είναι οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων. Θα εξυπηρετήσει πολλές καταστάσεις” επανέλαβε η ίδια, τονίζοντας πως, από αρχιτεκτονικής απόψεως δεν είναι ένα τεράστιο έργο. “Είναι ένα απλό έργο λειτουργικής κι αισθητικής βελτίωσης” διευκρίνισε ξανά, υποστηρίζοντας τέλος πως, “Η εικόνα που έχει ο επισκέπτης της κρουαζιέρας, πρέπει να βελτιωθεί. Σήμερα δεν είναι αυτή που θέλουμε και αυτή που αρμόζει στο νησί”.