Aίτημα για χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο σχετικά με την εκπόνηση Σχεδίου Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων

Η Σύρος βάζει τα “θεμέλια” για την ηλεκτροκίνηση

Οι μεσαίοι και μεγάλοι Δήμοι πρέπει να καταρτίσουν το σχέδιό τους μέχρι 21 Μαρτίου του 2021

Το δικό της Σχέδιο Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) θα αποκτήσει η Σύρος καθώς ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης αποφάσισε να υποβάλει αίτημα λήψης χρηματοδότησης από το Πράσινο Ταμείο σχετικά με την εκπόνησή του.

Πρόκειται για τα πρώτα οργανωμένα “βήματα” αναφορικά με την υπόθεση της ηλεκτροκίνησης σε τοπικό επίπεδο, στο πλαίσιο της σχετικής πρόσκλησης που έχει εκδοθεί και αποσταλεί ενημερωτικά σε Δήμους της χώρας, από το Πράσινο Ταμείο.

Ειδικότερα, η Σύρος που έχει ενταχθεί στην πρώτη κατηγορία των Δήμων πανελλαδικά που καλούνται να προχωρήσουν στο ΣΦΗΟ, θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει την εκπόνησή του μέχρι και τις 21 Μαρτίου του επόμενου έτους, οπότε και λήγει το χρονικό περιθώριο, όπως αυτό ορίζεται στην πρόσκληση, αλλά έχει ειπωθεί και από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη κατά τη διάρκεια δημόσιων ενημερώσεών του.

Τη σχετική απόφαση ενέκρινε ομόφωνα προχθές το μεσημέρι η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, κατόπιν της σχετικής εισήγησης από τον εντεταλμένο δημοτικό σύμβουλο του Τμήματος Προγραμματισμού, Ανδρέα Γιαλόγλου. Το ΣΦΗΟ θα εκπονηθεί από εξωτερικό συνεργάτη του Δήμου μετά από σχετική ανάθεση, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες της ισχύουσας νομοθεσίας. Σημειώνεται πως ο Δήμος γα τη λήψη της χρηματοδότησης θα πρέπει να υποβάλει το αίτημά του το αργότερο μέχρι τις 4 Δεκεμβρίου του 2020.

Αξίζει να υπογραμμισθεί εξ αρχής πως το σταδιακό πέρασμα στην “εποχή” της ηλεκτροκίνησης προκύπτει υποχρεωτικά και από ευρωπαϊκούς κανονισμούς.

Οδικός χάρτης για τις προσβάσιμες θέσεις στάθμευσης και φόρτισης

Συγκεκριμένα, από την πλευρά του Υπουργείου είχαν γνωστοποιηθεί τα παρακάτω: “Με στόχο τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης σε όλη τη χώρα, το Πράσινο Ταμείο, απευθύνει Πρόσκληση στους Δήμους, προϋπολογισμού 5,42 εκ. ευρώ για το 2020-2021, για τα σχέδια που θα προβλέπουν τα σημεία φόρτισης και τις θέσεις στάθμευσης των ηλεκτρικών οχημάτων. Ειδικότερα, κατά τη σχετική συνεδρίασή του το διοικητικό συμβούλιο του Πράσινου Ταμείου ενέκρινε το νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα των Δήμων για την εκπόνηση των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ)”.

Διευκρινίζοντας σε τί αφορούν τα συγκεκριμένα Σχέδια, το Υπουργείο εξηγούσε πως πρόκειται ουσιαστικά “για τον οδικό χάρτη χωροθέτησης των δημοσίως προσβάσιμων θέσεων στάθμευσης και φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, που αποτελεί και το προαπαιτούμενο για την ανάπτυξη των σχετικών υποδομών στην Ελλάδα”.

Η συγκεκριμένη πρόσκληση από το Πράσινο Ταμείο έρχεται μετά την απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη και του Υφυπουργού Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Δημήτρη Οικονόμου, με την οποία εκδόθηκαν οι αναλυτικές τεχνικές οδηγίες για τα ΣΦΗΟ. Υπενθυμίζεται ότι οι μεγάλοι και μεσαίοι δήμοι υποχρεούνται να τα καταρτίσουν έως τις 31 Μαρτίου 2021 και οι μικροί, έναν χρόνο αργότερα, έως τις 31 Μαρτίου 2022.
 

Η Σύρος στην πρώτη κατηγορία

Με αφορμή τα παραπάνω, ο Ανδρέας Γιαλόγλου τόνισε πως ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης προχωρά ως οφείλει προς την κατεύθυνση της εκπόνησης του απαραίτητου Σχεδίου, καθώς “αυτό - άλλωστε - απορρέει και από ευρωπαϊκούς κανονισμούς που ήδη είναι εγκεκριμένοι”.

Σύμφωνα με όσα πρόσθεσε το ΣΦΗΟ “είναι ένα σχέδιο βάσει του οποίου θα προσδιοριστούν γεωγραφικά οι θέσεις που θα μπουν οι σταθμοί φόρτισης, οι θέσεις που θα παρκάρουν τα οχήματα που θα φορτίζονται και στη συνέχεια θα μπορέσει να αναπτυχθεί σε εθνικό επίπεδο πλέον η ηλεκτροκίνηση”.

Γνωστοποίησε μάλιστα πως ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης εντάσσεται στην ομάδα των πρώτων Δήμων όλης της χώρας και ως εκ τούτου, πρέπει να προχωρήσει άμεσα.

“Βγήκε η πρώτη πρόσκληση που είναι ανοικτή για δύο εβδομάδες μόνον και σε αυτήν υπάρχει μία ομάδα Δήμων. Θα ακολουθήσει και μία δεύτερη πρόσκληση για τους υπόλοιπους Δήμους. Ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης είναι στην πρώτη ομάδα Δήμων ως πρωτεύουσα νομού. Το ποσό για το οποίο θα αιτηθούμε ανέρχεται σε 32 χιλ. ευρώ προ ΦΠΑ και νομίζω πως είναι ένα επαρκές ποσό για να εκπονηθεί το σχέδιο για τη Σύρο” ανέφερε σχετικά με τα ανωτέρω, διευκρινίζοντας πως αν και “με την ίδια πρόσκληση δίνεται η δυνατότητα να βάλουμε και ίδιους πόρους, ωστόσο, θεώρησα ότι δεν χρειάζεται και το ποσό αυτό είναι επαρκές για να μπορέσουμε να έχουμε αυτό το σχέδιο”.

Ο ίδιος ζήτησε την έγκριση από τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής προκειμένου ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης να καταθέσει εμπρόθεσμα το αίτημά του στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Πράσινου Ταμείου. Διευκρινίζεται πως με ΦΠΑ το ποσό φθάνει στις 39.680 ευρώ.

Δεν απαιτείται ΣΒΑΚ

Σε ερώτηση που δέχθηκε ο ίδιος από την πλευρά της μείζονος αντιπολίτευσης σχετικά με το αν συνδέεται με τη συγκεκριμένη πρόσκληση, η εκπόνηση Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), υπήρξε σαφής.

“Πράγματι σαν Δήμος είχαμε εξασφαλίσει χρηματοδότηση πάλι από το Πράσινο Ταμείο για την εκπόνηση του ΣΒΑΚ στην περασμένη θητεία. Αυτό δεν εκπονήθηκε ποτέ” γνωστοποίησε στην απάντησή του, σημειώνοντας παράλληλα πως, αν και στον οδηγό για τη συμπλήρωση της πρόσκλησης αναφέρεται αν ο Δήμος διαθέτει ΣΒΑΚ ή όχι, ωστόσο αυτό δεν τονίζεται σαν απαραίτητη προϋπόθεση.

“Μέσα στον οδηγό έχει ένα πεδίο που λέει πως αν έχει εκπονηθεί ή όχι. Θα ήταν καλό να είχε εκπονηθεί. Ευτυχώς όμως, δεν είναι προαπαιτούμενο” δήλωσε κατηγορηματικά ο Ανδρέας Γιαλόγλου, διευκρινίζοντας πως, “Μπορεί το ΣΦΗΟ να εκπονηθεί ανεξάρτητα από το αν έχουμε ΣΒΑΚ ή όχι”.

Οι υποχρεώσεις του Δήμου

Το Σχέδιο Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) αφορά στη χωροθέτηση δημοσίως προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων κανονικής ή υψηλής ισχύος και αντίστοιχα θέσεων στάθμευσης ηλεκτρικών οχημάτων, εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου.

Ως Φορέας εκπόνησης του ΣΦΗΟ ορίζεται ο Δήμος και είναι αρμόδιος για: α. Τη συγκρότηση Ομάδας Εργασίας, σύμφωνα με το αρ.6 του ΦΕΚ4380/2020. β. Την κατάρτιση και υλοποίηση του ΣΦΗΟ. γ. Τη δημιουργία και διάχυση του επικοινωνιακού υλικού, εντύπου και ψηφιακού, για την πληροφόρηση των κατοίκων και των επισκεπτών σε σχέση με τα σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και τους χώρους στάθμευσης ηλεκτρικών οχημάτων. δ. Τη συστηματική παρακολούθηση της εξέλιξης και εφαρμογής του ΣΦΗΟ, τον προσδιορισμό και ποσοτικοποίηση των νέων αναγκών που προκύπτουν και την κατάθεση προτάσεων για συμπλήρωση/ επικαιροποίηση του ΣΦΗΟ μέσω σύνταξης έκθεσης αξιολόγησης ανά τρία έτη. ε. Τη γραμματειακή υποστήριξη της Ομάδας Εργασίας, καθώς και την παροχή του απαιτούμενου υλικοτεχνικού εξοπλισμού σε αυτή.

στ. Την ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών για την κατάρτιση του ΣΦΗΟ. ζ. Την υποστήριξη κάθε τυχόν άλλης διοικητικής ή υπηρεσιακής ανάγκης που μπορεί να προκύψει για την επιτυχή κατάρτιση, υλοποίηση και παρακολούθηση του ΣΦΗΟ πέραν των ανωτέρω.