Πλάνο δράσης 5ετιας αναφορικά με τη λειτουργία της Δημοτικής Επιχείρησης

Επιχειρησιακό σχέδιο για τη ΔΕΥΑ Σύρου

Απόφαση του ΔΣ για την εκπόνηση του σχεδίου σύμφωνα με τον καταστατικό νόμο των ΔΕΥΑ
  • Τρίτη, 16 Φεβρουαρίου, 2021 - 06:19
  • /   Eνημέρωση: 16 Φεβ. 2021 - 18:00

Ένα χρήσιμο “εργαλείο” που θα αποτυπώνει με ακρίβεια το πλάνο δράσης – σε όλα τα επίπεδα - σε βάθος 5ετιας για τη ΔΕΥΑ Σύρου, πρόκειται να αποκτήσει η Δημοτική Επιχείρηση, μετά από την απόφαση σχετικής ανάθεσης του έργου, σε εταιρεία, για την εκπόνησή του.

Οι σχετικές ενέργειες προωθήθηκαν μετά από την τελευταία συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου, στην κατεύθυνση που ορίζει η καταστατική νομοθεσία των ΔΕΥΑ πανελλαδικά, προκειμένου η Επιχείρηση να αποκτήσει ένα πρόγραμμα κινήσεων για το διάστημα 2021 – 2025.

Σχετικά με τη σημασία εκπόνησης του επιχειρησιακού σχεδίου μίλησε στην εφημερίδα ο Διευθυντής της ΔΕΥΑ Σύρου, Γιώργος Βακόνδιος.

Σημειώνεται εξ αρχής πως ο χρόνος ολοκλήρωσης της μελέτης, δεν θα υπερβαίνει τις 60 ημέρες, από την ημέρα λήψης των στοιχείων που απαιτούνται για την εκπόνησή της.

Η σχετική κατεύθυνση

Στο πλαίσιο της συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου, αναφέρθηκε η κύρια κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσει και η ΔΕΥΑ Σύρου.

Συγκεκριμένα, όπως τονίστηκε στη σχετική εισήγηση, “Όλες οι ΔΕΥΑ της χώρας, είναι υποχρεωμένες, βάσει νόμου (εδάφιο γ, § 2 άρθρο 5 Ν. 1069/80), να προβούν σε εκπόνηση και έγκριση του ετους Επιχειρησιακού προγράμματος δράσης, κατά το πρώτο έτος (ήτοι 2021- 2025) της θητείας του νεοσύστατου Δ.Σ.”.

Αναφορικά με τον εν λόγω σχεδιασμό, διευκρινίστηκαν παρακάτω τα εξής: “Στο 5ετές Επιχειρησιακό Σχέδιο αναλύεται ο σχεδιασμός των εσόδων της επιχείρησης, του κόστους και των προσδοκώμενων εσόδων από επενδύσεις, των λειτουργικών δαπανών, το περιβαλλοντικό κόστος και το κόστος ανάκτησης υπηρεσιών ύδατος, που υπολογίζονται και ορίζονται, από τις οικίες αποκεντρωμένες, σύμφωνα με το άρθρο 8 του π.δ. 51/ 2007 (Α΄ 57), το εδάφιο ε΄ της παρ. 2 του άρθρου 4 του ν. 3199/2003 (Α΄ 24), την εκάστοτε ισχύουσα σχετική νομοθεσία και τις αποφάσεις της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων περί των γενικών κανόνων Κοστολόγησης και Τιμολόγησης Υπηρεσιών Ύδατος και των Διαδικασιών και Μεθόδων για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του”.

Μετά τα παραπάνω, υπογραμμίστηκε πως η εκπόνηση του 5ετούς Επιχειρησιακού Σχεδίου είναι αναγκαία και άρρηκτα συνδεδεμένη με τη σωστή λειτουργία της Επιχείρησης, τον σχεδιασμό για την υλοποίηση των έργων, κατά προτεραιότητα - σύμφωνα με τα οικονομικά δεδομένα που παρουσιάζει η Επιχείρηση – και τη θέσπιση των αναγκαίων πολιτικών για την υλοποίηση του.

Γ. Βακόνδιος: Χρήσιμο κι απαραίτητο “εργαλείο”

Κληθείς από την εφημερίδα να τοποθετηθεί αναφορικά με τη συγκεκριμένη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, ο Διευθυντής της ΔΕΥΑ Σύρου, υπογράμμισε πως πρόκειται για ένα πολύτιμο “εργαλείο” που θα αποτελέσει την αποτύπωση του προγραμματισμού της Επιχείρησης.

“Κινούμαστε σύμφωνα με τη σχετική τροποποίηση του Ν.1069/80 ο οποίος είναι ο καταστατικός νόμος των ΔΕΥΑ. Σε αυτόν προβλέπεται να συντάσσονται από τις Επιχειρήσεις, επιχειρησιακά προγράμματα, μέσα από τα οποία προκύπτουν διάφορα οικονομικά στοιχεία, μεταξύ των οποίων και θέματα τιμολόγησης του νερού σύμφωνα με τη νέα Ευρωπαϊκή οδηγία”.

Σύμφωνα με όσα πρόσθεσε, “αναθέσαμε τη συγκεκριμένη εργασία σε μία εταιρεία, η οποία είναι σαν ειδικός οικονομικός σύμβουλος, ώστε να μας εκπονήσει μία τέτοια μελέτη, ανάλογα με το επενδυτικό πρόγραμμά μας, με τα ταμειακά διαθέσιμα και όλα τα οικονομικά στοιχεία της Επιχείρησης, ούτως ώστε να έχουμε ένα πλάνο εργασίας για το μέλλον”.

Αφού εξήγησε μάλιστα πως ως σήμερα, η ΔΕΥΑ Σύρου, δεν διέθετε ένα επιχειρησιακό σχέδιο, σημείωσε επιπλέον, πως, σε αυτό θα γίνεται αναφορά και στα έργα και όχι μόνον σε οικονομικά στοιχεία.

“Αφορά και στη στόχευση για τα έργα” σχολίασε σχετικά, διευκρινίζοντας πως, “Γίνεται συνολική απεικόνιση καθώς εμείς βαδίζουμε με κάποιο σχέδιο, σενάριο”.

Προκειμένου να γίνει σαφής, τόνισε πως, “Για παράδειγμα οι εξοπλισμοί μας, οι ανανεώσεις και ό,τι κάνουμε, έχει μία λογική. Βαδίζουμε συνεχώς αναπτυσσόμενοι. Βάζουμε κάποιες προτεραιότητες και κάποιους στόχους για τα έργα. Κάποια προηγούνται άμεσα και είναι ιδιαίτερης σημασίας και κάποια άλλα όχι. Για παράδειγμα, δεν θα κάνουμε μία επέκταση δικτύου, αν δεν μπορούμε να καλύψουμε τις υφιστάμενες ανάγκες μας”. Ως εκ τούτου, επανέλαβε πως, “Μπαίνουν κάποιες προτεραιότητες για όλα και βέβαια ανάλογα με τις χρηματοδοτήσεις που μπορεί να έχουμε”.

Ολοκληρώνοντας τις δηλώσεις του, σημείωσε πως, για όλα τα παραπάνω που αφορούν τη λειτουργία της ΔΕΥΑ Σύρου, το επιχειρησιακό σχέδιο “Είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για το μέλλον της Δημοτικής Επιχείρησης”.

Επιπρόσθετα, ο κ. Βακόνδιος θέλησε να εξηγήσει πως, “Μέσα από αυτά τα προγράμματα γίνεται και μία συγκριτική αξιολόγηση μεταξύ των ΔΕΥΑ και όλων των Επιχειρήσεων αυτού του χώρου. Για παράδειγμα δεν μπορεί να βάζει μία ΔΕΥΑ υπέρμετρους στόχους και μία άλλη να μην έχει νερό για τον πολίτη. Δημιουργείται ένα πλαίσιο ισορροπίας των παρεχόμενων Υπηρεσιών” διευκρίνισε κατηγορηματικά, τονίζοντας τέλος πως, πρόκειται για ένα “εργαλείο” το οποίο είναι απαραίτητο κάποιες φορές και στην προσπάθεια λήψης χρηματοδοτήσεων.

“Είναι ένα “εργαλείο” μέσα στο οποίο απεικονίζονται κάποιοι στόχοι της Επιχείρησης. Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις όπως για την υποβολή προτάσεων χρηματοδότησης, μπορεί να ρωτήσουν αν είναι ενταγμένες στο σχέδιο δράσης” σχολίασε χαρακτηριστικά.

Το περιεχόμενο του 5ετους σχεδίου

Σύμφωνα με την απόφαση της ΔΕΥΑ Σύρου, το Επιχειρησιακό Σχέδιο 5ετιας, περιλαμβάνει τρία μέρη: Α Μέρος: Ανάλυση υφιστάμενης κατάστασης ΔΕΥΑ σε βάθος 3ετίας, με ανάλυση οικονομικών στοιχείων, δεικτών, στατιστικών καταναλώσεων, υπολογισμού τιμολόγησης βάσει νεκρού σημείου, οικονομικού κόστους και χρηματοοικονομικού κόστους βάσει ΚΥΑ.

Β Μέρος: Έλεγχος τιμολογιακής πολιτικής βάσει Γενικών Κανόνων Κοστολόγησης και τιμολόγησης των υπηρεσιών ύδατος (ΚΥΑ 135275/2017), Ανάλυση SWOT, πρόταση τιμολογιακής πολιτικής και ανάλυση αυτής που συνοδεύεται από μελέτη κόστους – οφέλους.

Γ Μέρος: Μελέτη Βιωσιμότητας της Επιχείρησης, λαμβάνοντας υπόψη τα έσοδα όπως αυτά προκύπτουν από την τιμολογιακή πολιτική (Β μέρος), καθώς και το σύνολο των υποχρεώσεων της ΔΕΥΑ, όπως επίσης και το επενδυτικό πρόγραμμα αυτής, όπου και καταδεικνύεται η ικανότητα – δυνατότητα της ΔΕΥΑ να λειτουργεί με θετικό αποτέλεσμα. Στο εν λόγω 3ο μέρος παρατίθεται ανάλυση χρηματοοικονομικού κόστους, ανάλυση ευαισθησίας, γίνεται υπολογισμός εσωτερικού συντελεστή οικονομικής απόδοσης της επένδυσης, καθώς επίσης και υπολογισμός επιπτώσεων της επένδυσης στην απασχόληση – Δημιουργία ευκαιριών απασχόλησης.