Υποβολή πρότασης χρηματοδότησης στο πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης” του Υπ. Εσωτερικών, για την αντικατάσταση των mini bus με ηλεκτροκίνητα οχήματα

Ηλεκτροκίνηση για την δημοτική συγκοινωνία

Πάνω από 2 εκατομμύρια ευρώ η δαπάνη για τη σχετική προμήθεια
  • Τετάρτη, 17 Μαρτίου, 2021 - 06:20

Στην κατεύθυνση της ανανέωσης και αναβάθμισης, σε περιβαλλοντικό επίπεδο, του στόλου της δημοτικής συγκοινωνίας, κινείται ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, έπειτα και από τη σχετική πρόταση για την προμήθεια ηλεκτροκίνητων mini bus, που πρόκειται να υποβληθεί στο πρόγραμμα χρηματοδότησης “Αντώνης Τρίτσης”.

Το θέμα συζητήθηκε και εγκρίθηκε ομόφωνα κατά τη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, 16 Μαρτίου, όπου το Σώμα ενημερώθηκε σχετικά με τις ενέργειες που έχουν πραγματοποιηθεί, προκειμένου τα υφιστάμενα mini bus και ορισμένα από τα οχήματα των δημοτικών υπηρεσιών, να αντικατασταθούν με περιβαλλοντικά φιλικά και οικονομικά αποδοτικότερα ηλεκτροκίνητα οχήματα, μέσω της δυνατότητας που προσφέρει η πρόσκληση ΑΤ12 του προγράμματος χρηματοδότησης “Αντώνης Τρίτσης” του Υπουργείου Εσωτερικών.

Πολύμηνη διαδικασία με πολύπλευρη συνεργασία

Την εισήγηση, σχετικά με το θέμα, προς τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής, ανέλαβε ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος του Τμήματος Προγραμματισμού του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, κ. Ανδρέας Γιαλόγλου, ο οποίος αναφέρθηκε αναλυτικά στα οφέλη, που αναμένεται να υπάρξουν από την ανανέωση του στόλου.

Αρχικά, και με δεδομένο, ότι στη συγκεκριμένη συνεδρίαση, συζητήθηκε ακόμη ένα θέμα σχετικό με την υποβολή προτάσεων προς το συγκεκριμένο πρόγραμμα, ο κ. Γιαλόγλου τόνισε, ότι «για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, να έχουμε προς έγκριση σήμερα την τέταρτη πρόσκληση, έχουν δουλέψει τουλάχιστον δέκα άνθρωποι επί τρεις μήνες. Και θα ήθελα να ευχαριστήσω σε αυτό το σημείο τα παιδιά του Τμήματος Προγραμματισμού και Πληροφορικής, τους υπαλλήλους της Τεχνικής Υπηρεσίας, την Κοινωνική Υπηρεσία και το Τμήμα Αθλητισμού, αλλά και τη Βιβλιοθήκη. Όλο αυτό είναι μία συλλογική προσπάθεια, η οποία έγινε από την πρώτη στιγμή με τη διαδικασία του “from the bottom up”, δηλαδή οι σχετικές προσκλήσεις διανεμήθηκαν στα αρμόδια τμήματα, τα αρμόδια τμήματα, μετά από διαβούλευση και με βάση τη διαθεσιμότητα σχετικού εξοπλισμού στην αγορά ή υπηρεσιών, ήρθαν σε επαφή με το Τμήμα Προγραμματισμού, “ζυμώθηκε” η κάθε πρόταση και έτσι, ήρθαν από “κάτω” προς τα “επάνω” οι τελικές προτάσεις». Επιπλέον, ο κ. Γιαλόγλου ευχαρίστησε και τα στελέχη του Δικτύου “Δάφνη”, που συνδράμουν το Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, όσον αφορά στη συγκεκριμένη πρόταση για τις δράσεις ηλεκτροκίνησης.

Οικονομική ελάφρυνση και ελαχιστοποίηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος

Περνώντας στο θέμα της υποβολής πρότασης χρηματοδότησης για την προμήθεια ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ο κ. Γιαλόγλου διευκρίνισε, ότι στην παρούσα φάση δεν υπάρχει οριστικοποιημένο το ποσό για τη δαπάνη της πρότασης, καθώς δεν απαιτείται.

Όπως εξήγησε ο ίδιος, «έμφαση δόθηκε από την πρώτη στιγμή στην αντικατάσταση του στόλου των mini bus, με ηλεκτροκίνητα λεωφορεία. Με βάση τη σχετική μελέτη που μας χορηγήθηκε από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και το σχετικό πίνακα των καταναλώσεων των οχημάτων, προκύπτει ότι η αντικατάσταση των mini bus θα επιφέρει άμεσα μία οικονομική ελάφρυνση στο δημοτικό προϋπολογισμό, ενώ ταυτόχρονα θα μηδενιστεί και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα από την κίνηση των λεωφορείων».

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε, «επιπρόσθετα των τριών mini bus, αιτούμαστε και ένα μικρότερο mini bus, για χρήση του σε μικρότερους δρόμους, όπως επίσης και κάποια αυτοκίνητα για την εξυπηρέτηση της Κοινωνικής Υπηρεσίας, της Πολεοδομίας, κλπ. Επίσης, θα ζητήσουμε τη χρηματοδότηση για την ίδρυση δύο σταθμών φόρτισης, ο ένας εξ αυτών χωροθετείται στην περιοχή του ΑΚΔΕ, όπου σταθμεύουν τα mini bus, ενώ ο δεύτερος χωροθετείται στην περιοχή του δημοτικού αμαξοστασίου».

Ο κ. Γιαλόγλου τόνισε, πως «είναι μία αρκετά φιλόδοξη προσπάθεια που κάνουμε, ώστε να μπούμε δυναμικά στο χώρο της ηλεκτροκίνησης και ο Δήμος μας να αποτελέσει έναν “πιλότο” και έναν προπομπό της διαδικασίας, που, όπως γνωρίζετε πολύ καλά, θα ακολουθήσει τα επόμενα χρόνια».

Επανερχόμενος στο ζήτημα της δαπάνης, υποστήριξε, ότι «η πρότασή μας θα κυμανθεί περίπου στα 2.300.000 ευρώ, ίσως και λίγο παραπάνω. Θα γνωρίζουμε επακριβώς σε επόμενο χρόνο. Αυτή τη στιγμή συγκεντρώνουμε τα απαραίτητα δικαιολογητικά, ώστε να τα υποβάλλουμε στην αρμόδια υπηρεσία», ενώ δεσμεύτηκε για την ενημέρωση του Σώματος άμεσα, μετά την οριστικοποίηση του ακριβούς ποσού.

Συγκεκριμένα τα οχήματα που προβλέπονται στην πρόταση

Σύμφωνα με τη σχετική πρόσκληση του προγράμματος “Αντώνης Τρίτσης”, το Υπουργείο απηύθυνε πρόσκληση προς τους ΟΤΑ για την ανάπτυξη τοπικών δράσεων ηλεκτροκίνησης, με στόχο:

  • τη μείωση του κόστους της κινητικότητας, τόσο του κόστους λειτουργίας, όσο και του κόστους συντήρησης και επισκευής των δημοτικών οχημάτων,

  • τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης,

  • τη μείωση της κατανάλωσης συμβατικών καυσίμων και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου,

  • τη μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών,

  • τη μείωση της ηχορύπανσης σε τοπική κλίμακα και

  • την προστασία της δημόσιας υγείας.

Μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, ο Δήμος μπορεί να χρηματοδοτηθεί για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων (αμιγώς ηλεκτρικών, υβριδικών εξωτερικής φόρτισης ή κυψέλης καυσίμου), ήτοι:

α) έως πέντε μικρών ηλεκτροκίνητων οχημάτων (επιβατηγά, δίκυκλα, pick-up, van κλειστού τύπου, μικρά ηλεκτροκίνητα λεωφορεία κλπ)

β) έως πέντε μεγάλων ηλεκτροκίνητων οχημάτων (λεωφορεία δημοτικής συγκοινωνίας, οχήματα για τη διαχείριση στερεών αποβλήτων, οχήματα έργου/μεταφορών κλπ) καθώς και

γ) την κατασκευή/προμήθεια των απαραίτητων σταθμών φόρτισης των εν λόγω οχημάτων.

Όπως αναφέρθηκε και από τον κ. Γιαλόγλου, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, στη σχετική πρόταση που υποβάλει, αιτείται συγκεκριμένα την προμήθεια δύο πεντάθυρων επιβατηγών οχημάτων για την Τεχνική Υπηρεσία και δύο αντίστοιχων για την εξυπηρέτηση του προγράμματος “Βοήθεια στο Σπίτι” της Κοινωνικής Υπηρεσίας, όπως και ένα ανατρεπόμενο ημιφορτηγό επίσης για τις ανάγκες της Τεχνικής Υπηρεσίας.

Όσον αφορά στα mini bus, αιτείται την προμήθεια τριών ηλεκτρικών λεωφορείων 42-48 θέσεων, αλλά και ενός μικρότερου, 19-29 θέσεων, για την εξυπηρέτηση μικρότερων οδών.

«Ταχυ-χρηματοδότηση», χωρίς επιβάρυνση του Δήμου

Τον προβληματισμό του, δεδομένου, ότι οι συγκεκριμένες χρηματοδοτήσεις “έρχονται” στους Δήμους υπό τη μορφή δανειακών συμβάσεων, εξέφρασε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, κ. Γιάννης Πιταούλης.

Όπως ανέφερε, «επειδή και το ποσό είναι αρκετά μεγάλο, αυτό που μου προσθέτει μία “έγνοια” παραπάνω, και το οποίο θα το δούμε σε επόμενο χρόνο, αφορά συνολικά στις προσκλήσεις του προγράμματος “Αντώνης Τρίτσης”, είναι ότι προβλέπεται η υπογραφή σχετικής δανειακής σύμβασης με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Αφενός βέβαια υπάρχει η χρηματοδότηση, όπως αναφέρθηκε, του Υπουργείου Εσωτερικών, πάντοτε όμως θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί όσον αφορά σε αυτά τα συγκεκριμένα ζητήματα».

Στον προβληματισμό του κ. Πιταούλη απάντησε ο κ. Γιαλόγλου, τονίζοντας, ότι «ήδη έχουμε ολοκληρώσει έργα αντίστοιχα στη ΔΕΥΑ Σύρου, με 100% χρηματοδότηση από το πρόγραμμα “Φιλόδημος”. Έχω δύο περιπτώσεις έργων, σημαντικού προϋπολογισμού, το ένα εκ των οποίων είναι της τάξης των 3 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία έχουν σχεδόν αποπληρωθεί. Μάλιστα και η “ταχυ-χρηματοδότηση” από το πρόγραμμα “Φιλόδημος” – φαντάζομαι αντίστοιχη θα είναι και αυτή του προγράμματος “Αντώνης Τρίτσης” διότι είναι αντίστοιχα προγράμματα – είναι αμεσότατη».