Όλες οι ενέργειες από τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης για την παραχώρηση τμημάτων σε επιχειρήσεις και την πρόσληψη ναυαγοσωστών

Υπηρεσίες σε λουόμενους και ναυαγοσωστική κάλυψη στις παραλίες

Απαντήσεις του Αντιδημάρχου Οικονομικών, Γ. Πιταούλη ενόψει της τουριστικής σεζόν του 2021

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την αξιοποίηση τμημάτων παραλιών από επιχειρήσεις τη φετινή σεζόν, με τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης να έχει προχωρήσει εγκαίρως τις σχετικές διαδικασίες, ενώ παράλληλα, να “τρέχει” και το θέμα της υπογραφής σύμβασης με ανάδοχο για την τοποθέτηση ναυαγοσωστών από 1η Ιουνίου.

Η προετοιμασία από πλευράς Δήμου προωθήθηκε άμεσα τη φετινή χρονιά, ώστε από αρχές του επόμενου μήνα να είναι εφικτή η παροχή υπηρεσιών αλλά και η ναυαγοσωστική κάλυψη στις πολυσύχναστες παραλίες της πρωτεύουσας των Κυκλάδων, αλλά και στις μικρότερες παραλίες του νησιού.

Σε απαντήσεις κλήθηκε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών Υπηρεσιών, Γιάννης Πιταούλης σχετικά με τις ενέργειες του Δήμου, διευκρινίζοντας πως απομένουν οι εγκρίσεις της Κτηματικής Υπηρεσίας όσον αφορά τις παραχωρήσεις των τμημάτων παραλιών προς επιχειρήσεις και αμέσως μετά, οι επιχειρήσεις θα μπορέσουν να αναπτύξουν τις ομπρέλες και τις ξαπλώστρες τους.

Παράλληλα, ενημέρωσε πως προέκυψε μειοδότης για το έργο της παροχής ναυαγοσωστικών υπηρεσιών, με τον οποίον ο Δήμος θα προχωρήσει άμεσα σε υπογραφή σύμβασης, ώστε να ξεκινήσει το ταχύτερο δυνατόν η κάλυψη των παραλιών για το προσεχές τετράμηνο.

Υπενθυμίζεται πως για το Κίνι την αρμοδιότητα έχει το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, ενώ για τις παραλίες της Βάρης, των Αγκαθωπών και του Γαλησσά την ευθύνη έχει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης.

  • Ο Δήμος είχε συμπεριλάβει στον προϋπολογισμό του για το 2021, ποσό ύψους 85 χιλ. ευρώ για τη ναυαγοσωστική κάλυψη των πολυσύχναστων παραλιών της Σύρου, σχετικά με το διάστημα Ιουνίου – Σεπτεμβρίου. Ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση των συγκεκριμένων υπηρεσιών; Απομένουν μόλις δέκα ημέρες μέχρι την 1η Ιουνίου, οπότε και θα πρέπει να βρίσκονται ναυαγοσώστες στις παραλίες της Σύρου.

“Ο Δήμος έκανε νωρίτερα από ποτέ και από οποιαδήποτε άλλη χρονιά τη διαγωνιστική διαδικασία. Αυτή τη στιγμή λόγω της διαδικασίας που απαιτείται, δεν έχει ολοκληρωθεί αυτό το σκέλος. Υπολογίζουμε όμως ότι θα είμαστε εγκαίρως έτοιμοι και θα έχει κλείσει και το θέμα της υπογραφής σύμβασης μέχρι και την 1η Ιουνίου που εκείνη την στιγμή εκκινεί και η κάλυψη των παραλιών.

Συγκεκριμένα, σήμερα (σ.σ. χθες) λήγει η προθεσμία για την υποβολή ενστάσεων για τους υπόλοιπους συμμετέχοντες. Μέχρι χθες δεν είχε υποβληθεί κάποια άλλη ένσταση, οπότε άμεσα θα καλέσουμε τον ανάδοχο, τον προσωρινό μειοδότη να μας φέρει τα δικαιολογητικά του, να τα ελέγξουμε και να δούμε ότι είναι πλήρης ο φάκελός του και σε αυτήν την περίπτωση να πάμε και να υπογράψουμε τη σύμβαση μαζί του και να έχουμε τη δυνατότητα ναυαγοσωστικής κάλυψης των παραλιών της Σύρου.

Θέλω να αναφέρω πως γενικότερα σε όλους τους Δήμους φαίνεται ότι υπάρχει πρόβλημα σε αυτό το κομμάτι. Τη φετινή χρονιά μάλιστα, οι προδιαγραφές είναι αυξημένες συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, κάτι που σημαίνει ότι αυξάνεται και το κόστος της ναυαγοσωστικής κάλυψης. Γι αυτό υπάρχουν αιτήματα από άλλους Δήμους είτε να μειωθούν οι απαιτήσεις που υπάρχουν για όλους τους Δήμους και όχι μόνον για εμάς, είτε να υπάρξει κάποια χρονική παράταση, με την έννοια να ξεκινήσει η σχετική ναυαγοσωστική κάλυψη των παραλιών από 1η Ιουλίου, είτε το Υπουργείο Ναυτιλίας να επιχορηγήσει τους Δήμους για την κάλυψη του αυξημένου κόστους”.

  • Σύμφωνα με τις προδιαγραφές για τη ναυαγοσωστική κάλυψη εκκρεμεί η αγορά ενός σωστικού σκάφους. Ποιες είναι οι κινήσεις σας και ποια άλλα θέματα πρέπει να τακτοποιήσετε σχετικά με τον εξοπλισμό;

“Ενδεικτικά να πω πως ζητήθηκαν επιπλέον μέσα και ως εκ τούτου θα υποχρεωθούμε να αγοράσουμε ένα σκάφος κόστους 30 – 35 χιλ. ευρώ, το οποίο πρέπει να είναι συγκεκριμένα μέτρα και χρώματος πορτοκαλί. Θα “τρέξουμε” εμείς σαν Δήμος αυτή τη διαδικασία καθώς εντάξαμε το σχετικό ποσό στον δημοτικό προϋπολογισμό και στην πρώτη αναμόρφωση και στην ουσία, αυτό που περιμένουμε είναι να οριστικοποιηθεί το κομμάτι του αναδόχου. Εν συνεχεία θα καλύψουμε τη σχετική υποχρέωση του Δήμου είτε με κατευθείαν αγορά, είτε αν δεν προλάβουμε να το κάνουμε αυτό, με κάποια μίσθωση για όσο διάστημα ο Δήμος δεν έχει προβεί στην συγκεκριμένη αγορά.

Να σημειώσω πως ο εξοπλισμός που αγοράζεται από τον Δήμο, παραμένει σε εμάς και για τα επόμενα χρόνια.

Επίσης, εμείς έχουμε συγκεκριμένους πύργους για τους ναυαγοσώστες που κάθε ένας είναι 1τ.μ.. Αυτό άλλαξε και ζητείται από τους Δήμους να διαθέτουν πύργους 2τ.μ.. Υπήρξαν αρκετές τροποποιήσεις στο Π.Δ. που αύξησαν τις απαιτήσεις για όλους τους Δήμους, Θεωρώ ότι θα μπορέσουμε να προσαρμοστούμε με ένα επιπλέον κόστος”.

  • Ποιο είναι το κόστος στο οποίο τελικώς ανέρχεται το έργο της ναυαγοσωστικής κάλυψης για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων;

“Σύμφωνα με την προσφορά που μας έδωσε ο χαμηλότερος μειοδότης είναι περίπου 65 χιλ. ευρώ με ΦΠΑ. Η εταιρεία που έχει δώσει προσφορά δεν έχει έδρα στη Σύρο. Η χαμηλότερη προσφορά χωρίς ΦΠΑ είναι 57.777 ευρώ”.

  • Σήμερα είστε σε θέση να αναφέρετε με βεβαιότητα ότι από 1η Ιουνίου θα δουν οι λουόμενοι, ναυαγοσώστες στις πολυσύχναστες παραλίες;

“Το “τρέχουμε” το θέμα. Σε σχέση και με άλλους Δήμους είμαστε σε καλύτερο σημείο. Αυτή τη στιγμή, τώρα, δεν έχουμε υπογεγραμμένη τη σύμβαση, αλλά θεωρώ ότι αφού υπάρχει μειοδότης και θα τον καλέσουμε και θα ανταποκριθεί, θα συμβασιοποιήσουμε το έργο και θα έχουμε ναυαγοσωστική κάλυψη.

Πέρυσι στις 28 Μαΐου είχε δοθεί η σχετική παράταση για τη ναυαγοσωστική κάλυψη από 1η Ιουλίου. Υπάρχει ανεπίσημα αυτή η πληροφόρηση, όμως αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάτι επίσημο σε επίπεδο ανακοινώσεων. Οπότε, εμείς στον Δήμο δουλεύουμε κανονικά ώστε 1η Ιουνίου να μπορέσουμε να καλύψουμε αυτή την υποχρέωση του Δήμου”.

Παραχωρήσεις σε όμορες επιχειρήσεις

Σε προηγούμενη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης είχε αποφασιστεί να γίνουν οι ακόλουθες παραχωρήσεις τμημάτων σε πέντε παραλίες της πρωτεύουσας των Κυκλάδων. Συγκεκριμένα:

Παραλία Αγκαθωπών: Α. 252 τ.μ. για ομπρέλες και ξαπλώστρες (θέση Β) - παραχώρηση σε όμορη επιχείρηση και Β. 300 τ.μ. για ομπρέλες και ξαπλώστρες (θέση Α & Δ) - παραχώρηση σε όμορη επιχείρηση.

Παραλία Φετουρή: Α. 60 τ.μ. για ομπρέλες και ξαπλώστρες - παραχώρηση σε όμορη επιχείρηση. Παραλία Βάρης: Α. 88,87 τ.μ. για ομπρέλες και ξαπλώστρες (θέση Α) - παραχώρηση σε όμορη επιχείρηση, Β. 110 τ.μ. για ομπρέλες και ξαπλώστρες (θέση Β) - παραχώρηση σε όμορη επιχείρηση, Γ. 120 τ.μ. για ομπρέλες και ξαπλώστρες (θέση Γ) - παραχώρηση σε όμορη επιχείρηση, Δ. 180 τ.μ περίπου για ομπρέλες και ξαπλώστρες (θέση Δ) - παραχώρηση σε όμορη επιχείρηση και Ε. 50 τ.μ. για ομπρέλες και ξαπλώστρες (θέση Δ) - παραχώρηση μέσω δημοπρασίας.

Παραλία Αχλάδι: Α. 169,40 τ.μ. για ομπρέλες και ξαπλώστρες (θέση Α) - παραχώρηση σε όμορη επιχείρηση.

Παραλία Δελφίνι (Ειδική ζώνη προστασίας Natura): A. 250 τ.μ. για ομπρέλες και ξαπλώστρες (θέση Α) - παραχώρηση σε όμορη επιχείρηση. Σημείο στο οποίο υπήρξε διευκρίνιση σχετικά με το θέμα των παραχωρήσεων αφορούσε την παραλία των Αγκαθωπών. “Ειδικά: α) Για την παραχώρηση παραλίας Αγκαθωπών που αφορά όμορη επιχείρηση για τις θέσεις (Α & Δ) έχει κατατεθεί αίτηση του ενδιαφερομένου για επιπλέον παραχώρηση τ.μ στην προβολή της επιχείρησης. Για την εν λόγω περίπτωση η Κοινότητας Ποσειδωνίας γνωμοδοτεί θετικά εφόσον είναι δυνατή η παραχώρηση.

β) Για την παραχώρηση παραλιών Βάρης και Αχλάδι κατατέθηκαν αιτήσεις από ενδιαφερομένους για επιπλέον παραχώρηση τ.μ σε σχέση με τα τ.μ που παραχωρήθηκαν το έτος 2020 για τα οποία η Κοινότητα Βάρης γνωμοδότησε να μην παραχωρηθούν επιπλέον τ.μ στις ήδη υπάρχουσες επιχειρήσεις”.

  • Σύμφωνα με την απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, δεν παρατηρήθηκαν διαφοροποιήσεις τη φετινή χρονιά σε σχέση με το περασμένο έτος. Σε ποιο στάδιο βρίσκεστε προκειμένου να μπορέσουν να λειτουργήσουν οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις παραλίες;

“Γενικότερα το Δημοτικό Συμβούλιο προσπάθησε να βοηθήσει τις επιχειρήσεις τις όμορες στις παραλίες, με την έννοια πως βρίσκονται σε μία δύσκολη περίοδο και επειδή υπάρχουν αυξημένα υγειονομικά πρωτόκολλα και αυξημένες απαιτήσεις, έδωσε τους χώρους ώστε να μπορέσουν να αναπτυχθούν και να έχουν κάποιο εισόδημα και να παρέχουν τις υπηρεσίες τους.

Πρέπει να πω πως πρόκειται για μία σύνθετη διαδικασία. Δηλαδή ο Δήμος υλοποιεί τη διαδικασία, αλλά όλα τα στοιχεία υπόκεινται στην Κτηματική Υπηρεσία. Η συγκεκριμένη Υπηρεσία έχει να προχωρήσει και τις αντίστοιχες υποθέσεις των άλλων νησιών στις Κυκλάδες.

Για τις όμορες επιχειρήσεις αυτή τη στιγμή τα στοιχεία έχουν προωθηθεί στην Κτηματική, η οποία ακόμη δεν έχει επικυρώσει τα σχετικά συμφωνητικά. Δεν υπάρχει κάποια αλλαγή συγκριτικά με το παρελθόν. Όμως επειδή δέχονται για όλες τις Κυκλάδες, δεν έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία.

Γι αυτές τις περιπτώσεις έχει δοθεί παράταση μέχρι 30 Ιουνίου. Πρέπει να μπορέσουν να πληρώσουν οι επιχειρήσεις τα σχετικά ποσά για να βγουν οι αδειοδοτήσεις. Εμείς αυτό που έχουμε σκοπό να κάνουμε είναι να πιέσουμε και περαιτέρω τη συγκεκριμένη Υπηρεσία – αν και καταλαβαίνουμε τον φόρτο εργασίας της – έτσι ώστε να προχωρήσουμε. Δηλαδή στον δικό μας Δήμο, από τη στιγμή που ολοκληρώθηκε η διαδικασία εγκαίρως, να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να πάρουν τις αδειοδοτήσεις.

Το μόνο που εκκρεμεί για τις παραλίες είναι ένα κομμάτι που βγάλαμε σε δημοπρασία στη Βάρη, καθώς εκεί, η όμορη επιχείρηση είναι κλειστή. Ως εκ τούτου ακολουθεί η διαγωνιστική διαδικασία, η οποία θα ολοκληρωθεί εγκαίρως μέχρι 30 Ιουνίου”.

  • Αναφορικά με το αντίτιμο για την αξιοποίηση – εκμετάλλευση παραλιών έχει υπάρξει “ευνοϊκή” πρόβλεψη για τους επιχειρηματίες δεδομένων και των συνεπειών που έχει προκαλέσει η πανδημία;

“Υπάρχουν μισθώσεις που έχουν κλείσει ήδη από πέρυσι (ήταν για τρία έτη) και υπάρχουν και κάποιες που πέρυσι τα κάναμε για ένα έτος και θα προχωρήσει η διαδικασία και για άλλα δύο χρόνια.

Το θέμα της μίσθωσης και το κόστος, αποφασίζεται σε κεντρικό επίπεδο, βάσει της τιμής που έχει καθοριστεί από τη δημοπρασία και από την Κτηματική Υπηρεσία και το Δημοτικό Συμβούλιο για όσους προχωρούν με απευθείας ανάθεση. Πέρυσι είχε δοθεί μία μείωση της τάξεως 40 -50% σε αυτά τα μισθώματα και φέτος αυτό έχει μειωθεί. Πάντως, λόγω της πανδημίας έχουν δοθεί μειώσεις στα ποσά που καταβάλλουν οι επιχειρήσεις για την κατάληψη της παραλίας”.

  • Πόσο σημαντική είναι η ευθύνη του κάθε επιχειρηματία για την τήρηση των μέτρων και των πρωτοκόλλων στους χώρους που έχουν παραχωρηθεί στις παραλίες;

“Καταρχήν η ευθύνη είναι πράγματι του κάθε επιχειρηματία. Τα ελεγκτικά όργανα είναι συγκεκριμένα και υπάρχει μία διασπορά ευθυνών στο Λιμεναρχείο και την Αστυνομία. Αυτές οι πλευρές έχουν την ευθύνη του ελέγχου.

Όμως, ο επιχειρηματίας παίρνει κάποια τετραγωνικά και πρέπει να προσαρμοστεί σύμφωνα με τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Ο Δήμος σαφώς και θέλει να μη δημιουργούνται προβλήματα. Ωστόσο, το υγειονομικό κομμάτι είναι ευθύνη των επιχειρηματιών. Όλοι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και κυρίως εκείνοι. Άλλωστε, αν κάτι πάει στραβά υγειονομικά, θα πληγούν οι ίδιοι οι επιχειρηματίες και οι επιχειρήσεις τους και στη συνέχεια και το νησί, θα έχει πρόβλημα με αύξηση κρουσμάτων. Οπότε πρέπει να είμαστε όλες οι πλευρές αρκετά προσεκτικές, έτσι ώστε να μη δημιουργηθεί θέμα αυτό το καλοκαίρι”.