Απαντήσεις του Αντιδημάρχου Οικονομικών και της Προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου για τους χώρους ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων σε Σύρο, Κέα, Κύθνο και Σέριφο

Τακτοποιήσεις παραχωρήσεων λόγω θερινής περιόδου

Στην αξιοποίηση επιπλέον τετραγωνικών μέτρων έχουν τη δυνατότητα να προχωρούν και φέτος οι επιχειρηματίες εστίασης, όπου αυτό καθίσταται δυνατό, προκειμένου να τηρούν τις προβλεπόμενες αποστάσεις και τα μέτρα ενάντια στη διασπορά του κορωνοϊού.

Ωστόσο, αν και σήμερα, ξεκινά επισήμως η καλοκαιρινή περίοδος, διαπιστώνεται πως γίνονται σταδιακά παραχωρήσεις, τόσο στη Σύρο, όσο και στα άλλα νησιά αρμοδιότητας του Λιμενικού Ταμείου, δηλαδή τη Σέριφο, την Κέα και την Κύθνο, με αποτέλεσμα η τελική εικόνα της κατάληψης επιπλέον χώρου να μην είναι ακόμη πλήρως οριστικοποιημένη.

Σύμφωνα με όσα είναι γνωστά τόσο για τη λειτουργία επιχειρήσεων εστίασης στα παραλιακά μέτωπα, όσο και σε ζώνες χώρων Δημοτικής αρμοδιότητας, προβλέπεται και φέτος η αξιοποίηση επιπλέον χώρου, ενώ σε περίπτωση που κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό, τα αρμόδια συλλογικά όργανα του Δήμου και του Λιμενικού Ταμείου αποφασίζουν για τη μείωση των αντίστοιχων τελών.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας, σχετικές αποφάσεις λαμβάνονται σταδιακά για την περίπτωση της Σύρου και των τριών προαναφερθέντων νησιών, προκειμένου οι επιχειρηματίες να ανακουφιστούν με φόντο τα περιοριστικά μέτρα κατά της Covid-19, τα οποία και πρέπει να τηρούν.

Σχετικά με το σοβαρό θέμα των παραχωρήσεων επιπλέον χώρων και τη λήψη αποφάσεων για μείωση τελών κατάληψης κοινόχρηστου χώρου κλήθηκαν να δώσουν απαντήσεις ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Γιάννης Πιταούλης και η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώ Μαραγκού.

Πρέπει να σημειωθεί εξ αρχής πως είναι σημαντικό οι επιχειρήσεις να τηρούν με συνέπεια και υπευθυνότητα τα μέτρα και να μην επαναπαύονται αν δέχονται συστάσεις προς το παρόν, στο πλαίσιο ήπιων – μέχρι στιγμής – ελέγχων, αφού η κατάσταση των κρουσμάτων κορωνοϊού στη Σύρο, όπως αναφέρθηκε και χθες σε σχετικό δημοσίευμα της “Κοινής Γνώμης” προβληματίζει σε κεντρικό(!) επίπεδο.

Γ. Πιταούλης: Εκκρεμότητες για την κατάληψη χώρων

Εξ αφορμής νέας απόφασης για μείωση τελών σε επιχείρηση της Σύρου, στην σημερινή Οικονομική Επιτροπή, σε συνέχεια άλλων παρόμοιων αποφάσεων σε περασμένες συνεδριάσεις, ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος ρωτήθηκε για το πλαίσιο στο οποίο κινείται ο Δήμος τη φετινή σεζόν.

“Το συγκεκριμένο θέμα έρχεται στο πλαίσιο των αποφάσεων που βγαίνουν σε κεντρικό επίπεδο για μείωση των τετραγωνικών. Συνοπτικά προβλέπεται η επέκταση των τραπεζοκαθισμάτων σε συγκεκριμένο χώρο, ωστόσο, αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα τότε έρχεται η “λύση” του μειωμένου τέλους. Οπότε όποια επιχείρηση δεν μπορεί να επεκταθεί, αντίστοιχα παίρνει μειωμένα τέλη για την κατάληψη των κοινοχρήστων χώρων” περιέγραψε συνοπτικά ο Γιάννης Πιταούλης, τονίζοντας παράλληλα πως, κατά κύριο λόγο η βούληση του Δήμου είναι να διαθέτει επιπλέον τετραγωνικά. “Συνήθως δίνουμε επιπλέον τετραγωνικά. Έρχονται οι επιχειρήσεις και αιτούνται επιπλέον τετραγωνικά για να μπορέσουν να αναπτυχθούν. Αρκετές επιχειρήσεις έχουν έρθει μετά το άνοιγμα της εστίασης και έχουν ρωτήσει για να είναι νόμιμες και να καταλαμβάνουν νομότυπα τους χώρους για τα τραπεζοκαθίσματα” πρόσθεσε σχετικά, απαντώντας παρακάτω και για τις περιπτώσεις επιχειρήσεων που διατηρούν εκκρεμότητες ως προς το θέμα της κατάληψης – αξιοποίησης χώρου.

“Για τους υπόλοιπους να πω ότι υπάρχουν προθεσμίες εντός των οποίων πρέπει να λειτουργήσουν. Προς εκείνους σκοπεύουμε να στείλουμε επιστολή για να τηρούνται τα προβλεπόμενα και να μην υπάρξουν προβλήματα σχετικά με την κατάληψη των κοινοχρήστων χώρων σε περιπτώσεις που γίνουν έλεγχοι” δήλωσε ο Αντιδήμαρχος, σημειώνοντας μάλιστα πως στόχος του Δήμου είναι όσο το δυνατόν αμεσότερα “να υπενθυμίσουμε πως η κατάληψη των συγκεκριμένων χώρων γίνεται μετά από άδεια που δίδεται από τον Δήμο και ειδικά στη συγκεκριμένη περίοδο λόγω κορωνοϊού που υπάρχουν και κάποιες ευνοϊκές διατάξεις για όλες τις επιχειρήσεις προκειμένου να μην αντιμετωπίσουν πρόστιμα”.

Ισότιμη αντιμετώπιση επιχειρηματιών

Σε συνέχεια των ανωτέρω, θέλησε να ξεκαθαρίσει πως η Δημοτική Αρχή αντιλαμβάνεται τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, ωστόσο, βάσει των όσων ξεκαθάρισε, ο Δήμος πρέπει να εισπράξει τα προβλεπόμενα. “Κατανοούμε ότι είναι δύσκολη η περίοδος, αλλά και ο Δήμος πρέπει να διεκδικήσει ό,τι απαιτείται. Επιπλέον είναι άδικο ορισμένοι επιχειρηματίες να ανταποκρίνονται ακόμη και σε δύσκολες συνθήκες και κάποιοι άλλοι να μην ανταποκρίνονται. Οπότε και βάσει αυτής της λογικής θα πρέπει να πληρώσουν το μειωμένο ποσό που τους αναλογεί όσοι έχουν εκκρεμότητες” ξεκαθάρισε ο ίδιος.

Μειωμένα έσοδα λόγω πανδημίας

Ερωτηθείς σχετικά με το αν επηρεάζονται τα οικονομικά του Δήμου σε σημαντικό βαθμό ή η κατάσταση παραμένει διαχειρίσιμη, εξαιτίας των μειωμένων εσόδων, ο ίδιος παρουσιάστηκε καθησυχαστικός.

“Εμείς κατά την περυσινή χρονιά είχαμε προσαρμόσει τις προβλέψεις μας για τα έσοδα από τα τέλη κατάληψης κοινοχρήστων χώρων, έτσι ώστε να μην κάνουμε δαπάνες παραπάνω. Αυτά τα νούμερα από μόνα τους μπορεί να είναι μικρά και της τάξης των 25.000 ευρώ. Από την άλλη μεριά όμως, αν συνυπολογίσουμε όλες τις πλευρές από τις οποίες υπάρχει μείωση εσόδων λόγω των συνεπειών του κορωνοϊού, ακόμη και το μικρό ποσό, κάποια στιγμή έρχεται και μεγαλώνει συνολικά” ανέφερε χαρακτηριστικά, εξηγώντας μάλιστα πως παρόμοιες εκτιμήσεις έκανε και φέτος η Οικονομική Υπηρεσία, στο πλαίσιο του προγραμματισμού της.

“Και τη φετινή χρονιά έχουμε υπολογίσει μειωμένα έσοδα κατά κάποιο τρόπο ενσωματώνοντας αυτές τις μειώσεις. Η κατάσταση ευτυχώς είναι ελεγχόμενη” πρόσθεσε, λέγοντας βέβαια πως, “Πράγματι ο Δήμος δεν έχει τα έσοδα που θα είχε σε μία φυσιολογική χρονιά, από την άλλη πλευρά πορευόμαστε με τέτοιον τρόπο ώστε να μην αντιμετωπίσουμε προβλήματα”.

Προσδοκία για ένα καλύτερο 2022

Προτού ολοκληρώσει τις απαντήσεις του, ο Γιάννης Πιταούλης επανέλαβε πως οι αποφάσεις που αφορούν στην εφαρμογή ανακουφιστικών μέτρων για τις επιχειρήσεις, καθορίζονται από τα αρμόδια Υπουργεία και σαφώς ισχύουν ετησίως. “Η άδεια κατάληψης κοινοχρήστων εκδίδεται για μία χρονιά και οι αποφάσεις των αυξημένων τετραγωνικών ή των μειωμένων τελών ή και συνδυασμού αυτών των δύο εκδίδονται για την κάθε χρονιά. Οπότε τα μέτρα αυτά φέτος έχουν εφαρμογή” σχολίασε, λέγοντας παρακάτω πως, ευχή όλων είναι να μην χρειαστεί να ληφθούν ανάλογες αποφάσεις και την επόμενη χρονιά, καθώς κανένα μέτρο δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ομαλή λειτουργία των επιχειρήσεων.

“Προσωπικά θεωρώ ότι το ιδανικό θα είναι από την επόμενη χρονιά να μην απαιτηθούν πάλι μέτρα και οι επιχειρήσεις να λειτουργήσουν ομαλά και χωρίς διακοπές. Αναλόγως των υγειονομικών συνθηκών θα δούμε πώς θα πορευθούμε τα επόμενα χρόνια” δήλωσε, καταλήγοντας για το κρίσιμο θέμα.

Κ. Μαραγκού: Άμεσες κινήσεις για παραχωρήσεις

Από την πλευρά του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, η πρόεδρός του, θέλησε να υπενθυμίσει πως η Διοίκηση είχε καλέσει τους επιχειρηματίες από την αρχή του έτους, για να τακτοποιήσουν τα θέματα των παραχωρήσεων.

“Εμείς από αρχές του χρόνου μη θέλοντας να περιμένουμε την έκδοση μίας ΚΥΑ που θα αφορούσε τους χώρους της χερσαίας ζώνης σχετικά με τις επιπλέον παραχωρήσεις χώρων ή με τη μείωση τελών αντίστοιχα, - σκεφθείτε πως πέρυσι η ΚΥΑ εκδόθηκε τον Αύγουστο για τα Λιμενικά Ταμεία -, αποφασίσαμε να βγάλουμε ανακοίνωση για διάθεση επιπλέον χώρων έναντι ανταλλάγματος.

Οπότε αυτό το κάναμε κι έχουν έρθει επιχειρηματίες που έχουν ζητήσει με αίτησή τους τον επιπλέον χώρο” ανέφερε η ίδια, εξηγώντας ταυτόχρονα πως, “Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν βγει η όποια εγκύκλιος, δεν θα υπάρχει επιπλέον χώρος να παραχωρήσουμε σε αυτούς. Άρα, θα υπάρχει μία μείωση του τιμήματος. Είναι κάτι που είχε ερευνηθεί από την Οικονομική Υπηρεσία”.

Σε συνέχεια των ανωτέρω, συμπλήρωσε μάλιστα πως, “Αυτή τη στιγμή προτεραιότητα είναι άμεσα να παραχωρούνται επιπλέον χώροι στους επιχειρηματίες προκειμένου να δουλέψουν όσο καλύτερα γίνεται”.

Στην ερώτηση αν υπάρχουν εκκρεμότητες για το θέμα της διάθεσης των επιπλέον τετραγωνικών με φόντο και την πανδημία, η ίδια υπήρξε συγκεκριμένη: “Υπάρχουν. Και όχι μόνον για υποθέσεις με επιπλέον τετραγωνικά, αλλά και για περιπτώσεις αρχικών παραχωρήσεων”. Επανέλαβε δε, πως, “Εμείς από αρχές του έτους τους καλούσαμε για να ρυθμίσουμε και τα τετραγωνικά που χρειάζονται για το έτος 2022. Έχουν περάσει αρκετές παραχωρήσεις, όμως εκκρεμούν ακόμη κάποιες και παραμένει σε εκκρεμότητα και η διενέργεια συνεδρίασης Διοικητικού Συμβουλίου για τις εγκρίσεις αυτών”.

Σε κάθε περίπτωση για τη φετινή χρονιά με δεδομένα τα μέτρα κατά της Covid-19, που μοιραία δημιουργούν περιορισμούς στον κλάδο της εστίασης, η πρόεδρος ξεκαθάρισε πως, “Αναλόγως των κεντρικών αποφάσεων των αρμόδιων Υπουργείων θα προχωρήσουμε”.

Κατακόρυφη πτώση εσόδων

Σχετικά με το θέμα της διαμόρφωσης των εσόδων του Λιμενικού Ταμείου Σύρου στη σκιά των συνεπειών της πανδημίας, η ίδια ρωτήθηκε για το μέγεθος των οικονομικών απωλειών.

Μιλώντας και για τα τέσσερα νησιά ευθύνης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, υπήρξε σαφής: “Η μείωση σε εμάς είναι αρκετά μεγάλη. Αν μιλήσουμε με στοιχεία, το 2019 αυτά τα έσοδα ήταν γύρω στις 180.000 ευρώ ενώ το 2020 έπεσαν γύρω στις 25.000 ευρώ”.

“Είναι μεγάλη η μείωση και στα τέσσερα νησιά” επανέλαβε σε απόλυτο τόνο.

Κανένα επιπλέον μέτρο ανακούφισης πέραν των προβλεπομένων

Δεδομένης της πρωτόγνωρα δύσκολης κατάστασης που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις εστίασης πανελλαδικά και κατ΄ επέκταση και στα νησιά, αλλά και ειδικότερα στη Σύρο, στον Δήμο είχε προταθεί η δημιουργία μίας διαπαραταξιακής Επιτροπής τα μέλη της οποίας θα επεξεργάζονταν προτάσεις για περαιτέρω ανακούφιση των επιχειρηματιών – καταστηματαρχών της πρωτεύουσας των Κυκλάδων.

“Η Επιτροπή ήταν για την ενημέρωση των παρατάξεων για τη γενικότερα κατάσταση. Δηλαδή για το πού βρισκόμαστε και αν μπορούμε να κάνουμε κάτι παραπάνω. Βέβαια, η Δημοτική Αρχή αυτό που προβλέπεται και μπορεί να κάνει προέρχεται σε συνεννόηση με την Οικονομική Υπηρεσία” ανέφερε ο Δήμαρχος στις απαντήσεις του, υπενθυμίζοντας πως σε αυτήν την Επιτροπή δεν συμμετέχει – μετά από δική της απόφαση - η μείζονα μειοψηφία.

“Είχε πει η παράταξη του κ. Μαραγκού μόνον ότι δεν θέλει να συμμετέχει” εξήγησε ο κ. Λειβαδάρας, τονίζοντας παρακάτω πως τα άλλα μέλη, αν διατηρούν κάποιες προτάσεις, μπορούν να τις καταθέσουν. “Αν έχουν οι άλλες παρατάξεις κάποια ιδέα ή πρόταση που είναι υλοποιήσιμη, πολύ ευχαρίστως να την συζητήσουμε. Δεν υπάρχει κανένα θέμα. Όμως στο μέτρο της νομιμότητας ό,τι μπορούμε το έχουμε κάνει. Και αυτό δεν είναι αδιαφορία, ούτε ότι δεν θέλουμε να συζητήσουμε” υποστήριξε παρακάτω με φόντο τη μη παραγωγή έργου από τη συγκεκριμένη Επιτροπή μέχρι στιγμής.

Επιπλέον, ο ίδιος ερωτηθείς για τη συμμετοχή σε αυτήν, Συλλόγων ή Ενώσεων από τις παραγωγικές τάξεις του τόπου, τόνισε τα εξής. “Δεν υπήρξε ανταπόκριση από τους φορείς. Είχε απαντήσει ο Εμπορικός Σύλλογος μόνον”.

Ν. Λειβαδάρας: “Εκεί που μπορούμε, παραχωρούμε χώρο”

Προτού ολοκληρώσει τις απαντήσεις του, ο Δήμαρχος ρωτήθηκε και για το θέμα των παραχωρήσεων επιπλέον χώρων με σκοπό την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων. Ερωτηθείς, αν γνωρίζει παράπονα από πλευράς επιχειρηματιών, υπήρξε συγκεκριμένος: “Οι καταστηματάρχες, οι επιχειρηματίες εστίασης πρέπει να γνωρίζουν ότι όσα προβλέπονται, τα κάνουμε. Σε κάποιες περιπτώσεις δεν σημαίνει ότι δεν θέλουμε να δώσουμε επιπλέον χώρο. Πρέπει να κατανοήσουν ότι αυτό δεν γίνεται όταν οι επιχειρήσεις γειτνιάζουν με άλλες του ίδιου κλάδου. Γνωρίζω ότι υπάρχουν παράπονα και μου μεταφέρονται, αλλά τα πράγματα είναι συγκεκριμένα”.

Ωστόσο, θέλησε να σημειώσει πως για τα συγκεκριμένα θέματα, ο ίδιος έχει συναντηθεί και με μέλη του Δ.Σ. της “Τερψιχόρης”, επαναλαμβάνοντας σχετικά, πως, “Βεβαίως κι έχουμε κάνει επαφές με την Τερψιχόρη. Εξ αρχής έχουμε μιλήσει με κάποια μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου. Η πρόθεση του Δήμου είναι ξεκάθαρη. Εκεί που μπορούμε, δίνουμε χώρο. Δεν έχουμε τίποτα προσωπικό με κανέναν”.

Περί ελέγχων με φόντο την πανδημία

Τέλος, δεδομένης της κατάστασης που διαπιστώνεται σε – ορισμένες - επιχειρήσεις του κλάδου της εστίασης σε παραλιακές ζώνες του νησιού, οι οποίες δεν τηρούν τα μέτρα που υπαγορεύονται κεντρικά για τη μη διασπορά του κορωνοϊού, η Κανδιώ Μαραγκού, ρωτήθηκε για τυχόν ευθύνη του Λιμενικού Ταμείου Σύρου. “Δεν είναι σίγουρα δική μας αρμοδιότητα ο έλεγχος των αποστάσεων. Αυτό όμως που μας απασχολεί και είναι δική μας αρμοδιότητα είναι η αρμονική συνύπαρξη των επιχειρηματιών. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να μην γίνονται παραβιάσεις των παραχωρήσεων” ξεκαθάρισε, σημειώνοντας τέλος πως, “Ζητάμε κατανόηση και υπευθυνότητα από τους καταστηματάρχες και μετά, έλεγχο από τις αρμόδιες Αρχές”.