Στην τελική ευθεία η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη ναυαγοσωστική κάλυψη στις παραλίες των Αγκαθωπών, του Γαλησσά και της Βάρης, ενώ εγκατεστημένος ήδη βρίσκεται ο ναυαγοσώστης στην παραλία του Κινίου

Εντός δεκαημέρου οι ναυαγοσώστες στις παραλίες της Σύρου

Αυξημένο κόστος λόγω αλλαγής στο νομοθετικό πλαίσιο, χωρίς όμως αντίστοιχη κάλυψη του βάρους από την πολιτεία

Ολοκληρώνεται η διαδικασία για την εγκατάσταση των ναυαγοσωστών και του σχετικού εξοπλισμού στις πολυσύχναστες παραλίες της Σύρου, μία διαδικασία που έφερε φέτος, λόγω αλλαγής στο νομοθετικό πλαίσιο, επιπλέον κόστος για το Δήμο Σύρου – Ερμούπολης.

Εντός των επόμενων δέκα ημερών αναμένεται να οριστικοποιηθεί ο ανάδοχος που προέκυψε από τον σχετικό διαγωνισμό για τη ναυαγοσωστική κάλυψη των παραλιών των Αγκαθωπών, του Γαλησσά και της Βάρης και να υπογραφεί η σύμβαση για την άμεση εγκατάσταση των ναυαγοσωστών στις πολυσύχναστες παραλίες του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης.

Από την πλευρά του, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου έχει ήδη ολοκληρώσει τη διαδικασία και έχει εγκαταστήσει ναυαγοσώστη στην μοναδική πολυσύχναστη παραλία ευθύνης του το Κίνι.

Σύμφωνα, ωστόσο, με τα όσα ανέφερε μιλώντας στην εφημερίδα ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, κ. Γιάννης Πιταούλης, οι αλλαγές που προέκυψαν, αναφορικά με το θεσμικό πλαίσιο που διέπει την υποχρέωση των Δήμων για παροχή υπηρεσιών ναυαγοσωστικής κάλυψης, έφεραν ένα αρκετά σημαντικό επιπλέον κόστος για την πολιτεία, το οποίο, παρά τις σχετικές εξαγγελλίες από πλευράς του Υπ. Εσωτερικών, δεν καλύπτεται από αντίστοιχους κρατικούς πόρους.

Οι υποχρεώσεις του Δήμου σχετικά με τον εξοπλισμό και τα όρια κολύμβησης

Υπενθυμίζεται, ότι σύμφωνα με τον σχετικό διαγωνισμό που ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης είχε προκηρύξει ήδη από το τέλος Μαρτίου, προκειμένου η διαδικασία να ολοκληρωθεί εμπρόθεσμα, ο Δήμος υποχρεούται να παρέχει ναυαγοσωστική κάλυψη με έναν ναυαγοσώστη σε κάθε πολυσύχναστη παραλία ευθύνης του, κατά τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο (από 1/6 έως 30/9) και το διάστημα από 10η πρωινή μέχρι 18.00.

Στο πλαίσιο αυτό, καλείται να προσλάβει πέντε ναυαγοσώστες εκ των οποίων τέσσερις για τα βάθρα (κάθε ναυαγοσώστης ελέγχει έκταση ακτής σε ακτίνα 200 μέτρων εκατέρωθεν του βάθρου) και έναν για το μηχανοκίνητο μικρό ταχύπλοο σκάφος. Επίσης, θα υπάρχει ένας συντονιστής επόπτης ναυαγοσωστών, ο οποίος απαιτείται για πάνω από τρεις ναυαγοσώστες, όπως και έναν χειριστή σκάφους.

Προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα αποτελεσματικού έργου από τους ναυαγοσώστες, ο Δήμος οφείλει να διαθέτει τα τρία βάθρα-παρατηρητήρια για τους ναυαγοσώστες και να εφοδιάσει κάθε ναυαγοσώστη με τον ακόλουθο εξοπλισμό: α. Αδιάβροχο φακό, κιάλια μεγέθυνσης, ναυαγοσωστικό σωσίβιο, σανίδα διάσωσης, σωστικό σωλήνα, φορητό φαρμακείο, αυτόματο εξωτερικό απινιδωτή με αυτοκόλλητα ηλεκτρόδια, ενηλίκων και βρεφών.

Επίσης, να διαθέσει πτυσσόμενο φορείο και σανίδα ακινητοποίησης επιπλέουσα, με ιμάντες πρόσδεσης και σύστημα ακινητοποιητή κεφαλής συμβατό με τη σανίδα ακινητοποίησης. Δύο σημαντήρες χρώματος πορτοκαλί, ένδυμα κολύμβησης χρώματος πορτοκαλί με την ένδειξη “ναυαγοσώστης – life quard”, καθώς επίσης ισοθερμικές κουβέρτες, μάσκα βυθού, καταδυτικό μαχαίρι, βατραχοπέδιλα, σημαία ναυαγοσώστη. Επιπλέον, κινητό τηλέφωνο με αριθμό κλήσης που δημοσιοποιείται με μέριμνα του εκμεταλλευόμενου τη λουτρική εγκατάσταση και πράσινες, κίτρινες και κόκκινες σημαίες σχετικά με το αν επιτρέπεται ή όχι η κολύμβηση. Τέλος, ο κάθε ναυαγοσώστης πρέπει να έχει φορητή συσκευή VHF.

Στο πλαίσιο των υποχρεώσεων του Δήμου, απαιτείται ο έγκαιρος προσδιορισμός των ορίων κολύμβησης, με την τοποθέτηση σειράς ευδιάκριτων πλωτών σημαντήρων, χρώματος κίτρινου, σχήματος σφαιρικού, οι οποίοι τοποθετούνται σε απόσταση δέκα μέτρων ο ένας από τον άλλον, όπως επίσης η τοποθέτηση διαύλου, πλάτους τουλάχιστον πέντε μέτρων από τον οποίον επιτρέπεται η εκκίνηση και η επιστροφή, από και προς την ακτή, του ατομικού σκάφους.

Ακόμη, ο Δήμος θα υποχρεούται να διαθέσει τρία μηχανοκίνητα επαγγελματικά μικρά σκάφη, ολικού μήκους, τουλάχιστον 3.30 μέτρων, ιπποδύναμης τουλάχιστον των 6 hp, εγγεγραμμένα σε Βιβλίο Εγγραφής Μικρών Σκαφών, χρώματος εξωτερικά πορτοκαλί, με τα προβλεπόμενα για την κατηγορία τους, εφόδια. Επιβάλλεται στο μέσον τους, να αναγράφεται η ένδειξη σωστικό σκάφος και rescue boat. Επιπρόσθετα, απαιτείται και ένα επαγγελματικό μηχανοκίνητο πνευστό, μικρό ταχύπλοο σκάφος ολικού μήκους τουλάχιστον πέντε μέτρων, ιπποδύναμης τουλάχιστον 100 ίππων, εγγεγραμμένο αποκλειστικά σε Βιβλίο Εγγραφής Μικρών Σκαφών, με εφεδρική μηχανή, χρώματος πορτοκαλί κι εφοδιασμένο με τα προβλεπόμενα.

Θέμα ημερών η εγκατάσταση των ναυαγοσωστών

Για την εξέλιξη της διαδικασίας, με στόχο την επαρκή ναυαγοσωστική κάλυψη στις πολυσύχναστες παραλίες μίλησε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, κ. Γιάννης Πιταούλης.

Όπως σημείωσε ο ίδιος, ενώ η διαδικασία ξεκίνησε εγκαίρως και το χρονοδιάγραμμα τηρήθηκε επιμελώς, αλλαγές της τελευταίας στιγμής στις υποχρεώσεις των Δήμων, έφεραν μία μικρή καθυστέρηση, δεδομένου, ότι έως και πέρσι ο Δήμος ήταν υποχρεωμένος να έχει εγκατεστημένους ναυαγοσώστες στις παραλίες από την 1η Ιουνίου. Παρ’ όλα αυτά, φέτος λόγω και των αλλαγών, δόθηκε σχετική παράταση έως και τις 22 Ιουνίου.

Σύμφωνα με τον Αντιδήμαρχο, «είχαμε ξεκινήσει τη διαγωνιστική διαδικασία στις 26 Μαρτίου 2021, μεριμνώντας να τηρήσουμε όλες τις προθεσμίες που απαιτούνται και τα απαραίτητα διαστήματα ώστε να εγκριθούν τα σχετικά πρακτικά και να ελεγχθούν, σε κάθε βήμα του διαγωνισμού. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στην προβλεπόμενη περίοδο, όπου έχει αναδειχτεί ο προσωρινός ανάδοχος και δίνεται η δυνατότητα στους υπόλοιπους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό, να καταθέσουν τυχόν ενστάσεις. Αύριο [σ.σ. σήμερα, Πέμπτη] λήγει η προθεσμία αυτή και εφόσον δεν έχουμε ενστάσεις ενάντια στον σημερινό μειοδότη, θα προχωρήσουμε άμεσα στην υπογραφή της σύμβασης με τον οριστικό, πλέον, ανάδοχο, έτσι ώστε να εγκατασταθούν οι υπάλληλοι και να έχουμε ναυαγοσωστική κάλυψη στις παραλίες του νησιού όπου απαιτείται. Μετά από σχετική απόφασή μας, ως πολυσύχναστες και κατ’ επέκταση παραλίες που χρήζουν ναυαγοσωστικής κάλυψης έχουν οριστεί οι παραλίες των Αγκαθωπών, του Γαλησσά και της Βάρης».

Όπως σημείωσε, μόλις οριστικοποιηθεί ο ανάδοχος, «άμεσα θα τον καλέσουμε να υπογράψει σύμβαση, κάτι που θεωρώ επιθυμεί και ο ανάδοχος να γίνει όσο το δυνατόν συντομότερα, καθώς θα εγκατασταθούν οι ναυαγοσώστες στις παραλίες και θα ξεκινήσει και η αμοιβή για τις υπηρεσίες του», ενώ σχετικά με τον ακριβή χρόνο της εγκατάστασης των υπαλλήλων στις παραλίες διευκρίνισε, πως «ευελπιστούμε μέσα στην επόμενη εβδομάδα να έχουμε υπογράψει τη σύμβαση και να έχουμε και την απαιτούμενη ναυαγοσωστική κάλυψη».

Επιφόρτιση με επιπλέον κόστη, χωρίς επιχορήγηση

Συνεχίζοντας ο κ. Πιταούλης αναφέρθηκε στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που αφορά στις υποχρεώσεις των Δήμων για την παροχή υπηρεσιών ναυαγοσωστικής κάλυψης, το οποίο έφερε αυξημένες δαπάνες στα δημοτικά ταμεία.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι μετά από έντονες αντιδράσεις που υπήρξαν από την πλευρά Δημάρχων ανά τη χώρα, ο υφ. Εσωτερικών, κ. Στέλιος Πέτσας, είχε αναφερθεί σε πιθανή επιχορήγηση του επιπλέον κόστους, προκειμένου οι Δήμοι να καταφέρουν να διατηρήσουν τη ναυαγοσωστική κάλυψη στις παραλίες ευθύνης τους, μία εξαγγελία που έως σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί.

Όπως επεσήμανε ο κ. Πιταούλης, «φέτος αντιμετωπίσαμε μία ακόμη δυσκολία, καθώς διαμορφώθηκε και ίσχυσε ένα Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο οδήγησε σε αυξημένες υποχρεώσεις των Δήμων όσον αφορά στη ναυαγοσωστική κάλυψη που πρέπει να παρέχουν. Αυτό συνεπάγεται και αυξημένο κόστος. Βλέπουμε, ότι υπάρχει μία δυσκολία στο να εξασφαλίσουν οι Δήμοι τα επιπλέον χρηματικά ποσά που απαιτούνται για την υποχρέωσή τους αυτή, μετά και τα νέα δεδομένα. Ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης αποτελεί ίσως τον μοναδικό στις Κυκλάδες, που έχουμε καταφέρει αυτή τη στιγμή να είμαστε πολύ κοντά στην ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Μάλιστα, δεχόμαστε και τηλεφωνήματα από άλλους Δήμους, ώστε να παρέχουμε πληροφορίες, βάσει του δικού μας χειρισμού της υπόθεσης αυτής. Επιπλέον, βλέπουμε και περιπτώσεις Δήμων που ξεκινούν τώρα την διαδικασία αυτή και δεν ξέρω πώς θα επιτύχουν την προθεσμία. Δόθηκε μία παράταση έως τις 22 Ιουνίου, αλλά ενδεικτικά εμείς ξεκινήσαμε 26 Μαρτίου και φτάνουμε στο στάδιο της συμβασιοποίησης τώρα, διότι είναι έτσι η νομοθεσία και η διαδικασία που μας υποχρεώνει να ακολουθούμε πολύ συγκεκριμένα βήματα, τα οποία όμως είναι χρονοβόρα».

Όσον αφορά στο αν το Υπουργείο Εσωτερικών προτίθεται να επιχορηγήσει τους Δήμους για την κάλυψη των έξτρα δαπανών, ο ίδιος τόνισε, ότι «εμείς δεν έχουμε δει κανένα επιπλέον ποσό στα ταμεία μας, ούτε έχουμε ενημερωθεί για κάποια επίσημη απόφαση για μία τέτοια χρηματοδότηση. Αν και όποτε αυτή προκύψει, θα είναι απόλυτα καλοδεχούμενη», ωστόσο διεμήνυσε, πως «σε αυτό το κομμάτι δεν υπάρχει για εμάς δίλημμα. Η ανθρώπινη ζωή είναι πάνω απ’ όλα».

«Η πολιτεία και οι Δήμοι θα πρέπει να φροντίζουν, έτσι ώστε να υπάρχει ναυαγοσωστική κάλυψη. Να υπάρχει όμως ναυαγοσωστική κάλυψη εκεί που πρέπει και με τρόπο που να έχει ουσία και όχι να εξυπηρετεί άλλα συμφέροντα», υπογραμμίζει ο Αντιδήμαρχος, αναφέροντας ενδεικτικά, ότι «φέτος, ο Δήμος μας υποχρεώθηκε να προμηθευτεί ακόμη ένα σωστικό σκάφος, επιβαρυνόμενος ένα αρκετά σημαντικό κόστος που ανέρχεται περίπου στα 37.500 ευρώ, το οποίο θα μπορούσε να είχε διοχετευτεί προς άλλες δράσεις. Τώρα όμως υποχρεωνόμαστε στην προμήθεια ενός σκάφους, το οποίο ενδεχομένως να μη χρειαστεί καν να πέσει στη θάλασσα – και μακάρι να μη χρειαστεί, να μην υπάρξει περιστατικό ώστε να πέσει στη θάλασσα – αλλά επί της ουσίας δεν νομίζω ότι θα προσέφερε κάποια σημαντική υπηρεσία προς τους λουόμενους».

«Βλέπουμε κάποια πράγματα και κάποιους περιορισμούς που τίθενται από τη νομοθεσία που άλλαξε, που αντιλαμβανόμαστε ότι εδώ κάποιοι επωφελούνται από αυτά. Φυσικά δεν μιλώ για καθαυτό το κομμάτι της ναυαγοσωστικής κάλυψης και της προστασίας των λουομένων, αυτό εννοείται ότι πρέπει να υπάρχει», ξεκαθάρισε.

Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Πιταούλη, «κάτι που περιμένουμε ότι θα γίνει σε δύο-τρία χρόνια είναι, ότι οι απαιτήσεις θα αλλάξουν πάλι και πάλι να έρθει ένα νέο επιπλέον κόστος. Δεν γίνεται, ούτε οι απαιτήσεις να αλλάζουν τόσο συχνά, ούτε βέβαια αυτό το κόστος να μεταβιβάζεται στους Δήμους χωρίς να υπάρχει η αντίστοιχη οικονομική ενίσχυσή τους», ειδικά σε μία περίοδο εντεινόμενης κρίσης, όπως αυτή της πανδημίας, που οι Δήμοι έχουν δει τα ταμεία τους να «αιμορραγούν», λόγω των γενικότερων οικονομικών συνθηκών σε ευρύτατη κλίμακα.

Κλείνοντας, ο Αντιδήμαρχος υπογράμμισε, ότι «δεν γίνεται να μεταβιβάζονται υποχρεώσεις στους Δήμους, χωρίς να μεταβιβάζονται οι αντίστοιχοι πόροι. Εδώ όμως έχουμε μία περίπτωση που μεταβιβάστηκαν επιπλέον αρμοδιότητες, που συνεπάγονται επιπλέον κόστος, χωρίς να έρχονται οι απαιτούμενοι πόροι ώστε να εκτελεστεί απρόσκοπτα αυτή η αρμοδιότητα. Και φυσικά δεν θα ήταν υπεύθυνο, ο Δήμος να πει ότι για κάποιες παραλίες δεν αναλαμβάνει την υποχρέωση και ας βρει το κράτος τη λύση, διότι όπως είπα, προτεραιότητά μας είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής».