Απαντήσεις του Δημάρχου Σύρου – Ερμούπολης, Ν. Λειβαδάρα για τις πολύωρες διακοπές νερού και τους λοφίσκους ανακύκλωσης πλησίον των κάδων, κατά την τουριστική σεζόν στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων

Ανεπάρκεια ανταπόκρισης σε αποκομιδή και υδροδότηση

Η αυξημένη επισκεψιμότητα ανέδειξε σοβαρές αδυναμίες, για τις οποίες οφείλει άμεσα να βρει λύσεις η Δημοτική Αρχή

Αντιμέτωπος με τα σοβαρά προβλήματα στην αποκομιδή ανακύκλωσης και στην υδροδότηση της Σύρου έρχεται ο Δήμαρχος, Νίκος Λειβαδάρας, απολογιστικά για την πορεία της θερινής – τουριστικής σεζόν, καθώς το νησί παρουσίασε κακή εικόνα στους επισκέπτες με φόντο τις πολύωρες διακοπές νερού σε ορισμένες περιοχές, αλλά και εξαιτίας των “λοφίσκων” ανακυκλώσιμων υλικών, οι οποίοι παρατηρήθηκαν τόσο στην Ερμούπολη, όσο και στην περιφέρεια.

Ειδικότερα, καθ΄ όλη τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου, η Σύρος αντιμετώπισε ανεπαρκώς την υπόθεση της αποκομιδής, ενώ η Δημοτική Αρχή αν και γνώριζε εξ αρχής ότι θα απαιτηθεί δρομολόγηση επιπλέον βάρδιας για την περισυλλογή, ωστόσο, τακτοποίησε το θέμα με σοβαρή καθυστέρηση, στο μέσον του Ιουλίου. Αποτέλεσμα των ανωτέρω είναι οι επισκέπτες να διαπιστώνουν αρνητική εικόνα στο κομμάτι της Καθαριότητας, θέμα για το οποίο δυστυχώς και κατά κοινή ομολογία, το νησί υπήρξε εκτεθειμένο.

Επιπλέον, οι συνεχείς διακοπές νερού και τα μηδενικά αποθέματα ύδατος εξαιτίας των πυρκαγιών στην Αττική, που έθεσαν εκτός λειτουργίας το εργοστάσιο αφαλάτωσης ήρθαν να συνθέσουν ένα “εκρηκτικό” παζλ, το οποίο δεν έμεινε επίσης απαρατήρητο από την πλευρά των επισκεπτών.

Αναφορικά με τα ανωτέρω, κλήθηκε να δώσει απαντήσεις ο Δήμαρχος, ο οποίος αν και αναγνώρισε τα προβλήματα, ωστόσο, εμμέσως, το θέμα της αποκομιδής θέλησε να το υποβαθμίσει.

  • Μεταφέρθηκαν πάρα πολλά παράπονα για τα γνωστά προβλήματα στην υδροδότηση και στην αποκομιδή απορριμμάτων και κυρίως ανακύκλωσης στη Σύρο. Το φετινό καλοκαίρι με την υψηλή επισκεψιμότητα ήρθε να αναδείξει σε σημαντικό βαθμό ανεπάρκειες στο κομμάτι των υποδομών. Ποια είναι η διαπίστωση και το συμπέρασμά σας;

“Είναι γεγονός ότι στις Κυκλάδες ήταν τόσος ο όγκος των επισκεπτών που σίγουρα μας βρήκε λιγότερους όσον αφορά στην αντιμετώπιση και την εξυπηρέτησή τους. Η επισκεψιμότητα ήταν πολύ θετική αλλά ως γεγονός ήταν απρόσμενο.

Ειδικότερα για το θέμα της υδροδότησης νομίζω πως έχει γίνει κατανοητό ότι το μεγάλο πρόβλημα ξεκίνησε από την Αττική με τις πυρκαγιές. Αρχικά να σημειώσω πως κάθε χρόνο υπήρχε πρόβλημα στη Σύρο με διακοπές νερού, ολιγόωρες, καθώς επίσης και με την πίεση του νερού. Βέβαια το πρόβλημα δεν ήταν τέτοιο όπως αυτό παρουσιάστηκε και διογκώθηκε φέτος.

Οι φωτιές στην Αττική και συγκεκριμένα στο Κρυονέρι και τον Άγιο Στέφανο ήταν αυτές που δημιούργησαν πρόβλημα. Αναφορικά με αυτήν την κατάσταση ενημερώσαμε με δελτία Τύπου και μέσω των social media.

Βέβαια, σίγουρα έχει απόλυτο δίκιο ο κάθε δημότης κι επισκέπτης ότι ήταν μία περίοδος δύσκολη. Δηλαδή ήταν δύσκολο να μην έχουν νερό για τις άμεσες ανάγκες.

Ωστόσο, πρέπει να γίνει κατανοητό και χωρίς να αποτελεί δικαιολογία πως η πτώση της τάσης στο εργοστάσιο της αφαλάτωσης, που το έβγαζε τελείως εκτός λειτουργίας, δημιούργησε μεγάλα προβλήματα στο αποθεματικό νερού. Ουσιαστικά μηδενίστηκαν τα αποθέματα σε μία περίοδο που είχαμε αυξημένη ζήτηση ενώ το πρόβλημα έγινε μεγαλύτερο και με όσους έσπευσαν να γεμίζουν τις πισίνες τους”.

  • Από την πλευρά σας, εξαντλήσατε τις ενέργειες που οφείλατε να κάνετε για να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα;

“Πιστεύω ότι έγιναν όλες οι ενέργειες που έπρεπε για να αντιμετωπίσουμε το οξύ πρόβλημα που παρουσιάστηκε με τις πυρκαγιές. Προσωπικά ενημέρωσα άμεσα μετά τις ενέργειές μας τη μειοψηφία, τόσο τον κ. Μαραγκό, την κα Καζαντζάκη, όσο και τον κ. Καΐλη. Τους ρώτησα μάλιστα αν έχουν να προτείνουν κάτι, να το πουν. Και οι τρεις ανέφεραν ότι έχουμε κάνει όσα έπρεπε και πως δεν νομίζουν ότι υπήρχε κάτι επιπλέον να γίνει.

Από την πλευρά μας, να γνωστοποιήσω πως έγιναν προσπάθειες και για να τεθεί σε λειτουργία το εργοστάσιο της ΔΕΗ στο νησί, κάτι που αποδείχθηκε πως δεν μπορούσε να γίνει και δεν ήταν εφικτό. Επίσης, ζητήσαμε και ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη, κάτι επίσης ανέφικτο καθώς το όποιο “απόθεμα” θα προοριζόταν για τις ανάγκες της Αττικής. Πληροφορήθηκα δε πως για να είχαμε σε λειτουργία τα ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη θα έπρεπε να είχαμε πρώτα συνολική διακοπή.

Επιπλέον, έγινε ένα έκτακτο συμβούλιο της ΠΕΔ και μίλησα με τους Δημάρχους Μυκόνου και Πάρου επειδή μας είπαν ότι για να μπει το εργοστάσιο σε λειτουργία θα έπρεπε να υπήρχε διακοπή στον υποθαλάσσιο αγωγό. Αυτό όμως θα είχε αντίκτυπο σε Μύκονο και Πάρο. Θα υπήρχαν πολύ πρακτικά και ουσιαστικά θέματα. Πήραμε λοιπόν, μία μονάδα αφαλάτωσης για να ενισχύσουμε το νότιο κομμάτι του νησιού, τον Φοίνικα και την Ποσειδωνία.

Αυτό που θέλω να επισημάνω με πάσα ειλικρίνεια είναι πως το 2020 λόγω Covid-19 δεν είχαμε τόσο κόσμο ώστε να είναι εμφανές το πρόβλημα. Και λόγω πυρκαγιών φέτος, έσκασε μία “βόμβα” στα χέρια μας.

Το πρόβλημα στην υδροδότηση υπήρξε σε πάρα πολλά νησιά των Κυκλάδων. Υπήρξε δυστυχώς πρόβλημα με την υπερκατανάλωση”.

  • Πώς θα προλάβετε παρόμοια προβλήματα την επόμενη σεζόν; Έχετε αναζητήσει λύσεις;

“Σίγουρα αυτά τα προβλήματα τα φετινά μας έχουν αφυπνίσει ώστε να γίνουν ενέργειες και πέραν από τη μία μονάδα αφαλάτωσης, να έχουμε ενοικιάσει κι άλλες για να ανταποκριθούμε στις αυξημένες ανάγκες.

Έγινε ήδη αίτημα προς το Υπουργείο Εσωτερικών και ζητήσαμε έκτακτη χρηματοδότηση λόγω λειψυδρίας. Έχω πραγματοποιήσει και τηλεφωνική επικοινωνία με το Υπουργείο. Περιμένω απάντηση. Βέβαια, όλο αυτό το διάστημα θα φροντίσουμε ώστε από το Πάσχα του 2022 να είμαστε έτοιμοι για να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε έκτακτη κατάσταση”.

  • Όσον αφορά στο κομμάτι της αποκομιδής διαπιστώθηκαν σοβαρά θέματα, με αποτέλεσμα τη φετινή σεζόν να είδαμε εικόνες που δεν ταιριάζουν στη Σύρο και που είχαμε να δούμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Ουσιαστικά ήταν σαν να έδωσε το νησί εξετάσεις και να παρέδωσε άδεια κόλλα. Γνωρίζατε εγκαίρως πως θα προέκυπτε πρόβλημα και παρόλα αυτά δεν είδαμε αποτελεσματικές ενέργειες. Γιατί;

“Θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω. Όχι ότι τα πράγματα ήταν καλά όπως θα θέλαμε να είναι αλλά σε σύγκριση με πολλά χρόνια πριν, δεν νομίζω πως είδαμε χειρότερη κατάσταση. Απλώς έγινε υπέρμετρη προβολή κάποιων συγκεκριμένων σημείων και κατά διαστήματα που υπήρχε πρόβλημα – κανείς δεν το αμφισβητεί – και ήταν σαν να διογκώθηκε η εικόνα και να αφορούσε όλο το νησί.

Δεν ήταν όλο το νησί σε αυτήν την κατάσταση.

Επειδή αισθανόμουν υπεύθυνος γι αυτό, δύο φορές την εβδομάδα – τουλάχιστον – επισκεπτόμουν όλο το νησί, με σκοπό να δω τί γίνεται με τους κάδους.

Υπήρξαν προβλήματα σε κάποια σημεία και διαπίστωσα καταστάσεις που δεν έπρεπε να υπήρχαν ως εικόνες στο νησί.

Ωστόσο, στο κομμάτι της ανακύκλωσης, ξεκίνησε το πρόβλημα πριν φτάσουμε στη θερινή σεζόν με την οδό Ανάφης.

Εκεί έκανα πολλές επαφές και συναντήσεις τόσο με τον πρόεδρο της Τερψιχόρης, όσο και με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου. Με τη σειρά τους, ενημέρωσαν όλα τα καταστήματα και τις επιχειρήσεις εστίασης για τις ώρες που έπρεπε να βγαίνει η ανακύκλωση ώστε να γίνεται η αποκομιδή.

Παρόλα αυτά είδαμε το πρόβλημα και στην οδό Ανάφης, ενώ αλλάξαμε και την ώρα της αποκομιδής και προσθέσαμε και απογευματινή βάρδια για την ανακύκλωση.

Νομίζω πως ο δημότης πρέπει να δείξει σύνεση και αγωγή. Δεν μπορεί να περνά το απορριμματοφόρο για την ανακύκλωση στις 14.00 το μεσημέρι και οι επιχειρηματίες να βγάζουν στις 14.30 την ανακύκλωση. Είναι απαράδεκτο. Προσβάλλει το νησί μας. Δεν είναι θέμα Δημοτικής Αρχής μόνον”.

  • Το κομμάτι της ανακύκλωσης παραμένει στον Δήμο μετά τη σύσταση του Περιφερειακού ΦΟΔΣΑ Ν. Αιγαίου. Θα περάσει η υπόθεση της αποκομιδής σε ιδιώτη ώστε να έχουμε λιγότερα προβλήματα;

“Αυτή τη στιγμή τρέχουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την αποκομιδή των απορριμμάτων από εργολάβο, ούτως ώστε να μην υπάρξουν προβλήματα. Τρέχουν παράλληλα και τα δύο και θα δούμε ποια λύση θα επιλεγεί. Η διαδικασία τρέχει και τρέχει με σκοπό να είμαστε πανέτοιμοι για να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα της ανακύκλωσης και να μην προκύψουν προβλήματα”.

  • Υπήρξαν σχόλια για την αντικατάσταση του κ. Μώτου προκειμένου να ρυθμιζόταν καλύτερα η διαδικασία της αποκομιδής και των βαρδιών. Λέγεται πως δεν υπήρξε αποτελεσματικός στον προγραμματισμό του. Προέκυψε το πρόβλημα και μετά ανακοινώσατε απογευματινή βάρδια ενώ τα θέματα συνεχίζονταν. Αν προχωρούσατε στην αντικατάστασή του, ενδεχομένως επιπλέον βάρδιες να είχαν ρυθμιστεί νωρίτερα;

“Όχι. Δεν νομίζω πως είναι θέμα προσώπου. Θεωρώ πως έχει γίνει μία πολύ μεγάλη δουλειά από την πλευρά του, όλα αυτά τα χρόνια και όχι μόνον επί των ημερών μου και έχει εμπειρία. Από εκεί και μετά, σίγουρα προέκυψε ένα πρόβλημα και σαφώς τα αντανακλαστικά πρέπει να είναι πολύ πιο γρήγορα για να μην φτάσουμε σε αυτό το σημείο.

Σίγουρα μετά από τη φετινή επισκεψιμότητα, πρέπει να ληφθούν όλα αυτά τα μέτρα ούτως ώστε να μην φθάνουμε σε αυτό το σημείο”.

  • Δεσμεύεστε ότι την επόμενη Πασχαλινή περίοδο και την επόμενη καλοκαιρινή σεζόν δεν θα έχουμε ίδια προβλήματα;

“Όπως είπα και για το θέμα της ύδρευσης. Πρέπει να έχουμε πάρει όλα εκείνα τα μέτρα ώστε πριν το Πάσχα να μην έχουμε ξανά τέτοια προβλήματα. Και χρειάζεται και ενημέρωση των δημοτών για την οποίαν κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε. Πάντως αναφορικά με τα φετινά προβλήματα που παρουσιάστηκαν, θα κοιτάξουμε πώς μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε έγκαιρα από την επόμενη χρονιά”.