Προχωρά στην έκδοση οικοδομικής άδειας για το προκατασκευασμένο κτίριο που θα τοποθετηθεί στο “Νησάκι”, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου, για τον έλεγχο των επισκεπτών εκτός ζώνης Σένγκεν

Ένα ακόμη βήμα για το κτίριο διαβατηριακών ελέγχων

Ασκεί πίεση το Υπ. Ναυτιλίας με έγγραφό του προς τη Διοίκηση για να “τρέξει” η διαδικασία, καθώς σημειώνει πως εξασφαλίστηκε ποσό για την υλοποίησή του

Πιέσεις ασκεί το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς τα Λιμενικά Ταμεία της χώρας καθώς οφείλουν - το ταχύτερο δυνατό - να συμμορφωθούν με τον κανονισμό της Ε.Ε. 2017/2226 για τη θέσπιση συστήματος εισόδου και εξόδου στα θαλάσσια συνοριακά σημεία διέλευσης, προκειμένου να πραγματοποιείται διαβατηριακός έλεγχος των επισκεπτών που φθάνουν από χώρες εκτός ζώνης Σένγκεν (μέσω κρουαζιέρας).

Συγκεκριμένα, με νεότερο έγγραφό της, η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας ζητά από τα Λιμενικά Ταμεία να “τρέξουν” τις απαραίτητες διαδικασίες που θα εξασφαλίσουν στη στέγαση των λειτουργιών των διαβατηριακών ελέγχων, τονίζοντας πως το ίδιο το Υπουργείο έχει εξασφαλίσει χρήματα για την προμήθεια και εγκατάσταση των απαιτούμενων προκατασκευασμένων κτιρίων.

Το ίδιο έγγραφο απεστάλη και στη Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, η οποία μετά από την αρχική απόφασή της σχεδόν προ έτους, απαραιτήτως θα προχωρήσει στην απόκτηση του προκατασκευασμένου κτιρίου περίπου 400 τ.μ. - σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα -, του οποίου η εγκατάσταση θα γίνει στο Νησάκι και συγκεκριμένα σε χώρο που θα είναι κοντά στην προβλήτα κρουαζιερόπλοιων.

Προς αυτήν την κατεύθυνση, το Λιμενικό Ταμείο Σύρου εξασφάλισε το ποσό των 37.200 ευρώ για την έκδοση οικοδομικής άδειας των απαιτούμενων κτιριακών υποδομών, όσον αφορά στο λιμάνι της Σύρου, γεγονός που γνωστοποιήθηκε χθες, στο πλαίσιο της συνεδρίασης της Οικονομικής Επιτροπής, οπότε και εγκρίθηκε η σχετική αναμόρφωση στον προϋπολογισμό του.

Ουσιαστικά το Λιμενικό Ταμείο Σύρου προσδοκά μέχρι και τέλος του έτους να έχει εκδοθεί η οικοδομική άδεια, ώστε ακολούθως με τη συνδρομή μελετητικού γραφείου που θα αναζητήσει για την εξασφάλιση και αρχιτεκτονικής μελέτης, να προχωρήσει στον διεθνή διαγωνισμό, μέσω του οποίου θα υπάρξει ανάδοχος για την προμήθεια και εγκατάσταση του προκατασκευασμένου κτιρίου. Σύμφωνα με όσα είχε αναφέρει η πρόεδρος του ΔΛΤΣ, Κανδιώ Μαραγκού το κόστος για την απόκτηση του κτιρίου δεν αποκλείεται να ανέλθει ακόμη και στις 800 – 900 χιλ. ευρώ.

Μάλιστα, δεδομένης της έκτασης που θα καλύψει το εν λόγω προκατασκευασμένο κτίριο στη χερσαία ζώνη του λιμένα της Ερμούπολης, κατά τη διάρκεια των πρώτων συζητήσεων σε συνεδριάσεις του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, είχαν εκφραστεί αρνητικά σχόλια, ενώ είχαν διατυπωθεί και επιφυλάξεις για την επιβάρυνση της συνολικής εικόνας της παραλιακής ζώνης της Ερμούπολης.

Αξίζει να αναφερθεί εξ αρχής πως για την προμήθεια και εγκατάσταση αυτού του κτιρίου δεν αποκλείεται να απαιτηθεί συνολικά διάστημα τουλάχιστον ενός 9μηνου, κάτι που σημαίνει πως ουσιαστικά αυτός ο τερματικός σταθμός θα είναι έτοιμος για λειτουργία – στην καλύτερη των περιπτώσεων – κατά το τέλος του 2022.

Το Υπουργείο απαιτεί γοργό ρυθμό

Ειδικότερα, το Υπουργείο Ναυτιλίας ζήτησε από τα Λιμενικά Ταμεία της χώρας να προχωρήσουν με γοργό ρυθμό στις απαραίτητες διαδικασίες, παρατηρώντας προς τις Διοικήσεις τους μεγάλη καθυστέρηση.

“Η εφαρμογή του Κανονισμού της ΕΕ (2017 / 2226) για την υλοποίηση του Συστήματος Εισόδου – Εξόδου (ΣΕΕ) είναι υποχρεωτική για τους Φορείς Διοίκησης και Εκμετάλλευσης Λιμένων που επιθυμούν τη διατήρηση στον λιμένα τους, του θαλάσσιου Συνοριακού Σημείου Διέλευσης (ΣΣΔ)” αναφέρει αρχικά το Υπουργείο, τονίζοντας πως έχει πραγματοποιήσει προς τα Λιμενικά Ταμεία επανειλημμένες οχλήσεις για να “τρέξουν”.

Μάλιστα, γνωστοποιεί πως, “(...) Με μέριμνα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς επίσπευση της υλοποίησης: α. Θεσμοθετήθηκαν με το άρθρο 171 του Ν. 4819/2020 (Α΄245) απλοποιημένες διαδικασίες αδειοδότησης κτιριακών υποδομών και συνοδών έργων για την προσαρμογή των θαλάσσιων συνοριακών σημείων διέλευσης. Οι ως άνω διαδικασίες δεν αφορούν στην κατασκευή κτιρίου με χρήστη επιβατικού σταθμού. β. Δεσμεύθηκε χρηματοδότηση από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ για την υλοποίηση των εν λόγω υποδομών. Η εν λόγω χρηματοδότηση σύμφωνα με την Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων αφορά αποκλειστικά σε υποδομές και στον απαραίτητο εξοπλισμό (κάμερες, Η/Ζ, καρταναγνώστες, κιγκλιδώματα) για την εύρυθμη λειτουργία των Συνοριακών Σημείων Διέλευσης Σένγκεν”.

Το Υπουργείο ολοκληρώνοντας την επιστολή του προς τα Λιμενικά Ταμεία τονίζει πως αναμένει άμεσα απαντήσεις από τις Διοικήσεις.

Εγκατάσταση στο πλαίσιο ισχύουσας νομοθεσίας

Προβληματισμός υπήρξε για την ογκώδη εγκατάσταση στο λιμάνι της Ερμούπολης δεδομένου πως η πόλη είναι ιστορικός τόπος. Σύμφωνα με τον Ν. 4759/2020 και το άρθρο 137 για την “Αδειοδότηση κατασκευών και εγκαταστάσεων εντός χερσαίας ζώνης λιμένος”, διευκρινίζονται τα ακόλουθα: “ 1. Επιτρέπεται, μέχρι να εκδοθεί πράξη καθορισμού χρήσεων γης και όρων δόμησης του λιμένα, η εγκατάσταση εντός της χερσαίας ζώνης λιμένος, όπως αυτή ορίζεται στα άρθρα 18 και 19 του ν. 2971/2001 (Α` 285), κτιρίων είτε συμβατικού τύπου είτε προκατασκευασμένων, ή προσωρινών κατασκευών ή κατασκευών ελαφρού τύπου για τη δημιουργία, επέκταση, επισκευή ή εκσυγχρονισμό των: α) κτιριακών υποδομών και συνοδών έργων για την προσαρμογή των θαλάσσιων συνοριακών σημείων διέλευσης, προκειμένου οι συνοριακοί έλεγχοι να λαμβάνουν χώρα σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/399 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Μαρτίου 2016 περί κώδικα της Ένωσης σχετικά με το καθεστώς διέλευσης προσώπων από τα σύνορα (κώδικας συνόρων του Σένγκεν), β) Λιμεναρχείων, γ) υποδομών εφαρμογής του Διεθνούς Κώδικα για την Ασφάλεια των Πλοίων και των Λιμενικών Εγκαταστάσεων (ISPS), δ) χώρων υγιεινής, ε) χώρων εκδοτηρίων και στ) στεγάστρων και των απαιτούμενων βοηθητικών χώρων των ανωτέρω”.

Στο ίδιο άρθρο διευκρινίζεται δε, πως, “Η έκταση που καλύπτουν οι ανωτέρω κατασκευές δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 10% της χερσαίας ζώνης λιμένος και το ύψος τους δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τα 4,50 μέτρα για τις μονώροφες κατασκευές και τα 7,50 μέτρα για τις διώροφες κατασκευές. Στις περιπτώσεις κατασκευής κεκλιμένης στέγης το κατά τα ανωτέρω μέγιστο ύψος προσαυξάνεται κατά 1,20 μέτρα. Τα συμβατικού τύπου κτίρια ή προκατασκευασμένα κτίρια ή προσωρινές κατασκευές ή κατασκευές ελαφρού τύπου της παρούσας τοποθετούνται κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης σχετικά με τους ισχύοντες συντελεστές δόμησης και το ποσοστό κάλυψης”.

Σύρος: Λεπτομέρειες για την εγκατάσταση

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά σε παλαιότερες συνεδριάσεις του Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου Σύρου για τη συγκεκριμένη εγκατάσταση: α. Το νέο κτίριο θα αναπτυχθεί σε 1 ισόγεια στάθμη συνολικής επιφάνειας 400 τ.μ. κατ΄ελάχιστον, με συνολικό εμβαδόν υπόστεγων χώρων (στέγαστρα αναμονής επιβατών) 300 τ.μ. κατ΄ ελάχιστον και περιβάλλοντα χώρο περίπου 600 τ.μ.. β. Ο σχεδιασμός των χώρων θα εξυπηρετήσει τις απαιτήσεις για την εφαρμογή υψηλών προδιαγραφών ασφαλείας σε όλα τα στάδια της διαδικασίας ελέγχων. γ. Για το σύνολο του χώρου θα εφαρμόζεται το πρωτόκολλο ISPS Code. δ. Όλο το κτίριο θα διαθέτει κλιματισμό. ε. Η μορφολογία των νέων κτιριακών εγκαταστάσεων – κτίσματος και στεγάστρων – θα είναι εναρμονισμένη με τον ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό χαρακτήρα των υφιστάμενων κτιρίων άμεσης γειτνίασης και γενικά με την παραδοσιακή αρχιτεκτονική της Ερμούπολης. στ. Η κατασκευή του νέου κτιρίου θα είναι ελαφρού τύπου – μεταλλικός σκελετός, στοιχεία εσωτερικής πλήρωσης ελαφριάς κατασκευής, στοιχεία εξωτερικού κελύφους μικτής κατασκευής.

Τέλος, πρέπει να υπενθυμιστεί πως, η θέση που προτείνεται βρίσκεται πλησίον της αντίστοιχης προτεινόμενης από το προς έγκριση Σχέδιο Masterplan του λιμένα, όπου προβλέπεται η κατασκευή σταθμού Υποδοχής και Ελέγχων κρουαζιέρας (Νησάκι).