Πρώτα στοιχεία για την τουριστική ανάπτυξη της Σύρου
- Τετάρτη, 17 Νοεμβρίου, 2021 - 06:20
- / Eνημέρωση: 17 Νοε. 2021 - 18:00
Παρουσιάστηκε η πρώτη ενότητα του έργου που έχει αναλάβει η εταιρεία Toposophy για την τουριστική ανάπτυξη της Σύρου, χθες, στο πλαίσιο συνάντησης εργασίας που πραγματοποίησαν οι εκπρόσωποί της με τους άμεσα και έμμεσα εμπλεκόμενους με τον τουρισμό από την πρωτεύουσα των Κυκλάδων.
Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης του πρώτου παραδοτέου προς τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης και την Τουριστική Επιτροπή, η εταιρεία ανέπτυξε λεπτομερώς την υφιστάμενη κατάσταση της Σύρου, ενώ σκιαγράφησε και το πλαίσιο του οράματος για την τουριστική ανάπτυξη του τόπου έως και το 2025, θέμα που όμως θα εξειδικευθεί περαιτέρω, στο προσεχές διάστημα.
Ειδικότερα, οι εκπρόσωποι της Toposophy μίλησαν αρχικά για το προφίλ της εταιρείας και παρουσίασαν τις άκρως σοβαρές συνεργασίες που έχει αναπτύξει με πελάτες απαιτητικούς (ενδεικτικά Mastercard), όσον αφορά τον τουρισμό, σημειώνοντας πως η συνεργασία με τη Σύρο είναι μία σημαντική πρόκληση, που προϋποθέτει την ανταπόκριση όλων των ενδιαφερόμενων πλευρών, των φορέων και της επιχειρηματικότητας.
Πιο αναλυτικά, η πλευρά της εταιρείας εξήγησε τη μεθοδολογία με την οποίαν προχώρησε στη συλλογή και επεξεργασία στοιχείων για τη Σύρο, προκειμένου να παρουσιάσει τη σημερινή κατάσταση του νησιού, αλλά και προκειμένου να αναπτύξει τις βασικές κατευθύνσεις επάνω στις οποίες θα πρέπει να στηριχθεί το νησί και να “επενδύσει”, για να μπορέσει να αναπτυχθεί τουριστικά.
Άξιο αναφοράς αποτελεί το γεγονός πως η Toposophy τεκμηριώνοντας την αναγκαιότητα ανάπτυξης της πρωτεύουσας των Κυκλάδων τουριστικά, εξήγησε πως το 2017 η Σύρος ήταν το νησί που είχε διψήφιο ποσοστό ανεργίας συγκριτικά με τα άλλα νησιά που είχαν μονοψήφια ποσοστά στις Κυκλάδες, με τους εκπροσώπους της να επισημαίνουν πως είναι άκρως χρήσιμο να στηρίζεται το νησί οικονομικά σε όσους περισσότερους “πυλώνες” έχει τη δυνατότητα και μπορεί.
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των πρώτων στοιχείων για την υφιστάμενη κατάσταση της Σύρου, η Toposophy ανέλυσε προβλήματα και ζητήματα για το νησί, απέναντι στα οποία οφείλουν οι αρμόδιοι να βρουν άμεσα λύσεις, προκειμένου ο τόπος να καταφέρει να επιτύχει τουριστική ανάπτυξη.
Σχετικά με το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση των παραδοτέων και την προώθηση μίας στρατηγικής μελέτης για την τουριστική ανάπτυξη της Σύρου – η οποία θα μπορεί να εφαρμοστεί, υπό την προϋπόθεση της επικαιροποίησή της, μέχρι και το 2030 -, η Toposophy γνωστοποίησε τα εξής: Ολοκλήρωση πρωτογενούς έρευνας (μέσα Νοεμβρίου 2021). Ολοκλήρωση πρώτου παραδοτέου (τέλη Νοεμβρίου). Αναφορικά με την κατάρτιση της στρατηγικής για την ταυτότητα του προορισμού και την κατάρτιση της στρατηγικής για τη διαχείριση του προορισμού γνωστοποίησαν πως θα “τρέξουν” τον Δεκέμβριο ενώ ακολούθως, το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2022 θα “τρέξουν” την κατάρτιση σχεδίου δράσεων, καθώς και τον σχεδιασμό εικαστικής ταυτότητας και οδηγού εφαρμογών.
Ως εκ τούτου η ολοκλήρωση του β και γ παραδοτέου θα γίνει τον Φεβρουάριο και το διάστημα Μαρτίου – Μαΐου θα προωθηθεί το τελευταίο στάδιο που αφορά στην εκπαιδευτική υποστήριξη. Με το παραδοτέο δ, θα κλείσει και το έργο της εταιρείας Toposophy, η οποία και θα παραδώσει ένα πολύτιμο “εργαλείο” στον Δήμο για την τουριστική ανάπτυξη της Σύρου μέχρι και το 2025, με προοπτική επικαιροποίησής της για την εφαρμογή της μέχρι και το 2030.
Τα πρόσωπα που απαρτίζουν την ομάδα έργου της Toposophy για τη Σύρο είναι τα ακόλουθα: Μανόλης Ψαρρός (στρατηγική και γενική επίβλεψη έργου), Σεμίνα Σαραντοπούλου (διαχείριση και συντονισμός έργου), Πανταζής Πάστρας και Δήμητρα Γεωργίου (έρευνα και ανάλυση δεδομένων), Ελίζα Παρδαλίδη και Γρηγόρης Παπαδόπουλος (υπεύθυνοι δημιουργικού).
Αδυναμίες
Σε πρώτο επίπεδο αναλύθηκαν οι αδυναμίες της Σύρου, για τις οποίες το νησί οφείλει να δώσει απαντήσεις. Σύμφωνα με το έργο και τις διαπιστώσεις της Toposophy, αυτές έχουν ως εξής: 1. Προκλήσεις σε θέματα αεροπορικών συνδέσεων, επάρκειας του αεροδρομίου. 2. Προκλήσεις στην επάρκεια υποδομών ύδρευσης και τηλεπικοινωνιών. 3. Προκλήσεις σε θέματα συγκοινωνιών, κυκλοφορίας των οχημάτων και χώρων στάθμευσης. 4. Έντονη συγκέντρωση της τουριστικής κίνησης σε δύο κυρίως μήνες. 5. Προκλήσεις στην καθημερινότητα του προορισμού σε περιόδους αιχμής. 6. Ελλιπής ενημέρωση προς τους επισκέπτες όσον αφορά τοποθεσίες για αξιοθέατα / περιφερειακά πάρκινγκ. 7. Επίπεδο εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού στον τουρισμό 8. Επίπεδο ευαισθητοποίησης της τοπικής κοινωνίας για ζητήματα τουρισμού. 8. Ελλιπής πληροφόρηση των επισκεπτών για πτυχές του προορισμού πριν την άφιξη και κατά την παραμονή τους στο νησί. 9. Μη ανάδειξη βιωματικών εμπειριών ως στοιχεία που θα καθοδηγήσουν τους ταξιδιώτες να επιλέξουν τη Σύρο. 10. Προκλήσεις στην προώθηση και προβολή του προορισμού με στοχευμένες δράσεις στην πάροδο του χρόνου.
Ευκαιρίες
Ακολούθως, τονίσθηκαν οι ευκαιρίες για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων, με τους εκπροσώπους της Toposophy να σημειώνουν τα κατωτέρω: 1. Επέκταση του αεροδιαδρόμου και δυνατότητα εξυπηρέτησης σκαφών 80 θέσεων. 2. Αξιοποίηση / ανάδειξη της γειτονικής θέσης με το διεθνές αεροδρόμιο της Μυκόνου. 3. Αναβάθμιση υποδομών στο πλαίσιο του νέου master plan από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου. 4. Εκπόνηση σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Μικροκινητικότητας. 5. Εξοικονόμηση υδάτινων πόρων από έργα υποδομής για την επεξεργασία των λυμάτων και την άρδευση των αγροτικών περιοχών. 6. Ενσωμάτωση των μονοπατιών του γεωπάρκου της Απάνω Μεριάς στο Εθνικό Δίκτυο Μονοπατιών και στοχευμένες ενέργειες για προβολή και ανάδειξη (π.χ. σήμανση, καθαρισμός).
6. Σε εξέλιξη υλοποίηση και σχεδιασμός πρωτοβουλιών για τη δημιουργία νέων αξιοθέατων (π.χ. γεωλογικό εκθετήριο, γεωδιαδρομές σε Απάνω Μεριά) σε συνδυασμό με την αξιοποίηση ψηφιακών εφαρμογών (Μουσείο Βαμβακάρη, Γεωλογικό Εκθετήριο). 7. Ανάπτυξη βιωματικών εμπειριών με βάση τη σύνθεση στοιχείων πολιτισμού, φύσης και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς (Herm. Heritage). 8. Ενίσχυση της διαδικτυακής παρουσίας του προορισμού σε διαφορετικά κανάλια. 9. Επιμόρφωση του τουριστικού τομέα σε επίπεδο δεξιοτήτων και κουλτούρας συνεργασιών σε συνδυασμό με ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας.
Απειλές
Σημαντική “ενότητα” της παρουσίασης αποτέλεσαν και οι απειλές που πρέπει να διαχειριστεί το νησί. Αυτές είναι οι ακόλουθες: 1. Επιδείνωση φαινομένων που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή. 2. Επιδείνωση των επιδημιολογικών δεδομένων σε τοπικό ή / και εθνικό ή / και πανευρωπαϊκό επίπεδο. 3. Επιδείνωση επενδυτικού περιβάλλοντος και περιορισμός του διαθέσιμου εισοδήματος των Ελλήνων επισκεπτών στη σκιά των ανατιμήσεων στα καύσιμα και σε είδη πρώτης ανάγκης. 4. Αντίδραση μελών της τοπικής κοινωνίας που δεν είναι θετικά ορμώμενοι στην τουριστική ανάπτυξη. 5. Περιορισμένη ενημέρωση και ενσωμάτωση τουριστικών επιχειρήσεων για / σε δράσεις διαχείρισης προορισμού λόγω μη αντιπροσωπευτικής εκπροσώπησης από κλαδικούς φορείς. 6. Επιδείνωση προβλημάτων στην καθημερινότητα των κατοίκων εφόσον οι ροές επισκεπτών υπερκαλύψουν τη φέρουσα ικανότητα του προορισμού. 7. Μη επίλυση ζητημάτων όσον αφορά καθυστερήσεις στην έκδοση οικοδομικών αδειών – περαιτέρω επιβάρυνση κτιρίων που ενέχουν κίνδυνο κατάρρευσης και απώλεια στοιχείων της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Επιδιώξεις για το μέλλον του προορισμού
Η Toposophy έδωσε σαφείς κατευθύνσεις και για τις επιδιώξεις που πρέπει να έχει η Σύρος αν επιθυμεί το μέλλον της στον τουρισμό. Συγκεκριμένα να στοχεύσει στα ακόλουθα: 1. Ενίσχυση διαπραγματευτικής ισχύος σε επαφές με ακτοπλοϊκές / αεροπορικές εταιρείες. 2. Ενίσχυση προοπτικών για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού. 3. Προοπτική μόχλευσης χρηματοδοτικών πόρων για επενδύσεις που θα βελτιώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και την ποιότητα των υπηρεσιών. 4. Αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς ως βάση για την ενίσχυση της απασχόλησης, την αποτελεσματική διαχείριση των τουριστικών ροών και τη μεγιστοποίηση της ικανοποίησης των επισκεπτών. 5. Ενίσχυση προοπτικών για την ανάπτυξη του τουρισμού με δραστηριότητες στην ύπαιθρο. 6. Αναζήτηση συνεργασιών για μικρής κλίμακας επεμβάσεις με γνώμονα την αναβάθμιση της εικόνας των οικισμών. 7. Αναζήτηση συνεργειών με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, startups και άλλους παρόχους για την ενσωμάτωση ψηφιακών εφαρμογών στην καθημερινότητα του προορισμού. 8. Αναβάθμιση των δεξιοτήτων των επαγγελματιών.
Έξτρα επιδιώξεις
Επιπλέον, η εταιρεία προτείνει: 1. Ανάλυση σεναρίων για τη δημιουργία Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού στη Σύρο. 2. Πλήρης διερεύνηση των ευκαιριών που θα δημιουργήσει το νομοθετικό πλαίσιο για τη σύσταση και λειτουργία Μονομετοχικών Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού. 3. Συλλογή και ανάλυση δεδομένων σε σχέση με διαφορετικές πτυχές του customer journey των επισκεπτών της Σύρου. 4. Σχεδιασμός εξειδικευμένων εμπειριών και υπηρεσιών σύμφωνα με τις ανάγκες διαφορετικών αγορών – στόχων. 5. Ανάπτυξη στρατηγικών συνεργασιών με ηγετικούς φορείς της τουριστικής βιομηχανίας. 6. Διαμόρφωση πολυθεματικών εμπειριών σε συνεργασία με οργανωτές περιηγήσεων και προώθηση αυτών σε online πλατφόρμες. 7. Εξειδίκευση προωθητικού περιεχομένου και ενεργειών προβολής σύμφωνα με τις ανάγκες δαφορετικών αγορών – στόχων. 8. Ανάπτυξη στρατηγικών συνεργασιών με opinion influencers και content creators.
Ν. Λειβαδάρας: Πολύτιμη η καθοδήγηση της Toposophy
Μετά το πέρας της παρουσίασης τον λόγο πήρε ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Νίκος Λειβαδάρας, ο οποίος υπήρξε ιδιαιτέρως λακωνικός, εκφράζοντας όμως την ικανοποίησή του για τη σημαντική συνεργασία του τόπου με μία εταιρεία που αναπτύσσει σοβαρό έργο στο πεδίο του τουρισμού. “Θέλω να σας ευχαριστήσω γιατί η σημερινή συνάντηση εργασίας ήταν ουσιαστικότατη. Μέσα από τον τρόπο που εργάζεστε, μας δείξατε έναν στρατηγικό σχεδιασμό και από τα αποτελέσματα – ευρήματα της πρώτης φάσης, πιστεύω ότι έχουν φανεί ήδη αδυναμίες και προβλήματα, αλλά και δυνατά στοιχεία στα οποία θα πρέπει να στοχεύσουμε. Πιστεύω ότι και στις επόμενες φάσεις, αυτά θα γίνονται τελείως ξεκάθαρα” ανέφερε ο Δήμαρχος, τονίζοντας τέλος πως, “Με την καθοδήγησή σας θα δούμε πώς και που θα πορευθούμε για ένα τουριστικό μέλλον του νησιού μας”.
Γ. Ρούσσος: Η Σύρος να εφαρμόσει τις κατευθύνσεις της εταιρείας
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος αφού αναφέρθηκε στη συνεργασία του με την Toposophy για το νησί της Σαντορίνης σχετικά με το ζήτημα της διαχείρισής της ως τουριστικού προορισμού, εξέφρασε δημοσίως την ικανοποίησή του για τη συνεργασία και(!) της Σύρου με την κορυφαία εταιρεία, σημειώνοντας εξ αρχής πως η μελέτη που θα παραδώσει η εταιρεία θα πρέπει να εφαρμοστεί από το σύνολο των εμπλεκόμενων μερών με τον τουρισμό.
Ο ίδιος θέλησε να αναπτύξει και κάποιες παρατηρήσεις - προτάσεις τόσο προς την εταιρεία, όσο και προς τους συμμετέχοντες της πρώτης ανοικτής συνάντησης εργασίας. Ειδικότερα, παρακάλεσε τους εκπροσώπους της Toposophy “να φέρουν σε επαφή με τον προορισμό που λέγεται Σύρος, όλους τους σημαντικούς πελάτες της”, τονίζοντας πως για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων, αυτό θα είναι πολύ μεγάλο όφελος.
Επιπλέον, στα θετικά ο κ. Ρούσσος ανέφερε πως παρατηρείται μία ουσιαστική στροφή της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου, “για να γίνει κάτι καλύτερο στο θέμα της τουριστικής ανάπτυξης”, ενώ σε συνέχεια των ανωτέρω, παρατήρησε πως “καλή και υπεύθυνη στάση” διατηρούν και οι παρατάξεις της μειοψηφίας – αντιπολίτευσης.
Ο ίδιος δε, θέλησε να εξηγήσει πως τέλος Μαΐου του 2022, οπότε και η Toposophy θα παραδώσει το έργο της στον Δήμο, θα κληθούν όλοι να συμμετέχουν στην εφαρμογή των κατευθύνσεων που θα υποδεικνύονται από πλευράς της. Σύμφωνα με όσα υπογράμμισε, αποτελεί μία χρυσή ευκαιρία για τη Σύρο η συνεργασία με αυτήν την εταιρεία, αν θέλει οργανωμένα να βαδίσει στον τουρισμό και να έχει αποτέλεσμα. “Μην ξεγελαστούμε επειδή βγήκαν οι Έλληνες και πήγαν διακοπές εδώ, ότι έχει λυθεί το πρόβλημα” ανέφερε ο κ. Ρούσσος, τονίζοντας πως η Σύρος πρέπει να προσέξει τον βηματισμό της και να προχωρήσει σύμφωνα με τον επιστημονικό τρόπο που θα υποδείξει η Toposophy.
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων υποστήριξε πως η μελέτη της εταιρείας θα αφορά τον επόμενο χρόνο από το 2022 τουριστικά, σημειώνοντας πως και κατά τη νέα χρονιά, η πρωτεύουσα των Κυκλάδων πρέπει να προσέξει και να ακολουθήσει την ίδια κατεύθυνση με αυτήν που θα πρέπει να αναπτύξει το νησί, λέγοντας τέλος πως, σε αυτήν την προσπάθεια, πρέπει να βγουν μπροστά όλες οι υγιείς δυνάμεις της Σύρου.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Με ενεργό ρόλο οι επιχειρηματίες στην τουριστική ανάπτυξη
30 Μαρ. 2023 - 6:20 - Ενσωματώθηκαν παρατηρήσεις για την τουριστική πορεία
24 Ιουν. 2022 - 6:18 - Στοχευμένα η επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν
24 Οκτ. 2023 - 6:20 - Νέα ανάθεση στην Toposophy για τουριστικό αποτέλεσμα
2 Σεπ. 2022 - 6:20 - Προώθηση και προβολή της Σύρου
30 Ιουν. 2022 - 6:18