Απαντήσεις του προέδρου της ΔΕΥΑ Σύρου, Ανδρέα Γιαλόγλου για την εξέλιξη της υλοποίησης του μεγάλου και απαραίτητου έργου κατά τη β΄ φάση του στο νησί

Δεσμεύσεις για ηπιότερη όχληση στο αποχετευτικό του Μέγα Γιαλού

Καμία απόφαση μέχρι στιγμής για το αν θα σκαφτεί ο κεντρικός επαρχιακός δρόμος κατά την προσεχή θερινή σεζόν

Την ασφάλεια των διερχόμενων οδηγών, των κατοίκων και των καταλυματιών της περιοχής του Μέγα Γιαλού, αλλά και των επισκεπτών της θερινής περιόδου της Σύρου, οφείλουν να λάβουν υπόψιν τους, απαραιτήτως(!) οι αρμόδιοι της ΔΕΥΑ Σύρου, κατά την εκτέλεση της β΄ φάσης του έργου του αποχετευτικού δικτύου στην περιοχή, προκειμένου στο νησί να μην καταγραφεί ξανά όχληση αντίστοιχη με εκείνη που βίωσαν οι πολίτες στην περιοχή της Βάρης.

Με τους δημότες συνολικά, αλλά και τους ξενοδόχους της περιοχής του Μέγα Γιαλού να αναμένουν εναγωνίως την επέκταση του αποχετευτικού δικτύου, για την ανάπτυξη στην περιοχή και το τέλος στην “εποχή” των βόθρων, ο εργολάβος προχωρά τη β΄ φάση του αποχετευτικού Βάρης – Μέγα Γιαλού, εδώ και λίγους μήνες, η οποία περιλαμβάνει την επέκταση του δικτύου μέχρι τον οικισμό του Μέγα Γιαλού, καθώς και την ανάπτυξη των δευτερευόντων δικτύων, με τα οποία θα απομακρύνονται τα λύματα από τις κατοικίες της τουριστικής περιοχής.

Η κάκιστη εμπειρία όλων από την κατάσταση του επαρχιακού δρόμου της Βάρης το περασμένο διάστημα, επιβάλλει εγκαίρως(!) αυξημένα αντανακλαστικά στους αρμόδιους, προκειμένου οι κάτοικοι της Σύρου πρωτίστως να ταλαιπωρηθούν σε ηπιότερο βαθμό κατά τη διέλευσή τους από τον κεντρικό δρόμο του Μέγα Γιαλού, παράλληλα με τις απαραίτητες εργασίες για την επέκταση του δικτύου αποχέτευσης.

Ως εκ τούτου, για τον προγραμματισμό του αναδόχου σε συνεννόηση με τη ΔΕΥΑ Σύρου ρωτήθηκε να απαντήσει ο πολιτικός προϊστάμενος της Δημοτικής Επιχείρησης, Ανδρέας Γιαλόγλου.

Ο ίδιος αν και δεσμεύθηκε πως η όχληση θα είναι μικρότερη καθώς πλέον στο νησί υπάρχει η δυνατότητα παραγωγής και ρίψης ασφάλτου κλειστού τύπου άμεσα, μετά τη διάνοιξη χαντακιών – η οποία χαρίζει ποιοτικότερο αποτέλεσμα σε επίπεδο αποκατάστασης του δρόμου -, ωστόσο, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο οι εργασίες για το δίκτυο να γίνουν πριν το καλοκαίρι.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΔΕΥΑ Σύρου, δεν έχει ληφθεί καμία σχετική απόφαση προς το παρόν, καθώς όλα θα εξαρτηθούν από τον χρόνο προμήθειας και τοποθέτησης των αντλιοστασίων, τα οποία κι έχουν παραγγελθεί.

Ο ίδιος έδωσε απαντήσεις για την εκτέλεση της β΄ φάσης υπενθυμίζοντας μάλιστα πως το χρονοδιάγραμμα του έργου είναι διάρκειας τριών ετών (μέχρι Ιούλιο 2024), αφού η υπογραφή της σύμβασης πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2019.

Στο πλαίσιο του ρεπορτάζ, πρέπει να υπενθυμιστεί πως η α΄ φάση στη Βάρη έχει ολοκληρωθεί και το έργο παραδίδεται τον επόμενο μήνα, ενώ η β΄ φάση έχει ξεκινήσει και αφορά σταδιακά τα παρακάτω τμήματα του Μέγα Γιαλού (Αλκυών, Αγ. Μαρίνα, Λιαροπά, Μαυροβούνος, Αγ. Θέκλα). Με την ολοκλήρωση της β΄φάσης τα επόμενα χρόνια, η περιοχή θα πάρει ανάπτυξη και καθώς το δίκτυο Βάρης – Μέγα Γιαλού θα έχει δική του εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων στον ΒΙΟΚΑ της Ερμούπολης, θα υπάρξει και δυνατότητα επαναχρησιμοποίησης των επεξεργασμένων εκροών.

Σύμφωνα με όσα είχαν αναφερθεί την ημέρα υπογραφής της σύμβασης από τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, σε σχετική ανακοίνωσή του, “Από τεχνικής άποψης, προβλέπεται η κατασκευή καταθλιπτικών αγωγών από πολυαιθυλένιο, μήκους 4.200 μέτρων και δικτύων συλλογής ακαθάρτων από πλαστικούς σωλήνες PVC συνολικού μήκους περίπου 26.000 μέτρων. Περιλαμβάνεται επίσης η κατασκευή 11 αντλιοστασίων λυμάτων.”.

  • H σύμβαση για τη β΄ φάση είχε υπογραφεί ανάμεσα στη Δημοτική Αρχή και τον εργολάβο στις 19 Ιουλίου του 2021. To έργο έχει διάρκεια 3 ετών. Ποια είναι σήμερα η εξέλιξη του έργου; Ποιες είναι οι συνεννοήσεις με τον ανάδοχο και σε ποιο στάδιο είστε τώρα;

“Εργάζεται ο ανάδοχος. Ανοίγει μέτωπα και προχωρά. Έχουμε τη χαρά να έχουμε επιβλέποντα μηχανικό πάνω από το έργο. Ο ανάδοχος εργάζεται σε σημεία που κάθε φορά του δίνει εντολή ο επιβλέπων. Το χρονοδιάγραμμα του έργου έχει απλωμένες τις εργασίες του σε τρία χρόνια. Εντός χρονοδιαγράμματος είμαστε και εντός προθεσμίας. Ο εργολάβος σε συνεννόηση με τον επιβλέποντα του έργου, καθορίζουν το πρόγραμμα των εργασιών.

Αυτή τη στιγμή σκάβει στην περιοχή του Αστυβωπού. Εκεί θα είναι μέχρι και την επόμενη εβδομάδα.”.

  • Τί περιλαμβάνει ακριβώς το έργο της β΄ φάσης;

“Ακριβώς τα ίδια με την α΄ φάση. Δηλαδή η β΄ φάση περιλαμβάνει τους δευτερεύοντες αγωγούς του δικτύου και την επέκταση του δικτύου μέχρι τον οικισμό του Μέγα Γιαλού. Τα δευτερεύοντα δίκτυα είναι αυτά που θα συλλέξουν από τον κυρίως οικισμό, από τα σπίτια τα λύματα. Στην α΄ φάση είχαμε κεντρικούς αγωγούς.”.

  • Για την ολοκλήρωση του κεντρικού δικτύου και για την επέκτασή του μέχρι τον οικισμό του Μέγα Γιαλού, θα υπάρχει διάνοιξη και σκάψιμο του επαρχιακού κεντρικού δρόμου;

“Προφανώς. Για να πάμε στον Μέγα Γιαλό θα σκαφτεί για να φτιαχτεί το αποχετευτικό δίκτυο. Πώς αλλιώς θα πάμε; Πώς αλλιώς θα γίνει το έργο; Αλλά η πρόθεση είναι αυτή τη φορά να μην υπάρχουν οχλήσεις όπως στην πρώτη φάση, δεδομένου ότι υπάρχει η δυνατότητα να αξιοποιήσουμε την άσφαλτο κλειστού τύπου. Θα προσπαθήσουμε λοιπόν να μην υπάρχουν οχλήσεις αντίστοιχες με την πρώτη φάση, να μην έχουμε ανοικτά μέτωπα για μεγάλο χρονικό διάστημα, ούτε για μεγάλο μήκος, δεδομένου ότι υπάρχει η δυνατότητα πλέον, της κάλυψης αυτών με άσφαλτο κλειστού τύπου. Αυτή είναι η προσπάθεια που κάνουμε.”.

  • Οι δημότες του νησιού, οι κάτοικοι, ξενοδόχοι και καταλυματίες της περιοχής αλλά και οι επισκέπτες, θα δουν τον κεντρικό επαρχιακό δρόμο του Μέγα Γιαλού σκαμμένο το καλοκαίρι; Θα δούμε εικόνες ανάλογες με το δρόμο της Βάρης; Πρέπει να λάβετε υπόψιν την επισκεψιμότητα της Σύρου τη θερινή περίοδο...

“Μα δεν είδαμε κανέναν δρόμο σκαμμένο το καλοκαίρι. Φροντίσαμε να μην τον έχουμε σκαμμένο. Την πρώτη χρονιά έμεινε μέχρι αρχές Ιουνίου και ολοκληρώθηκε η ασφαλτόστρωση μέσα στον Ιούνιο το έτος 2020 και το 2021, δεν είχαμε καθόλου σκαμμένο το κεντρικό δίκτυο.

Όσον αφορά τον Μέγα Γιαλό είναι θέμα του επιβλέποντα μηχανικού και του εργολάβου διότι εξαρτάται από σειρά πραγμάτων. Για παράδειγμα, έχει δοθεί μία προτεραιότητα να παραγγελθούν τα αντλιοστάσια, τα οποία καθορίζουν τις κλίσεις του δικτύου. Εάν κι εφόσον αυτά έρθουν, θα προταχθεί η τοποθέτηση αυτών ώστε να πάρουν σωστά τις κλίσεις και να προχωρήσουν. Με άλλα λόγια, υπάρχει περίπτωση να ξεκινήσει μετά το καλοκαίρι το σύνολο του επαρχιακού οδικού δικτύου, υπάρχει περίπτωση όμως και πριν το καλοκαίρι να γίνει ένα μέρος αυτού. Δεν έχει αποφασιστεί αυτό ακόμη. Προς το παρόν σκάβει σε δευτερεύοντα δίκτυα.”.

  • Επειδή θίξατε τον δρόμο της Βάρης, η αποκατάσταση δεν ήταν τέτοια που δεν δημιουργούσε προβλήματα... Αντιθέτως!

“Ας μην τα μπλέκουμε. Η αποκατάσταση όσον αφορά το κλείσιμο του κεντρικού δικτύου, πρόθεσή μας και σχεδιασμός είναι να μην είναι ποτέ τη θερινή περίοδο. Και θα το φροντίσουμε ευλαβικά πάλι μέχρι και τη β΄ φάση.

Τώρα, εάν μία αποκατάσταση έχει αστοχήσει, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχει γίνει αποκατάσταση. Και θυμίζω πως το γεγονός ότι υπήρχε μία διαφορική καθίζηση στον κεντρικό αγωγό, που στην ουσία ήταν μία εργασία που έχω πει επανειλημμένως – σύμφωνα με όσα αναφέρουν και λένε οι μηχανικοί – ότι όταν γίνεται μερική αποκατάσταση του οδοστρώματος, παρουσιάζεται καθίζηση.

Αυτό παρουσιάστηκε σε πολλά σημεία του κεντρικού δικτύου της α΄ φάσης της Βάρης. Κάναμε σημειακή αποκατάσταση και κάναμε και ολική αποκατάσταση το 2021. Πέρυσι, πριν την έναρξη της σεζόν, θυμίζω πως πέρασε και έριξε άσφαλτο πάλι. Παρόλα αυτά, δεν εξομαλύνθηκε. Σε κάποια σημεία εξακολουθούν να υπάρχουν κακοτεχνίες, οι οποίες αναμένουμε να αρθούν οριστικά με την ασφαλτόστρωση του επαρχιακού δικτύου από την Περιφέρεια. Είμαστε σε συνεννόηση με την Περιφέρεια και αφού περάσει ο χρόνος ο απαραίτητος από την παραλαβή του έργου, θα μπορέσει να γίνει η ασφαλτόστρωση.”.

  • Ποιος καθορίζει, προγραμματίζει και ποιος έχει την ευθύνη για την ασφαλτόστρωση στα σημεία που ανοίγονται; Ο εργολάβος ή το Δ.Σ. της ΔΕΥΑΣ; Αναλαμβάνει ο εργολάβος του αποχετευτικού την αποκατάσταση μετά την εκτέλεση του έργου;

“Εγώ δεν έχω σύμβαση με την εταιρεία που κάνει ασφαλτοστρώσεις. Αναλαμβάνει ο εργολάβος του αποχετευτικού δικτύου και αυτός συμφωνεί με εργολάβο άλλον, υπεργολάβο ασφαλτικών. Από τη στιγμή που αυτή η συμφωνία ευοδωθεί, τότε ναι, προχωρούν. Η βούλησή μας είναι αυτή. Να είναι μικρότερη όχληση, να κλείνουν γρήγορα τα χαντάκια και δεδομένου ότι υπάρχει η δυνατότητα πλέον, ασφάλτου κλειστού τύπου, να αξιοποιηθεί και αυτή.”.

  • Μπορείτε να πείτε με βεβαιότητα δηλαδή πως η αποκατάσταση στα τμήματα που θα σκάβονται για να περάσει το κεντρικό αποχετευτικό δίκτυο για τον Μέγα Γιαλό, θα γίνεται άμεσα;

“Εμείς σταδιακά, κάθε χαντάκι που ανοίγουμε, θα το κλείνουμε. Όπως γίνεται και στην πρώτη φάση. Σταδιακά ανοίγονται τα χαντάκια και κλείνονται. Αντίστοιχα θα γίνει και τώρα, με επιπλέον μέριμνα λόγω της δυνατότητας που παρέχεται με την κλειστού τύπου άσφαλτο, να μην έχουμε την όχληση της πρώτης φάσης. Δηλαδή να κλείνουν τα χαντάκια πιο γρήγορα.”.

  • Άρα, δεδομένης της εργολαβίας της ΔΕΥΑΣ για το αποχετευτικό δίκτυο, η ασφαλτόστρωση της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου δεν θα “πέσει” σε αυτό το τμήμα, αφού εκ της νομοθεσίας απαγορεύεται να μπει εργολάβος νέος, σε εργολαβία που δεν έχει παραδοθεί.

“Ας είμαστε ρεαλιστές. Η β΄ φάση έχει τρία χρόνια χρονοδιάγραμμα (μέχρι 9/2024). Μπορεί να γίνει ασφαλτόστρωση σε αυτά τα τρία χρόνια; Όχι. Η ασφαλτόστρωση στη β΄ φάση θα γίνει από εμάς, φροντίζοντας να μην υπάρχουν κακοτεχνίες, δεδομένου ότι στη Σύρο έχουμε πια και άσφαλτο κλειστού τύπου.”.