Απαντήσεις της προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κ. Μαραγκού για την πορεία ολοκλήρωσης του έργου στον χώρο υποδοχής της κρουαζιέρας στην Ερμούπολη

Νησάκι: Ολοκληρώνεται η ανάπλαση και προωθείται ελεγχόμενη στάθμευση

Τοποθετείται για το αισθητικό αποτέλεσμα της παρέμβασης στο ύψος της πλατείας Κανάρη

Σε τροχιά ολοκλήρωσης εισέρχεται το έργο της ανάπλασης στην περιοχή Νησάκι στην Ερμούπολη της Σύρου, αφού απομένουν μόνον ελάχιστες εργασίες τοποθέτησης μαρμάρων σε ένα τμήμα της ανωδομής και ήπιες παρεμβάσεις ασφαλτόστρωσης ενός περίφρακτου σημείου, προκειμένου αυτό να παραδοθεί στο Λιμενικό Ταμείο.

Το έργο με τίτλο “Επισκευή ανωδομής και βελτίωση περίφραξης στην περιοχή από την πλατεία Κανάρη έως τη θέση Νησάκι του λιμανιού της Ερμούπολης (προβλήτα κρουαζιεροπλοίων)” χρηματοδοτήθηκε από Πρόγραμμα Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας (π/υ 124 χιλ. ευρώ) ώστε να αναβαθμιστεί αισθητικά και λειτουργικά το μέρος στο οποίο η πρωτεύουσα των Κυκλάδων υποδέχεται την κρουαζιέρα.

Σε συνέχεια της εκτέλεσης των προγραμματισμένων εργασιών βάσει εγκεκριμένης μελέτης, που προώθησε η σημερινή Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου με πρόεδρο την Κανδιώ Μαραγκού, μετά από τη δρομολόγησή του εν λόγω έργου από την προηγούμενη Διοίκηση με πρόεδρο τον Δημήτρη Κοσμά, η πρώτη έρχεται να δώσει απαντήσεις για την αξία υλοποίησής του, προς όφελος της Σύρου.

Σύμφωνα με όσα είναι γνωστά, μετά από την ολοκλήρωση του έργου, το Λιμενικό Ταμείο Σύρου θα διαθέτει έναν ιδιαιτέρως ασφαλή χώρο για την αποβίβαση και επιβίβαση των επισκεπτών της κρουαζιέρας, στον οποίον θα γειτνιάζει χώρος στάθμευσης που θα ελέγχεται με κατάλληλο εξοπλισμό. Υπενθυμίζεται μάλιστα πως για την ελεγχόμενη στάθμευση στο Νησάκι, υπάρχει το σχετικό ΦΕΚ από το 2013, με το οποίο επισήμως και νομίμως χωροθετούνται 139 θέσεις στάθμευσης στην περιοχή. Μεταξύ άλλων θεμάτων, η ίδια απάντησε και για το κομμάτι της ανάπλασης στο ύψος της πλατείας Κανάρη, το οποίο αισθητικά έχει σχολιαστεί αρνητικά.

Για όλα τα παραπάνω ρωτήθηκε η πρόεδρος, η οποία παραχώρησε συνέντευξη στην “Κοινή Γνώμη”.

  • Πότε ολοκληρώνεται το έργο της ανάπλασης στο Νησάκι; Σήμερα η εικόνα που αντικρίζει ο κάθε πολίτης είναι η εικόνα ενός σχεδόν ολοκληρωμένου έργου. Σε ποια φάση βρίσκεται ο εργολάβος;

“Αυτή τη στιγμή είμαστε στη φάση υλοποίησης και της συμπληρωματικής σύμβασης του έργου. Εκκρεμούν γύρω στα 60-80 τ.μ. στρωσίματος με μαρμαρόπλακες, η τοποθέτηση 3 ιστών φωτιστικών και τα κιγκλιδώματα που θα μπουν και τέλος η ασφαλτόστρωση που πρέπει να γίνει.

Είμαστε σε συνεννόηση με τον εργολάβο. Περιμένουμε κάποιες τελευταίες ποσότητες μαρμάρων, τις οποίες θα τις είχαμε την τρέχουσα εβδομάδα. Η διαβεβαίωση που είχα από τον ίδιον είναι ότι από τη στιγμή που θα έχουμε όλες τις ποσότητες εδώ - και είναι θέμα ημερών -, θέλουμε το πολύ επτά ημέρες για να ολοκληρωθεί η τοποθέτησή τους. Θέλω να πιστεύω πως αμέσως μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες, θα μπορούν να ξεκινήσουν οι τελευταίες εργασίες και μέχρι τη μεθεπόμενη Κυριακή, αυτό θα έχει ολοκληρωθεί.”.

  • Μιλήστε μας για την αναγκαιότητα του συγκεκριμένου έργου και την ασφάλεια που επιβάλλεται να υπάρχει στον χώρο που η Σύρος υποδέχεται και εξυπηρετεί την κρουαζιέρα.

“Γίνεται μία ανάπλαση της περιοχής, η οποία εξυπηρετεί βάσει του σχεδίου ασφαλείας του λιμένα την κρουαζιέρα. Οπότε, αυτή τη στιγμή γίνεται η ανάπλαση της περιοχής, η οποία αποτελεί και την πρώτη εικόνα των επισκεπτών κρουαζιέρας στο νησί. Στο πλαίσιο της συμπληρωματικής σύμβασης, η ανάπλαση επεκτάθηκε κάποια μέτρα πιο κοντά στην προβλήτα κρουαζιερόπλοιων. Η συγκεκριμένη ανάπλαση, ακολούθως, θα συμπληρωθεί και με εργασίες επισκευής στην πλατεία Κανάρη. Εκεί θα γίνει ασφαλτόστρωση και θα επισκευαστούν τα πεζοδρόμια της περιοχής που οδηγούν και στην παραλία “Κύματα”. Επίσης, στο πλαίσιο της επισκευής των πεζοδρομίων, η όδευση των τυφλών και η ράμπα των ΑΜΕΑ από την προβλήτα κρουαζιερόπλοιων που καταλήγει στο ύψος της επιχείρησης “Γιάννενα”, θα “περάσει” στο απέναντι πεζοδρόμιο, που βρίσκεται η συγκεκριμένη επιχείρηση και από εκεί προς τον πεζόδρομο.”.

  • Στο ύψος της προτομής του Κανάρη, έχει διαμορφωθεί μία διαφορετική εικόνα, από αυτήν που γνώριζαν οι δημότες μέχρι σήμερα. Υπάρχει μπετόν και έχει υπερυψωθεί το σημείο, από το οποίο “περνά” η ράμπα για τα ΑΜΕΑ και οι οδηγοί όδευσης τυφλών. Λειτουργικά μπορεί να μοιάζει καλύτερη η σημερινή κατάσταση, αλλά αισθητικά έχει σχολιαστεί αρνητικά. Ποια είναι η δική σας απάντηση;

“Αρχικά να διευκρινίσω ότι εκπονούμε ένα έργο με μία μελέτη που παραλάβαμε εγκεκριμένη. Ωστόσο, το σημείο που αναφέρεστε, δεν υπερυψώθηκε. Με την πρώτη ματιά, ο κάθε πολίτης καταλήγει σε αυτό το συμπέρασμα. Ωστόσο, αν κάποιος παρατηρήσει το έργο από την πλευρά της θάλασσας, θα διαπιστώσει πως το συγκεκριμένο σημείο ήταν υπερυψωμένο. Απλώς έπεσε η τελική στρώση, περίπου 15 εκατοστά μπετόν, όπως έπεσε και σε όλο το μήκος του κρηπιδώματος για την ανάπλαση. Δεν έγινε επιπλέον υπερύψωση. Στην υπερύψωση που ήδη υπήρχε, επεκτάθηκε κατά 1 μέτρο περίπου προς την πλευρά της πλατείας Κανάρη προκειμένου να δημιουργηθεί αυτός ο διάδρομος που όλοι παρατηρούμε. Μεταξύ της υπερύψωσης που υπήρχε και του οδοστρώματος υπήρχε εξ αρχής μεγάλη υψομετρική διαφορά. Ουσιαστικά υπερυψώθηκε περί τους 60-70 πόντους φάρδος, προκειμένου να έρθει να ολοκληρωθεί αυτή η ράμπα των πεζών και η όδευση για τα άτομα με προβλήματα όρασης. Δεν μπορούσε να ταπεινωθεί το κρηπίδωμα γιατί η υπερύψωση που υπήρχε ήταν στο ίδιο ύψος με το υπόλοιπο κρηπίδωμα που αναπλάστηκε και υπήρχε μία πολύ “κλειστή” στροφή στο σημείο. Αυτή η στροφή επεκτάθηκε κατά 60 – 80 πόντους.”.

  • Με την ανάπλαση στο πρώτο τμήμα της, δηλαδή στο ύψος της προβολής των γραφείων του Λιμενικού Ταμείου, προς την πλευρά της θάλασσας, καταργούνται θέσεις στάθμευσης. Πόσες είναι αυτές και πώς θα λειτουργήσει το Νησάκι; Είχατε πει ότι θα προχωρήσετε σε μέτρα ελεγχόμενης στάθμευσης. Θα εφαρμόσετε την πρόθεσή σας ως Διοίκηση;

    “Αυτή τη στιγμή όσον αφορά το Νησάκι υπάρχει από το 2013 σχετική χωροθέτηση για ελεγχόμενη στάθμευση 139 οχημάτων. Άρα, λοιπόν, οι χωροθετημένες και εγκεκριμένες θέσεις στάθμευσης είναι 139. Στην πράξη για το ότι αφαιρούνται κάποιες θέσεις, να πω ότι ναι, αφαιρούνται, αλλά αυτές δεν ήταν ποτέ οι νόμιμες θέσεις. Ήταν πάντα παράνομες θέσεις στάθμευσης και αυτές καταργούνται. Το έργο αυτό που καταργεί παράνομες θέσεις στάθμευσης και εντάσσει έναν χώρο μέσα στην περίφραξη, εκτελείται βάσει του σχεδίου ασφαλείας του λιμένα Ερμούπολης. Αυτό το σχέδιο προβλέπει ότι αυτή η λωρίδα γης, της οποίας η ασφαλτόστρωση εκκρεμεί, θα πρέπει να είναι κενή και να μην καταλαμβάνεται από θέσεις αυτοκινήτων. Άρα, δεν μπορεί αυτή τη στιγμή, στην πράξη να γίνει μία διαφορετική χρήση. Σε κάθε περίπτωση, εκτιμώ ότι στο επόμενο διοικητικό συμβούλιο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, θα είμαστε έτοιμοι να εγκρίνουμε τους όρους διακήρυξης για τον διαγωνισμό της προμήθειας - με τη διαδικασία του leasing - των μηχανημάτων ελεγχόμενης στάθμευσης στο Νησάκι. Θέλω να πιστεύω ότι νωρίτερα από το καλοκαίρι θα λειτουργήσει αυτός ο χώρος ως χώρος ελεγχόμενης στάθμευσης 139 θέσεων. Σίγουρα θα μείνει χώρος για τους μόνιμους κατοίκους. Στην πλευρά της ΑΕΝ και της Πινακοθήκης και σε τμήμα μπροστά από τα γραφεία του Λιμενικού Ταμείου Σύρου. Ελεγχόμενο τμήμα θα είναι ο δρόμος εισόδου στο Νησάκι και το κύριο μέρος του χώρου στάθμευσης.”.

  • Με αυτό το μέτρο, τί θα επιτύχετε; Στην πράξη υπάρχει παράδειγμα που να τεκμηριώνει ότι με την ελεγχόμενη στάθμευση, τα οφέλη για μία πόλη είναι περισσότερα;

“Θα γίνει μια ορθή ανακατανομή των θέσεων μεταξύ των πολιτών. Αυτό που θα αποφευχθεί είναι να σταθμεύει κάποιος το αυτοκίνητό του για 8 και 10 ώρες. Πρέπει να γίνεται μία σωστή και δίκαιη εναλλαγή μεταξύ των μόνιμων κατοίκων, των επισκεπτών της πόλης και των επισκεπτών της Σύρου, σε αυτές τις θέσεις.

Να πω ότι ο χώρος του kiss 'n' ride που λειτουργεί στην παραλία της Ερμούπολης και επιτρέπεται η στάθμευση για 40 λεπτά το ανώτερο, έχει αποδειχθεί ότι εξυπηρετεί περί τα 60 οχήματα την ώρα. Δεν είναι μικρός αριθμός για το σημείο. Στην πράξη βλέπουμε ότι η ελεγχόμενη στάθμευση εξυπηρετεί μεγαλύτερο αριθμό πολιτών. To kiss 'n' ride είναι χωρητικότητας περί των 30 οχημάτων, έχουμε αυτή την εξυπηρέτηση που προείπα.”.

  • Από πότε θα ξεκινήσει το συγκεκριμένο μέτρο;

“Χρειάζεται να πάρουμε την απόφαση στο επόμενο Δ.Σ. μας, να πάμε σε διαγωνισμό για τον εξοπλισμό και να γίνει η εγκατάστασή του. Θα προχωρήσουμε με τη διαδικασία leasing, γιατί το κόστος απόκτησης όλων αυτών των μηχανημάτων είναι αρκετά υψηλό. Ξεπερνά τις 150 χιλ. ευρώ. Είναι ένα κόστος που δεν μπορούμε να το αντέξουμε σήμερα και επίσης, θα χρειαζόμασταν ένα επιπλέον ποσό για τη συντήρησή του. Η εμπειρία του παρελθόντος που την έχει η Υπηρεσία μας, δείχνει ότι το κόστος συντήρησης ήταν πάρα πολύ υψηλό, ενώ υπήρχαν και ζημιές συχνά. Θα φροντίσουμε όμως να αποφύγουμε αυτές τις καταστροφές πλέον, αφού υπάρχει στο λιμάνι μας και εταιρεία security. Σε κάθε περίπτωση ένα ετήσιο μίσθωμα - που θα συμπεριλαμβάνει και τις όποιες καθημερινές συντηρήσεις μπορεί να χρειαστούν - είναι κάτι που μπορούμε να το αντέξουμε.”.

  • Το να υπάρξει τάξη, έλεγχος και μέτρα σε ένα μόνον μέρος της πόλης, σίγουρα, αυτό δεν λύνει το τεράστιο πρόβλημα του κυκλοφοριακού που αντιμετωπίζει η Ερμούπολη. Ποια είναι η θέση σας για το συγκεκριμένο πρόβλημα; Πρέπει να αναληφθούν πρωτοβουλίες από τη Δημοτική Αρχή;

“Το συγκοινωνιακό πρόβλημα είναι ένα πρόβλημα που μας απασχολεί. Από τη δική μου θέση και αναφορικά με τις ενέργειες που κάνει το Λιμενικό Ταμείο μπορώ να πω ότι θα πρέπει να λειτουργήσουν συνδυαστικά με άλλες ενέργειες που πρέπει να κάνει ο Δήμος για να γίνει πιο ήπιο αυτό το πρόβλημα, κυρίως μάλιστα, τους καλοκαιρινούς μήνες. Θεωρώ ότι με τον τρόπο που λειτουργεί σήμερα το kiss 'n' ride, που γνωρίζουν όλοι καλά πως μετά τις αφιξοαναχωρήσεις των πλοίων, αυτός ο χώρος είναι ανοικτός για όλα τα αυτοκίνητα, όλων των επισκεπτών για 40 λεπτά στάθμευσης με παράλληλη φύλαξη, υπάρχει όφελος. Επίσης, η άλλη κίνησή μας είναι να εφαρμόσουμε την ελεγχόμενη στάθμευση στο Νησάκι και αυτή η κίνηση εκτιμώ ότι θα βοηθήσει πολύ την πόλη να δεχθεί ακόμη περισσότερους επισκέπτες είτε είναι μόνιμοι κάτοικοι, είτε επισκέπτες του νησιού εν γένει. Με αυτόν τον τρόπο δεν θα αποτρέπεται κόσμος να επισκέπτεται την πόλη και δεν θα μεταφέρουν και άθλιες εικόνες από την εμπειρία τους, που μέχρι σήμερα δεν είναι καλή. Το Λιμενικό Ταμείο κάνει μία αρχή.”.

  • Δεδομένης της προσπάθειάς σας για ανάπτυξη της πολυτελούς κρουαζιέρας, θα επικοινωνηθεί από μέρους σας το γεγονός της βελτίωσης των υποδομών στο λιμάνι της Σύρου; Επίσης, υπάρχουν κάποια “δείγματα” σήμερα για την κρουαζιέρα την επόμενη σεζόν;

“Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, θα ενημερώσουμε μέσω των συμβούλων και της CLIA, τις εταιρείες που μας έχουν επιλέξει, αλλά και σε όλες τις υπόλοιπες που έχουμε κάνει παρουσίαση του νησιού, προκειμένου να αναφέρουμε τα νέα δεδομένα του λιμανιού. Όπως ακριβώς πράξαμε και για το σύστημα προστασίας από την Covid-19.

Η ασφάλεια είναι κάτι που θέλουν οι εταιρείες κρουαζιέρας. Οπότε, ναι, πέραν της εφαρμογής του κώδικα ISPS και του γενικότερου ελέγχου που γίνεται από την εταιρεία, θα έχουμε και έναν περίφρακτο χώρο που θα παρέχει μεγαλύτερη ασφάλεια στους επισκέπτες. Αυτό πρέπει και θα επικοινωνηθεί.”.

Ετικέτες: