Αποφάσεις στο πλαίσιο της χθεσινής συνεδρίασης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων

Εξελίξεις ύψους 2 εκατ. ευρώ για λιμενικές μελέτες και έργα

Ενέργειες για την απορρόφηση χρηματοδοτήσεων προς βελτίωση των υποδομών

Συνεχής είναι η προσπάθεια για βελτίωση των λιμενικών υποδομών των νησιών ευθύνης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, με τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου χθες, στη νέα συνεδρίασή τους, να ενέκριναν ομόφωνα την απορρόφηση χρηματοδοτήσεων που θα κατευθυνθούν τόσο σε μελέτες για μεγάλα λιμενικά έργα, όσο και σε παρεμβάσεις ήπιου χαρακτήρα.

Ειδικότερα για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων ξεχώρισαν τα θέματα που αφορούν σε χρηματοδοτήσεις που έρχονται από Προγράμματα Δημοσίων Επενδύσεων και από το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ και προωθούνται τόσο στην Ερμούπολη, όσο και στα χωριά κι εν προκειμένω στον Φοίνικα.

Η πλευρά της Διοίκησης έκανε λόγο για αγώνα απορρόφησης χρηματοδοτήσεων, με σκοπό την αναβάθμιση λιμενικών και χερσαίων υποδομών, σε μία προσπάθεια γενικότερης ανάπτυξης της Σύρου.

250 χιλ. ευρώ από ΠΔΕ του Υπ. Ναυτιλίας για έργα σε Κύθνο και Φοίνικα Σύρου

Πιο αναλυτικά, στην αποδοχή δύο σημαντικών χρηματοδοτήσεων προχώρησε αρχικά χθες, η Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, η οποία προέρχεται από έργα ενταγμένα στο ΠΔΕ του Υπ. Ναυτιλίας για το έτος 2021. Ειδικότερα, πρόκειται για το έργο “Επιστρώσεις παραλιακού δρόμου και κρηπιδωμάτων, κατασκευή ραμπών πρόσδεσης και δικτύου φωτισμού Λ. Μέριχα Κύθνου” προϋπολογισμού 123.989,76 ευρώ και για το έργο “Εργασίες βελτίωσης πρόσβασης, κατασκευή πεζοδρομίου και δικτύου φωτισμού στη Χ.Ζ. Φοίνικα Ν. Σύρου ΔΛΤ Σύρου” ίδιου προϋπολογισμού, δηλαδή 123.992,56 ευρώ.

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο έργο για τον Φοίνικα της Σύρου, να σημειωθεί πως αυτό θα εκτελεστεί στο τμήμα από το ύψος της επιχείρησης “Φοράδενες” μέχρι και το τουριστικό καταφύγιο,

Η μελέτη του είχε εγκριθεί από το Λιμενικό Ταμείο Σύρου σε σχετική συνεδρίαση περί τα τέλη Οκτωβρίου του 2021 και η πρόεδρος, Κανδιώ Μαραγκού είχε σημειώσει πως θα γινόταν προσπάθεια για άμεση υλοποίηση.

Προς υπενθύμιση στο αναγνωστικό κοινό, όπως η ίδια είχε εξηγήσει για την ουσία της παρέμβασης: “Επιχειρούμε τη δημιουργία πεζοδρομίου σε όλο το παραλιακό μέτωπο προς την πλευρά της θάλασσας και ο δρόμος που οδηγεί προς το καταφύγιο θα αποκατασταθεί. Από την ταβέρνα “Το Λιμανάκι” και προς το καταφύγιο, θα υπάρχει πεζοδρόμιο και από τις δύο πλευρές και από την πλευρά της θάλασσας και από την άλλη πλευρά της χερσαίας ζώνης. Ο δρόμος πλακοστρώνεται και δεν θα υπάρχει άσφαλτος αλλά θα χρησιμοποιήσουμε κυβόλιθους προκειμένου αυτή η περιπατητική διαδρομή να είναι αναβαθμισμένη. Επίσης, στο ύψος της επιχείρησης Baobab Syros θα υπάρχουν διπλά πεζοδρόμια και θα υπάρξει προς την πλευρά της θάλασσας μέριμνα για ανάπτυξη πρασίνου και τοποθέτηση παγκακιών”. Επιπλέον, είχε τονίσει πως, “Με τη δημιουργία του πεζοδρομίου στενεύει το πλάτος του οδοστρώματος και αυτός ο δρόμος θα παραμείνει διπλής κυκλοφορίας, στην αρχή και στο τέλος της ανάπλασης δημιουργείται ένας χώρος αναμονής των αυτοκινήτων. Θα τοποθετηθούν και σχετικές σημάνσεις και πινακίδες και τους καλοκαιρινούς μήνες θα υπάρξουν φωτεινοί σηματοδότες για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας.”.

ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ: 336 χιλ. ευρώ για μελέτες επέκτασης καταφυγίου Φοίνικα και προστασία ακτών από διάβρωση

Άκρως απαραίτητη κρίνεται και η απόκτηση μελετών που θα έρθουν να δείξουν μία ασφαλή επέκταση του τουριστικού και αλιευτικού καταφυγίου του Φοίνικα για την εξυπηρέτηση περισσότερων χρηστών και επισκεπτών με σκάφη, καθώς και μία παρέμβαση κατάλληλη για την προστασία των ακτών από τη διάβρωση.

Σε αυτήν την κατεύθυνση και με το ποσό των 336 χιλ. ευρώ από τον ΦΙΛΟΔΗΜΟ ΙΙ, χθες η Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου προχώρησε στην έγκριση των όρων διακήρυξης και των τευχών δημοπράτησης για τη μελέτη “Εκπόνηση μελετών για τη βελτίωση, αναβάθμιση και προστασία των λιμενικών υποδομών χερσαίας ζώνης Φοίνικα Σύρου”.

“Και αυτή η μελέτη είναι μία μελέτη χρηματοδοτούμενη από τον ΦΙΛΟΔΗΜΟ ΙΙ. Έχουμε ξεκινήσει τις διαγωνιστικές διαδικασίες για να απορροφήσουμε τον ΦΙΛΟΔΗΜΟ. Η συγκεκριμένη μελέτη αφορά λιμενικά έργα στη χερσαία ζώνη του Φοίνικα. Συγκεκριμένα, στην επέκταση του τουριστικού καταφυγίου του Φοίνικα και επίσης σε μία μελέτη για την προστασία του Φοίνικα από τη διάβρωση των ακτών” σχολίασε συγκεκριμένα η πρόεδρος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που είχαν στη διάθεσή τους τα μέλη του Δ.Σ., τα νέα λιμενικά έργα που θα μελετηθούν είναι: Α) Στο τουριστικό καταφύγιο: Αποσπασμένος κυματοθραύστης μήκους 160m περίπου, με εξωτερική θωράκιση με φυσικούς ογκολίθους και εσωτερικά κρηπίδωμα.  Παραλιακά κρηπιδώματα συνολικού μήκους 130m περίπου, τα οποία οριοθετούν μία τραπεζοειδή χερσαία ζώνη (επίχωση), εξωτερικά του υφιστάμενου προσήνεμου μώλου (προβλήτα). Αυτά τα λιμενικά έργα θα μελετηθούν σε στάδιο οριστικής μελέτης, δεδομένου ότι ήδη έχει εκπονηθεί η προμελέτη αυτών. Παράλληλα θα μελετηθούν και οι αναγκαίες Η/Μ εγκαταστάσεις και δίκτυα του καταφυγίου (δίκτυα ύδρευσης, πυρόσβεσης και παροχής ηλεκτρικού ρεύματος στα σκάφη). Τα Η/Μ δίκτυα θα μελετηθούν σε στάδιο οριστικής μελέτης και μελέτης εφαρμογής.

Β) Στο παράκτιο μέτωπο (ανατολική πλευρά όρμου): Με βάση τα αποτελέσματα της ακτομηχανικής μελέτης που θα εκπονηθεί, θα προταθούν έργα προστασίας του παράκτιου μετώπου (παραλιακή οδός). Αυτά τα λιμενικά έργα θα μελετηθούν σε στάδιο προκαταρκτικής μελέτης, δώστε να εκπονηθεί η αντίστοιχη ΜΠΕ.”.

Αξίζει να υπενθυμιστούν δυσλειτουργίες που καταγράφονται σήμερα στο τουριστικό καταφύγιο.

“Οι υφιστάμενες σήμερα στο Φοίνικα λιμενικές υποδομές δεν επαρκούν για την ικανοποίηση της ζήτησης για θέσεις ελλιμενισμού, τόσο για αλιευτικά σκάφη όσο και για σκάφη αναψυχής. Τα σκάφη αναψυχής (περί τα 25) πρυμνοδετούν σήμερα στην εσωτερική πλευρά του προσήνεμου μώλου (προβλήτα), ενώ τα αλιευτικά στα υπόλοιπα τμήματα του καταφυγίου. Είναι αναγκαία λοιπόν η βελτίωση των λιμενικών υποδομών, ώστε να παρέχεται ασφαλής ελλιμενισμός των αλιευτικών σκαφών και των σκαφών αναψυχής της περιοχής. Ο ελλιμενισμός των σκαφών πρέπει να γίνεται σε χωριστές υποδομές (αλιευτικό καταφύγιο, τουριστικό καταφύγιο) ώστε να μην εμπλέκονται οι κινήσεις των σκαφών και να αποφεύγονται οι διενέξεις μεταξύ των χρηστών. Άλλωστε αυτό είναι και το πνεύμα του Ν.2160/93 περί Τουριστικών Λιμένων.”.

1,3 εκατ. ευρώ από τον ΦΙΛΟΔΗΜΟ ΙΙ για τη Σύρο

Βήμα βήμα προχωρά στην προώθηση των απαιτούμενων μελετών για τα μεγάλα έργα που περιλαμβάνονται στο master plan του λιμένα Ερμούπολης το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, τα μέλη του Δ.Σ. του οποίου ενέκριναν χθες και την τροποποίηση των όρων διακήρυξης για τον διαγωνισμό της μελέτης με τίτλο “Εκπόνηση μελετών για τη βελτίωση και αναβάθμιση των υποδομών στη χερσαία ζώνη λιμένα Ερμούπολης” προϋπολογισμού 1.394.470 ευρώ με ΦΠΑ .

Αρχικώς, υπενθυμίστηκε πως σε προηγούμενη συνεδρίαση είχαν εγκρίνει τους όρους διακήρυξης για τις χρηματοδοτούμενες από τον ΦΙΛΟΔΗΜΟ ΙΙ μελέτες που αφορούν το λιμάνι της Ερμούπολης και τα έργα που προβλέπονται και στο master plan και χθες, προχώρησαν στην απάλειψη όρων που υπέδειξε το αρμόδιο Συμβούλιο του Υπ. Υποδομών και σχετίζονται με προσόντα για αναδόχους.

“Οι όροι της διακήρυξης πέρασαν από το Τεχνικό Συμβούλιο του Υπ. Υποδομών και Μεταφορών και αυτό ζήτησε να γίνουν κάποιες αλλαγές επί αυτών των όρων. Μετά την έγκριση από το Διοικητικό Συμβούλιο είμαστε έτοιμοι για να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία” ανέφερε η πρόεδρος, με τον κ. Ζερβό να εξηγεί παρακάτω τι περιλαμβάνει η εν λόγω μελέτη.

“Η μελέτη αφορά όλες τις υποδομές της χερσαίας ζώνης του λιμένα Ερμούπολης. Στην ουσία αφορά όλες τις προτεινόμενες υποδομές από το master plan. Πρόκειται για μελέτες λιμενικών έργων, διαμορφώσεων χερσαίων χώρων, υδραυλικές μελέτες, ηλεκτρομηχανολογικές μελέτες, τοπογραφικά, περιβαλλοντικά κ.α. που αφορούν τις οριστικές μελέτες του master plan του λιμένα Ερμούπολης. Δηλαδή της προβλήτας των κρουαζιεροποπλοίων, του νέου επιβατικού λιμένα, της προβλήτας ΧΥΔΗΝ φορτίων στο νότιο μόλο, την τροποποίηση της εισόδου της μαρίνας, το νέο εμπορικό κρηπίδωμα και τα δάπεδα και στέγαστρα του παραλιακού μετώπου” ανέφερε χαρακτηριστικά ο προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας, τονίζοντας πως, ουσιαστικά, “Είναι μία σειρά μελετών αξίας 1.394.470 ευρώ με ΦΠΑ. Θα γίνει διεθνείς διαγωνισμός και η χρηματοδότηση γίνεται από το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ”.

Σύμφωνα με τον ίδιο, “Αν πάρουμε αυτές τις μελέτες, μετά την ωρίμανσή τους, θα μπορούμε να υλοποιήσουμε τα έργα που προβλέπονται”. Εκτίμησε μάλιστα πως, “Η οριστική έγκριση του master plan θα γίνει γρηγορότερα (σ.σ. από αυτές)”.

Πριν το Πάσχα το έργο στον δρόμο του Βούλγαρη

Έγκριση έλαβε και το έργο “Επισκευή τοίχου αντιστήριξης παραλιακού δρόμου στην περιοχή Βούλγαρη ν. Σύρου”, προκειμένου να υλοποιηθεί το ταχύτερο δυνατόν και ο δρόμος στη συγκεκριμένη περιοχή να μην καταστραφεί.

Πρόκειται για μία “επουλωτική επέμβαση στο σημείο”, καθώς είναι γνωστά τα προβλήματα στον δρόμο και είχαν αναφερθεί και σε περασμένη συνεδρίαση της Διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε η πρόεδρος, Κανδιώ Μαραγκού, “Υπάρχουν σημαντικές φθορές και ζημιές στον παραλιακό δρόμο της παραλίας του Βούλγραρη. Το έργο είναι ύψους 24 χιλ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Θα αποκατασταθούν κάποιες λιθοδομές που έχουν καταστραφεί και θα γίνουν νέες λιθοδομές στους χώρους που περιλαμβάνει η χερσαία ζώνη λιμένα”. Αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα της εκτέλεσης αυτού, διευκρίνισε πως, “Το έργο αυτό θέλουμε να προλάβουμε να γίνει μέσα στους επόμενους δύο μήνες και πριν το Πάσχα”.

Προβαίνοντας σε λεπτομέρειες για την εμπλοκή του Λιμενικού Ταμείου Σύρου στον συγκεκριμένο δρόμο, ο προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας, Ρένος Ζερβός, εξήγησε με σαφήνεια πως το τοιχίο αντιστήριξης είναι στον χώρο ευθύνης του ΔΛΤΣ. Ως εκ τούτου, μίλησε για αρμοδιότητα του Λιμενικού Ταμείου Σύρου. Ξεκαθάρισε μάλιστα πως, “Αν δεν σώσουμε τον τοίχο αντιστήριξης θα καταστραφεί ο δρόμος. Οπότε μοιραία εμπλεκόμαστε.”.