Στην απευθείας αγορά ακινήτου προχωρά ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, έκτασης άνω των 5.5 στρεμμάτων με είσοδο και έξοδο στη Λαλακιά

Αναπτύσσεται νέος χώρος στάθμευσης πλησίον της Ερμούπολης

Ο επανασχεδιασμός των δρομολογίων της δημοτικής συγκοινωνίας, απαραίτητη προϋπόθεση για την άμεση εξυπηρέτηση πολιτών και επισκεπτών από και προς αυτό καθώς και για τα άλλα περιφερειακά parking

Στην αγορά ενός οικοπεδικού χώρου έκτασης περίπου 5.8 στρεμμάτων που έχει άμεση πρόσβαση και έξοδο στη Λαλακιά προχωρά ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, με σημερινή απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, στο πλαίσιο της ανάγκης ανάπτυξης ενός νέου μεγάλου χώρου στάθμευσης για την εξυπηρέτηση μεγάλου όγκου οχημάτων, με φόντο το σοβαρότατο κυκλοφοριακό πρόβλημα του ιστορικού κέντρου.

Η εν λόγω πρόταση από τη Δημοτική Αρχή κινείται στη σωστή κατεύθυνση, δεδομένου του “εφιάλτη” που βιώνει η Ερμούπολη εδώ και πολλά χρόνια, εξαιτίας και(!) της έλλειψης περιφερειακών χώρων στάθμευσης, από τους οποίους τόσο οι κάτοικοι, όσο και οι επισκέπτες θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν.

Ωστόσο, η συγκεκριμένη ενέργεια του Δήμου, απαιτείται να συνοδευτεί και από άλλα μέτρα, όπως κυρίως από τον επανασχεδιασμό της δημοτικής συγκοινωνίας, ώστε ο “στόλος” των mini bus να καλύπτει τις ανάγκες μεταφοράς από τα parking προς την πόλη και αντιστρόφως.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες της εφημερίδας, το ακίνητο που θα αγοράσει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης και όπως αναμένεται επισήμως να γνωστοποιηθεί σήμερα, βρίσκεται στην αρχή της Λαλακιάς και ειδικότερα όπισθεν του περιπτέρου, γεγονός που ευνοεί, καθώς τα οχήματα θα έχουν άμεση είσοδο και έξοδο από και προς τη Λαλακιά.

Μετά την αποψινή απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η Δημοτική Αρχή θα προχωρήσει στην απευθείας αγορά βάσει των διατάξεων του άρθρου 191 του ν.3463/2006, κατόπιν οριστικοποίησης του ποσού από ορκωτό εκτιμητή και σαφώς σε εκ νέου επαφή με τον ιδιοκτήτη του ακινήτου.

Πρέπει να σημειωθεί πως σήμερα, για τη συγκεκριμένη αγορά ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης έχει εξασφαλίσει στον προϋπολογισμό του το ποσό των 650 χιλ. ευρώ ενώ καθώς προφανώς θα απαιτηθούν επιπλέον χρήματα για την αγορά(!) του, αυτά σε συνεννόηση με τον ιδιοκτήτη θα δοθούν σταδιακά τα επόμενα έτη.

Βασική προτεραιότητα σε πρώτο επίπεδο είναι να μπορέσει ο Δήμος να “τρέξει” το ταχύτερο τις απαιτούμενες διαμορφώσεις στον χώρο, ώστε να προλάβει να τον αξιοποιήσει πριν την προσεχή τουριστική σεζόν, οπότε και η επισκεψιμότητα στη Σύρο θα κινηθεί λογικά σε πολύ υψηλό επίπεδο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Ερμούπολης.

Απευθείας αγορά οικοπέδου στη Λαλακιά

Το σοβαρό θέμα της αναζήτησης ακινήτου ανέλαβε να εξετάσει και να προωθήσει συστηματικά ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου, Γιώργος Καρακατσάνης, την εισήγηση του οποίου έχουν στη διάθεσή τους σήμερα οι δημοτικοί σύμβουλοι.

Βάσει του περιεχομένου της, οι αιρετοί θα κρίνουν και θα αποφασίσουν για την εν λόγω αγορά, η οποία προτείνεται μετά από μεγάλη έρευνα μηνών και μετά από αξιολόγηση 19 ακόμη ακινήτων.

Ο κ. Καρακατσάνης σε πρώτο επίπεδο έθεσε το πλαίσιο των προϋποθέσεων για τη συγκεκριμένη αναζήτηση, αφού προηγουμένως αναφέρεται στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.

“Γνωρίζουμε όλοι ότι το κυκλοφοριακό και συγκεκριμένα η εύρεση νόμιμων θέσεων στάθμευσης είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της πόλης και ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες. Η εξεύρεση χώρων στάθμευσης πλησίον του ιστορικού κέντρου έχει καταστεί ένα πρόβλημα που έχει απασχολήσει Δημοτικές Αρχές, τόσο στο παρελθόν, όσο και σήμερα. Στο πλαίσιο της προσπάθειας εξεύρεσης λύσης, η Δημοτική Αρχή έχει κάνει μια μεγάλη προσπάθεια εξεύρεσης λύσεων, οι οποίες θα μπορούσαν να αμβλύνουν το πρόβλημα. Εξετάστηκαν ενδελεχώς όλοι οι αδόμητοι χώροι σε ακτίνα μέχρι χιλιομέτρου από το ιστορικό κέντρο, οι οποίοι δεν χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή ως χώροι στάθμευσης, είτε αποτελούν δημοτικά ακίνητα και θα μπορούσαν με μία παρέμβαση να χρησιμοποιηθούν ως χώροι στάθμευσης, είτε αποτελούν ιδιοκτησίες ιδιωτών” γνωστοποιεί ο ίδιος στην εισήγησή του, εξηγώντας ξεκάθαρα πως, “Στόχος ήταν να βρεθεί τοποθεσία, η οποία να είναι ελκυστική για τον επισκέπτη, αλλά και πρακτική για τη διαχείριση του κυκλοφοριακού”.

Κοντά στην πόλη και άμεσα προσβάσιμος χώρος

Με βάση το παραπάνω σκεπτικό και όπως σημειώνει ο κ. Καρακατσάνης, αναζητήθηκαν ακίνητα: “α. χωρίς μεγάλη υψομετρική διαφορά από το ιστορικό κέντρο με τη λογική ότι μια μεγάλη ανάβαση για την επιστροφή στο αυτοκίνητο μετά από επίσκεψη στο κέντρο της πόλης θα αποθάρρυνε τον χρήστη μιας θέσης στάθμευσης και θα τον κινητοποιούσε να κινηθεί μέσα στο ιστορικό κέντρο, β. χωρίς πρόσβαση αποκλειστικά από δρόμους μικρού φάρδους, καθώς η είσοδος και έξοδος στον χώρο στάθμευσης θα δημιουργούσε κυκλοφοριακή συμφόρηση και εκνευρισμό στους οδηγούς και γ. χωρίς η πρόσβαση στα οποία απαιτεί είσοδο των αυτοκινήτων στο ιστορικό κέντρο, καθώς μια τέτοια πρακτική θα όξυνε το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.”.

Με βάση τους ανωτέρω περιορισμούς, η λύση που προκρίθηκε είναι η αγορά συγκεκριμένου ακινήτου από ιδιώτη και η διαμόρφωσή του έτσι ώστε να χρησιμοποιηθεί άμεσα ως χώρος στάθμευσης.

Το εν λόγω ακίνητο που προκρίνεται είναι όπισθεν του περιπτέρου στη Λαλακιά.

“Το ακίνητο που υποδεικνύεται ως μοναδικό κατάλληλο σύμφωνα με την έκθεση διερεύνησης πιθανών ακινήτων, βρίσκεται στη θέση “Πλακούρα – Άγιος Γεώργιος” Ερμουπόλεως Σύρου με ΚΑΕΚ 290453801017” αναφέρει ο ίδιος, τονίζοντας για το οικονομικό κομμάτι πως, “Για την εν λόγω αγορά ακινήτου έχει προϋπολογισθεί για το 2022 ποσό ύψους 650 χιλ. ευρώ ενώ ενδεχόμενο υπερβάλλον ποσό θα αποπληρωθεί σε επόμενα έτη ως πολυετής δαπάνη. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την παράγραφο 12 του άρθρου 20 του ν.3731/08, το ποσό που θα απαιτηθεί θα προκύψει μετά την παράδοση της έκθεσης ορκωτών εκτιμητών”.

Τα πλεονεκτήματα του οικοπέδου

Καθώς ακολουθείται συγκεκριμένη νομοθεσία για την – απευθείας – αγορά του, στην εισήγηση των αιρετών διευκρινίζεται πως, “Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου θα αιτιολογείται ειδικά, σύμφωνα με το άρθρο 191 παρ. 1 του Ν.3463/2006 και θα προσδιορίζει, τους λόγους για τους οποίους το ακίνητο είναι το μόνο κατάλληλο για την εκπλήρωση του δημοτικού ή κοινοτικού σκοπού για τον οποίον προορίζεται, ήτοι: α. Το οικόπεδο βρίσκεται πλησίον του κέντρου της πόλης (1km από την πλατεία Μιαούλη, σε επαφή με τη Λεωφόρο Λαλακιάς καθιστώντας εύκολη την πρόσβαση των Ι.Χ. σε αυτό χωρίς να εισέλθουν στον άξονα του ιστορικού κέντρου (ΙΚΑ – πλατεία Μιαούλη – Άγιος Νικόλαος – Δόξα). Η πρόσβαση από τον κεντρικό δρόμο λύνει μια σειρά από ζητήματα, όπως το μποτιλάρισμα αυτοκινήτων στην είσοδο και την έξοδο ενός χώρου στάθμευσης.

Το οικόπεδο βρίσκεται πλησίον του ιστορικού κέντρου και έχει σχετικά μικρή υψομετρική διαφορά (μέγιστο 10μ) με το ιστορικό κέντρο καθιστώντας ευκολότερη την πρόσβαση πεζών σε αυτό.

Το οικόπεδο αποτελεί τη μεγαλύτερη μη δομημένη ιδιοκτησία στην Ερμούπολη (εξαιρουμένων ιδιοκτησιών του Δήμου, ή του Δημοσίου). Εκτεταμένη έρευνα στα αρχεία του Κτηματολογίου έδειξε ότι η δεύτερη μεγαλύτερη αδόμητη ιδιοκτησία είναι πολύ μικρότερης έκτασης και σε μεγαλύτερη απόσταση από το ιστορικό κέντρο.”.

Όχι στην αποσπασματική προσέγγιση του κυκλοφοριακού

Με ενδιαφέρον αναμένεται η αποψινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου για το τόσο σοβαρό θέμα, το οποίο συναρτάται σαφώς με το μείζον πρόβλημα της Ερμούπολης, που είναι το κυκλοφοριακό.

Μέχρι στιγμής αποτελεί μεγάλη πληγή για τον τόπο και για το ιστορικό κέντρο η επί σειρά ετών αποσπασματική προσέγγιση του προβλήματος, στάση την οποίαν έχει διαπιστώσει με απογοήτευση η τοπική κοινωνία της Σύρου και κατά την τρέχουσα θητεία και σίγουρα μέχρι σήμερα.

Η αγορά του οικοπέδου για την ανάπτυξη ενός ακόμη περιφερειακού parking είναι επιβεβλημένη, ωστόσο, αν αυτή δεν συνοδευτεί από επανασχεδιασμό συνολικά της δημοτικής συγκοινωνίας, δεν θα αποφέρει το επιθυμητό όφελος.

Άλλωστε, για να είναι ελκυστικό ένα περιφερειακό parking πρέπει να υποστηρίζεται από δρομολόγια των mini bus, με τρόπο που αυτά θα εξυπηρετούν σε περιόδους αιχμής ακόμη και ανά πέντε λεπτά, τη μετακίνηση των επισκεπτών και των κατοίκων της Σύρου, προς και από το ιστορικό κέντρο της Ερμούπολης. Σε αυτήν την κατεύθυνση επιβάλλεται η συγκέντρωση στοιχείων για τις γραμμές των mini bus και η κατάργηση(;) ή τροποποίηση ενδεχομένως δρομολογίων που δεν εξυπηρετούν ακόμη και απολύτως κανέναν κάτοικο σε συγκεκριμένες ώρες.

Δεδομένης της απόφασης για αγορά ακινήτου, πρέπει να σημειωθεί πως το θέμα του επανασχεδιασμού της δημοτικής συγκοινωνίας το έθιξε και ο νέος αντιπρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου και Αντιδήμαρχος Αθλητισμού, Γιάννης Βρούτσης κατά τη διάρκεια της τελευταίας συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου, οπότε και τέθηκε επί τάπητος η απόφαση για ελεγχόμενη στάθμευση στο Νησάκι. Παρουσία και του μέλους του Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου Σύρου και Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνά Αληφραγκή, ο οποίος κατά καιρούς έχει θίξει το θέμα της απουσίας δημοτικής αστυνομίας, ο κ. Βρούτσης ανέφερε πως ο επανασχεδιασμός της δημοτικής συγκοινωνίας κρίνεται επιβεβλημένος, αν θέλει το νησί σε περιόδους τουριστικής αιχμής να πάρει ανάσα, να απομακρύνει τα οχήματα από το ιστορικό κέντρο και να εξυπηρετήσει τη μεταφορά των επισκεπτών από τα περιφερειακά parking προς την Ερμούπολη και το αντίστροφο. Πρόκειται για μία σοβαρή παρέμβαση από την πλευρά του κ. Βρούτση, η οποία κατά πάσα πιθανότητα θα ειπωθεί και στην αποψινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Δημοτική αστυνομία και πεζοδρόμηση κέντρου

Σε συνέχεια των ανωτέρω, πρέπει να αναφερθεί πως το κυκλοφοριακό της Ερμούπολης σαφώς συναρτάται και με το θέμα της απουσίας δημοτικής αστυνομίας, το οποίο και ταλαιπωρεί έντονα το ιστορικό κέντρο, αφού η παράνομη στάθμευση οργιάζει καθώς η πόλη δεν έχει επαρκείς υποδομές για να “απορροφήσει” έναν μεγάλο όγκο οχημάτων και δικύκλων.

Ως εκ τούτου, η ύπαρξη δημοτικής αστυνομίας θα βοηθούσε στον έλεγχο της κατάστασης και γι αυτόν τον λόγο, επειδή ο Δήμος δεν μπορεί να προχωρήσει άμεσα στη στελέχωσή της με μόνιμο προσωπικό, εξετάζει την απόκτηση δημοτικών αστυνόμων, μέσω πρόσκλησης την οποίαν θα βγάλει εγκαίρως στον αέρα και θα αναζητά προσωπικό, δημοτικούς αστυνόμους, για τη Σύρο κατά τη θερινή περίοδο, από άλλους Δήμους. Τα παραπάνω είχε γνωστοποιήσει με δηλώσεις του και στην “Κοινή Γνώμη” ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Γιάννης Πιταούλης κατόπιν σχετικής αναφοράς του σε συνεδρίαση Οικονομικής Επιτροπής. Πρέπει να υπενθυμιστεί ότι η διάλυση της Δημοτικής Αστυνομίας είχε γίνει κατά την περασμένη θητεία, επί δημαρχίας Γιώργου Μαραγκού.

Πέραν αυτών όμως, ένα σενάριο που θα πρέπει να επεξεργαστεί με υπευθυνότητα η Δημοτική Αρχή είναι η πεζοδρόμηση του ιστορικού κέντρου κατά τις περιόδους τουριστικής επισκεψιμότητας και αιχμής, ώστε τόσο οι επισκέπτες, όσο όμως και οι κάτοικοι να μπορούν να απολαμβάνουν με ασφάλεια τον ιστορικό τόπο. Δυστυχώς είναι έντονες οι μνήμες από το περυσινό καλοκαίρι που δυστυχώς στους μικρούς δρόμους της Ερμούπολης συνυπήρχε ένας τεράστιος όγκος οχημάτων με πεζούς επισκέπτες που επιχειρούσαν μετ΄ εμποδίων να φωτογραφηθούν σε διάφορα σημεία της μοναδικής Ερμούπολης.

Κατά συνέπεια, η ανάληψη της σοβαρής ευθύνης από τη Δημοτική Αρχή σχετικά με τη διαχείριση του κυκλοφοριακού και την αναζήτηση κι εφαρμογή λύσεων, κρίνεται απαραίτητη, στην κατεύθυνση που άλλωστε ζητά και ο πληθυσμός του νησιού που ταλαιπωρείται συστηματικά κατά την μετακίνησή του στο κέντρο.

Σημαντικό βήμα η ελεγχόμενη στάθμευση στο Νησάκι

Προς τη σωστή κατεύθυνση κινήθηκε άλλωστε και το Διοικητικό Συμβούλιο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου στην πρόσφατη συνεδρίασή του, που αποφάσισε να πάει σε διαγωνισμό για την απόκτηση εξοπλισμού για την εφαρμογή του μέτρου της ελεγχόμενης στάθμευσης στο Νησάκι.

Στόχος είναι η συχνή εναλλαγή οχημάτων ώστε να μπορεί να προσεγγίζει περισσότερος κόσμος στο κέντρο, ο οποίος θα επισκέπτεται απρόσκοπτα τα εμπορικά καταστήματα και τις επιχειρήσεις εστίασης.

Το εν λόγω μέτρο αγκαλιάζει άλλωστε και ο κόσμος της εστίασης και των εμπορικών καταστημάτων όπως είχαν δηλώσει σχετικά σε ρεπορτάζ της “Κοινής Γνώμης”, ο πρόεδρος της Τερψιχόρης, Γιώργος Χατζαντώνης και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, Βαγγέλης Αλεξανδρίδης.