Γνωμοδότηση της Επιτροπής Τουρισμού αναφορικά με το νέο εικαστικό – τουριστικό λογότυπο για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων

Επικράτησε η μοντέρνα προσέγγιση της Σύρου

Μικρότερος αριθμός μελών επέλεξε την εικόνα των δύο λόφων, σε αντίθεση με την πλειοψηφία που προτίμησε μία σύγχρονη ματιά για τον τόπο

Μία μοντέρνα και πιο ανάλαφρη “ματιά” αναφορικά με την τουριστική ταυτότητα της Σύρου προτίμησε η πλειοψηφία των μελών της Τουριστικής Επιτροπής, χθες, στο πλαίσιο της επιλογής του νέου τουριστικού λογότυπου που θα χρησιμοποιηθεί για το νησί τα επόμενα χρόνια.

Σε αντίθεση με την άποψη αρκετών φορέων του τόπου που κατέθεσαν γραπτώς την άποψή τους και προτίμησαν το νέο λογότυπο της Σύρου να αποτελείται από το σχέδιο των δύο λόφων, όπως αυτό είναι γνωστό μέχρι σήμερα και όπως το ψήφισε διαδικτυακά το μεγαλύτερο ποσοστό των συμμετεχόντων στην ψηφοφορία που έκανε ο Δήμος, η Τουριστική Επιτροπή κατέθεσε την πρότασή της, η οποία διαφοροποιείται ριζικά από το κλασικό λογότυπο του τόπου, που αποτυπώνει τους δύο λόφους.

Συγκεκριμένα, σε συνέχεια της αναλυτικής παρουσίασης που είχε κάνει η Toposophy για τις δύο προτάσεις σχετικά με τη νέα εικαστική ταυτότητα της πρωτεύουσας των Κυκλάδων στο πρόσφατο παρελθόν, το θέμα τέθηκε στην Επιτροπή Τουρισμού με τα μέλη της να ψηφίζουν μετά από διαλογική συζήτηση την πρώτη πρόταση (πρόταση Α), όπως αυτή μπορεί να την παρατηρήσει ο κάθε αναγνώστης στο σχετικό φωτογραφικό υλικό που παραθέτει η “Κοινή Γνώμη”.

Ωστόσο, τόσο η θέση των φορέων και της πλειοψηφίας των πολιτών που επέλεξαν την πρόταση Β, δηλαδή την εικόνα των δύο λόφων, όσο και η πρόταση Α, θα τεθούν επί τάπητος σε επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ώστε να πάρει απόφαση το ανώτερο όργανο του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, για το λογότυπο που θα συνοδεύει προσεχώς το νησί, σε όλη την προσπάθεια και τις ενέργειες τουριστικής ανάπτυξης.

Προλογικά της ενημέρωσης που έκανε ο Παναγιώτης Κουταβάς ως Αντιδήμαρχος Τουρισμού στη σχετική συνεδρίαση, χθες το μεσημέρι, ανέφερε πως η σημερινή εικόνα της Σύρου αποτελείται από πολλά, διαφορετικά και ασύνδετα μεταξύ τους λογότυπα, τα οποία ενδεικτικά χρησιμοποιούν ο Δήμος για τις υπηρεσίες του, ο Δήμος για τον τουρισμό, το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, η ΔΕΥΑ Σύρου, το θέατρο “Απόλλων”, το Βιομηχανικό Μουσείο, αλλά και πολλές άλλες πλευρές.

Φορείς και πολίτες προσέγγισαν... συναισθηματικά και πρόκριναν τους δύο λόφους

Σε συνέχεια της διήμερης διαβούλευσης που είχε κάνει η Toposophy για το θέμα του στρατηγικού σχεδίου και της εικαστικής ταυτότητας της Σύρου το περασμένο διάστημα, ακολούθησε μία χρονική περίοδος που οι φορείς κατέθεσαν γραπτώς τις απορίες, τις προτάσεις, τις παρατηρήσεις και τα σχόλιά τους.

Αναφορικά με τη νέα εικαστική ταυτότητα της Σύρου και το νέο λογότυπο, ο Παναγιώτης Κουταβάς χθες, προχώρησε σε ενημέρωση για τη θέση των φορέων. Βάσει των συμπερασμάτων που προκύπτουν από τις θέσεις των φορέων, η εν λόγω πλευρά σε ποσοστό 80% προτιμά για νέο λογότυπο το σχέδιο με τους δύο λόφους, δηλαδή την πρόταση Β.

Παρόμοιο υπήρξε και το αποτέλεσμα της διαδικτυακής ψηφοφορίας που προκάλεσε ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης ώστε να έχουν τη δυνατότητα τοποθέτησης και επιλογής όλοι οι πολίτες του τόπου.

Συγκεκριμένα, σε ποσοστό 87% προκρίθηκε το λογότυπο με τους δύο λόφους. Σε αυτή την ψηφοφορία συμμετείχαν μόνον 1.870 άτομα.

Όπως σχολιάστηκε κατά τη χθεσινή συνεδρίαση, πρόκειται για μία επιλογή που συνοδεύεται έντονα από την εικόνα που έχουν οι ίδιοι οι κάτοικοι για τη Σύρο, αλλά και για μία προσέγγιση περισσότερο συναισθηματική κατά μία ερμηνεία, αφού οι δύο λόφοι είναι η γνωστή προσέγγιση για το νησί, εδώ και πολλές δεκαετίες.

Μειοψηφία για την προσέγγιση των δύο λόφων στην Τουριστική Επιτροπή

Τη συγκεκριμένη εκδοχή της Σύρου αναφορικά με το τουριστικό προφίλ της ως προορισμού το επόμενο διάστημα υποστήριξαν ορισμένα μέλη της, με μερικά εξ αυτών, να σημειώνουν μάλιστα πως βρίσκονται σε δίλημμα για την επιλογή εικαστικού – τουριστικού λογότυπου.

Ειδικότερα, ο πρόεδρος του Συλλόγου Καταλυματιών Σύρου, Αντώνης Καρατάσος εξήγησε πως η Σύρος είναι η ώρα να προχωρήσει μπροστά, καθώς ποτέ μέχρι σήμερα δεν υπήρξαν αυτοδιοικητικοί που να θέλησαν να βοηθήσουν επί της ουσίας τον τόπο ώστε να αναπτυχθεί τουριστικά.

Ο ίδιος εξήγησε πως η εικόνα των δύο λόφων είναι γνωστή εικόνα για τη Σύρο και χαρακτηριστική για τον τόπο μέχρι σήμερα, αφού αποτελεί την πρώτη “φωτογραφία” και εντύπωση για τον επισκέπτη, ο οποίος φθάνει ακτοπλοϊκώς στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων.

Ως εκ τούτου προτίμησε να ψηφίσει την πρόταση Β, τη σχετική με τους δύο λόφους, τονίζοντας όμως πως καμία προσέγγιση δεν κινείται σε λάθος κατεύθυνση, αναφερόμενος στις τοποθετήσεις των συμμετεχόντων στην Τουριστική Επιτροπή.

Επίσης, η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώ Μαραγκού εξήγησε πως βρίσκεται σε δίλημμα όσον αφορά την επιλογή λογότυπου, καθώς όπως πρόσθεσε, εκτιμά καλύτερη την πρόταση Β, αυτή των δύο λόφων, η οποία όμως για την ίδια χρήζει βελτιώσεων. Μάλιστα τόνισε πως αν τελικώς το Δημοτικό Συμβούλιο καταλήξει σε αυτή την επιλογή, καλό θα είναι να ζητηθεί από την Toposophy να προβεί σε αλλαγές θετικού χαρακτήρα.

Παρομοίως τοποθετήθηκε και το μέλος της Δημοτικής Αρχής, Μάρκος Ρούσσος ψηφίζοντας το λογότυπο που απεικονίζει τους δύο λόφους της Σύρου για νέα εικαστική ταυτότητα, αναφέροντας πως αυτή η πρόταση είναι περισσότερο συνδυασμένη με τον τόπο.

Επιπλέον, στο ίδιο λογότυπο κατέληξε και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, Βαγγέλης Αλεξανδρίδης, μεταφέροντας μάλιστα και την επικρατούσα θέση των μελών του Συλλόγου. Σύμφωνα με όσα υποστήριξε η εικόνα των δύο λόφων ταιριάζει και αντιπροσωπεύει καλύτερα τη Σύρο, γεγονός που τόνισε πως θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν κατά την τελική ψηφοφορία αναφορικά με τη νέα εικαστική ταυτότητα του τόπου προσεχώς.

Ο ίδιος δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει μάλιστα πως για τη Σύρο είναι ιδιαιτέρως θετικό το γεγονός πως έχει την Toposophy στην τουριστική καθοδήγησή της, προκειμένου το νησί να διαγράψει στο εξής μία θετική πορεία.

Τέλος, το μέλος της μείζονος αντιπολίτευσης, Γιάννης Βουτσίνος διαφοροποιήθηκε ριζικά από την προσέγγιση των υπολοίπων μελών της Επιτροπής Τουρισμού, εξηγώντας πως θεωρεί λανθασμένη την απόφαση ο Δήμος να οδηγηθεί σε νέο λογότυπο, αφού ήδη η Σύρος είναι γνωστή σε ένα κοινό με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο.

Ο ίδιος δεν θέλησε να ψηφίσει κανένα από τα δύο λογότυπα, λέγοντας πως δεν συναινεί στην κατάσταση που επικρατεί μέχρι σήμερα, δηλαδή σε κάθε δημοτική θητεία να αλλάζει η Σύρος τουριστικό λογότυπο, σημειώνοντας πως το νησί για την ανάπτυξή του, θέλει ένα σταθερό προφίλ με το οποίο θα συστήνεται. Ωστόσο, διευκρίνισε πως αν ψήφιζε ένα από τα δύο λογότυπα, αυτό θα ήταν η πρόταση Β, δηλαδή η προσέγγιση των δύο λόφων, αφού μοιάζει με το ήδη υπάρχον λογότυπο της Σύρου.

Προκρίθηκε μία σύγχρονη εικόνα για τη Σύρο

Στον αντίποδα με τις ανωτέρω προσεγγίσεις, υπήρξαν περισσότερες τοποθετήσεις που υποστήριξαν ξεκάθαρα πως η Σύρος πρέπει να προχωρήσει μπροστά και να ανοίξει μία νέα σελίδα, χρησιμοποιώντας ένα τουριστικό λογότυπο που έχει χαρακτήρα πιο σύγχρονο και πιο μοντέρνο, καθώς αυτό θα χρησιμοποιηθεί στην παρουσία της για τα επόμενα χρόνια συστηματικά στην παγκόσμια τουριστική αγορά.

Σε αυτήν την κατεύθυνση “έκλεισε” ο πρόεδρος της Τερψιχόρης, Γιώργος Χατζαντώνης, ο οποίος εξήγησε πως η προσωπική οπτική του, του επιβάλει να ψηφίσει την πρόταση Α, το πιο απλό σχέδιο για το νησί. Διευκρίνισε ωστόσο πως τα περισσότερα μέλη της Τερψιχόρης θέλησαν να στηρίξουν την πρόταση των δύο λόφων, τονίζοντας πως αυτό εγγράφως έχει κατατεθεί προς τον Δήμο.

Ο ίδιος εξήγησε πως σε όποιο λογότυπο και να καταλήξει το Δημοτικό Συμβούλιο, η Τερψιχόρη, θα το στηρίξει, καθώς αυτό που ενδιαφέρει τους επιχειρηματίες εστίασης είναι η ανάπτυξη του τόπου.

Στην πρόταση Α κατέληξε και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος, ο οποίος υποστήριξε πως η Σύρος είναι καιρός να προχωρήσει με ομόνοια και συνεργασία μπροστά και στον δρόμο της τουριστικής ανάπτυξης, ακόμη κι αν έχει να διανύσει δύσβατο δρόμο.

Ο ίδιος θέλησε να διευκρινίσει πως η Toposophy θα επεξεργαστεί την όποια τελική πρόταση του Δημοτικού Συμβουλίου, υπενθυμίζοντας πως καμία πλευρά δεν πρέπει να ξεχνά πως η εταιρεία συμβούλων τουριστικής ανάπτυξης θα εκπαιδεύσει προσεχώς και τους φορείς και την επιχειρηματική κοινότητα, για να μπορέσουν να θέσουν σε εφαρμογή τον στρατηγικό σχεδιασμό.

Στο πιο μίνιμαλ λογότυπο κατέληξε και ο Αντιδήμαρχος Αθλητισμού και μέλος της Επιτροπής Τουρισμού, Γιάννης Βρούτσης, ο οποίος υπεραμύνθηκε της θέσης του κ. Ρούσσου, λέγοντας πως η Σύρος πρέπει να δείξει ωριμότητα και συνεργασία για να μπορέσει να ξεφύγει από τη μιζέρια.

Σημαντική υπήρξε και η τοποθέτηση του μέλους της Επιτροπής, Φλώρας Μπαρμπέτα, η οποία στήριξε με τη σειρά της την πρόταση Α, διευκρινίζοντας πως είναι ένα πιο σύγχρονο λογότυπο που μπορεί να μπει ισχυρά στην τουριστική αγορά. Η ίδια υπενθύμισε πως η εικόνα των δύο λόφων είναι μία εικόνα γνωστή κατά κύριο λόγο στους κατοίκους της Σύρου, προτρέποντας τους συναδέλφους της στην Επιτροπή Τουρισμού να δουν έξω από το πλαίσιο του τόπου και να σκεφτούν τι θα λειτουργήσει καλύτερα για τον δυνητικό επισκέπτη.

Στην ίδια κατεύθυνση πρόκριναν το μίνιμαλ λογότυπο η Μαίρη Καράβα, η Σοφία Μακρυωνίτου και σαφώς ο πρόεδρος και Αντιδήμαρχος Τουρισμού, Παναγιώτης Κουταβάς.

Η κεντρική ιδέα από την Toposophy

Σύμφωνα με όσα διευκρινίστηκαν την οριστική απόφαση θα τη λάβει το Δημοτικό Συμβούλιο σε επόμενη συνεδρίαση. Στο πλαίσιο του ρεπορτάζ πρέπει να υπενθυμιστεί η κεντρική ιδέα που συνοδεύει και τα δύο λογότυπα της Σύρου, σύμφωνα με την Toposophy και τη σχετική παρουσίασή της.

Συγκεκριμένα το νησί προσδιορίζεται ως εξής: Η Σύρος, το νησί των αντιθέσεων και των συνθέσεων. Με αφετηρία πίσω στην προγενέστερη Πρωτοκυκλαδική περίοδο, υμνείται από τον Όμηρο και ταξιδεύει μέσα στην ιστορία, κυριεύεται, φιλοξενεί πρόσφυγες και επαναστατεί τεχνολογικά και πνευματικά.