Καμία εξέλιξη από το 2020 μέχρι σήμερα για το κτίριο του 3ου Δημοτικού Σχολείου στην “Πηγάδα”, το οποίο παραμένει “κουφάρι”

Ζήτημα πολιτικών προτεραιοτήτων οι σχολικές υποδομές

Χρειάζεται επικαιροποίηση η μελέτη για το εν λόγω ακίνητο ώστε ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης να είναι έτοιμος να αξιοποιήσει χρηματοδοτικά “εργαλεία”

Καμία απάντηση δεν έλαβε ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης σχετικά με το αίτημά του για απόκτηση επικαιροποιημένης μελέτης με σκοπό την ανέγερση νέου σχολικού κτιρίου από τον ενιαίο κατασκευαστικό φορέα του κράτους “ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε.”, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας, με φόντο τη σχετική πρόσκληση που είχε προωθήσει προς κάθε Δήμο της χώρας, το Υπουργείο Εσωτερικών το 2020.

Συγκεκριμένα, πρόθεση του Υπουργείου ήταν να συγκεντρώσει όλες τις προτάσεις των Δήμων και να προχωρήσει σε κατασκευές νέων σχολικών κτιρίων με αξιοποίηση ΕΣΠΑ ή μέσω ΣΔΙΤ, ώστε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, να αναβάθμιζαν τις σχολικές υποδομές τους.

Αν και ο Δήμος είχε ανταποκριθεί, προωθώντας σχετικό φάκελο το 2020, ωστόσο, πανελλαδικά η προσπάθεια φαίνεται πως ναυάγησε, αφού εκ μέρους του Υπουργείου Εσωτερικών δεν υπήρξαν απαντήσεις.

Ωστόσο, στη Σύρο οι σχολικές υποδομές συνοδεύονται από μεγάλα προβλήματα, γεγονός που επιτάσσει η Δημοτική Αρχή να δείξει υψηλό ενδιαφέρον γι αυτές, αφού σε πολλά σχολεία, το μαθητικό δυναμικό αυξάνεται.

Ένα εξ αυτών των σχολείων είναι και το 3ο Δημοτικό αλλά και το 3ο Νηπιαγωγείο, τα οποία σήμερα για τη λειτουργία τους, βρίσκονται σε τμήμα του κτιρίου του Ισιδωρείου Ορφανοτροφείου, με ενοίκιο που επιβαρύνει το δημοτικό ταμείο.

Η απόκτηση μίας μελέτης για το κτίριο και πρώην σχολείο στη θέση “Πηγάδα” επιβάλλεται να αποκτηθεί, αφού αυτό θα μπορούσε να γυρίσει σελίδα και να φιλοξενήσει εκ νέου μαθητές. Βέβαια, ζήτημα που πρέπει να απασχολήσει κάθε ενδιαφερόμενη πλευρά για το συγκεκριμένο ακίνητο είναι η πρόσβαση των ατόμων με κινητικά προβλήματα.

Σε συνέχεια των ανωτέρω και εν όψει του νέου ΕΣΠΑ αλλά και της ύπαρξης γενικά κάποιων χρηματοδοτικών “εργαλείων”, ο Δήμος χρήσιμο θα ήταν να αποκτήσει μελέτες και για το σχολείο της Πηγάδας, αλλά και για όποια άλλα σχολεία κρίνει απαραίτητο, για να έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει πόρους.

Σε κάθε περίπτωση, σε προτεραιότητα πρέπει να τεθεί και ένα κτίριο για το Ειδικό Δημοτικό και για το Ειδικό Νηπιαγωγείο, καθώς το δεύτερο μάλιστα, προσωρινά φιλοξενείται στο νέο Δημοτικό Σχολείο Βάρης.

Καμία απάντηση από τον ενιαίο κατασκευαστικό φορέα του κράτους”

Σχετικά με την υπόθεση του κτιρίου στην Πηγάδα η “Κοινή Γνώμη” επικοινώνησε με τον αναπληρωτή προϊστάμενο της Τεχνικής Υπηρεσίας, Δαυίδ Διακοδημητρίου για να καταγράψει αν υπήρξε αποτέλεσμα ή όχι, αναφορικά με το αίτημα του Δήμου το 2020, από την πλευρά της “ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε.”.

Σύμφωνα με τον ίδιο, κανένας Δήμος δεν έλαβε απάντηση σε σχετικά αιτήματα και ως εκ τούτου, ο Δήμος δεν είχε καμία θετική εξέλιξη σε επίπεδο απόκτησης έστω και μίας επικαιροποιημένης μελέτης.

“Η ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε. είναι ένας Οργανισμός που διαδέχτηκε τον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων και ο οποίος ζήτησε προ ετών αν έχουμε ενδιαφέρον για νέα σχολεία ή αποκατάσταση σχολείων. Τότε εμείς είχαμε προτάξει το κτίριο του 3ου Δημοτικού στην Πηγάδα, καθώς είναι σε οικόπεδο που λειτουργούσε σχολείο, οπότε θα γλιτώναμε κάποιες διαδικασίες με Επιτροπές Καταλληλότητας. Το δέχθηκε η ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε.” ανέφερε, γνωστοποιώντας πως, παρακάτω, “είχαμε ενημερώσει ότι διαθέτουμε μία μελέτη η οποία θέλει επικαιροποίηση, όπως επίσης ότι διαθέτουμε σε ισχύ ακόμη την άδεια κατεδάφισης του υφιστάμενου κτιρίου”. Δηλαδή, όπως υπογράμμισε ο κ. Διακοδημητρίου “ήμασταν σε ένα προχωρημένο στάδιο”.

Υπενθυμίζοντας μάλιστα πως, “Υποτίθεται ότι η πλευρά τους θα εκπονούσε μελέτες, θα προωθούσε τα έργα προς ένταξη σε ΕΣΠΑ ή σε άλλα χρηματοδοτικά “εργαλεία” και θα προχωρούσαν στην ανέγερση ή και συντήρηση σχολείων”, ωστόσο, δυστυχώς, γνωστοποίησε πως, “Από τότε και μετά, δεν είχαμε καμία πληροφόρηση”.

Επανέλαβε μάλιστα πως, “Εμείς είχαμε στείλει όλα τα στοιχεία. Δεν είχαμε καμία ενημέρωση και όχι μόνον εμείς, αλλά όλοι ο Δήμοι”.

Απαιτείται μελέτη για χρηματοδότηση

Το ζήτημα είναι πως το εν λόγω ακίνητο σε συνοικία της Ερμούπολης παραμένει “κουφάρι” και έχει περιέλθει εδώ και πολλά χρόνια στη δίνη αποσύνθεσης.

Γίνεται κατανοητό πως είναι θέμα πολιτικών προτεραιοτήτων η αποκατάστασή του, ή η κατεδάφισή του και η ανέγερση νέου κτιρίου.

Σε κάθε περίπτωση ο Δήμος θα ήταν χρήσιμο να μεριμνήσει για την απόκτηση μίας επικαιροποιημένης μελέτης, αφού προσεχώς ανοίγει το νέο ΕΣΠΑ και δεν αποκλείεται να υπάρξει άξονας για νέα σχολεία και βελτίωση σχολικών υποδομών.

Από τη στιγμή που ο Δήμος δεν διαθέτει πόρους δικούς του για ανέγερση νέου σχολείου, μονόδρομος φαίνεται να είναι η αξιοποίηση χρηματοδοτικών “εργαλείων” όπως το ΕΣΠΑ.

Μάλιστα, αν συνυπολογίσει κανείς ότι σύμφωνα με έγγραφο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης το 2020, όλα τα τελευταία σχολικά έτη, αυξάνεται το μαθητικό δυναμικό και στα δύο σχολεία (3ο Δημοτικό και 3ο Νηπιαγωγείο), τότε η ανάγκη ανέγερσης νέου σχολείου ή και ουσιαστικής βελτίωσης των υφιστάμενων κτιρίων είναι επιτακτική.

Πολλών ετών όλα τα Δημοτικά

Με αφορμή τα παραπάνω, πρέπει να τονισθεί πως συνολικότερες παρεμβάσεις απαιτούνται σχεδόν σε όλα τα Δημοτικά της Σύρου και κυρίως στα σχολικά κτίρια της Ερμούπολης.

Ενδεικτικά πρέπει να αναφερθεί ότι μικρές και ήπιες συντηρήσεις δέχονται το 1ο Δημοτικό Σχολείο που κοντεύει να συμπληρώσει τα 100 έτη ζωής, όπως όμως και το 2ο Δημοτικό, καθώς επίσης και το 4ο και το 5ο Δημοτικό.

Περισσεύει βέβαια να τεθεί επί τάπητος το αυτονόητο, πως, σε προτεραιότητα πρέπει να τεθούν οι ανάγκες του Ειδικού Δημοτικού και του Ειδικού Νηπιαγωγείου Σύρου, καθώς κυρίως το δεύτερο, μεταφέρεται συνεχώς και σήμερα φιλοξενείται στο Δημοτικό Σχολείο της Βάρης.

Για όλα τα παραπάνω απαιτείται ιεράρχηση και σαφής ατζέντα από τη Δημοτική Αρχή, σε συνεργασία και με την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.