Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης για το σοβαρό θέμα που αφορά στις αλλαγές της επαγγελματικής εκπαίδευσης στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων

Υπέρ της μετατροπής σε Πρότυπο ΕΠΑΛ Σύρου με αστερίσκους

ΕΛΜΕ Α΄ Κυκλάδων, Ένωση Γονέων και Σύλλογος Διδασκόντων αντιτάσσονται στην κατάργηση του μοναδικού ημερήσιου ΕΠΑΛ στο νησί

Στην κατεύθυνση του Υπουργείου Παιδείας που προχωρά στη μετατροπή του μοναδικού ημερήσιου ΕΠΑΛ Σύρου σε Πρότυπο, συντάσσεται η πλειοψηφία των δημοτικών συμβούλων του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, θέτοντας επί τάπητος συγκεκριμένους αστερίσκους με φόντο τις έντονες αντιδράσεις που έχουν εκφράσει η ΕΛΜΕ Α΄ Κυκλάδων, η Ένωση Γονέων και ο Σύλλογος Διδασκόντων.

Ουσιαστικά το Δημοτικό Συμβούλιο – με εξαίρεση τις παρατάξεις “Πρώτα η Σύρος” και “Λαϊκή Συσπείρωση Συρου” - επέλεξαν να αναπτύξουν μία “γραμμή” ισορροπίας ανάμεσα στις δύο πλευρές, υπερασπιζόμενοι και την πρόθεση αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη Σύρο όπως την θέλει το Υπουργείο Παιδείας, αλλά και τις παρατηρήσεις των αντιδρώντων ώστε να μη χαθούν οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών, να διατηρηθούν όλες οι ειδικότητες που υπάρχουν σήμερα και να μην αποκλειστούν παιδιά από αυτό.

Το θέμα συζητήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο στην τελευταία συνεδρίαση των μελών του, στην οποία συμμετείχε η Κωνσταντίνα Πισλή, Διευθύντρια του Γ.Γ. Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, προκειμένου να απαντήσει στις πλευρές που επίσης συμμετείχαν και κατέθεσαν τους φόβους και τους προβληματισμούς τους.

Διευκρινίζεται εξ αρχής πως το Δημοτικό Συμβούλιο εκφράζει μία θέση, χωρίς αυτή όμως να έχει παρεμβατικό ρόλο στις αποφάσεις του Υπ. Παιδείας, που είναι ειλημμένες.

Οι λόγοι αντίδρασης

Το έγγραφο με το οποίο ζητήθηκε από γονείς και εκπαιδευτικούς ο προγραμματισμός της εν λόγω συζήτησης υπέγραφε ο καθηγητής, Βαγγέλης Γερασιμάτος, ο οποίος και έκανε τη βασική εισήγηση εντός του Δημοτικού Συμβουλίου. Μεταξύ άλλων εξήγησε πως το Υπουργείο Παιδείας με απόφασή του έρχεται να καταργήσει το μοναδικό ΕΠΑΛ που υπάρχει στη Σύρο, το οποίο μάλιστα το βρήκε έτοιμο, αφού για τη λειτουργία του εργάστηκαν οι άνθρωποι που το “έχτισαν” εξ αρχής σε τοπικό επίπεδο. Ο ίδιος εξήγησε πως το Υπουργείο δεν δημιουργεί ένα Πρότυπο σχολείο, αλλά καταργεί το υφιστάμενο, επί της ουσίας δηλαδή υπάρχει μετατροπή. Βάσει των αποφάσεων της κυβέρνησης μάλιστα για στενή σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, ο ίδιος πρόσθεσε πως δεν είναι απόλυτο ότι θα διατηρηθούν όλες οι ειδικότητες, ενώ για την εισαγωγή των μαθητών σε αυτό ανέφερε πως θα υπάρχει βαθμολογικό κριτήριο. Παράλληλα, αναφέρθηκε και στους φόβους για τη μη διατήρηση των εκπαιδευτικών στις θέσεις τους.

Στο ίδιο μήκος κύματος μίλησε και ο εκπρόσωπος της ΕΛΜΕ Α΄ Κυκλάδων, Δημήτρης Παπαδημητρίου, όπως όμως και ο εκπρόσωπος των διδασκόντων, Νίκος Βουτσίνος.

Συγκεκριμένα, ο κ. Βουτσίνος τόνισε πως η εν λόγω απόφαση μετατροπής του ΕΠΑΛ Σύρου σε Πρότυπο εντάσσεται στην πολιτική επιλογή της κυβέρνησης για μείωση των εισακτέων στην Ανώτατη Εκπαίδευση, προωθώντας τους νέους σε αμφιβόλου ποιότητας σχολές κατάρτισης, για να απορροφηθούν από την αγορά εργασίας, με χαμηλούς μισθούς και μάλιστα σε θέσεις που οι επιχειρήσεις χρειάζονται. Ο ίδιος στηλίτευσε το γεγονός πως η Υπουργός Παιδείας “δεν καταδέχθηκε για το ΕΠΑΛ Σύρου να συζητήσει με τους άμεσα ενδιαφερόμενους κατά την επίσκεψή της στη Σύρο”, ενώ δεν παρέλειψε να σημειώσει πως οι αλλαγές στη Σύρο λαμβάνουν υπόψιν και τις ανάγκες της τοπικής αγοράς, υπενθυμίζοντας πως ήδη προωθείται η Σχολή κατάρτισης Νεωρίου. Με αφορμή τα παραπάνω, πρόσθεσε πως παιδιά που δεν θα μπορούν να μπουν στο Πρότυπο ΕΠΑΛ, θα “οδηγούνται” σε σχολές από τις οποίες δεν θα παίρνουν απολυτήριο και δεν θα έχουν κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα.

Στην ίδια συνεδρίαση μίλησαν και η Φραγκίσκα Μηλιού από την Ένωση Γονέων και ο Διευθυντής του ΕΠΑΛ Σύρου, Νόντας Λέστος που είχαν μία πιο ήπια προσέγγιση απέναντι στην πολιτική του Υπουργείου Παιδείας.

Η πλευρά του Υπουργείου

Κατόπιν των ανωτέρω, η κα Πισλή από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας ουσιαστικά παρουσιάστηκε καθησυχαστική επικαλούμενη τη διακριτή νομοθεσία που υπάρχει για τα Πρότυπα ΕΠΑΛ. Σύμφωνα με όσα η ίδια υποστήριξε, οι οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών δεν χάνονται, ενώ τα όποια επιπλέον και αυξημένα προσόντα ζητηθούν, θα ζητηθούν από νέους εκπαιδευτικούς που θα εργασθούν στο Πρότυπο ΕΠΑΛ. Επιπλέον, εξήγησε πως δεν τίθεται θέμα βαθμολογικής βάσης, άρα “κόφτη” στην εισαγωγή μαθητών με βάση το απολυτήριο Γυμνασίου, ασχέτως αν η νομοθεσία κάνει λόγο για βαθμολογικά κριτήρια σχετικά με αιτήσεις παιδιών που υπερβαίνουν τον αριθμό που δέχεται το σχολείο. Ακόμη, η ίδια υπογράμμισε πως δεν τίθεται ζήτημα κατάργησης ειδικοτήτων, ωστόσο, εξήγησε πως στο Πρότυπο μπορούν να δημιουργηθούν νέες ειδικότητες.

Τέλος, διευκρίνισε πως ο αριθμός των εισακτέων στα Πρότυπα ΕΠΑΛ καθορίζεται από τη δυναμικότητα του σχολείου και με απόφαση Διευθυντή, την οποία και αναρτά στη σχετική πλατφόρμα. Η κα Πισλή συμπλήρωσε μάλιστα πως αν ένα σχολείο έχει γνώση για υψηλό ενδιαφέρον μαθητών, τότε μπορεί να αυξήσει τις θέσεις του.

Θα αποτελούσε παράλειψη να μην σημειωθεί πως τα Πρότυπα ΕΠΑΛ δέχονται υψηλές χρηματοδοτήσεις από ευρωπαϊκούς πόρους, κάτι που όλοι οι Δήμοι λαμβάνουν υπόψιν για τις ανάγκες των σχολείων.

Η απόφαση του Δ.Σ.

Καταλήγοντας στην εισήγησή της, η Δημοτική Αρχή κάλεσε το σώμα να ψηφίσει υπέρ της μετατροπής του ΕΠΑΛ Σύρου σε Πρότυπο, υπό την προϋπόθεση πως δεν θα μείνει κανένας ενδιαφερόμενος μαθητής εκτός, δεν θα χάσει κανένας εκπαιδευτικός τη θέση του και θα διασφαλιστούν όλες οι ειδικότητες που υπάρχουν σήμερα.

Ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Γιάννης Κεράνης τόνισε πως ο Δήμαρχος θα ζητήσει τα παραπάνω με επιστολή του προς το Υπουργείο Παιδείας.

Τα μέλη της πλειοψηφίας στήριξαν τη σχετική εισήγηση, όπως παρομοίως και η πλευρά της μείζονος αντιπολίτευσης. Διαφορετική στάση κράτησαν οι παρατάξεις “Πρώτα η Σύρος” και “Λαϊκή Συσπείρωση Σύρου” υποστηρίζοντας πως οι αλλαγές του Υπουργείου έρχονται να διασπάσουν τον ενιαίο χαρακτήρα που πρέπει να έχει η εκπαίδευση των νέων, προωθώντας πολλούς εξ αυτούς από τα 15 έτη και μετά σε σχολές χωρίς απολυτήρια για να αποτελέσουν φθηνό εργατικό δυναμικό σε επιχειρήσεις.