Με σχεδόν τους μισούς υπαλλήλους, απ’ όσους προβλέπονται στο σχετικό οργανόγραμμα λειτουργεί ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης

Αγώνας και ανασφάλεια σχετικά με τη στελέχωση του Δήμου

Η τραγική υποστελέχωση που αγγίζει το 41,64%, στο πλαίσιο της οποίας αναγκάζεται να λειτουργεί ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, αναδείχθηκε κατά τη συζήτηση για τον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων του 2023 στην Οικονομική Επιτροπή.

Το ζήτημα της ολοένα αυξανόμενης υποστελέχωσης, που αντιμετωπίζει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης και όχι μόνο, επανήλθε στο προσκήνιο της συζήτησης, στο πλαίσιο της συνεδρίασης της Οικονομικής Επιτροπής, αναφορικά με τον προγραμματισμό προσλήψεων μόνιμου και εποχικού προσωπικού για το 2023.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι βάσει των τοποθετήσεων των αρμόδιων αντιδημάρχων, οι ελάχιστες προσλήψεις που εγκρίνονται από το κεντρικό κράτος για το Δήμο Σύρου – Ερμούπολης (δύο ή τρεις κάθε χρόνο), σε καμία περίπτωση δεν ενισχύουν το έμψυχο δυναμικό του, δεδομένου ότι παράλληλα «τρέχουν», τόσο οι συνταξιοδοτήσεις του προσωπικού, όσο και η κινητικότητα, η οποία τείνει να κρατά στο ελάχιστο το προσωπικό του Δήμου.

«Αν πάρουμε 3-4 άτομα θα είμαστε ευχαριστημένοι»

Κατά τη συζήτηση, το θέμα εισηγήθηκε ο Αντιδήμαρχος Διοικητικών Υπηρεσιών, κ. Νίκος Φωτεινιάς, ενημερώνοντας, πως το σχετικό έγγραφο από το Υπουργείο Εσωτερικών σχετικά με τον προγραμματισμό προσλήψεων για το έτος 2023 ήλθε στο Δήμο στις 24/6 και έκτοτε ζητήθηκε απ’ όλες τις υπηρεσίες να απαντήσουν σχετικά με τις ελλείψεις που αντιμετωπίζουν.

Έπειτα από σχετική συζήτηση με το Δήμαρχο Σύρου – Ερμούπολης και Αντιδημάρχους, καταρτίστηκε το σχετικό αίτημα, το οποίο έλαβε και την ομόφωνη έγκριση της Οικονομικής Επιτροπής στη συνέχεια, για την κάλυψη 25 θέσεων. Πιο συγκεκριμένα, για το 2023, ο Δήμος ζητά την κάλυψη για τρεις υπαλλήλους Δημοτικής Αστυνομίας, έναν εργάτη κοιμητηρίου, 7 εργατών καθαριότητας, ενός οδηγού αυτοκινήτων, δύο τεχνικών (οικοδομών και ψυκτικών αντίστοιχα), μία θέση νομικού συμβούλου με έμμισθη εντολή, μίας θέσης βρεφονηπιοκόμου, τριών θέσεων διοικητικών υπαλλήλων και μίας θέσης πολιτικού μηχανικού.

Όπως σημείωσε ο κ. Φωτεινιάς, στο τέλος του 2023 προβλέπεται ο Δήμος να έχει 112 κενές θέσεις, εκ των οποίων ωστόσο οι 13 είναι δεσμευμένες, βάσει των εγκρίσεων από τα αιτήματα που κατατέθηκαν για τον προγραμματισμό προσλήψεων τα έτη 2020, 2021 και 2022 και που ακόμη δεν έχουν προσληφθεί στο Δήμο. Μάλιστα, ο ίδιος τόνισε ότι ο Δήμος είναι αποψιλωμένος και θεωρείται άκρως αναγκαία η κάλυψη των θέσεων, ωστόσο παραδέχτηκε, πως «ζητάμε 25 άτομα συνολικά, το τι θα πάρουμε δεν το ξέρουμε. Αν πάρουμε 3-4 άτομα θα είμαστε ευχαριστημένοι», καθώς παρά τις τεράστιες ανάγκες, το κράτος εγκρίνει κάθε χρόνο 2 έως 3 προσλήψεις, ανεξάρτητα από πόσες θέσεις αιτούνται κάθε φορά οι υπηρεσίες.

Ευθύνες για την αποψίλωση των Δήμων στο κεντρικό κράτος

Συμφωνώντας με τον Αντιδήμαρχο, ο επικεφαλής της παράταξης της μείζονος μειοψηφίας και μέλος της Οικονομικής Επιτροπής, κ. Αλέξης Αθανασίου, σημείωσε πως «είναι τραγικό, κάθε φορά που συζητάμε τον ετήσιο ή πολυετή προγραμματισμό προσλήψεων και από τα 25 άτομα λέμε ότι θα είμαστε ευχαριστημένοι αν πάρουμε 3-4», επιρρίπτοντας την ευθύνη για την αποψίλωση των Δήμων στο κεντρικό κράτος.

Μάλιστα έφερε παράδειγμα την προκήρυξη του 2019, κατά την οποία ο Δήμος Μυκόνου είχε ενισχυθεί με 150 άτομα, ενώ ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, είχε λάβει έγκριση για μόλις 7 θέσεις.

Επίσης, έμφαση δόθηκε από πλευράς της μείζονος μειοψηφίας στην κάλυψη της θέσης του δικηγόρου στο Δήμο, καθώς ο υφιστάμενος νομικός σύμβουλος αναμένεται να συνταξιοδοτηθεί και το νομικό τμήμα να μείνει χωρίς στελέχωση.

Σημαντική «πληγή» η κινητικότητα

Από την πλευρά του, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, κ. Γιάννης Πιταούλης, στην ίδια κατεύθυνση, υπενθύμισε πως τα άτομα που εγκρίθηκαν το 2019 αναμένεται να έλθουν στο Δήμο εντός του 2023. Επίσης, σημείωσε, ότι «στο πλαίσιο της κινητικότητας, έχουμε φτάσει στο όριο, σχεδόν στο 65%. Με το που θα έρθουν αυτά τα άτομα θα μικρύνει το ποσοστό και θα μπορέσουν να φύγουν αντιστοίχως τόσα άτομα. Άρα, αν προσθέσουμε και τις προσωποπαγείς θέσεις που φεύγουν οι εργαζόμενοι αλλά δεν αναπληρώνονται, δεν φαίνεται να πηγαίνει πολύ καλά αυτό το κομμάτι».

Όσον αφορά στο κομμάτι του νομικού συμβούλου, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών ενημέρωσε, πως η σχετική διαδικασία «δεν τρέχει μέσω ΑΣΕΠ, αλλά μέσω Οικονομικής Επιτροπής και μπορούμε εμείς να φροντίσουμε το ζήτημα, αν υπάρξει εγκαίρως η σχετική έγκριση. Γι’ αυτό και μπήκε από φέτος η συγκεκριμένη θέση».

Τελευταία ενίσχυση γενικότερης στελέχωσης το 2013

Κλείνοντας τη συζήτηση του θέματος, ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος, κ. Φωτεινιάς, δήλωσε την συμφωνία του με όλες τις προηγούμενες τοποθετήσεις, ενώ σχετικά με τη στελέχωση του Δήμου συνόψισε, πως οι όποιες προσλήψεις είχαν γίνει το 2013, από προκηρύξεις που είχαν δημοσιευτεί από το 2008 έως το 2012, ενώ η επόμενη ενίσχυση έγινε το 2019, όπως προαναφέρθηκε, και μάλιστα μόνο στον τομέα της Καθαριότητας. Έκτοτε οι όποια ενίσχυση προσωπικού έγινε μέσα από εσωτερικές μετακινήσεις, στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Όπως και ο κ. Πιταούλης, έτσι και ο κ. Φωτεινιάς υπογράμμισε τα προβλήματα που συνεπάγεται η κινητικότητα, τονίζοντας πως τόσο οι αιρετοί, όσο και η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, έχουν τονίσει το θέμα αυτό προς το κράτος, χωρίς ωστόσο να έχει εισακουστεί κανείς.

Αίσθηση, όμως, προκαλούν τα καθαρά νούμερα. Σύμφωνα με τον Αντιδήμαρχο, οι συνολικές θέσεις που απαιτούνται για τη λειτουργία του Δήμου αφορούν σε 269, σύμφωνα με το οργανόγραμμα. Ωστόσο, το 2023 θα είναι καλυμμένες μόλις οι 157 εξ αυτών και θα υπάρχουν 112 κενές θέσεις, δηλαδή το 41,64%. Μάλιστα, αν λάβει κανείς υπόψιν και τα όσα ανέφερε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, ότι δηλαδή, όσες θέσεις καλύπτονται «ανοίγουν» ουσιαστικά την πόρτα σε αντίστοιχο αριθμό υπαλλήλων να μετακινηθούν από το Δήμο μέσω της κινητικότητας, αλλά και τις επερχόμενες συνταξιοδοτήσεις, η υποστελέχωση του Δήμου τα αμέσως επόμενα χρόνια, δεν αποκλείεται να αγγίξει και το 50%.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Δήμος, όπως παραδέχτηκε και ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος, επιχειρεί να καλύψει τις όποιες πάγιες ανάγκες του με προσωπικό, είτε ορισμένου χρόνου, είτε μέσω των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ και πάλι για πολύ συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Κατά τη διάρκεια της σχετικής συζήτησης, τονίστηκε επίσης ότι θα ήταν πολύ πιο σοφό, κάθε Δήμος να διαχειρίζεται εσωτερικά τις προσλήψεις στις οποίες θα προβεί, ανάλογα με τις οικονομικές του δυνατότητες, αλλά και τις προτεραιότητες που έχει θέσει σχετικά με τις ζητούμενες ειδικότητες εργαζομένων, σε αντίθεση με το υφιστάμενο σύστημα, που ο Δήμος ζητά ένα σύνολο ειδικοτήτων και το κεντρικό κράτος εγκρίνει ένα ελάχιστο ποσοστό αυτών, και μάλιστα χωρίς να λαμβάνει υπ' όψιν όσον αφορά στο ποιες ειδικότητες έχουν υψηλότερη προτεραιότητα για τον συγκεκριμένο ΟΤΑ.