Χθες υπεγράφη η σύμβαση με ανάδοχο για τον μουσειολογικό σχεδιασμό του εκθεσιακού χώρου, αν και η επαφή με την εταιρεία είχε ξεκινήσει προ 9μηνου από τη Δημοτική Αρχή

Με αργούς ρυθμούς το εκθετήριο για τον Μάνο Ελευθερίου

Η ιδέα που τέθηκε επί τάπητος την περασμένη θητεία, σύμφωνα με αισιόδοξη προσέγγιση θα υλοποιηθεί τέλος του 2023

Με πολύ αργούς ρυθμούς εξελίσσεται το έργο της δημιουργίας εκθεσιακού χώρου για τον Μάνο Ελευθερίου στον κτίριο του πρώην ΠΑΝΘΕΟΝ στην πλατεία Μιαούλη (ισόγειο Δημαρχιακού Μεγάρου), καθώς μόλις χθες υπεγράφη η σύμβαση για την εκπόνηση του μουσειολογικού σχεδιασμού στον συγκεκριμένο χώρο.

Αν και η επαφή της Δημοτικής Αρχής με τον ανάδοχο είχε ξεκινήσει προ 9μηνου, όπως είχε γίνει γνωστό τον Νοέμβριο του 2021 μέσα από δηλώσεις του Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνά Αληφραγκή, ωστόσο, υπήρξαν εμπόδια που έπρεπε να ξεπεραστούν αλλά και λόγοι που επικαλείται ο ίδιος, που δυσκόλεψαν την εξέλιξη της υπόθεσης.

Ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος έδωσε σχετικές απαντήσεις στην “Κοινή Γνώμη” προκειμένου να ενημερώσει για τα παρακάτω βήματα, σε συνέχεια της ανακοίνωσης που εξέδωσε χθες, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, αναφορικά με τη σύμβαση για να οδηγηθεί στην υλοποίηση του εκθετηρίου.

Αξίζει να υπενθυμιστεί πως το εν λόγω έργο είχε τεθεί επί τάπητος την περασμένη θητεία, οπότε και είχαν γίνει επαφές με την αδερφή του Μάνου Ελευθερίου, Λιλή Ελευθερίου, η οποία και θα διαθέσει προσωπικά αντικείμενά του.

Σύμβαση για οριστικοποίηση σχεδιασμού έκθεσης

Συγκεκριμένα, η νυν Δημοτική Αρχή χθες εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση σχετικά με τη σύμβαση για τον μουσειολογικό σχεδιασμό του χώρου.

“Ο Δήμος Σύρου ανακοίνωσε ότι υπεγράφη, την Παρασκευή 05 Αυγούστου 2022, μεταξύ του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης και της εταιρείας ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΣΠΙΩΤΗΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ι.Κ.Ε., η σύμβαση για την ανάθεση παροχής υπηρεσιών για τον μουσειολογικό σχεδιασμό μόνιμου εκθεσιακού χώρου προς τιμήν του Μάνου Ελευθερίου, ποσού 37.200,00 € συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.

Ο εκθεσιακός χώρος πρόκειται να διαμορφωθεί στο ισόγειο του Δημαρχιακού Μεγάρου στην Πλατεία Μιαούλη (πρώην «ΠΑΝΘΕΟΝ»), όπου θα τοποθετηθούν προσωπικά αντικείμενα του μεγάλου Συριανού ποιητή στιχουργού και πεζογράφου Μάνου Ελευθερίου, κατόπιν παραχώρησής τους από την αδερφή του, κα Λιλή Ελευθερίου”.

Σύμφωνα με το περιεχόμενο της ίδιας ανακοίνωσης, οι εργασίες περιλαμβάνουν τρεις φάσεις: Α. Προκαταρτικές εργασίες – Προγραμματισμός εκθεσιακού έργου. Β. Νοηματικός και αρχιτεκτονικός – μουσειογραφικός σχεδιασμός. Γ. Οριστικοποίηση σχεδιασμού της έκθεσης και τελικά παραδοτέα.

Εκθετήριο και όχι μουσείο για να “τρέξουν” οι διαδικασίες

Αναφορικά με τον τρόπο που θα προχωρήσει ο Δήμος στην υλοποίηση της έκθεσης μίλησε ο Αντιδήμαρχος, Μηνάς Αληφραγκής. Ερωτηθείς αρχικά για τις καθυστερήσεις μέχρι την υπογραφή της σύμβασης, αν και η επαφή με την εταιρεία “έτρεχε” από τον περασμένο Νοέμβριο, ο ίδιος υπήρξε σαφής: “Την ανάθεση την κάνει η Οικονομική Υπηρεσία. Υπήρχε ένα πρόβλημα στο Τεχνικό Πρόγραμμα και στον προϋπολογισμό και έπρεπε να τακτοποιηθεί. Αυτό το έργο αναφερόταν σαν μουσείο και όχι σαν εκθετήριο. Για τη δημιουργία ενός μουσείου οι προδιαγραφές είναι πάρα πολύ απαιτητικές, δύσκολες και αυτό δεν θα προχωρούσε ποτέ”.

Ως εκ τούτου, επεσήμανε πως, “Περιμέναμε στην τελευταία αναμόρφωση του προϋπολογισμού, η οποία έγινε, ώστε να το καταγράψουμε από μουσείο ως εκθεσιακό χώρο. Εφόσον αυτή η τροποποίηση του προϋπολογισμού εγκρίθηκε από την Αποκεντρωμένη, προχωρήσαμε στην ανάθεση των εργασιών, της μελέτης”.

Ερωτηθείς αν αυτός ο λόγος είναι η κύρια αιτία για την τόσο μεγάλη καθυστέρηση, δήλωσε τα εξής. “Ακριβώς. Εγκρίθηκε η τροποποίηση του προϋπολογισμού και προχωρήσαμε στην ανάθεση” τόνισε σχετικά ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, εξηγώντας πως, η ανάθεση έγινε στην εταιρεία με την οποία είχαν αναπτυχθεί συζητήσεις για τον συγκεκριμένο στόχο του Δήμου.

“Σε αυτή την εταιρεία έγινε η ανάθεση. Μιλάμε για τρία παραδοτέα και ο συμβατικός χρόνος είναι 8 μήνες. Ξεκινά από το Αύγουστο και οι τρεις πρώτοι μήνες είναι για τις προκαταρκτικές εργασίες και τον προγραμματισμό του εκθεσιακού χώρου, οι δύο επόμενοι για τον μουσειογραφικό σχεδιασμό και οι τελευταίοι είναι για οριστικοποίηση του σχεδιασμού της έκθεσης” πρόσθεσε ο Αντιδήμαρχος, ενώ για το πώς θα υλοποιηθεί και αν θα τρέξει νέα σύμβαση, μετά την ολοκλήρωση της εν λόγω σύμβασης, υπήρξε συγκεκριμένος.

“Η ίδια εταιρεία θα παρακολουθήσει και το στήσιμο του εκθετηρίου. Θα πρέπει βέβαια να ενταχθεί κονδύλι στον προϋπολογισμό του Δήμου μας, για την αγορά όλου του απαραίτητο εξοπλισμού. Για την αγορά προθηκών, φωτιστικών κ.α. για να προχωρήσουμε στο στήσιμο του εκθετηρίου” ανέφερε, ενώ σχετικά με τον χώρο του κτιρίου που αυτό το εκθετήριο θα λειτουργήσει, διευκρίνισε τα παρακάτω.

“Οικοδομικά το κτίριο είναι σε καλή κατάσταση. Αν πρέπει να γίνουν εργασίες όμως τοπικά όπως σοβάδες κ.α., αυτές μπορεί να τις κάνει η Υπηρεσία. Είναι ένας αξιοπρεπής χώρος. Όποιες παρεμβάσεις χρειάζονται, θα γίνουν” τόνισε, ενώ ερωτηθείς για τυχόν συντηρήσεις σε κουφώματα και είσοδο, υπήρξε σαφής: “Αυτά όλα είναι στη μελέτη που έχει εγκριθεί για τις όψεις του Δημαρχιακού Μεγάρου. Δεν μπορούμε να κάνουμε τοπικά αλλαγές”.

Επιπλέον, στην ερώτηση αν το εκθετήριο θα είναι εφικτό να δημιουργηθεί εντός του 2023, τόνισε τα εξής: “Ναι. Γιατί λογικά τον επόμενο Μάιο θα έχουμε την παραλαβή της μελέτης. Οπότε ναι, προς το τέλος του 2023 λογικά θα υλοποιηθεί”.

Όγκος υποχρεώσεων στην Τεχνική Υπηρεσία

Με αφορμή την κριτική που κατά καιρούς δέχεται η Δημοτική Αρχή για τις καθυστερήσεις με τις οποίες συνοδεύονται έργα του Δήμου, ρωτήθηκε ο Μηνάς Αληφραγκής.

Στην παρατήρηση γιατί δεν “έτρεξε” συντομότερα το εν λόγω έργο, αφού μέσα στην πανδημία ο Δήμος δεν είχε πολιτιστικό πρόγραμμα και μοιραία περιορίστηκαν ορισμένες υποθέσεις, απάντησε τα εξής. “Καταρχάς το πολιτιστικό πρόγραμμα και οι εκδηλώσεις, δεν έχουν καμία σχέση με τον προγραμματισμό της Τεχνικής Υπηρεσίας. Αυτό συντάχθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία και μετά την ανάθεση την κάνει η Οικονομική Υπηρεσία. Επίσης, προέκυψαν τα προβλήματα με την αναφορά του έργου αρχικά ως μουσείου στον προϋπολογισμό του Δήμου και αυτό έπρεπε να αλλάξει”.

Πρόσθεσε μάλιστα πως, “Αυτό που λέω όμως πάντα για τις Τεχνικές Υπηρεσίες είναι ότι υπάρχει μία προτεραιοποίηση των έργων. Αυτή τη στιγμή “τρέχουν” περισσότερες από 30 συμβάσεις, υπάρχουν τόσα έργα και πρέπει να μπαίνουν προτεραιότητες. Έχουμε επτά υπαλλήλους και τόσες πολλές αρμοδιότητες. Δεν γίνεται να τα “τρέξουμε” όλα μαζί. Αυτό δεν είναι δικαιολογία. Υπάρχει ένας προγραμματισμός από την Υπηρεσία μας, τα ελέγχουμε όλα και προχωράμε. Αυτό γίνεται για όλα τα έργα.”.