Τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου ψήφισαν θετικά αναφορικά με την απαραίτητη μελέτη που αφορά την μαρίνα Λαζαρέττων

Ενέκριναν τη ΜΠΕ και προσδοκούν αξιοποίηση

Τελευταία βήματα για εγκεκριμένη χωροθέτηση, άδεια λειτουργίας και δημοπράτηση
  • Τρίτη, 15 Νοεμβρίου, 2022 - 06:20
  • /   Eνημέρωση: 15 Νοε. 2022 - 18:00

Σταθερός είναι ο προσανατολισμός του Λιμενικού Ταμείου Σύρου σχετικά με την προσπάθεια αξιοποίησης της μαρίνας των Λαζαρέττων και ως εκ τούτου, προωθούνται όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες που θα χαρίσουν εγκεκριμένη χωροθέτηση και άδεια λειτουργίας της λιμενικής υποδομής, ώστε να είναι εφικτή η δημοπράτησή της.

Στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, τα μέλη του ψήφισαν θετικά για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της μαρίνας, ώστε να ακολουθήσει αποστολή όλων των αποφάσεων των δημοτικών οργάνων στο αρμόδιο Υπουργείο και να εκδοθεί σχετική απόφαση που θα “ανοίγει” το δρόμο για περαιτέρω κινήσεις σχετικά με την αξιοποίησή της.

Όλα τα τελευταία χρόνια αναπτύχθηκαν συστηματικές προσπάθειες νομιμοποίησης της μαρίνας, αφού όπως έχει ειπωθεί κατ΄ επανάληψη, η εν λόγω λιμενική υποδομή είχε αυθαίρετες κατασκευές.

Η τελική έγκριση των περιβαλλοντικών όρων από το αρμόδιο Υπουργείο θα “ανοίξει” νέες δυνατότητες, για τη λιμενική υποδομή – φάντασμα, που παρέμενε στο έλεός της, εδώ και πολλά χρόνια.

Σύμφωνα με τις απαντήσεις που έδωσε η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώ Μαραγκού στον επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Αλέξη Αθανασίου στην ίδια συνεδρίαση, ξεκάθαρος σκοπός της Διοίκησης είναι η αξιοποίησή της, μέσω προσπάθειας δημοπράτησής της, αφού πρωτίστως το θέμα τεθεί προς συζήτηση στο Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου Σύρου.

Παρατηρήσεις

Στη συνεδρίαση τέθηκαν στη διάθεση των συμβούλων οι παρατηρήσεις της αρμόδιας Υπηρεσίας του Δήμου σχετικά με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, για το πώς θα πρέπει να προχωρήσει η διαδικασία που περιλαμβάνει παράλληλα και τον εκσυγχρονισμό της, μέσω παρεμβάσεων για τη βελτίωσή της.

Σε αυτές τις παρατηρήσεις στηρίχθηκαν οι σύμβουλοι και ψήφισαν θετικά.

Ακολουθεί αυτούσια η σχετική εισήγηση: “Διατυπώνουμε την άποψη πως η εν λόγω ΜΠΕ δύναται να λάβει γνωμοδότηση έγκρισης από τα όργανά σας προτείνοντας να τηρηθούν τα κάτωθι:

Α. Κατά τη φάση κατασκευής για τις πάσης φύσεως εργασίες, να χρησιμοποιηθεί κατάλληλος μηχανολογικός εξοπλισμός που θα λειτουργεί με απόλυτη συμμόρφωση με τους περιβαλλοντικούς όρους που θα εκδοθούν στο πλαίσιο του παρόντος σταδίου τροποποίησης χωροθέτησης.

Β. Τα προϊόντα βυθοκορήσεων από την κατασκευή των έργων της μαρίνας, εφ΄ όσον από τη γεωτεχνική μελέτη και έρευνα που θα εκπονηθεί, επιβεβαιωθεί ότι είναι κατάλληλα, να χρησιμοποιηθούν στην κατασκευή του έργου (επιχώσεις, αδρανή υλικά λιμενικών έργων κατόπιν επιτόπιας επεξεργασίας με κατάλληλο εξοπλισμό). Τα πλεονάζοντα προϊόντα βυθοκορήσεων μπορούν να μεταφέρονται και να διατίθενται σε κατάλληλη θαλάσσια περιοχή σε βάθη θάλασσας μεγαλύτερα από 50 m και σε απόσταση από την ακτογραμμή μεγαλύτερη του 1 ν.μ.. Σημειώνεται ότι η διάθεση των βυθοκορημάτων στη θάλασσα θα γίνεται μετά από θετική γνωμάτευση κατάλληλου εργαστηρίου (Πανεπιστημίου κ.α.), από την οποία θα προκύπτει ότι τα υλικά αυτά δεν είναι επιβλαβή για το θαλάσσιο περιβάλλον και ύστερα από σχετική άδεια της οικείας Λιμενικής Αρχής.

Κατά την εκτέλεση εργασιών βυθοκόρησης να γίνει χρήση σύγχρονου εξοπλισμού για τη συγκράτηση των αιωρούμενων στερεών υλικών (ειδικά πλωτά φράγματα κλπ), ώστε να μην επηρεάζεται από τη βυθοκόρησης να γίνει χρήση σύγχρονου εξοπλισμού για τη συγκράτηση των αιωρούμενων στερεών υλικών (ειδικά πλωτά φράγματα κλπ), ώστε να μην επηρεάζεται από τη βυθοκόρηση η ποιότητα και η διαφάνεια του νερού σε μεγάλη απόσταση, αλλά και να μην επικάθονται στερεά υλικά σε μεγάλη έκταση του πυθμένα.

Πριν την έναρξη και με το πέρας της επανατοποθέτησης των βυθοκορημάτων να γίνει αποτύπωση της βαθυμετρίας της περιοχής απόθεσης έτσι ώστε να ανιχνευθεί το μέγεθος πιθανών αλλαγών στον θαλάσσιο πυθμένα.

Γ. Απαγόρευση της χρήσης εκρηκτικών κατά την εκσκαφή του πυθμένα.

Δ. Όπως εκτιμάται από τη μελέτη, κατά τη μελλοντική λειτουργία της μαρίνας (πλήρης αξιοποίηση υφιστάμενων υποδομών), τα παραγόμενα απόβλητα θα αυξηθούν και θα περιλαμβάνουν σημαντικές ποσότητες από πετρελαιοειδή απόβλητα, υγρά αστικά απόβλητα, χρησιμοποιημένα λιπαντικά έλαια, χρησιμοποιημένες ηλεκτρικές στήλες και συσσωρευτές, στερεά μη επικίνδυνα απόβλητα και εν δυνάμει επικίνδυνα απόβλητα. Θα πρέπει να προβλεφθεί η κατάλληλη διαχείριση όλων των ειδικών τύπων αποβλήτων σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, με την σύνταξη και έγκριση και αυστηρή εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου “Σχεδίου Παραλαβής και Διαχείρισης Αποβλήτων” καθώς και να επαναπροσδιοριστεί η προγραμματική σύμβαση Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου και Δήμου Σύρου – Ερμούπολης σχετικά με την αποκομιδή των οικιακών στερεών αποβλήτων.

Ε. Κατά τη μελλοντική λειτουργία, ο φορέας λειτουργίας της μαρίνας θα πρέπει να διαθέτει εγκεκριμένο “Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης” για την αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης της θάλασσας και να εφαρμόζει ένα “Ολοκληρωμένο Σχέδιο Περιβαλλοντικής Διαχείρισης”, παρακολουθώντας την κατάσταση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και κυρίως την ποιότητα του θαλάσσιου ύδατος και των ιζημάτων του πυθμένα, το βιοτικό περιβάλλον (θαλάσσιοι οικότοποι), το μέγεθος πληθυσμού (χρηστών, επισκεπτών και άλλων) που χρησιμοποιεί ή επισκέπτεται τη μαρίνα, τις ποσότητες παραγόμενων αποβλήτων και την κατανάλωση της ενέργειας και του ύδατος. Δεδομένου ότι από τη λειτουργία της μαρίνας είναι δυνατό να επιβαρυνθεί η ποιότητα των θαλάσσιων υδάτων, λόγω της ενδεχόμενης αλλοίωσης των χαρακτηριστικών του θαλασσινού νερού και της ποιότητας των ιζημάτων του πυθμένα από τη λειτουργία των μηχανών των σκαφών, αλλά μίας σειράς δραστηριοτήτων ατυχηματικού – περιστασιακού χαρακτήρα, προτείνουμε το εν λόγω πρόγραμμα παρακολούθησης ποιότητας θαλάσσιου ύδατος να εφαρμόζεται με τακτικές δειγματοληψίες, τουλάχιστον μία ανά μήνα κατά τις περιόδους αιχμής”.

Πολιτική απόφαση

Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της παράταξης “Η Σύρος που αξίζουμε”, Αλέξης Αθανασίου έθεσε το ερώτημα σχετικά με το ποιος θα είναι ο τρόπος που θα επιδιωχθεί η δημοπράτησή της και η προώθηση των απαραίτητων βελτιώσεών της.

“Αφού εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, μετά τι; Δηλαδή θα έχουμε τη γνωστή διαδικασία μέσω ΕΣΠΑ, μέσω ΠΔΕ για να γίνουν τα συνοδά έργα; Θα συνεργαστούμε με ιδιώτη; Με ποιον τρόπο θεωρεί το ΔΛΤΣ ότι θα το προκηρύξει το όλο θέμα;” ρώτησε χαρακτηριστικά, με την Κανδιώ Μαραγκού να εξηγεί πως θα υπάρξει σχετική συνεδρίαση για να ληφθεί πολιτική απόφαση.

“Αυτό που ρωτάτε αυτή τη στιγμή είναι ένα θέμα που θα έρθει προς συζήτηση στο Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου και βέβαια θα έρθει σε συζήτηση αφού προηγουμένως ολοκληρωθεί η διαδικασία της έγκρισης της επαναχωροθέτησης της μαρίνας. Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι αυτή τη στιγμή δεν “τρέχουν” χρηματοδοτικά “εργαλεία” για κατασκευή ή για επέκταση μαρινών. Οπότε είναι κάτι το οποίο θα το δούμε” ανέφερε, ξεκαθαρίζοντας τέλος πως, “Προσανατολιζόμαστε βέβαια στο να επαναληφθεί ένας διαγωνισμός σαν αυτόν που είχε επιχειρηθεί χρόνια πριν σχετικά με τη εκμετάλλευση της μαρίνας, ο οποίος είναι και σύμφωνος με τη χωροθέτηση. Δηλαδή να δημιουργηθεί ένα επενδυτικό σχήμα στο οποίο θα συμμετέχει το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο και το οποίο θα αναλάβει τη λειτουργία της. Είναι κάτι όμως που θα συζητηθεί εν ευθέτω χρόνω.”.