Εγκρίθηκαν τα τεύχη δημοπράτησης και το Λιμενικό Ταμείο Σύρου πηγαίνει σε διαγωνισμό για ανάδειξη εργολάβου

Καρνάγιο: Ολοταχώς για ανάπλαση του αλιευτικού καταφυγίου

Έργο ύψους 166 χιλ. ευρώ για την ασφάλεια των χρηστών και των πολιτών που περνούν από την περιοχή

Με ένα έργο προϋπολογισμού της τάξεως των 166 χιλ. ευρώ προωθείται η ανάπλαση και ο εκσυγχρονισμός του αλιευτικού καταφυγίου στην περιοχή Καρνάγιο της Ερμούπολης, μετά και από τις χθεσινές σχετικές εγκρίσεις των τευχών δημοπράτησης, προκειμένου το Λιμενικό Ταμείο Σύρου να βγάλει άμεσα στον «αέρα» τον διαγωνισμό.

Πρόκειται για ένα έργο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Αλιείας και Θάλασσας, όπως αυτή η εξέλιξη είχε γνωστοποιηθεί επισήμως τον Φεβρουάριο του 2022, μετά από υπουργική ανακοίνωση.

Συγκεκριμένα, αφορά σε επιστρώσεις δαπέδων, σε κατασκευή δικτύων πυρόσβεσης και ύδρευσης στο αλιευτικό καταφύγιο Ερμούπολης, δηλαδή σε μία περιοχή που δέχεται καθημερινά πολλούς αλιείς και φιλοξενεί πάρα πολλά σκάφη. Με αυτό το έργο επί της ουσίας εκσυγχρονίζεται το αλιευτικό καταφύγιο και αποκτά μία οργανωμένη λειτουργία όσον αφορά τις παροχές προς του χρήστες του.

Πρέπει να τονισθεί πως η χρηματοδότηση που έλαβε το Λιμενικό Ταμείο Σύρου για το εν λόγω έργο αφορά σε 166.489 ευρώ, κατόπιν αιτήματος που είχε υποβάλλει η διοίκησή του, από το 2021.

Κ. Μαραγκού: Το ταχύτερο σε διαγωνισμό

Σύμφωνα με όσα εξήγησε η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώ Μαραγκού κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης του Δ.Σ., ο διαγωνισμός θα βγει το συντομότερο, ώστε να μπορέσει να “τρέξει” η υλοποίηση του έργου και να βελτιωθεί η υποδομή.

“Μιλάμε για τη γνωστή ανάπλαση, δηλαδή για τον εκσυγχρονισμό του αλιευτικού καταφυγίου της Ερμούπολης. Ένα έργο για το οποίο έχουμε πάρει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Αλιείας και Θάλασσας”, σχολίασε αρχικά, εξηγώντας αμέσως μετά πως “έχει έρθει η έγκριση των τευχών δημοπράτησης και έγκειται σε εσάς να το εγκρίνουμε ως Δ.Σ. για να προχωρήσουμε το ταχύτερο στη διαγωνιστική διαδικασία”.

Προβλήματα και αναπάντητες ανάγκες

Η εγκατάσταση του αλιευτικού καταφυγίου βρίσκεται στο δυτικό άκρο της λιμενολεκάνης δίπλα στις εγκαταστάσεις του Νεωρίου, εντός της καθορισμένης ζώνης λιμένος (ΦΕΚ 983Δ/1986), δηλαδή στην περιοχή αρμοδιότητας του ΔΛΤ Σύρου. Η σημερινή κατάστασή του προδίδει πως δεν έχει υπάρξει καμία ουσιαστική βελτίωση από την κατασκευή του μέχρι και σήμερα, προς εξυπηρέτηση των αναγκών των αλιέων και της ασφάλειάς τους. Αξίζει να υπενθυμιστεί πως, στις λιμενικές εγκαταστάσεις του, περιλαμβάνονται κρηπιδώματα συνολικού μήκους 450 μ. και τέσσερις παράλληλες προβλήτες μήκους 38 μ., 51 μ., 57 μ. και 50 μ. αντίστοιχα. Τα βάθη εντός της λιμενολεκάνης κυμαίνονται από 2,0 μ. έως 4,0 μ. περίπου. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, κύριος ρόλος του καταφυγίου είναι η κατάλληλη προστασία και ασφάλεια στα ελλιμενιζόμενα αλιευτικά σκάφη.

Η δυναμικότητα του αλιευτικού καταφυγίου είναι 375 σκάφη μεγέθους από 3 μ. έως 15 μ., με την πλειοψηφία να είναι μεταξύ 4 με 7 μέτρων. Η κατασκευή του αλιευτικού καταφυγίου στη θέση "Καρνάγιο" στην παρούσα του μορφή ολοκληρώθηκε το 1999”.

Βάσει της μελέτης για το έργο, τονίζεται πως, “έκτοτε δεν έχει γίνει καμία σημαντική εργασία συντήρησης των κρηπιδωμάτων και των δικτύων ύδρευσης και πυρόσβεσης, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σημαντικές φθορές στην επιφάνεια της ανωδομής των κρηπιδωμάτων και πολλές συχνές διαρροές στα δίκτυα ύδρευσης και πυρόσβεσης, που καθιστούν επισφαλή την λειτουργία τους, ειδικά του δικτύου πυρόσβεσης σε περίπτωση ανάγκης”.

Σήμερα, στο αλιευτικό καταφύγιο υπάρχουν έξι πυροσβεστικές φωλιές και εννέα μηχανήματα παροχής νερού – ρεύματος (pillars) τα οποία είναι στην πλειοψηφία τους κατεστραμμένα, εξαιτίας της γήρανσης των υλικών, των κακών συνθηκών του περιβάλλοντος, καθώς και βανδαλισμών.

Προβλεπόμενη “μεταμόρφωση”

Το έργο κρίνεται πολύ σημαντικό καθώς αφορά την επισκευή της ανωδομής του αλιευτικού καταφυγίου καθώς και την κατασκευή δικτύων πυρόσβεσης και ύδρευσης. Οι εργασίες θα συμβάλλουν στη δημιουργία ασφαλών και σύγχρονων εγκαταστάσεων.

Πιο αναλυτικά, έχει δύο υποέργα. Στο πρώτο προβλέπονται τα παρακάτω: “Η επίστρωση των δαπέδων αφενός με την κατασκευή αντιολισθητικής επιφάνειας στην ανωδομή και αφετέρου με τη διαμόρφωση πεζοδρόμιου, κατά μήκος του μετώπου του κρηπιδώματος, θα δημιουργήσει μια ασφαλή ζώνη διέλευσης των χρηστών και επισκεπτών και θα συμβάλει στο φυσικό διαχωρισμό του καταφυγίου από το χώρο στάθμευσης οχημάτων και την παραλιακή οδό”.

Επίσης, τα νέα δίκτυα πυρόσβεσης και ύδρευσης, “με την εγκατάσταση του κατάλληλου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού (πυροσβεστικές φωλιές κλπ ), θα συμβάλουν περαιτέρω στον εκσυγχρονισμό και τη ασφάλεια του καταφυγίου και των χρηστών του”. Συγχρόνως, πρέπει να τονισθεί πως θα κατασκευαστούν ράμπες ΑΜΕΑ και οδηγός όδευσης για άτομα με προβλήματα όρασης, από έγχρωμες τσιμεντόπλακες σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

Εκτός των ανωτέρω επεμβάσεων αναβάθμισης των εγκαταστάσεων προβλέπεται και η αντικατάσταση των υφιστάμενων ενεργοβόρων προβολέων παλαιάς τεχνολογίας, με νέους τύπου LED.

Επιπλέον, όσον αφορά στο δεύτερο υποέργο, προβλέπονται τα εξής: “Η προμήθεια εξοπλισμού διευκόλυνσης των χρηστών και των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Συγκεκριμένα θα γίνει προμήθεια δέκα νέων μηχανημάτων παροχής νερού – ρεύματος (pillars) νέας τεχνολογίας που θα λειτουργούν με έξυπνες κάρτες τύπου Rfid, καθώς και προμήθεια ειδικού αναβατορίου που θα πακτωθεί στο κρηπίδωμα, με τη βοήθεια του οποίου θα μπορούν άτομα με κινητικά προβλήματα να επιβιβάζονται και να αποβιβάζονται στα σκάφη. Σε συγκεκριμένο σημείο του καταφυγίου, με ευθύνη του φορέα διοίκησης, θα χωροθετηθεί μια θέση, μπροστά στο ανωτέρω μηχάνημα, για την στάθμευση του σκάφους το οποίο θα παραλάβει το άτομο με κινητικά προβλήματα”.