Αξιοποιείται η χρηματοδότηση ύψους 2 εκατ. ευρώ του προγράμματος ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ, από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου

Εντός 2023 οι μελέτες για τα μεγάλα λιμενικά έργα

Τις μελέτες για όλες τις μεγάλες παρεμβάσεις που περιλαμβάνει το master plan του λιμένα της Ερμούπολης, καθώς και για άλλες περιοχές και χερσαία τμήματα της Σύρου, αναμένεται να αποκτήσει μέχρι το τέλος του 2023, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου.

Με την αξιοποίηση του ποσού των 2 εκατ. ευρώ που προήλθε μέσω του προγράμματος ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ, η διοίκηση προχώρησε σε μεγάλους διαγωνισμούς για την απόκτηση μελετών σε όλα τα νησιά ευθύνης της (Σύρος, Κέα, Σέριφος, Κύθνος), προκειμένου να έχει στη διάθεσή της, τα “εργαλεία” που θα την οδηγήσουν στη λήψη των απαραίτητων εγκρίσεων και ακολούθως στην αναζήτηση χρηματοδοτήσεων για την υλοποίηση των μεγάλων λιμενικών έργων.

Ανάμεσα σε αυτά και σε ό,τι αφορά στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, υπάρχει, μεταξύ άλλων, η μελέτη για το νέο ακτοπλοϊκό λιμάνι Ερμούπολης, η μελέτη για σκίαστρα και δάπεδα στο παραλιακό μέτωπο της Ερμούπολης, η μελέτη επέκτασης της προβλήτας των κρουαζιεροπλοίων, καθώς επίσης η μελέτη για την επέκταση και ανάπτυξη του καταφυγίου στον Φοίνικα, όπως επίσης κι άλλες περιβαλλοντικές μελέτες για πολλές λιμενικές εγκαταστάσεις σε πάρα πολλά χωριά της Σύρου.

Η πρόεδρος του ΔΛΤΣ, Κανδιώ Μαραγκού ρωτήθηκε για την εξέλιξη της εκπόνησης αυτών των μελετών, δίνοντας συγκεκριμένες απαντήσεις. Σύμφωνα με όσα εξήγησε, η μεγάλη μελέτη για τα βασικά έργα στη λιμενολεκάνη της Ερμούπολης συμβασιοποιήθηκε τον περασμένο μήνα με το μελετητικό σχήμα της MARNET και εντός του επόμενου εξαμήνου θα έχει ολοκληρωθεί και παραδοθεί στο Λιμενικό Ταμείο. Παράλληλα είναι σε εξέλιξη και άλλες μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, για τις εγκαταστάσεις στα χωριά της Σύρου.

Κ. Μαραγκού: Θα έχουμε ολοκληρωμένες μελέτες

Σχετικά με την αξιοποίηση της χρηματοδότησης των 2 εκατ. ευρώ από το ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ, η πρόεδρος υπενθύμισε πως, “περιελάμβανε μελέτες για όλα τα νησιά ευθύνης του Λιμενικού Ταμείου”. Ωστόσο, στην ερώτηση να γνωστοποιήσει ειδικότερα τις εξελίξεις για τη Σύρο, υπήρξε σαφής: “Η μεγάλη μελέτη που αφορά όλα τα έργα του λιμανιού της Σύρου συμβασιοποιήθηκε για να εκπονηθεί. Υπάρχει ένα χρονοδιάγραμμα περίπου έξι μηνών για την υλοποίησή της. Παράλληλα, σε ισχύ είναι και η σύμβαση για το αλιευτικό καταφύγιο του Φοίνικα ενώ έχουν εκπονηθεί μερικές μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων και έχουν εκπονηθεί και παραδοθεί στην Υπηρεσία, ασχέτως αν ακόμη δεν έχουν αξιολογηθεί. Ακόμη όμως έχουν εκπονηθεί και παραδοθεί και οι μελέτες της επέκτασης των χερσαίων ζωνών σε Βάρη και Γαλησσά”.

Επιπλέον σχετικά με το αν όλες οι μελέτες θα είναι σε τελικό επίπεδο απάντησε θετικά, εξηγώντας όμως πως για τα έργα θα απαιτηθούν αδειοδοτήσεις και εγκρίσεις από το Υπουργείο Ναυτιλίας και τις αρμόδιες Υπηρεσίες του. “Εμείς θα πάρουμε τις οριστικές μελέτες για τα έργα. Βέβαια, μετά ξεκινά η προσπάθεια για την ωρίμανσή τους. Είναι δύσκολες μελέτες. Η ωρίμανσή τους θα απαιτήσει περίπου δύο έτη. Το σχήμα του αναδόχου που έχει αναλάβει τις μελέτες είναι ένα σοβαρό σχήμα (MARNET, ΤΡΙΤΩΝ κ.α.) και είναι οι μεγαλύτερες μελετητικές εταιρείες στην Ελλάδα. Οπότε εκτιμώ πως θα παραλάβουμε κάτι πάρα πολύ καλό”, πρόσθεσε η ίδια. Υπενθύμισε μάλιστα πως ο διαγωνισμός με ποσό 1,1 εκατ. ευρώ αφορούσε στις μελέτες για τα έργα του master plan Ερμούπολης, ενώ υπήρξε διαγωνισμός με ποσό 250 χιλ. ευρώ για την επέκταση του τουριστικού καταφυγίου του Φοίνικα και την προστασία από διάβρωση των ακτών του χωριού. “Την περιμένουμε για τον Φοίνικα καθώς η σύμβαση υπεγράφη προ διμήνου”, σχολίασε, ενώ πρόσθεσε πως, “μέσα στον Ιούνιο πιστεύω να έχει αξιολογηθεί η μελέτη για χάραξη χερσαίων ζωνών σε Βάρη και Γαλησσά, οπότε να μπορέσουμε να τις παρουσιάσουμε”.

Κλείνοντας τον γενικότερο σχολιασμό της, υπενθύμισε πως έργα χωρίς μελέτες δεν μπορούν να υλοποιηθούν στις λιμενικές ζώνες. “Έργα χωρίς μελέτες δεν μπορούμε να υλοποιήσουμε. Οπότε προχωράμε να αποκτήσουμε τα απαραίτητα “εργαλεία” και μετά να κάνουμε τα επόμενα βήματα για αδειοδοτήσεις και χρηματοδοτήσεις”, σχολίασε χαρακτηριστικά.

Νέο λιμάνι ακτοπλοΐας Ερμούπολης

Ειδικότερα, για τη μελέτη του πρώτου μεγάλου έργου, υπενθύμισε πως, “το σημερινό λιμάνι της Ερμούπολης παρουσιάζει σταθερά αύξηση της επιβατικής κίνησης ιδιαιτέρως κατά την τουριστική περίοδο, ενώ τα σύγχρονα πλοία είναι υψηλής μεταφορικής ικανότητας, τόσο σε επιβάτες, όσο και σε οχήματα”. Διαπιστώνεται πως, “οι υπάρχουσες λιμενικές εγκαταστάσεις και υποδομές δεν επαρκούν για την εξυπηρέτηση του επιβατικού φόρτου, κυρίως λόγω της περιορισμένης έκτασης του χερσαίου χώρου, αλλά και της θέσης του λιμένα εντός οικιστικού ιστού”. Ως εκ τούτου, σημείωσε πως, “κρίνεται απαραίτητη η κατασκευή ενός νέου λιμένα για την ακτοπλοΐα” για την εξυπηρέτηση των σημερινών αναγκών με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, σε θέση που προσδιορίζεται μάλιστα στο εκπονηθέν master plan (σημείο πρώην εργοστασίου Λαδόπουλου).

Νέο κρηπίδωμα χύδην λατομικών προϊόντων

Άκρως σημαντική θα είναι η μελέτη για την κατασκευή νέου κρηπιδώματος χύδην λατομικών προϊόντων. “Ο σημερινός λιμένα Σύρου δεν διαθέτει επαρκείς εγκαταστάσεις για την ασφαλή φόρτωση κι εκφόρτωση αδρανών υλικών, κυρίως λόγω περιορισμένης έκτασης του χερσαίου χώρου”, σημείωσε, λέγοντας πως, ως εκ τούτου κρίνεται απαραίτητη “η προσθήκη 5.350 τ.μ. περίπου χερσαίου τμήματος, η οποία θα εξασφαλίζει ασφαλέστερη πρόσδεση πλοίων”.

Καλαίσθητα σκίαστρα και δάπεδα στην Ερμούπολη

Επιπλέον, μέσω του ΦΙΛΟΔΗΜΟΥ ΙΙ θα εκπονηθεί η μελέτη για την απόκτηση καλαίσθητων σκιάστρων και δαπέδων σε όλο το παραλιακό μέτωπο της Ερμούπολης, ώστε να καταστούν παρελθόν οι διάφορες διαφημιστικές και μη, ομπρέλες που υπάρχουν σήμερα. Αυτό το έργο θα αφορά από την πλατεία Κανάρη επί της οδού Εθνικής Αντιστάσεως, έως και τη συμβολή της με την οδό Δωδεκανήσου.

Θα γίνουν και παρεμβάσεις για τη βελτίωση της προσβασιμότητας των ΑΜΕΑ. “Τόσο τα σκίαστρα, όσο και τα δάπεδα θα είναι εναρμονισμένα με την αρχιτεκτονική της Ερμούπολης”, σχολίασε η ίδια.

Επέκταση προβλήτας κρουαζιερόπλοιων

Ακολούθως επεσήμανε πως, “καθώς σταδιακά το νησί στρέφεται με οργανωμένο τρόπο στην κρουαζιέρα, κρίνεται απαραίτητη η επέκταση της προβλήτας των κρουαζιερόπλοιων, καθώς θα προσθέσει 8.000 τ.μ. περίπου σε χερσαίους χώρους”. Πρόκειται για εξέλιξη που “θα λειτουργεί ελκυστικά για την ακόμη μεγαλύτερη ασφάλεια των κρουαζιερόπλοιων και των επισκεπτών τους”.

Χάραξη χερσαίων ζωνών

Επιπλέον, μέσα από τη μεγάλη χρηματοδότηση, το ΔΛΤΣ θα αποκτήσει μελέτες για τη χάραξη χερσαίων ζωνών σε υφιστάμενες εξομοιούμενες ζώνες του και συγκεκριμένα της Αζολίμνου, του Αγίου Νικολάου, της Φάμπρικας, αλλά και για το Αχλάδι και την Ποσειδωνία. “Κρίνεται απαραίτητη η χάραξη χερσαίας ζώνης σε όλες τις λιμενικές εγκαταστάσεις των άνω περιοχών, ώστε να καθοριστούν τα ακριβή όρια αυτών και κατ΄ ακολουθίαν να μπορούν να εκτελεστούν από το Λιμενικό Ταμείο εργασίες συντήρησης, βελτίωσης κι επέκτασης των λιμενικών υποδομών”, ανέφερε, επισημαίνοντας πως οι συγκεκριμένες περιοχές διαθέτουν λιμενικές εγκαταστάσεις και γι αυτό έχει αρμοδιότητα το ΔΛΤΣ.

Μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων

Τέλος μίλησε για την απόκτηση μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων για λιμενικές εγκαταστάσεις και καταφύγια σκαφών σε άλλα χωριά.

Ειδικότερα, θα αποκτηθεί μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το αλιευτικό καταφύγιο της Ποσειδωνίας, με σκοπό να υπάρξει προσεχώς αναβάθμισή του, όπως επίσης και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τη λιμενική εγκατάσταση Κινίου. Παρομοίως αυτή η μελέτη θα αφορά “στην πρόβλεψη επέκτασης της υπάρχουσας προβλήτας για την εξυπηρέτηση περισσότερων αλιευτικών και τουριστικών σκαφών, για την οποία επέκταση, το Λιμενικό Ταμείο διαθέτει σχετική προμελέτη”, ενώ σχετικά με το αλιευτικό καταφύγιο της Αζολίμνου, θα δοθεί η δυνατότητα βελτιώσεων με την αντίστοιχη μελέτη.

Ακόμη για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την ανάπτυξη τουριστικού καταφυγίου στον Φοίνικα, η ίδια υπενθύμισε πως, “είναι “μονόδρομος” η δημιουργία νέων θέσεων πρόσδεσης σκαφών”.

Στο ίδιο χωριό, όσον αφορά τη μελέτη για την προστασία του παράκτιου μετώπου, επεσήμανε πως, “θα υπαγορεύσει τη δυνατότητα ανάπτυξης ενός απαραίτητου έργου για την προστασία των ακτών του Φοίνικα από τον έντονο κυματισμό, που σήμερα προκαλεί προβλήματα στις παράκτιες υποδομές, αλλά και σε ιδιωτικές περιουσίες”.

Τέλος, τόνισε πως θα παραληφθεί η ΜΠΕ για το έργο “Κατασκευή προσήνεμου μώλου Αζολίμνου” και η ΜΠΕ για τη μαρίνα στη θέση “Πηδάλι”.