Διαλύεται η πρώτη σύμβαση, καθώς συμπληρωματική μελέτη υπέδειξε τον ορθό τρόπο θεμελίωσής του και αύξησε τον προϋπολογισμό της μεγάλης παρέμβασης κατά 1 εκατ. ευρώ

Στο νέο ΕΣΠΑ το εμπορικό κρηπίδωμα στο Καρνάγιο

Σε νέο διαγωνισμό για την υλοποίηση του έργου του νέου εμπορικού κρηπιδώματος στο Καρνάγιο, με χρηματοδότηση αυξημένη από το νέο ΕΣΠΑ, προκειμένου να γίνει ορθή θεμελίωσή του, οδηγούνται ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης και το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, μετά από όσα υπέδειξε η συμπληρωματική μελέτη που εκπονήθηκε, για να κατασκευαστεί ένα ασφαλές λιμενικό έργο στην περιοχή.

Τα παραπάνω έγιναν γνωστά στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, το οποίο ενέκρινε τη διάλυση της πρώτης εργολαβίας, η οποία είχε συμβασιοποιηθεί βάσει της αρχικής μελέτης του έργου, η οποία όμως δεν αποτύπωνε τη σημερινή κατάσταση του θαλάσσιου υπεδάφους όπως πραγματικά είναι. Ειδικότερα, ο εργολάβος όταν κλήθηκε να προχωρήσει στην υλοποίησή του έκανε γεωτρήσεις στον πυθμένα – οι οποίες δεν είχαν γίνει αρχικά -, με αποτέλεσμα να διαπιστώσει ότι το υπέδαφος είναι σαθρό και όχι βραχώδες, όπως αναφερόταν στην πρώτη μελέτη. Αυτομάτως, πυροδοτήθηκε η ανάγκη εκπόνησης συμπληρωματικής μελέτης, η οποία έδειξε πως ο ασφαλής τρόπος θεμελίωσης του έργου αυξάνει τον αρχικό προϋπολογισμό κατά 1 εκατ. ευρώ, γεγονός που σημαίνει πως θα πρέπει να καλυφθεί από το νέο ΕΣΠΑ.

Ως εκ τούτου, το έργο μεταφέρεται στη νέα προγραμματική περίοδο σε συνεννόηση με τη Διαχειριστική Υπηρεσία και κατ΄ εκτίμηση του εντεταλμένου συμβούλου στο Τμήμα Προγραμματισμού, Ανδρέα Γιαλόγλου, αυτό μπορεί να δημοπρατηθεί μέχρι το τέλος του 2023.

Υπενθυμίζεται πως η χρηματοδότηση για το έργο είχε εξασφαλιστεί από την περασμένη θητεία και αφορούσε σε 4 εκατ. ευρώ.

Επαναδημοπράτηση

Τη νέα κατεύθυνση που θα ακολουθήσει ο Δήμος για το συγκεκριμένο έργο στην προβολή της Ζυγοπλάστιγκας που περιλαμβάνεται και στο master plan του λιμένα Ερμούπολης, ανέφερε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Μηνάς Αληφραγκλής. “Η αρχική μελέτη που είχε γίνει για το έργο του εμπορικού κρηπιδώματος κατ΄ ουσία ήταν ανεπαρκής με την έννοια ότι είχαν γίνει γεωτρήσεις πάνω στη χερσαία ζώνη και όχι μέσα στον θαλάσσιο χώρο.

Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να μην μπορούσε να προχωρήσει και να θεμελιωθεί το έργο. Οπότε σε συνεννόηση με τη Διαχειριστική προχώρησε ο ανάδοχος στην υλοποίηση μίας νέας μελέτης με γεωτρήσεις μέσα στη θάλασσα και σύμφωνα με τη νέα μελέτη την οποία έχουμε στα χέρια μας υπάρχει μία αύξηση του συμβατικού αντικειμένου άνω του 50%”, σχολίασε σχετικά, εξηγώντας πως, αυτό σημαίνει ότι, “το έργο από τον προϋπολογισμό που έχει σήμερα δεν μπορεί να εκτελεστεί. Οπότε πάντα σε συνεννόηση με τη Διαχειριστική προχωράμε στη διάλυση του έργου με την πρόθεση να μπει στο επόμενο ΕΣΠΑ και να πάμε σε επαναδημοπράτηση με αυξημένο βέβαια το συμβατικό ποσό”.

Κριτική για καθυστερήσεις

Από την πλευρά της μείζονος μειοψηφίας άσκησε κριτική ο δημοτικός σύμβουλος, Δημήτρης Κοσμάς, κάνοντας λόγο για καθυστερήσεις και πολιτικές ευθύνες στην προώθηση του έργου, για το οποίο στη θητεία του, είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση, βάσει όμως της πρώτης μελέτης.

“Ειλικρινά εδώ που φτάσαμε λυπάμαι γιατί θεωρώ ότι ήταν ένα έργο έτοιμο το οποίο παραδόθηκε, παρά τις αιτιάσεις του εργολάβου ότι δεν είχε γίνει καλά η γεώτρηση στο βυθό κλπ.. Είναι απορία δική μου και πάντα ήταν απορία μου – γιατί αυτή τη μελέτη την είχε εκπονήσει ένα από τα μεγαλύτερα μελετητικά γραφεία της Ελλάδος, η MARNET, - που εκείνο το διάστημα είχε εκπονήσει και κάποιες άλλες μελέτες, όπως για τον προσήνεμο μόλο, για την επέκταση της προβλήτας των κρουαζιερόπλοιων και όλες αυτές οι μελέτες ήταν μία χαρά. Δεν είχαν κανένα πρόβλημα. Προχώρησαν και υλοποιήθηκαν”. Συμπλήρωσε παρακάτω πως, “δημοπρατήθηκε το έργο, έδωσε την έκπτωση που έδωσε ο εργολάβος - αρκετά μεγάλη - και ξαφνικά βγήκε στην επιφάνεια το πρόβλημα του υπεδάφους, το οποίο από βραχώδες που έλεγε η MARNET είχε γίνει αμμώδες”. Βάσει των ανωτέρω, επεσήμανε ο κ. Κοσμάς πως, “δεν θέλω να αμφισβητήσω ούτε τους μεν, ούτε τους δε, αλλά αυτό που καταθέτω αυτή τη στιγμή είναι πως ένα έργο 4 εκατ. ευρώ χάθηκε από τη Σύρο. Από το master plan που είναι σχεδιασμένο και που θα έδινε μεγάλη πνοή και άνεση χώρου στο συγκεκριμένο σημείο που θα γινόταν, αλλά δυστυχώς θεωρώ ότι πολιτικά δεν το χειριστήκαμε καλά. Έπρεπε να είναι εδώ και η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου”. Ο ίδιος εμμένοντας τη θεώρησή του, πρόσθεσε πως, “χάθηκαν 7 χρόνια και θα χαθούν άλλα 3-4 χρόνια μέχρι να βρούμε το επόμενο ΕΣΠΑ και να βρούμε τα χρήματα. Μάλλον πάει στις καλένδες αυτό το έργο. Λυπάμαι πολύ γιατί θεωρώ ότι από όχι από καλή πολιτική διαχείριση, τελικά χάσαμε ένα έργο πνοής 4 εκατ. ευρώ για τον τόπο μας”.

Γεωλογική ασυνέχεια και νέα δεδομένα

Σε ρεαλιστική βάση τοποθέτησε τα δεδομένα ο Ανδρέας Γιαλόγλου, δίνοντας απαντήσεις στον κ. Κοσμά για τις εξελίξεις που συνόδευσαν το έργο και υπαγορεύουν επιπλέον χρηματοδότηση και άρα, επαναδημοπράτηση. “Είναι μια περίπτωση που συμβαίνει στα δημόσια έργα όταν αστοχήσει η μελέτη. Αυτό δεν το λέω εγώ, αλλά οι τεχνικοί που είναι αρμόδιοι να κρίνουν αν για μια μελέτη συντρέχει περίπτωση απρόβλεπτης περίστασης. Κι εδώ έχουμε μία τέτοια περίπτωση. Οι γεωτεχνικές έρευνες είχαν πραγματοποιηθεί μέσα στη χερσαία ζώνη όπως τότε επέτρεπε η νομοθεσία – δεν ήταν παράνομο που είχαν γίνει αυτές – πλην όμως, ο εργολάβος προκειμένου να κάνει αυτό που πρέπει, δηλαδή να αρχίσει τις εργασίες, έκανε ερευνητικές γεωτρήσεις στον θαλάσσιο πυθμένα. Τι αποδείχθηκε λοιπόν; Ότι εκεί υπάρχει γεωλογική ασυνέχεια. Δεν μπορούμε να τα βάλουμε με τη φύση. Αυτό στοιχειοθετήθηκε και στοιχειοθετεί απρόβλεπτη περίσταση κατά τους κανόνες της επιστήμης”, διευκρίνισε, λέγοντας παρακάτω πως αυτή η πραγματικότητα πυροδότησε νέα τροπή στην κατεύθυνση της υλοποίησης. “Γι αυτόν τον λόγο έγινε η νέα μελέτη που ενσωματώνει τα νέα γεωλογικά δεδομένα, τα οποία εκτινάσσουν το κόστος – όπως πολύ σωστά είπε ο κ. Αληφραγκής – πάνω από το όριο της λεγόμενης συμπληρωματικής σύμβασης που είναι το συν 50%. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το έργο δεν μπορεί να συνεχίσει.

Δεν χάνεται όμως η χρηματοδότηση. Το έργο αυτό είναι χαρακτηρισμένο – σε συνεργασία με τη Διαχειριστική Αρχή – ως μεταφερόμενο στο νέο ΕΣΠΑ και θα πάει με αυτόματη διαδικασία σε αυτό”. Επεσήμανε τέλος πως, το νέο εμπορικό κρηπίδωμα, “θα δημοπρατηθεί πλέον με την καινούργια μελέτη και με τον πλήρη του προϋπολογισμό, ο οποίος θα έχει ενσωματώσει όλες τις νέες παρεμβάσεις ώστε να υλοποιηθεί χωρίς προσκόμματα και κινδύνους”,

Καμία πολιτική ευθύνη”

Αναφορικά με τις πολιτικές ευθύνες που βλέπει ο Δημήτρης Κοσμάς, ο κ. Αληφραγκής έδωσε τις δικές του απαντήσεις. “Στο συγκεκριμένο έργο δεν υπάρχουν πολιτικές ευθύνες. Αυτό που θέλω να πω είναι πως εξ αρχής, δεν είναι η πρώτη μελέτη που στην υλοποίησή της δείχνει όχι ελλείψεις, αλλά πράγματα που δεν μπορούσαν να προβλεφθούν. Πάρτε παράδειγμα τη μελέτη που είχε γίνει για την Α΄ Αίθουσα του μπάσκετ. Καμία σχέση η αρχική μελέτη με αυτά που βρήκαμε στην πορεία του έργου. Κι εκεί αναγκαστήκαμε να κάνουμε συμπληρωματική μελέτη. Κατά συνέπεια, καμία σχέση δεν έχει η θαλάσσια ζώνη με τον χερσαίο χώρο και βέβαια σε καμία περίπτωση δεν χάνεται. Υπάρχει συνεννόηση με τη Διαχειριστική να μπει στο επόμενο ΕΣΠΑ και να γίνει σύμφωνα με όσα μας λέει η νέα μελέτη”, δήλωσε σε απόλυτο τόνο, επισημαίνοντας πως τελικά, “σημασία έχει να γίνει ένα σωστό έργο και όχι μετά από 5-6 χρόνια να έχουμε καθιζήσεις και να μιλάμε για κακοτεχνίες”. Ο κ. Γιαλόγλου δε, συμπλήρωσε από την πλευρά του, πως, “το νέο ΕΣΠΑ έχει ήδη αρχίσει και θεωρώ ότι μπορεί να δημοπρατηθεί και μέσα στο έτος”.