Εγκρίθηκε από την Οικονομική Επιτροπή η λήψη δανείου 1,7 εκατ. ευρώ από Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων

Ανανεώνεται με ηλεκτρικά οχήματα ο Δήμος

Ολοταχώς οδεύει προς την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό του στόλου των οχημάτων του ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, με την προμήθεια νέων ηλεκτροκίνητων, τα οποία κατά κύριο λόγο αναμένεται να ενισχύσουν τα λεωφορεία της αστικής συγκοινωνίας, καθώς και άλλες ανάγκες της Δημοτικής Αρχής.

Στο πλαίσιο αυτό, εγκρίθηκε χθες από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου, η λήψη επενδυτικού δανείου από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, συνολικού ποσού 1.700.000,00 ευρώ, για την εκτέλεση του έργου: “Δράσεις ηλεκτροκίνησης στο Δήμο Σύρου-Ερμούπολης”, ενταγμένου στο Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης”.

Επί της ουσίας, πρόκειται για την επισφράγιση της δέσμευσης που έλαβε η Δημοτική Αρχή στις 13 Φεβρουαρίου, κατά τη διάρκεια της συνάντησης που είχε τότε ο δήμαρχος Νίκος Λειβαδάρας και ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Μηνάς Αληφραγκής, με τον πρώην αναπληρωτή υπουργό Εσωτερικών, Στέλιο Πέτσα.

Όπως αναφέρει στην “Κοινή Γνώμη” ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Γιάννης Πιταούλης, η συγκεκριμένη διαδικασία απαιτείται, έτσι ώστε η προχωρήσει πρόταση του Δήμου, με το συνολικό ποσό του δανείου να καλύπτεται εξ’ ολοκλήρου από το παραπάνω πρόγραμμα.

Τα οχήματα που θα προμηθευτεί ο Δήμος και τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης

Αξίζει να σημειωθεί πως οι προσπάθειες του Δήμου προκειμένου να ανανεωθεί και να αναβαθμιστεί, σε περιβαλλοντικό επίπεδο, ο στόλος της δημοτικής συγκοινωνίας, άρχισαν πριν από περίπου δύο χρόνια, όταν και βγήκε η πρόσκληση ΑΤ12 του προγράμματος χρηματοδότησης “Αντώνης Τρίτσης” από το Υπουργείο Εσωτερικών.

Σύμφωνα με τη σχετική πρόσκληση του προγράμματος, το Υπουργείο τότε απηύθυνε πρόσκληση προς τους ΟΤΑ για την ανάπτυξη τοπικών δράσεων ηλεκτροκίνησης, με στόχο:

  • τη μείωση του κόστους της κινητικότητας, τόσο του κόστους λειτουργίας, όσο και του κόστους συντήρησης και επισκευής των δημοτικών οχημάτων,
  • τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης,
  • τη μείωση της κατανάλωσης συμβατικών καυσίμων και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου,
  • τη μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών,
  • τη μείωση της ηχορύπανσης σε τοπική κλίμακα και
  • την προστασία της δημόσιας υγείας.

“Σίγουρα περιμένουμε ότι θα υπάρχει μία σημαντική οικονομική ωφέλεια για τον Δήμο από την στιγμή που δεν θα υπάρχει το κόστος των καυσίμων, το οποίο είναι αρκετά σημαντικό, αλλά πέρα από αυτό υπάρχει μία γενικότερη πολιτική που προωθεί την ηλεκτροκίνηση ως κύρια πηγή ενέργειας των δημοτικών οχημάτων και αυτό βλέπουμε ότι αναπτύσσεται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Έτσι ο Δήμος θα πρέπει σιγά σιγά να ακολουθήσει αυτή την κατεύθυνση”, δηλώνει στην εφημερίδα ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Γιάννης Πιταούλης.

Η αρχική πρόταση που είχε υποβάλει ο Δήμος ήταν της τάξης των 2,5 εκατ. ευρώ, ωστόσο κατά τη διάρκεια των επαφών που υπήρξαν τον Φεβρουάριο με τον κ. Πέτσα, αναφορικά με τις όψεις του Δημαρχιακού Μεγάρου, έλαβαν τη δέσμευση ότι τελικά θα χρηματοδοτηθούν με το ποσό των 1,7 εκατ. ευρώ.

“Θα πρέπει να πω ότι και το 1,7 εκατ. ευρώ είναι ένα πολύ καλό ποσό γιατί θα έχουμε τη δυνατότητα να πάρουμε ουσιαστικά ένα ηλεκτρικό επιβατικό όχημα, ένα ακόμη 7θέσιο όχημα, ένα ανατρεπόμενο ηλεκτρικό φορτηγό που έχει ανάγκη η Υπηρεσία, δύο ηλεκτρικά λεωφορεία και ένα μικρολεωφορείο περίπου 10-15 θέσεων και βέβαια θα ανεφοδιαστούμε με τρεις σταθμούς επιδαπέδιας φόρτισης, οι οποίοι θα τοποθετηθούν στο ΑΚΔΕ και στο αμαξοστάσιο του Δήμου”, ενημέρωσε αναλυτικά ο κ. Αληφραγκής, κατά τη διάρκεια της Οικονομικής Επιτροπής. 

Η μείωση της χρηματοδότησης, ωστόσο, είχε ως αποτέλεσμα ο Δήμος να αφαιρέσει τελικά από την αρχική του πρόταση ένα λεωφορείο, καθώς και ένα επιβατικό όχημα. 

Μάλιστα, ο κ. Πιταούλης υπενθύμισε πως η συγκεκριμένη είναι η τρίτη πρόταση που έχει κατεθέσει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, προκειμένου να ενταχθεί στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης». Οι άλλες δύο αφορούσαν την πρόταση για την ψηφιοποίηση του αρχείου της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, αλλά και η πρόταση για την υπογειωποίηση του δικτύου του δημοτικού φωτισμού, η οποία εκτιμάται ότι θα αναβαθμίσει αισθητικά την εικόνα του δικτύου, ενώ παράλληλα θα δώσει λύσεις στα τυχόν προβλήματα που παρουσιάζονται σήμερα.

Σε διαβούλευση το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης

Την ίδια ώρα, να θυμίσουμε ότι από τις 20 Μαΐου βρίσκεται σε εξέλιξη η διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης, που περιλαμβάνει μέτρα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης σε όλους τους τομείς μεταφορών, με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων και τη στήριξη της «πράσινης» οικονομίας. 

Όπως αναφέρει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η εκπόνηση Εθνικού Σχεδίου Ηλεκτροκίνησης, σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, διασφαλίζει τη συνέχεια στις πολιτικές προώθησης της ηλεκτροκίνησης που υλοποιούνται τα τελευταία 4 χρόνια. 

Σκοπός του ολιστικού αυτού Σχεδίου είναι να παρέχει καθοδήγηση σχετικά με τον εξηλεκτρισμό όλων των τομέων μεταφορών και για αυτό κινείται σε 3 βασικές διαστάσεις:
* Η 1η διάσταση αφορά στην ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών φόρτισης.
* Η 2η διάσταση αφορά στον εξηλεκτρισμό των υφιστάμενων στόλων οχημάτων και μέσων μεταφορών.
* Η 3η διάσταση αφορά στην ανάπτυξη του οικοσυστήματος γύρω από αυτήν την αγορά, με στόχο την παροχή έξυπνων λύσεων στις νέες ανάγκες που φέρνει μαζί της η ηλεκτροκίνηση.

Το Σχέδιο αυτό καταλήγει, μετά από ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης και έπειτα από στοχευμένες δράσεις απευθείας διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς, σε ένα πλέγμα πολιτικών που πρέπει να υλοποιηθεί σε βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Οι προτεινόμενες πολιτικές καλύπτουν και τις 3 αυτές διαστάσεις, περιλαμβάνοντας διαφόρων ειδών μέτρα, τα οποία λαμβάνουν τη μορφή:
* κινήτρων όπως η συνέχιση υφιστάμενων προγραμμάτων επιδότησης ή ο σχεδιασμός νέων που θα απευθύνονται σε ιδιωτικούς στόλους οχημάτων, η υποστήριξη έργων ΑΠΕ σε συνδυασμό με υποδομές φόρτισης,
* θεσμικών παρεμβάσεων όπως η ανάληψη πρωτοβουλιών για τον εξηλεκτρισμό των δημόσιων στόλων, η ενίσχυση του ηλεκτρικού δικτύου για να μπορεί να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες για τη σύνδεση και τροφοδοσία των υποδομών φόρτισης, και
* αντικινήτρων για τη χρήση συμβατικών οχημάτων, όπως η δημιουργία low emission zones σε κέντρα πόλεων ή νησιωτικούς οικισμούς.