Τι απαντά ο επόμενος δήμαρχος, Αλέξης Αθανασίου για το μεγάλο έργο στην περιοχή Καρνάγιο, που μεταφέρεται στο νέο ΕΣΠΑ

Στη νέα δημοτική θητεία “περνά” το εμπορικό λιμάνι

Εξέλιξη που κατοχυρώνει την υλοποίησή του με ασφάλεια, καθώς πρόκειται για έργο λιμενικής υποδομής που απαιτεί επιπλέον 1 εκατ. ευρώ

Έμφαση στην υλοποίηση του έργου του νέου εμπορικού κρηπιδώματος στο Καρνάγιο (πλησίον ζυγοπλάστιγκας) θα δώσει η νέα Δημοτική Αρχή, στην οποία περνά η ευθύνη της δρομολόγησής του, μετά από τη διάλυση της πρώτης εργολαβίας, ώστε περνώντας στο νέο ΕΣΠΑ, να κατοχυρωθεί το επιπλέον ποσό του 1 εκατ. ευρώ που απαιτείται.

Αν και το έργο του νέου εμπορικού λιμένα στο Καρνάγιο είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από την περασμένη θητεία (4 εκατ. ευρώ), ωστόσο, μετά τη συμβασιοποίησή του, την τρέχουσα δημοτική περίοδο και τις πρώτες παρεμβάσεις από τον εργολάβο, διαπιστώθηκε πως δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί με ασφάλεια στο σημείο που υποδείκνυε η πρώτη μελέτη, με τον τρόπο που υπαγόρευε, καθώς το υπέδαφος ήταν σαθρό. Ως εκ τούτου, εκπονήθηκε νέα μελέτη που προσδιόρισε με σαφήνεια την ακριβή λιμενική παρέμβαση που πρέπει να γίνει στην περιοχή, προκειμένου να θεμελιωθεί με επάρκεια και κατάλληλα, το νέο εμπορικό λιμάνι.

Η αναγκαιότητα εξασφάλισης 1 εκατ. ευρώ επιπλέον, για το έργο, το οδηγεί στο νέο ΕΣΠΑ, κάτι που σημαίνει πως η υλοποίησή του, μετά από όλες τις παραπάνω εξελίξεις, διασφαλίζεται, αλλά με την αναμενόμενη καθυστέρηση.

Για το συγκεκριμένο έργο του νέου εμπορικού λιμένα μίλησε ο νέος δήμαρχος, Αλέξης Αθανασίου, αφού πρώτα ο νυν αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνάς Αληφραγκής επεσήμανε το στάδιο στο οποίο έφθασε η σημερινή Δημοτική Αρχή.

Ανατράπηκε η αρχική υλοποίηση

Αναφορικά με την ανατροπή που υπήρξε ως προς το θέμα της υλοποίησής του, ο κ. Αληφραγκής υπογράμμισε πως, ευτυχώς τελικά περνά στο νέο ΕΣΠΑ. “Αυτό το έργο θα πάει στο νέο ΕΣΠΑ. Είχαμε κάνει διάλυση της εργολαβίας. Τα προβλήματα είναι γνωστά. Βάσει της νέας μελέτης που έγινε και ανέλαβε ο εργολάβος, είχαμε πει ότι το νέο εμπορικό κρηπίδωμα δεν μπορεί να θεμελιωθεί εκεί που είχε προβλέψει η αρχική μελέτη, γιατί ο μελετητής είχε κάνει τις γεωτρήσεις στην ξηρά και όχι στη θάλασσα και είχε διαπιστωθεί σαθρό υπέδαφος”. Υπογράμμισε δε, πως, “υπάρχει η δέσμευση ότι θα μεταφερθεί στο νέο ΕΣΠΑ από τη Διαχειριστική Αρχή”, ώστε να αυξηθεί η χρηματοδότησή του.

“Ναι θα περάσει στο νέο ΕΣΠΑ γιατί ο προϋπολογισμός ήταν 4 εκατ. ευρώ αλλά δεν “χωρούσε”. Γι αυτόν τον λόγο έγινε και διάλυση εργολαβίας και το μεταφέρουμε στο νέο ΕΣΠΑ, γιατί δεν μπορούσε να αυξηθεί ο προϋπολογισμός στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο”, διευκρίνισε, επισημαίνοντας πως, “Είναι 1 εκατ. ευρώ επιπλέον που χρειαζόμαστε. Οπότε θα προχωρήσει το έργο με τη νέα Δημοτική Αρχή στο νησί”.

Απαντήσεις Αλέξη Αθανασίου

  • Μέσα στην τρέχουσα θητεία υπήρξε μία μεγάλη ανατροπή για ένα έργο που θεωρητικά ήταν δρομολογημένο. Το υπέδαφος στο σημείο της θεμελίωσης απεδείχθη σαθρό. Ως εκ τούτου, το έργο δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί με τα σημερινά δεδομένα και “πατώντας” πάνω σε αυτή τη μελέτη. Πώς σχολιάζετε αυτή την αρνητική εξέλιξη;

“Αυτό που έχουμε πει σε όλους τους τόνους και στο δημοτικό συμβούλιο αλλά και στο διοικητικό συμβούλιο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου είναι ότι το εμπορικό κρηπίδωμα προήλθε από μία μελέτη, που περιείχε πέντε εμβληματικά έργα για το Λιμενικό Ταμείο. Ήταν του προσήνεμου μόλου, ο ύφαλος της Καρφωμένης, το εμπορικό κρηπίδωμα, ο προβλήτας των κρουαζιερόπλοιων και η ανάπλαση στα Κύματα. Όλες αυτές οι μελέτες παρείχαν έργα και δεν είχαν κανένα πρόβλημα. Η συγκεκριμένη έδειξε ότι έχει πρόβλημα με το υπέδαφος και ότι εν πάση περιπτώσει, δεν είχαν κάνει τις σωστές τομές. Υπήρχε δηλαδή τελικά σαθρό έδαφος εκεί που θα κατασκευαζόταν το νέο εμπορικό κρηπίδωμα. Θεωρώ ότι θα μπορούσαμε να το παλέψουμε, με την έννοια ότι ήταν μία μελέτη από τους ίδιους μελετητές, οι οποίοι είναι αξιόπιστοι και καλοί σε αυτό που κάνουν. Δεν είναι τυχαίο ότι τα άλλα τέσσερα έργα έγιναν και μόνο του εμπορικού κρηπιδώματος δεν έγινε.”.

  • Είπατε πως θα μπορούσε να το έχει “παλέψει” η σημερινή Δημοτική Αρχή. Θεωρείτε πως υπήρχε δυνατότητα εναλλακτικής διαδρομής;

“Εμείς θεωρούμε αυτό. Το έχουμε μεταφέρει σε όλους τους τόνους και ο Δημήτρης Κοσμάς που ήταν παλιά στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου πρόεδρος. Το πιθανότερο για εμένα θα ήταν το εξής. Την ώρα που ο εργολάβος βασιζόμενος σε πραγματικά στοιχεία – και δεν τα αμφισβητώ – είδε ότι υπάρχει κάποιο σαθρό έδαφος, έπρεπε να γίνει άμεση επαφή με τον μελετητή του έργου. Είναι ένας από τους διαχρονικούς συνεργάτες του Λιμενικού Ταμείου ο συγκεκριμένος που είχε μελετήσει το νέο εμπορικό κρηπίδωμα. Θεωρώ ότι αυτό δεν έγινε. Ή δεν έγινε στο επίπεδο που έπρεπε για να σωθεί το έργο.

Δεν μπορώ να πω ότι άκριτα οι Τεχνικές Υπηρεσίες προχώρησαν στην έξτρα μελέτη. Αλίμονο. Αλλά όπως σε πολλά έργα, δεν το παλέψαμε όσο έπρεπε. Αυτό πιστεύω.

Σαφώς υπάρχουν αστοχίες στις μελέτες. Δεν είναι απίθανο. Ειδικά σε γεωλογικά θέματα όπως αυτό που συζητάμε. Από εκεί και πέρα όμως και για να μην παρελθοντολογώ, πρέπει να γίνει μία “γέφυρα” στο νέο ΕΣΠΑ με αυτά που έχει δείξει η νέα μελέτη που εκπόνησε το Λιμενικό Ταμείο μέσω του συνεργάτη του.”.

  • Μιλάμε για ένα επιπλέον κόστος ύψους 1 εκατ. ευρώ για να υλοποιηθεί το έργο. Είναι εφικτό αυτό το ποσό να κερδηθεί από το νέο ΕΣΠΑ για να προχωρήσει το λιμενικό έργο στο Καρνάγιο;

“Δεν είναι τραγικό το κόστος και το καλό στην όλη υπόθεση είναι πως και η Διαχειριστική Υπηρεσία της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου ασχολήθηκε πολύ με το συγκεκριμένο έργο, δηλαδή για το πώς θα μπορέσουν να το σώσουν μαζί με την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου και την Τεχνική Υπηρεσία του Λιμενικού Ταμείου. Συνεπώς, δεν θεωρώ ότι στο νέο ΕΣΠΑ το ένα εκατομμύριο θα είναι μεγάλο πρόβλημα.”.

  • Έχετε επιδιώξει ή και πραγματοποιήσει σήμερα συζήτηση με την πλευρά της Περιφέρειας και της Διαχειριστικής για το έργο και τη χρηματοδότηση;

“Δεν έχω κάνει μέχρι στιγμής σχετική συζήτηση. Τις συναντήσεις θα προσπαθήσω να τις κάνω βέβαια πριν την ανάληψη των καθηκόντων μας γιατί είναι πολλά τα μέτωπα, για τα οποία έχουμε πει πως δεν έχουμε πίστωση χρόνου. Και δεν έχουμε και πίστωση χρόνου σε πραγματικό επίπεδο. Τα συγκεκριμένα έργα που “βάλτωσαν” για χ, ψ λόγους, πρέπει να προχωρήσουν. Επομένως, την επαφή θα την κάνουμε και νωρίτερα από την ανάληψη των καθηκόντων μας.”.

  • Με αυτό τον τρόπο και η ένταξή του στο νέο ΕΣΠΑ, θα προκαλέσει καθυστερήσεις στην υλοποίησή του για αρκετά χρόνια;

“Δεν είναι απόλυτο αυτό. Αλλά είναι μία πιθανότητα. Όχι για πολλά χρόνια πίσω, αλλά πιθανολογώ πως ένα με δύο έτη πίσω θα πάει, ναι. Θεωρώ ότι και η Διαχειριστική και ο Δήμος προσανατολίζονται στο να γίνει γέφυρα από το ένα ΕΣΠΑ στο άλλο, ένα έργο που ήταν ενταγμένο, προκηρύχθηκε κανονικά, απέκτησε εργολάβο και τελικά αναγκάστηκε ο Δήμος να λύσει τη σύμβαση που είχε μαζί του. Επομένως θεωρώ ότι μπορεί να προχωρήσει στο νέο ΕΣΠΑ.”.