Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση προς τον δήμαρχο Σύρου – Ερμούπολης, για την αλλαγή πλεύσης αναφορικά με το κτήριο Σένγκεν

“Θα κλείσετε στο συρτάρι ολόκληρη τη Σύρο”

Επέμεινε στη λύση(;) του Τελωνείου, ο Αλέξης Αθανασίου

Καυστικές αναφορές εισέπραξε ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Αλέξης Αθανασίου αναφορικά με τη στάση του για αλλαγή ρότας όσον αφορά στο κτήριο της πύλης Σένγκεν στο Νησάκι, κυρίως από την πλευρά της μείζονος αντιπολίτευσης και του επικεφαλής της, Άρη Ρώτα, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Οι απαντήσεις που έδωσε ο κ. Αθανασίου στην “Κοινή Γνώμη” προ ημερών σχετικά με τη σοβαρή υπόθεση της κατοχύρωσης της πύλης Σένγκεν, ώστε μελλοντικά να μπορέσει η Σύρος να αναπτύξει εν γένει τον θαλάσσιο τουρισμό και να ελέγχει τους επισκέπτες που προέρχονται από χώρες εκτός ζώνης Σένγκεν – ως οφείλει βάσει Κοινοτικής οδηγίας -, προκάλεσε αντιδράσεις αλλά και σαφείς ερωτήσεις για ένα θέμα που συνδέεται με την τουριστική ανάπτυξη στην Ερμούπολη.

Συγκεκριμένα, ο Άρης Ρώτας, αφού υπερασπίστηκε την αναγκαιότητα η Σύρος – ως πρωτεύουσα του νομού - να μη χάσει αυτό το πλεονέκτημα που έχουν άλλα νησιά, όπως η Μήλος και η Μύκονος, κάλεσε τον δήμαρχο να τοποθετηθεί για το αν τελικά θα προχωρήσει στη “διαμόρφωση” της πύλης Σένγκεν ή όχι. Μάλιστα, επεσήμανε πως στην περίπτωση που δεν επιδιώκει την τουριστική ανάπτυξη στην Ερμούπολη και άρα, “θέλει να κλείσει τη Σύρο στο συρτάρι, μαζί με τη μελέτη του κτηρίου”, να το γνωστοποιήσει, ώστε η επιχειρηματική κοινότητα να πάψει να κάνει επενδύσεις.

Σε συνέχεια των ανωτέρω, ζήτησαν σαφείς απαντήσεις και ενημέρωση από τον Αλέξη Αθανασίου, τόσο ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Νικόλας Καΐλης, όσο και ο επικεφαλής της παράταξης “Σύρος εξ αρχής”, Νίκος Αλμπανόπουλος.

Από την πλευρά του, ο δήμαρχος εξηγώντας πως η Σύρος δεν θα μπορούσε εύκολα να βρει χρηματοδότηση, επεσήμανε προς τον κ. Ρώτα ότι θα επιμείνει στη λύση(;) του Τελωνείου για λειτουργία της πύλης Σένγκεν, σενάριο που όπως εξήγησε, δεν εξέτασε καθόλου η διοίκηση της Κανδιώς Μαραγκού. Πολιτικά “νουθετώντας” τον κ. Ρώτα δε, τον προέτρεψε να μη βιάζεται να κρίνει τη διοίκηση της νέας Δημοτικής Αρχής, γνωστοποιώντας τέλος, πως σχετικά με το θέμα, η κ. Μαραγκού δεν είχε αποστείλει μία σειρά εγγράφων που είχε ζητήσει επίσημα το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Η Σύρος ήταν μπροστά σε ωριμότητα υλοποίησης”

Αρχικά, ο Άρης Ρώτας έκρινε “ανεπίτρεπτο” να δεχθεί ο Αλέξης Αθανασίου τα λόγια του γενικού γραμματέα Λιμένων, κ. Κυριαζόπουλου, πως δηλαδή η Σύρος δεν είναι ψηλά στη λίστα για χρηματοδότηση όσον αφορά στην πύλη Σένγκεν, λέγοντας πως, “εσείς το δέχεστε αμαχητί και το επαναλαμβάνετε στα ΜΜΕ με τέτοια ελαφρότητα”.

Σε καυστικό τόνο, υπογράμμισε προς τον δήμαρχο πως, “δυστυχώς, φοβάμαι ότι με την ατολμία που επιδεικνύετε σε δύσκολες αποφάσεις, στο τέλος μαζί με τη μελέτη του κτηρίου, θα βάλετε στο συρτάρι και ολόκληρο το νησί”.

Προτού θέσει τις ερωτήσεις του, ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, εξήγησε πως δεν τοποθετείται για να υπερασπιστεί την αρχιτεκτονική μελέτη, αλλά “για να τονίσουμε ότι η ανάγκη που παραμένει είναι το λιμάνι της Ερμούπολης να είναι θαλάσσια πύλη Σένγκεν”. Πρόσθεσε δε, πως, “επειδή το θέμα είναι πολύ σοβαρό για να την ανάπτυξη του τουρισμού στη Σύρο, θα έπρεπε να απασχολεί και την αντιδήμαρχο Τουρισμού”.

Σε αυτό το πλαίσιο, διευκρίνισε προς τον δήμαρχο τα εξής: “Αν έχετε σκοπό η Σύρος να χάσει ακόμη ένα πλεονέκτημα στον Τουρισμό, αν έχετε σκοπό στο λιμάνι να μην προσεγγίζουν πολυτελή σκάφη, να μην είναι πύλη Σένγκεν τα επόμενα χρόνια, τότε να το ανακοινώσετε επίσημα στον εμπορικό και τουριστικό (σ.σ. επιχειρηματικό) κόσμο, ώστε να σταματήσουν να κάνουν κι εκείνοι άσκοπα επενδύσεις”.

Παρακάτω, υπενθύμισε πως βάσει νομοθεσίας, “οι πύλες Σένγκεν κατασκευάζονται εντός χερσαίας ζώνης λιμένα, άρα, όχι στα κτήρια του Τελωνείου που βρίσκονται εκτός και κατασκευάζονται με οικοδομική άδεια με προηγούμενη έγκριση του Υπουργείου Πολιτισμού και κατά παρέκκλιση όρων δόμησης εφόσον δεν υπάρχει εγκεκριμένο master plan”.

Επιπλέον, σημείωσε πως το εγκεκριμένο από προηγούμενο Δημοτικό Συμβούλιο master plan από το 2017 που είχε και την έγκριση του Υπ. Πολιτισμού, “είχε ορίσει το σημείο (Νησάκι) για την κατασκευή του κτηρίου της πύλης Σένγκεν”, κάτι που είχε “επισφραγιστεί” και “με την 177/2020 απόφαση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, στην οποία ο κ. Σκευοφύλακας (μέλος της νυν Δημοτικής Αρχής) ενέκρινε τη θέση”.

Ο κ. Ρώτας επεσήμανε ακόμη πως τις πύλες θα τις “τρέξει” το ΤΑΙΠΕΔ για λογαριασμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής πανελλαδικά, “με σχέδια και κατασκευές που αυτό θα επιλέξει εκτός κι αν υπάρχουν ήδη εκπονημένα σχέδια”, κάτι για το οποίο η Σύρος μερίμνησε ώστε να μην υπάρξει κάτι αρχιτεκτονικά ξένο προς τον ιστορικό τόπο.

“Γνωρίζοντας πως πύλη Σένγκεν είναι η Μύκονος και η Μήλος και είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι η Σύρος ήταν μπροστά σε ωριμότητα υλοποίησης και γι’ αυτό από τον ίδιο γενικό που μας έθεσε εκτός λίστας, υπήρχε ρητή δήλωση ενώπιον όλων των μελών του Δ.Σ. της ΕΛΙΜΕ ότι η Σύρος θα υλοποιήσει την πύλη”, ο κ. Ρώτας, έθεσε τα εξής ερωτήματα: “α. Τι ενέργειες θα κάνετε για να είμαστε στη λίστα των πυλών που θα υλοποιηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, που ξαφνικά βγήκαμε από τη λίστα, με χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης; β. Εσείς ποια θέση θα υποδείξετε στο ΤΑΙΠΕΔ για πύλη και τι είδους κατασκευή θα είναι και γ. με την αλλαγή σχεδιασμού που κάνετε, δεσμεύεστε εσείς ως δήμαρχος ότι δεν θα χαθεί η πύλη Σένγκεν από τη Σύρο;”.

Απαίτησαν ενημέρωση από τον δήμαρχο

Σε παρόμοιο τόνο, ο κ. Καΐλης ζήτησε να δώσει απαντήσεις ο κ. Αθανασίου, σημειώνοντας τα εξής: “Παρότι το θέμα που ήθελα να θίξω κι εγώ, καλύφθηκε από τον κ. Ρώτα και επειδή όμως το θέμα της πύλης Σένγκεν και του κτηρίου Σένγκεν είναι ένα θέμα το οποίο απασχόλησε πάρα πολύ το προηγούμενο Δημοτικό Συμβούλιο και επειδή είναι ένα θέμα στο οποίο όντως υπήρξε μία έντονη διαπάλη πολιτική ως προς το ζήτημα της ανάπτυξης και της αναπτυξιακής προοπτικής της πόλης, θα ήθελα συμπληρωματικά με αυτά που θα απαντήσει ο δήμαρχος στον κ. Ρώτα - και καλό είναι επειδή εδώ είμαστε πολιτικό όργανο -, να γίνει μία ενημέρωση του σώματος από τον δήμαρχο”. Ειδικότερα, ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, ρώτησε: “Τι ακριβώς γίνεται με το κτήριο Σένγκεν; Είναι απαραίτητο; Δεν είναι απαραίτητο; Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας για να ξέρουμε και να τοποθετηθούμε ανάλογα όταν θα έρθει η ώρα”.

Σε ηπιότερο τόνο, ο Νίκος Αλμπανόπουλος, επεσήμανε: “Συμφωνώ ότι πρέπει το νέο Δημοτικό Συμβούλιο με τη νέα σύνθεση να συζητήσει το θέμα ώστε οι δημοτικοί σύμβουλοι να το γνωρίζουν καλύτερα”.

Μάλλον δεν καταλάβατε γιατί χάσατε στις εκλογές”

Από την πλευρά του, ο δήμαρχος τόνισε προς τον κ. Ρώτα πως διακρίνει “επιθετικότητα” που δεν είναι απαραίτητη, επισημαίνοντας πως στη συνέντευξή του, μετέφερε όσα του είπε ο κ. Κυριαζόπουλος σε συνάντησή τους.

“Όλους τους μήνες Οκτώβρη, Νοέμβρη και Δεκέμβρη επισκέπτομαι τα Υπουργεία για να δω τι επαφές είχαν γίνει και από την προηγούμενη διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου και από διάφορες άλλες αντιδημαρχίες για ορισμένα πράγματα. Συν του ότι η Σύρος είναι εκεί για να διεκδικεί”, έσπευσε να υπογραμμίσει, τονίζοντας πως, “το να λέτε ότι θα μπει στο συρτάρι η Σύρος είναι πολύ μεγάλη κουβέντα σε 29 μέρες”. Σε ανάλογο καυστικό ύφος, υποστήριξε πως, “προφανώς και χωρίς να θέλω να πυροδοτήσω, μάλλον δεν έχετε καταλάβει γιατί χάσατε στις εκλογές”.

Επί της ουσίας, ο δήμαρχος σημείωσε πως, “ότι το είπε ο γενικός γραμματέας Λιμένων, κ. Κυριαζόπουλος δεν σημαίνει ότι το ενστερνίζομαι”, επιμένοντας στην αρχική αναφορά του, πως για την κατασκευή του κτηρίου, “ξέρω ότι χρηματοδότηση δεν πρόκειται να βρούμε ποτέ”.

Όσον αφορά στην επιλογή του Τελωνείου, αν και βρίσκεται εκτός χερσαίας ζώνης, επεσήμανε πως, “είχαμε προτείνει - επειδή προκλήθηκε όλος αυτός ο σάλος όπως είπε ο κ. Καΐλης με το κτήριο -, να δοκιμάσουμε στους χώρους του Τελωνείου, του ήδη υπάρχοντος κτηρίου. Αυτό δεν έγινε ποτέ. Δεν το ψάξατε ποτέ. Μείνατε στο γράμμα του νόμου ότι πρέπει να είναι εντός χερσαίας ζώνης λιμένα και δεν το ψάξατε ποτέ. Άρα, ποιος ήθελε να βάλει στο συρτάρι πράγματα;”.

Σημείωσε δε, πως το αρμόδιο Υπουργείο, “τελικά έδωσε κι άλλη παράταση”, υπενθυμίζοντας πως στο παρελθόν η κ. Μαραγκού είχε πει ότι η προθεσμία για το κτήριο Σένγκεν είναι μέχρι τέλος του 2023.

Ο κ. Αθανασίου έκλεισε τις απαντήσεις του, γνωστοποιώντας πως, η κα. Μαραγκού όταν ήταν ακόμη στο “τιμόνι” του Λιμενικού Ταμείου δεν είχε αποστείλει προς το Υπ. Ναυτιλίας, όσα της είχαν ζητηθεί. “Από σημερινή ενημέρωση που είχα από τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, κ. Γαβιώτη έχει έρθει ένα έγγραφο από το Υπ. Ναυτιλίας το οποίο θα το καταθέσω και στα πρακτικά. Ήρθε 14/6/2023, πρόεδρος ήταν η κ. Μαραγκού, όχι εγώ. Αυτό λέει ότι το Λιμενικό Ταμείο Σύρου παρακαλείται για την αποστολή στην Υπηρεσία μας μίας επιπλέον πλήρους σειράς αρχιτεκτονικής μελέτης, τοπογραφικών διαγραμμάτων και διάγραμμα δόμησης για το συγκεκριμένο κτήριο, αρμοδίως υπογεγραμμένα και θεωρημένα καθώς και σχετική απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου για το εν θέματι έργο. Επιπρόσθετα, παρακαλείσθε για την αποστολή των σχετικών προαναφερομένων σχεδίων στην αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και στον οικείο Δήμο. Καθώς και επικαιροποίηση των γνωμοδοτήσεών τους, καθώς διαπιστώθηκαν διαφοροποιήσεις στις κατόψεις της εν λόγω εν θέματι κτηριακής υποδομής σε σχέση με αυτές επί των οποίων η Υπηρεσία μας γνωμοδότησε”. Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Αθανασίου, ανέφερε: “Το απάντησε κανείς αυτό το χαρτί στο Υπ. Ναυτιλίας; Εντάξει εγώ μπορεί να λέω λόγια ότι μου είπε ο κ. Κυριαζόπουλος, αυτό είναι εγγράφως (14/6)”.