Με τον ίδιο ανάδοχο αποφάσισε πως θα συνεργαστεί για έναν ακόμη χρόνο, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης

Αυξημένα αντανακλαστικά και παράταση εργολαβίας στην ανακύκλωση

Τι απαντά ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Γ. Μαραγκός για τις αυξημένες ανάγκες αποκομιδής το προσεχές καλοκαίρι

Κανένα περιθώριο “διάλυσης” της σύμβασης για την αποκομιδή της ανακύκλωσης – παρά τα προβλήματα στην περισυλλογή κατά την περυσινή καλοκαιρινή σεζόν -, δεν έχει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, αφού ο νέος διαγωνισμός δεν έχει “τρέξει” μέχρι στιγμής και ως εκ τούτου, η Δημοτική Αρχή οδηγείται απαραίτητα στη συνέχιση της ίδιας συνεργασίας.

Σε αυτές τις συνθήκες, η Δημοτική Επιτροπή αποφάσισε την “επέκταση” της υπάρχουσας σύμβασης κατά ένα έτος, όπως έχει δικαίωμα να πράξει αφού αυτή η επιλογή είχε εξασφαλιστεί από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή, προκειμένου η Σύρος να μη μείνει στον αέρα… και χωρίς εργολαβία.

Ωστόσο, η Δημοτική Αρχή, η αρμόδια Διεύθυνση Καθαριότητας και ο αντιδήμαρχος Ανακύκλωσης, Γιάννης Μαραγκός καλούνται να κερδίσουν το “στοίχημα” του νέου διαγωνισμού προς όφελος της Σύρου, επεξεργαζόμενοι καλά τους όρους της αποκομιδής, ώστε η πρωτεύουσα των Κυκλάδων να μην “πρωταγωνιστήσει” ξανά αρνητικά, όσον αφορά σε ανακύκλωση που δεν έχει απομακρυνθεί από τους κάδους σε άμεσο χρόνο.

Άλλωστε, δεν ήταν λίγες οι φορές που μέλη της νυν Δημοτικής Αρχής, από θέσεις που κατείχαν στην περασμένη θητεία, είχαν ασκήσει έντονη κριτική στην προηγούμενη αντιδήμαρχο Καθαριότητας, Αγγελική Πρίντεζη, με το δεδομένο πως δεν ήλεγχε επαρκώς την εργολαβία.

Παράταση της σύμβασης για 12 μήνες

Ειδικότερα, ο προηγούμενος αντιδήμαρχος Οικονομικών, Γιάννης Πιταούλης είχε μεριμνήσει για το δικαίωμα προαίρεσης αναφορικά με τη σύμβαση της ανακύκλωσης, ώστε η Σύρος να μην ξεμείνει από τις απαραίτητες υπηρεσίες έως ότου βγει νέος διαγωνισμός.

Υπενθυμίζεται πως ο Δήμος είχε την ίδια εργολαβία για τα δύο τελευταία χρόνια και ανανεώνει τη σύμβαση για ένα ακόμη έτος με συνολικό ποσό 379.440 ευρώ.

“Ο δήμαρχος προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες για τις υπηρεσίες αποκομιδής και περισυλλογής ανακυκλώσιμων υλικών έχει συνάψει σύμβαση διάρκειας με εταιρεία για διάστημα 24 μηνών. Η χρονική διάρκεια της σύμβασης εκπνέει στις 4 Απριλίου του 2024. Δεδομένου πως εξακολουθούν να υφίστανται οι ίδιες ανάγκες και καθώς έως σήμερα δεν έχουν εκκινήσει οι διαδικασίες νέου διαγωνισμού, ο οποίος σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να κρατήσει μήνες για την ολοκλήρωσή του και στο άρθρο 7 της ισχύουσας σύμβασης, προβλεπόταν δικαίωμα προαίρεσης 12 μηνών επιπλέον, καλούμαστε να αποφασίσουμε για τη μονομερή ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης της υπηρεσίας συλλογής και αποκομιδής για τα ανακλυκλώσιμα υλικά του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης. Με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που ισχύουν σήμερα και όπως αναφέρονται στην ισχύουσα σύμβαση”, εξήγησε ο πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής και νυν αντιδήμαρχος Οικονομικών, Δημήτρης Κοσμάς. Πρακτικά ο Δήμος θα έχει την ίδια εργολαβία για το διάστημα από 5/4/2024 μέχρι 4/4/2025.

Μονόδρομος αναγκαστικά η προαίρεση

Με φόντο τα προβλήματα στην αποκομιδή το περασμένο διάστημα, ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Άρης Ρώτας έθεσε ερώτημα για το αν η παράταση αφορά αναγκαστικά σε διάστημα 12 μηνών ή μπορεί να είναι και διάστημα 6 μηνών, ώστε ο Δήμος να “μεταπηδήσει” σε νέο ανάδοχο, μετά από άλλο διαγωνισμό.

“Η προαίρεση είναι υποχρεωτική για 12 μήνες ή μπορούμε να πάμε και σε έξι μήνες. Το αναφέρω λόγω προβλημάτων και αν θέλουμε να βγάλουμε προκήρυξη με νέους όρους και για να έχει ο Δήμος καλύτερο αποτέλεσμα”, σχολίασε χαρακτηριστικά. Σε παρόμοιο τόνο ρώτησε και ο επικεφαλής της παράταξης “Σύρος εξ αρχής”, Νίκος Αλμπανόπουλος αν μπορεί ο Δήμος να έχει απολογιστικά στοιχεία από την Υπηρεσία για το τι απέδωσε αυτό το έργο, αλλά και για το πότε θα προχωρήσει ο νέος διαγωνισμός.

“Αυτή τη στιγμή δεν έχω κάποια ενημέρωση. Αυτό που ξέρουμε και θα προσπαθήσουμε να γίνει είναι να αρχίσει να στήνεται ο νέος διαγωνισμός το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα ώστε να προχωρήσουμε σε αυτό το δωδεκάμηνο”, σημείωσε ο κ. Κοσμάς, λέγοντας μάλιστα πως, “γίνεται ένας αγώνας να είναι συνεπής (ο εργολάβος) σε όλες τις υποχρεώσεις”.

Μάλιστα, επεσήμανε πως, “θεωρώ ότι είμαστε λίγο εγκλωβισμένοι τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή και έπρεπε από χθες να είχε ξεκινήσει η σύνταξη ενός νέου διαγωνισμού με τις απαραίτητες προϋποθέσεις για να έχουμε ακόμη καλύτερα αποτελέσματα στο θέμα της ανακύκλωσης”. Παρατήρησε ακόμη πως, “εγώ πολλές φορές έχω δει πράγματα που δεν με έχουν ικανοποιήσει. Δυστυχώς δεν υπάρχει σε εξέλιξη διαγωνισμός, οπότε αναγκαστικά πάμε σε μία 12μηνη παράταση”.

Σενάριο για επιστροφή… στον Δήμο

Σε συνέχεια των ανωτέρω, ο Νίκος Αλμπανόπουλος τόνισε πως δεν είναι μονόδρομος η επιλογή εργολαβίας, αλλά ο Δήμος θα μπορούσε να εξετάσει αν θα ήταν εφικτό να “περάσει” ξανά η αποκομιδή της ανακύκλωσης στον Δήμο. “Δεν γίνεται να συζητείται παράταση ενός έργου κατά έναν χρόνο και να μην είναι εδώ η Υπηρεσία να δώσει εξηγήσεις. Πρέπει πάντα οι Υπηρεσίες να είναι παρούσες ώστε να απαντούν σε εύλογες απορίες των συμβούλων”, σχολίασε προλογικά, λέγοντας επί της ουσίας τα εξής: “Δεν είναι αυτονόητο ότι θα γίνει ένας νέος διαγωνισμός. Και μιας και αναφερθήκατε πρόεδρε στην εμπειρία που έχω παλιά από την ανακύκλωση, τότε είχαμε δουλέψει με προσωπικό, με ορισμένου χρόνου κόσμο, ο οποίος είχε εργαστεί με καλές συνθήκες.

Άρα, να έχουμε στο νου μας ότι εφόσον είναι ανταποδοτικές οι υπηρεσίες είναι εύκολο σε γενικές γραμμές να κινηθείς έγκαιρα και να έχεις προσωπικό ώστε να εργαστεί με αυτό που προβλέπει ο νόμος, δηλαδή με σωστό ωράριο, με σωστή αμοιβή, με σωστή ασφάλιση και με σωστές ποιοτικές συνθήκες εργασίας”. Συμπλήρωσε δε, πως, “δεν είναι η παρότρυνση πάντα να πηγαίνουμε σε εργολάβο ο οποίος προσλαμβάνει με μικρότερο κόστος τους εργαζόμενους”, καθώς εξήγησε πως, “σε αυτή την περίπτωση αυτοί που ζημιώνονται είναι οι εργαζόμενοι”.

Ως εκ τούτου, τόνισε πως, “οι υπηρεσίες και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος θα πρέπει να “τρέξουν” για να έχουμε υπηρεσίες ορισμένου χρόνου και να την ελέγχουμε καλύτερα. Γιατί τότε, δεν πέφτουμε στην παγίδα του εργολάβου ότι μπορεί να σηκωθεί να φύγει, να γεμίσουν οι κάδοι και να επέλθει διάλυση. Πράγματι είμαστε συνήθως υπό έναν εκβιασμό όταν μιλάμε για την καθαριότητα (ανακύκλωση)”. Με τα λεγόμενα του κ. Αλμπανόπουλου, εξέφρασε τη συμφωνία του ο Δημήτρης Κοσμάς. “Θα συμφωνήσω μαζί σας. Μακάρι να είχαμε το προσωπικό για να μπορούσε να αναλάβει”.

Απαντήσεις αντιδημάρχου Ανακύκλωσης και Μικρών Έργων, Γ. Μαραγκού

  • Από τη στιγμή που θα προχωρήσετε με την ίδια εργολαβία, είστε σε επαφή με τον ανάδοχο; Υπήρχαν προβλήματα. Τι θα κάνετε γι αυτά;

“Θα γίνει η προαίρεση. Απλά εμείς θα ζητήσουμε να υπάρξει συστηματικότερη παρουσία για να έχουμε μία καλύτερη εικόνα στο νησί. Θα δούμε τα δρομολόγια που υπάρχουν για τους καλοκαιρινούς μήνες, πού δημιουργείται το πρόβλημα και θα εξετάσουμε τι καλύτερο μπορεί να γίνει”.

  • Σε νέο διαγωνισμό θα προχωρήσετε; Και πότε;

“Βέβαια. Εμείς θα κάνουμε την προαίρεση για να προλάβουμε και να καλύψουμε τις ανάγκες μας. Έχουμε δώσει εντολή στην Υπηρεσία για να κάνουμε νέο διαγωνισμό. Αυτή τη στιγμή δεν υπήρχε δυνατότητα να μην ανανεώσουμε και να μην προχωρήσουμε σε προαίρεση, γιατί ο κόσμος στον Δήμο δεν υπάρχει, δηλαδή το προσωπικό και θα είχαμε μεγάλο πρόβλημα”.

  • Κατά καιρούς υπήρξαν προβλήματα με ανακυκλώσιμα στους δρόμους. Έχετε πάρει μέτρα για την επόμενη σεζόν και είστε σε επαφή με τον ανάδοχο;

“Είμαστε σε επαφή με τον ανάδοχο. Προσπαθούμε να χτίσουμε μία ειλικρινή σχέση. Προσπαθούμε να μειώσουμε στο μέτρο του δυνατού, τα προβλήματα που έχουν παρατηρηθεί κατά την καλοκαιρινή περίοδο”.

  • Στη νέα σύμβαση θα πάτε σε τροποποίηση όρων για να έχει όφελος το νησί;

“Θα είναι διαφορετικοί οι όροι. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι. Θα προχωρήσουμε διαφορετικά”.

  • Στο σενάριο να “περάσει” ξανά η αποκομιδή της ανακύκλωσης στον Δήμο θα ήσασταν θετικός ή όχι;

“Θα ήμουν υπέρ, αν υπήρχε το προσωπικό. Αν υπήρχαν οι προϋποθέσεις, προσωπικό, οχήματα. Αν υπήρχαν, σίγουρα τα πράγματα θα ήταν καλύτερα”.