Σε έκπτωση οδεύει ο εργολάβος καθώς δεν έχει προχωρήσει το έργο και λήγει η παράταση σε δέκα ημέρες

“Ναυάγιο” για το parking του σχολείου της Βάρης

Χάνει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης τη σημαντική χρηματοδότηση των 550 χιλ. ευρώ από το ΕΣΠΑ

Ημιτελές θα παραμείνει το έργο της διαμόρφωσης parking για το νέο Δημοτικό Σχολείο της Βάρης, καθώς ο εργολάβος δεν έχει προχωρήσει στην υλοποίηση και ολοκλήρωσή του και δεδομένου πως, το χρονικό περιθώριο λήγει σε δέκα ημέρες, ο Δήμος Σύρου - Ερμούπολης, θα χάσει και τη χρηματοδότηση των 550 χιλ. ευρώ που είχε κατοχυρώσει μέσω ΕΣΠΑ.

Πρόκειται για μία εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη όσον αφορά στην κάλυψη βασικών αναγκών στην ασφαλή μεταφορά των μαθητών, καθώς σήμερα, τα σχολικά λεωφορεία, με τους πεζούς και τα άλλα οχήματα και τις μηχανές βρίσκονται ταυτόχρονα στην είσοδο του Δημοτικού και σε έναν περιορισμένο δρόμο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη σωματική ακεραιότητα πρωτίστως των παιδιών.

Ο εργολάβος δεν έχει ανταποκριθεί στα προβλεπόμενα, αν και είχε πάρει παράταση ενός έτους και όπως όλα δείχνουν, η Δημοτική Επιτροπή θα κληθεί να αποφασίσει την έκπτωσή του.  

Το τραγικότερο όλων αφορά στην απώλεια των 550 χιλ. ευρώ, καθώς ο Δήμος προκειμένου να συνεχίσει το έργο της διαμόρφωσης parking θα πρέπει να αναζητήσει νέα χρηματοδότηση και να εντάξει την παρέμβαση σε άλλο πρόγραμμα.

Τα παραπάνω επιβεβαίωσε τόσο ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος, όσο και ο αναπληρωτής προϊστάμενος της ίδιας Υπηρεσίας, Δαυίδ Διακοδημητρίου.  

Φρ. Βακόνδιος: Θα πρέπει να βρούμε νέα χρηματοδότηση

Συγκεκριμένα, ο κ. Βακόνδιος εξέφρασε την απογοήτευσή του για την έκβαση ενός σημαντικού έργου που παρέλαβε με την ανάληψη των καθηκόντων του από αρχές Ιανουαρίου και που σήμερα, δεν έχει ολοκληρωθεί, ενώ τελειώνει το χρονικό περιθώριο.

“Ουσιαστικά ήταν ένα έργο που είχε ξεκινήσει το 2022, με ένα έτος σαν χρόνο υλοποίησης και αυτό καθυστέρησε πάρα πολύ. Είχε δοθεί παράταση στον εργολάβο από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή για ένα έτος μήπως το ολοκληρώσει. Ουσιαστικά εμείς, ως νέα Δημοτική Αρχή, το 2024, το παραλάβαμε λίγους μήνες πριν τον χρόνο ολοκλήρωσης της προθεσμίας για να υλοποιηθεί.

Δυστυχώς, δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη”, παρατήρησε αρχικά, λέγοντας πως, “αυτό σημαίνει πως θα χάσουμε τη χρηματοδότηση και θα πρέπει να ψάξουμε να βρούμε νέα χρηματοδότηση για να ολοκληρωθεί το έργο”.

Στην ερώτηση αν θα κριθεί έκπτωτος ο εργολάβος, απάντησε: “Όσο για τον εργολάβο, η Δημοτική Επιτροπή θα εξετάσει τι θα γίνει. Δεν τίθεται θέμα νέας παράτασης. Το έργο έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί εδώ και καιρό. Δυστυχώς, όταν ξεκινήσαμε εμείς 1/1/2024 ήταν έργα ενεργά με μεγάλες καθυστερήσεις από την προηγούμενη δημοτική θητεία. Θα έπρεπε να έχουν τελειώσει και δεν έγινε αυτό. Θα δούμε τι μπορούμε να κάνουμε από πλευράς μας ως διοίκηση”.  

Περί έκπτωσης του εργολάβου

Ερωτηθείς ο αναπληρωτής προϊστάμενος αν θα εισηγηθεί έκπτωση του εργολάβου, ανέφερε πως θα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια. “Σκεφτόμαστε όλα τα ενδεχόμενα. Ο εργολάβος έχει καθυστερήσει έναν χρόνο. Για ένα έτος ήταν η διάρκεια του έργου και έχει εξαντλήσει τις παρατάσεις για άλλον έναν χρόνο και ακόμη το έργο δεν έχει προχωρήσει ικανοποιητικά. Τις τελευταίες ημέρες δείχνει να κάνει μία προσπάθεια, αλλά θα δούμε. Όλα εξαρτώνται από την προσπάθεια που θα κάνει”.

Πάντως, εκτίμησε ότι η κατάσταση δεν είναι θετική. “Δεν φαίνεται ότι θα υπάρξει αποτέλεσμα μέσα στις επόμενες δέκα ημέρες. Αλλά αν προχωρήσει κάτι έστω και με μία άτυπη ανοχή που δίνει ο νόμος (30 ημέρες να κάνει ο επιβλέπων την αναφορά του κι άλλες 30 ο προϊστάμενος), ίσως να άλλαζε κάτι στην προοπτική να κλείσει το έργο. Δύσκολο πολύ. Θα μπορούσε να γλιτώσει την έκπτωση, αρκεί να προχωρούσε σε έναν μεγάλο βαθμό. Πάρα πολύ δύσκολο”.

Επιβλήθηκαν ποινικές ρήτρες

Δεδομένου πάντως πως, δεν έχει ανταποκριθεί ως όφειλε, ο κ. Διακοδημητρίου επεσήμανε πως του επιβλήθηκαν ποινικές ρήτρες. “Του έχουν επιβληθεί όλες οι ποινικές ρήτρες που προβλέπει η νομοθεσία. Δηλαδή έχει παρακρατηθεί οριστικά ένα ποσό της τάξης των 30 χιλ. ευρώ. Δεν πρόκειται να επιστραφεί στον ανάδοχο. Έχει πάει υπέρ του Δήμου αυτό το ποσό και οφείλεται στην παράταση. Η παράταση ήταν χωρίς αναθεώρηση, με ποινικές ρήτρες. Πήρε την παράταση αλλά με δική του ευθύνη αυτό τον έναν χρόνο”, εξήγησε, λέγοντας πως καθώς δυστυχώς θα χαθεί η χρηματοδότηση, ο Δήμος θα πρέπει να αναζητήσει νέους πόρους.

“Αυτό είναι έργο ΕΣΠΑ. Διαγωνισμός δεν μπορεί να γίνει ξανά. Θα πρέπει πρώτα να εξασφαλίσουμε ότι θα υπάρχει χρηματοδότηση. Θα μπορούσε να ενταχθεί σε ένα νέο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ ενδεχομένως για αποπεράτωση του έργου. Εκτός αν θέλει ο Δήμος να το προχωρήσει με δικούς του πόρους, κάτι που το βλέπω δύσκολο γιατί θα είναι μεγάλο το οικονομικό αντικείμενο”, διευκρίνισε, επισημαίνοντας πως, “διαφορετικά το έργο θα μείνει ημιτελές μέχρι να μπορέσουμε να βρούμε μία χρηματοδότηση”.

Για την ευθύνη ή μη, του Δήμου

Ερωτηθείς ο ίδιος αν έχει ευθύνη ο Δήμος, καθώς δεν άσκησε μεγάλες πιέσεις, απάντησε τα εξής: “Σε αυτό δεν μπορεί να στραφεί κάποιος κατά του Δήμου. Ο Δήμος έδωσε παράταση χωρίς αναθεώρηση, με ευθύνη του αναδόχου και επέβαλλε ποινικές ρήτρες. Το αντίθετο θα μπορούσε να γίνει, να στραφεί ο Δήμος κατά του αναδόχου, εφόσον του είχε δημιουργήσει κάποια ζημιά. Δεν έχει γίνει κάτι που δεν προβλέπεται στη νομοθεσία”. Συμπλήρωσε μάλιστα πως, “η άσκηση πίεσης σε έναν εργολάβο έχει κάποια όρια. Φτάνει μέχρι ένα σημείο που γίνονται αυτά που προβλέπει η νομοθεσία. Δηλαδή ποινικές ρήτρες και έκπτωση”.

Το έργο

Βάσει της μελέτης του έργου, αξίζει να υπενθυμιστεί ποιες εργασίες έπρεπε να γίνουν συνολικά: 1. Γενικές εκσκαφές για τη διαμόρφωση του ακινήτου. 2. Κατασκευή τοιχίων υποστήριξης πρανών. 3. Κατασκευή κλίμακας που οδηγεί σε υπάρχουσα λιθόστρωτη κλιμακωτή οδό στην οποία έχει πρόσωπο το νέο σχολικό συγκρότημα. 4. Κατασκευή χώρου αναμονής και προστασίας από τις καιρικές συνθήκες των μικρών μαθητών. 5. Καθαίρεση του υπάρχοντος οικίσκου πόσιμου νερού και κατασκευή νέου, προκειμένου να είναι δυνατή η πλήρης εκμετάλλευση του χώρου. 6. Ασφαλτόστρωση του χώρου προκειμένου να προσεγγίζει το λεωφορείο και οι συνοδοί των μικρών μαθητών. 7. Δημιουργία πέντε θέσεων στάθμευσης εντός του ακινήτου με μία εξ αυτών για χρήση από ΑΜΕΑ. 8. Κατασκευή πεζοδρομίων μπροστά και απέναντι από τον χώρο. 9. Ηλεκτροφωτισμός του χώρου. 10. Φυτεύσεις. 11. Τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού. 12. Κατασκευή δικτύου απορροής των όμβριων υδάτων. 13. Οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση. Επαναλαμβάνεται πως βάσει της μελέτης, ο οικίσκος για το πόσιμο νερό της ΔΕΥΑ Σύρου θα καθαιρεθεί και θα κατασκευαστεί νέος σε άλλη θέση.