Μελέτη για την κατασκευή κυματοθραύστη και διαμόρφωση κρηπιδώματος στην εσωτερική πλευρά αυτού, για πρόσδεση σκαφών

Λιμενικό έργο προστασίας της παραλίας Αζολίμνου

Σε στάδιο ωρίμανσης της μελέτης περνά η νυν διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου

Σε έργο σταθεροποίησης και επέκτασης της αμμώδους παραλίας και γενικότερης προστασίας των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών στην Αζόλιμνο, στοχεύει να προχωρήσει εντός της τρέχουσας θητείας, το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, αφού πρωτίστως ωριμάσει τη μελέτη που παρουσίασε τον περασμένο μήνα στη διοίκηση, η εταιρεία MARNET A.T.E., στην οποία είχε ανατεθεί η δουλειά.

Σε συνέχεια έργου κυματοθραύστη που είχε προκριθεί να κατασκευαστεί τα προηγούμενα χρόνια για την προστασία της παραλίας, τελικά, μετά από παρέμβαση του νυν προέδρου του ΔΛΤΣ, Κώστα Γαβιώτη, θα προστεθεί και η διαμόρφωση κρηπιδώματος στην εσωτερική υπήνεμη πλευρά του έργου, ώστε να “δένει” μικρός αριθμός σκαφών. Θεωρητικά θα δίνεται η δυνατότητα για 40 σκάφη μήκους έως 15 μέτρα στην εσωτερική πλευρά του μόλου.

Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο προστασίας, που θα καταστήσει παρελθόν τον έντονο κυματισμό στην παραλία της Αζολίμνου και θα αλλάξει τις συνθήκες για τους λουόμενους.

Στη συνάντηση με την εταιρεία, εκτός από τον πρόεδρο και τους εκπροσώπους της MARNET A.T.E., συμμετείχαν και η Κοινότητα Μάννα, όπως και η πλευρά της αντιπολίτευσης και συγκεκριμένα ο Άρης Ρώτας, οι οποίοι εξέφρασαν την ομοφωνία τους για το έργο.

Αναλυτικά για τη μεγάλη παρέμβαση που θα απαιτήσει εξεύρεση χρηματοδότησης, μίλησαν στην “Κοινή Γνώμη” ο Κώστας Γαβιώτης και ο προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Ρένος Ζερβός.

Λιμενικό έργο παράλληλα με την παραλία

Ερωτηθείς για το τι ακριβώς περιλαμβάνει η μελέτη καθώς και για το τι προκρίνεται να γίνει σαν έργο στη θαλάσσια περιοχή της Αζολίμνου, παράλληλα με την παραλία, ο Κώστας Γαβιώτης ανέφερε: “Στις συζητήσεις με τη μελετητική εταιρεία, ζητήσαμε να μη μας κάνουν έναν κυματοθραύστη μόνο, αλλά εσωτερικά να διαμορφωθεί και μία προβλήτα που θα μπορούν να ελλιμενίζονται μικρά σκάφη. Στην ουσία θα γίνει ένα έργο παράλληλα με την παραλία, αρκετά μέσα, για να προφυλάξει την παραλία και τους δύο μόλος που υπάρχουν εκεί. Προγραμματίζεται ένα μεγάλο έργο. Εμείς σαν Λιμενικό Ταμείο Σύρου ωριμάζουμε τη μελέτη”, σημείωσε αρχικά, με τον κ. Ζερβό να επισημαίνει πως, από όλες τις εναλλακτικές που παρουσίασε η εταιρεία, τελικά η διοίκηση προκρίνει, “τη λύση κατασκευής αποσπασμένου έργου (κυματοθραύστη) με ταυτόχρονη τεχνητή προσάμμωση και με την διαφοροποίηση, ως προς την μελέτη, της προσθήκης κρηπιδώματος στην εσωτερική υπήνεμη πλευρά του νέου έργου για να δοθεί η δυνατότητα πρόσδεσης μικρών σκαφών. Το νέο αποσπασμένο έργο θα συνδεθεί με την ξηρά με μικρό γεφύρωμα ώστε να είναι δυνατή η πρόσβαση πεζών σε αυτό”.

Υπενθύμισαν και οι δύο πως, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου “είχε αναθέσει στην εταιρία MARNET Α.Τ.Ε. την εκπόνηση της Ακτομηχανικής Μελέτης και της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των έργων αναβάθμισης και προστασίας των υποδομών στην Χερσαία Ζώνη Αζόλιμνου” και εντός Ιουλίου έγινε η παρουσίαση και συζήτηση της Ακτομηχανικής Μελέτης.

Συμμάζεμα μελετών και ολοκληρωμένη παρέμβαση

Αναφορικά με τη μελέτη, ουσιαστικά ο κ. Ζερβός εξήγησε πως, πρόκειται για “ένα συμμάζεμα προηγούμενων μελετών, που είχε το Λιμενικό Ταμείο, όπως η δημιουργία ενός κυματοθραύστη που είχε εκπονηθεί αρκετά παλαιότερα”. Συμπλήρωσε δε, πως, “η ανάθεση της μελέτης με τίτλο εκπόνηση μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, βελτίωση, αναβάθμιση και προστασία των υποδομών στη χερσαία ζώνη Αζολίμνου Σύρου ανατέθηκε στις 8/9/2022”, ωστόσο, “υπήρχε μία παλιά προμελέτη που αφορούσε την κατασκευή λιμενοβραχίωνα Αζολίμνου, που είχε παραδοθεί στο Λιμενικό Ταμείο το 2010 και η περιβαλλοντική μελέτη περιελάμβανε αυτή την κατασκευή καθώς και την τακτοποίηση όλων των υφιστάμενων έργων”.

Σε συνέχεια αυτών, τόνισε πως, “η αναγκαιότητα του έργου είναι η προστασία και βελτίωση των υποδομών, καθώς και η αναβάθμισή τους, δηλαδή η προστασία και της παραλίας και των λιμενικών έργων που είχαμε και του παραλιακού δρόμου”. Και ως εκ τούτου, συμπλήρωσε πως, με τη μελέτη που ανατέθηκε με τον ΦΙΛΟΔΗΜΟ “καταρχήν θα γίνει μία περιβαλλοντική τακτοποίηση όλων των υφιστάμενων έργων. Θα έχουν όλα τα έργα μας και το καταφύγιο περιβαλλοντική αδειοδότηση, όπως επίσης και όλα τα έργα προστασάις που θα απαιτηθούν”.

Για τη δουλειά της MARNET A.T.E., o κ. Ζερβός πρόσθεσε πως, “μέσα από τα μοντέλα της ακτομηχανικής και της κυματικής μελέτης που έγινε από τη MARNET ATE προτάθηκαν πολλές λύσεις, που μελετήθηκαν και τελικά προκρίθηκε η κατασκευή αποσπασμένου έργου κυματοθραύστη με ταυτόχρονη τεχνητή προσάμμωση και με τη διαφοροποίηση ως προς τη μελέτη της προσθήκης κρηπιδώματος στην εσωτερική πλευρά”.

Ερωτηθείς να διευκρινίσει τι σημαίνει αποσπασμένο έργο, ανέφερε: “Αποσπασμένο σημαίνει πως δεν έχει σύνδεση με τη στεριά, αλλά θα συνδεθεί με μικρό γεφύρωμα. Η μελέτη για τον κυματοθραύστη προβλέπει φυσικούς ογκόλιθους. Στην παραλία θα πρέπει να βάλουμε και άμμο και με την προστασία που θα έχουμε, δεν θα την “παίρνει” η θάλασσα. Πρακτικά, το κομμάτι της παραλίας θα μεγαλώσει και δεν θα υπάρχει κυματισμός”.

Ωρίμανση μελέτης και εξεύρεση χρηματοδότησης

Στην ερώτηση αν υπάρχει σήμερα εκτίμηση του προϋπολογισμού του έργου, ο κ. Γαβιώτης πρόσθεσε: “Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε εκτίμηση του προϋπολογισμού, αλλά σίγουρα θα ξεπεράσει το 1 εκατ. ευρώ. Θα είναι ένα μεγάλο έργο”. Διευκρίνισε δε, πως θα απαιτηθεί η ένταξή του σε χρηματοδοτικό “εργαλείο”, αφού ωριμάσει πρώτα η μελέτη και πάρει όλες τις απαιτούμενες εγκρίσεις. “Η μελέτη έχει ολοκληρωθεί κατόπιν της παρουσίασης και της διαβούλευσης και μένει η έγκριση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, όλων αυτών που αναφέραμε. Και τέλος, η ωρίμανση των λιμενικών έργων και η εξεύρεση χρηματοδότησης. Στόχος είναι μέσα σε αυτή τη θητεία να βρεθεί η χρηματοδότηση και να μπορέσει να ξεκινήσει το έργο”, δήλωσε κατηγορηματικά, καταλήγοντας στο θέμα.