Πρόταση του αντιδημάρχου Διοικητικών Υπηρεσιών για την μεταφορά από τη Θεσσαλονίκη στη Σύρο ενός οχήματος Enfield

Στόχος ο επαναπατρισμός του "Σικάγο"

Νίκος Σκευοφύλακας: "Θα είναι μεγάλη μας τιμή εάν και εφόσον αποδεχθεί το Μουσείο Θεσσαλονίκης να μας παραχωρήσει το ένα από τα 100 οχήματα που κατασκευάστηκαν στη Σύρο"

Στον επαναπατρισμό ενός από τα 100 οχήματα Enfield που δημιουργήθηκαν στο ναυπηγείο της Σύρου, στοχεύει ο αντιδήμαρχος Διοικητικών Υπηρεσιών του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, Νίκος Σκευοφύλακας.

Συγκεκριμένα, ο κ. Σκευοφύλακας με εισήγησή του στη χθεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, πρότεινε την υποβολή αιτήματος προς το Μουσείο Θεσσαλονίκης, για την παραχώρηση στον Δήμο του επονομαζόμενου οχήματος "Σικάγο". "Είναι μία πρόταση η οποία βασίζεται σε δύο πυλώνες. Είτε θα εξασφαλίσουμε τη μόνιμη παραχώρησή του στον Δήμο, είτε τον δανεισμό του για ένα μικρό διάστημα το χρόνο, προκειμένου να εκτίθεται στο κοινό κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου", δήλωσε στην "Κοινή Γνώμη" ο αντιδήμαρχος Διοικητικών Υπηρεσιών.

Η εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο

Την έγκριση υποβολής αιτήματος προς το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας της Θεσσαλονίκης, περί παραχώρησης αυτοκινήτου Enfield 8000, στο Δήμο Σύρου - Ερμούπολης, ζήτησε κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου, ο αντιδήμαρχος Διοικητικών Υπηρεσιών.

Στο εισηγητικό του υπόμνημα ο κ. Σκευοφύλακας αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι "το πρώτο ηλεκτρικό αμάξι το θρυλικό ΕΝΡΙΕΙΟ 8000 κατασκευάστηκε στην Σύρο πριν 48 χρόνια, από την Εταιρία που ανήκε στον Γιάννη Γουλανδρή. Περίπου 100 μονάδες πρόλαβαν να κατασκευαστούν πριν το "σκοτώσει" η ελληνική γραφειοκρατία αλλά και κάποια πολιτικά συμφέροντα. Ο συμπολίτης μας, Δημήτριος Γαδ, ο οποίος πρέπει να σημειωθεί, ότι ήταν ένας από το εργατικό δυναμικό που έφτιαξε τα συγκεκριμένα καλούπια για το εν λόγω ηλεκτρικό αυτοκίνητο, λόγω της ιδιαίτερης ευαισθησίας που έχει και των έντονων αναμνήσεων, έψαξε και βρήκε ότι ένα από τα εκατό παραγόμενα μοντέλα το επονομαζόμενο "Σικάγο" ανήκε σε έναν συλλέκτη, ο οποίος με την σειρά του το έδωσε στο Μουσείο Θεσσαλονίκης".

Καταλήγοντας, καλεί το Δημοτικό Συμβούλιο όπως δώσει τη σχετική έγκριση προς τη δημοτική αρχή, ώστε να απευθύνει σχετικό αίτημα μόνιμης παραχώρησης του ως άνω ηλεκτρικού αυτοκινήτου στον Δήμο Σύρου - Ερμούπολης.

"Επειδή εδώ γράφτηκε η συγκεκριμένη Ιστορία κατασκευής του πρώτου ηλεκτρικού αυτοκινήτου και εδώ πρέπει να επιστρέψει, προκειμένου τόσο οι Συριανοί και Συριανές, όσο και οι επισκέπτες του νησιού να το βλέπουν σε μόνιμο εκθετήριο και να μαθαίνουν την ιστορία του. Είναι ένας ελάχιστος φόρος τιμής σε όλους αυτούς που συμμετείχαν στην συγκεκριμένη

κατασκευή και πάνω από όλα χρέος στον οραματιστή και φίλο της Σύρου, τον αείμνηστο Γιάννη Γουλανδρή".

"Είναι ένα δημιούργημα που αφορά στην ιστορία της Σύρου"

"Είχα την πληροφόρηση εκ μέρους του Δημήτρη Γάδ, ο οποίος ανήκε στο ανθρώπινο δυναμικό που κατασκεύασε τα συγκεκριμένα καλούπια για το εν λόγω ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο ναυπηγείο της Σύρου, υπό της ιδιοκτησίας του Γιάννη Γουλανδρή το 1973", αναφέρει μιλώντας για το θέμα στην εφημερίδα ο κ. Σκευοφύλακας.

"Ο κ. Γάδ μου μετέφερε την πικρία του για αυτό το θρυλικό αυτοκίνητο το οποίο κατασκευάστηκε πριν από 51 χρόνια στη Σύρο, καθώς ήταν και ένας άνθρωπος που είχε άμεση σχέση με τη συγκεκριμένη παραγωγή. Αναζητώντας λοιπόν ο συμπολίτης μας ποια είναι η σημερινή κατάσταση των Enfield, βρήκε ότι ένα από αυτά και συγκεκριμένα το επονομαζόμενο "Σικάγο", σημειώνει, υποστηρίζοντας παράλληλα ότι "με το σκεπτικό ότι το συγκεκριμένο όχημα προέρχεται από το ναυπηγείο της Σύρου, υιοθέτησα την πρόταση του κ. Γάδ, ώστε να κάνουμε κάποιες ενέργειες αυτό να έρθει στο νησί μας".

Καταλήγοντας ο αντιδήμαρχος του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, δηλώνει ότι " με πρότασή μου προτρέπω το Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά και τη Δημοτική Αρχή ώστε να πράξουν τα δέοντα και μέσω ειδικών συνεργασιών να ζητήσουμε από το Μουσείο Θεσσαλονίκης τη μόνιμη παραχώρησή του. Εάν αυτό δεν καταστεί εφικτό, υπάρχει και δεύτερη πρόταση και συγκεκριμένα τον δανεισμό του για ένα μήνα τον χρόνο και κατά τη διάρκεια του Ράλλυ αυτοκινήτων Αιγαίου".

Το Neorion Chicago του 1974

Η ιστορία του αυτοκινήτου "Σικάγο" αρχίζει το 1974, όπου ο Γιάννης Γουλανδρής είχε την ιδέα υλοποίησης ενός νέου μοντέλου πολυτελούς λιμουζίνας, το οποίο θα είχε έντονο χαρακτήρα οχήματος 4×4.

Μία ομάδα Ελλήνων μηχανικών, καθώς και ο Γεώργιος Μιχαήλ δούλεψαν στη Σύρο για 8 μήνες, με αποτέλεσμα να δημιουργήσουν το "Neorion Chicago", μία μεγάλη λιμουζίνα η οποία είχε στιβαρό σασί από αλουμίνιο κατασκευασμένο στο ναυπηγείο και ατσάλινο σκελετό, δυνατό V8 κινητήρα, ενώ είχαν ενσωματωθεί και συγκεκριμένες ενισχύσεις για την προστασία των επιβατών. Πρόκειται μάλιστα για το δεύτερο πολυτελές SUV αυτοκίνητο στον κόσμο μετά το Range Rover.

Μία παραγωγική διαδικασία που περιείχε τέτοια τέτοια οχήματα είχε ξεκινήσει, όταν μία αλλαγή σε ελληνικά νομοσχέδια καταδίκασε τις προοπτικές αγοράς του αυτοκινήτου. Δύο από τα τέσσερα οχήματα πρόλαβαν να ολοκληρωθούν, πριν διακοπεί οριστικά η παραγωγή το 1976. Το ένα από αυτά εκτίθεται σήμερα στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας της Θεσσαλονίκης.