Συνέντευξη στον πρόεδρο του Συλλόγου Εστίασης “Τερψιχόρη”, Δ. Αρβανίτη με αφορμή το τέλος της θερινής σεζόν

“Θα ζητήσουμε να δούμε το πλάνο για τον τουρισμό”

Απογοήτευση από την πτώση των τζίρων και ανησυχία για τις επιχειρήσεις του κλάδου ενόψει χειμώνα

Πτωτικά – συγκριτικά με πέρυσι - κινήθηκε ο τζίρος της εστίασης στη Σύρο τη φετινή τουριστική σεζόν, καθώς, όπως αναφέρει ο πρόεδρος της “Τερψιχόρης”, Δημήτρης Αρβανίτης στην “Κοινή Γνώμη”,  τα ταμεία των επιχειρήσεων κατέγραψαν μείωση στα έσοδά τους κατά 35%.

Το φετινό καλοκαίρι έδωσε ένα σοβαρό πλήγμα στον κλάδο, κάτι που έχει θορυβήσει τους επιχειρηματίες ενόψει χειμώνα.

Σύμφωνα με όσα επισημαίνει στη συνέντευξή του, αυτή η κατάσταση, όπως και τα ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια, πρέπει να απασχολήσουν κεντρικά το κράτος, που έχει έσοδα από τον τουρισμό από όλα τα νησιά, όπως επίσης και την τοπική αυτοδιοίκηση και όλους τους εμπλεκόμενους, ώστε να υπάρξει, αλλά και να γνωστοποιηθεί, ένας συνολικός σχεδιασμός για το πού στοχεύει τουριστικά η Σύρος.

Ο κ. Αρβανίτης μοιράστηκε όλους τους προβληματισμούς του δημοσίως, τονίζοντας πως, στη Σύρο πρέπει επιτέλους να υπάρξει πνεύμα συνεργασίας για να προοδεύσει το νησί και οι άνθρωποί του.

· Η σεζόν για τη Σύρο έχει κλείσει; Τι καταγράφετε από άποψη επισκεψιμότητας;

“Η τουριστική σεζόν για το νησί έχει κλείσει και αυτό έχει φανεί έντονα. Είναι πλέον σαφές πως ο μεγάλος όγκος έχει φύγει εδώ και μία εβδομάδα. Ελπίζουμε μήπως “τραβήξει” κάπως ο Σεπτέμβρης, αν και δεν είμαστε αισιόδοξοι από τα δείγματα των πρώτων ημερών αυτού του μήνα”.

· Πώς έκλεισε για την εστίαση στη Σύρο, η φετινή τουριστική περίοδος;

“Οι τζίροι είναι πεσμένοι. Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν από 25 – 35% κάτω συγκριτικά με πέρυσι. Ο μεγάλος όγκος επισκεψιμότητας ήταν από αρχές Αυγούστου έως και τις 25 με 28 Αυγούστου. Συζητάμε για 20 μέρες, το πικ της σεζόν”.

· Αυτό ως δεδομένο, σας ανησυχεί; Πάντοτε η “Τερψιχόρη” ζητούσε επέκταση της σεζόν… Αξιολογείτε ως συρρίκνωση αυτή την κατάσταση;

“Ενώ ο Ιούνιος μπήκε αρκετά καλά με τα δύο τριήμερα και τις εκδηλώσεις, ελπίζαμε πως θα συνεχίσει αυτή η ικανοποιητική πορεία. Δυστυχώς, ο Ιούλιος δεν κυμάνθηκε ούτε καν στα περυσινά επίπεδα. Ο τζίρος μας τον Ιούλιο έφτασε 50% κάτω συγκριτικά με το περυσινό αντίστοιχο διάστημα. Μιλάμε για την εστίαση.

Όσον αφορά στην επισκεψιμότητα, τα νούμερα που ανακοινώνονται δεν είναι τα πραγματικά για εμάς, καθώς σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και οι μετακινήσεις κατοίκων του νησιού”.

· Οι μειωμένοι τζίροι σε αυτόν τον βαθμό, τι συνέπειες θα φέρουν;

“Υπάρχει ανησυχία, γιατί για να κρατήσουμε ανοιχτά τα μαγαζιά μας και να έχουμε προσωπικό, κάποιες φορές τον Ιούλιο, επιχειρηματίες έβαζαν χρήματα από την τσέπη τους.

Να μην ξεχνάμε πως ο καλοκαιρινός τζίρος είναι και η βάση για το πώς θα κυμανθεί ο χειμώνας μας. Αν είναι καλό για έναν επιχειρηματία, δεν έχει λόγο να κλείσει τον χειμώνα”.

· Άρα, λέτε πως τον χειμώνα θα υπάρξουν ξανά αρκετές επιχειρήσεις που θα κλείσουν για ένα διάστημα;

“Δυστυχώς, δεν είμαι αισιόδοξος. Δηλαδή, πιστεύω ότι ίσως κάποιες επιχειρήσεις κλείσουν και από τον Οκτώβριο ή και νωρίτερα. Πιστεύω πως τέλη Σεπτεμβρίου στα χωριά, θα κλείσουν επιχειρήσεις. Το μεγάλο πλήγμα είναι στα χωριά. Όμως όλη αυτή η κατάσταση, θα έχει σαν συνέπεια να έχουμε έναν δύσκολο και βαρύ χειμώνα.  

Να μην ξεχνάμε πως πέρα από αυτόν τον τζίρο που υπήρξε, ανέβηκαν τα φορολογικά, είχαμε 11 μονάδες πάνω τον καφέ από 1η Ιουλίου και αυξήθηκαν τα ασφαλιστικά. Αυτή τη στιγμή ένας επιχειρηματίας, έχει ένα 80% ως άμεσο και έμμεσο φόρο. Στο ταμείο μένει κάτι λίγο. Αν δεν έχουμε τζίρο, δεν έχουμε κέρδος. Δυστυχώς, υπάρχουν επιχειρηματίες που δουλεύουν για την επιβίωση”.

· Ποιες είναι οι βασικές αιτίες της πτώσης του τζίρου σας; Γιατί οι επισκέπτες δεν επισκέπτονται όπως παλαιότερα την εστίαση; Μελετάτε κάποιες παρεμβάσεις και αν ναι, προς ποια κατεύθυνση;

“Το νούμερο ένα θέμα είναι τα ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια για Κυκλάδες. Μίλησα και με συναδέλφους από άλλα νησιά και ανέφεραν πως κυμάνθηκαν στο ίδιο επίπεδο. Όταν τα εισιτήρια είναι πανάκριβα, όταν έχει πέσει το εισόδημα του κάθε νοικοκυριού με την ακρίβεια, και όχι μόνο των Ελλήνων αλλά και των Ευρωπαίων, τι γίνεται; Την πληρώνει ο κλάδος. Επίσης, υπάρχει ανταγωνισμός και βλέπουμε απέναντι Κροατία, Αλβανία, Τουρκία. Αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα που πρέπει να δει το κεντρικό κράτος. Εμείς σίγουρα θα πρέπει να πιέσουμε για να δουν τον “πυρήνα” του προβλήματος. Και να πω πως οι περισσότεροι επιχειρηματίες κρατήσαμε τις τιμές. Ακόμη και στον καφέ, απορροφήσαμε την αύξηση σε βάρος μας. Όμως επειδή κυμάνθηκαν κάτω όλες οι Κυκλάδες, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι τα εισιτήρια”.

· Είχατε υπογράψει το Μνημόνιο Συνεργασίας με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς με τον τουρισμό, προ ετών. Αυτό προχωρά; Υπάρχει συνεργασία;

“Εμείς εξ αρχής είχαμε τις ενστάσεις μας για το θέμα με το Μνημόνιο Συνεργασίας, καθώς από την πλευρά μας υπήρχε ήδη συνεργασία. Δηλαδή αυτό που μας αναλογούσε, όπως για παράδειγμα φιλοξενία για τραπέζια ή χρήματα για να κάνει κάτι το νησί, εμείς τα προσφέραμε. Από εκεί και πέρα, πρέπει να δούμε την “καρδιά” του προβλήματος”.

· Τι ζητά η εστίαση για τον τουρισμό;

“Η δική μας θέση είναι να δουλέψουμε σε βάθος. Δεν θέλουμε επιφανειακές κινήσεις, όπως να υπάρξει συμμετοχή σε μία έκθεση για την επόμενη χρονιά και  ό,τι γίνει… Πρέπει να μπει στο τραπέζι ένα πλάνο, όχι μονοετές ή άμεσο. Ένα πλάνο κάποιων ετών”.

· Η Τοposophy δεν άφησε μία στρατηγική 5ετιας για τον τουρισμό;

“Την άφησε, αλλά μέχρι να ωριμάσει και να υπογραφούν τα Μνημόνια είχαν περάσει 2,5 χρόνια. Μετά, χρειάζεται να βρεθεί ο άνθρωπος που θα “τρέξει” τον σχεδιασμό. Υπήρξαν κάποιες κινήσεις πέρυσι το φθινόπωρο, αλλά σταμάτησαν”.

· Ως κλάδος που στηρίζεστε από τον τουρισμό, τι επιδιώκετε για τον τόπο και τι περιμένετε και ζητάτε από την αρμόδια αντιδημαρχία;

“Πρέπει να αναλάβει μία σοβαρή εταιρεία επιτέλους όλο τον σχεδιασμό. Εμείς αυτό το ζητάμε από τη δημαρχία Μαραγκού. Κάποια στιγμή είχαμε αποχωρήσει και από την Τουριστική Επιτροπή γιατί όλες οι κινήσεις που είχαν γίνει, μπορεί να είναι κινήσεις εντυπωσιασμού ή και “μπαλώματα”. Ουσιαστική κίνηση δεν έχει γίνει καμία μέχρι σήμερα. Πρέπει να κάτσουμε να συζητήσουμε και δούμε τι μπορούμε να κάνουμε”.

· Θα επιδιώξετε συνάντηση και συνεργασία με τον Δήμο;

“Με το νέο σχήμα της Επιτροπής Τουρισμού, εμείς δεν συμμετέχουμε, με απόφαση του Δήμου. Ο κλάδος μας έχει πονέσει πολύ και είναι ο κλάδος που τραβούσε και το “καράβι” που λέγεται Σύρος. Όταν κάθε χρόνο η “Τερψιχόρη” δίνει κάποια δωρεάν γεύματα και φτάνουμε στα 6.000 ευρώ, περιμένουμε κάποια ανταπόκριση και από άλλους φορείς και από τον Δήμο. Δηλαδή ότι αυτό που προσφέρει κάθε επιχείρηση, να μην πηγαίνει στον “αέρα”, αλλά να πιάνει τόπο.

Εμείς περιμένουμε να τελειώσει η σεζόν και να ηρεμήσει το νησί και να συζητήσουμε. Θα ζητήσουμε από τον επόμενο μήνα να δούμε τι υπάρχει στις σκέψεις της Δημοτικής Αρχής. Να δούμε όλο το πλάνο τους για τον τουρισμό. Φέτος έχουμε νέα Δημοτική Αρχή. Πέρασε ένα διάστημα, αλλά πλέον πρέπει να δούμε τι υπάρχει για το μέλλον. Γιατί η κάθε Δημοτική Αρχή καλώς ή κακώς, δεν μπορεί να δείξει άμεσα αποτελέσματα. Όμως, δεν μπορεί να υπάρχει ένας σχεδιασμός μόνο για ένα καλοκαίρι. Θέλουμε να δούμε τι προοπτική έχουν για τον τουρισμό στο νησί.

Να πω πως έχουμε το παράδειγμα της Μήλου. Κυμαίνεται στις υποδομές (κλίνες, αεροδρόμιο) περίπου στο ίδιο επίπεδο με εμάς. Όμως τα νούμερά της ξεφεύγουν σε αφίξεις και τζίρους. Ας δούμε τι συμβαίνει.

Επίσης, εδώ στη Σύρο, εδώ και χρόνια ισχύει το “διαίρει και βασίλευε”. Δεν κοιτάμε το κοινό καλό. Δυστυχώς, αυτό υπάρχει όμως πρέπει να αλλάξει”.

· Στη Σύρο βλέπουμε και επενδύσεις σοβαρές στον τομέα του τουρισμού. Πώς αξιολογείτε αυτή την κατάσταση; Είναι ένας ακόμη λόγος που υπαγορεύει ότι πρέπει να υπάρξει σχέδιο για τον τουρισμό;  

“Ακριβώς. Και επειδή υπάρχουν αρκετοί ξένοι επενδυτές, προφανώς κάτι βλέπουν και έρχονται στο νησί. Το ζητούμενο είναι αυτοί οι επενδυτές να παραμείνουν και να μην οδηγηθούν να πουλήσουν τις επιχειρήσεις τους σε δύο χρόνια. Ενώ έρχονται με αισιοδοξία, κάποιοι φεύγουν.

Πρέπει να υπάρξει ένα πλάνο, ένας σχεδιασμός για να στηριχθούν και οι επιχειρήσεις μας και οι νέες επιχειρήσεις που ανοίγουν από ξένους επενδυτές. Η ύπαρξη και ξένων επενδυτών, μας βοηθά στο να δούμε επιχειρηματικά και κάποια καλά παραδείγματα. Όμως το νησί, πρέπει να έχει ένα πλάνο για το αεροδρόμιο, για το λιμάνι, για την αποκομιδή σκουπιδιών, για τον τόπο συνολικά. Αν δεν υπάρχει ένα σαφές πλάνο, γιατί να γίνουν επενδύσεις;”.