Η διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου έδωσε διευκρινίσεις για τη χρήση της λιμενικής εγκατάστασης, μπροστά από την πλατεία του Φοίνικα, μετά από περιστατικά παρεμπόδισης εξυπηρέτησης μικρών σκαφών

Λιμενική εγκατάσταση και προοπτική εξυπηρέτησης κρουαζιέρας

Η ορθή χρήση της λιμενικής εγκατάστασης μπροστά από την πλατεία του Φοίνικα, η οποία επιτρέπεται βάσει νομοθεσίας να εξυπηρετεί τον κατάπλου μικρών σκαφών, φουσκωτών ή και τέντερ κρουαζιερόπλοιων, απασχόλησε την τελευταία συνεδρίαση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, κατά τη διάρκεια της οποίας διευκρινίστηκε, πως απαγορεύεται να κολυμπούν πολίτες σε εκείνο το σημείο.

Τα παραπάνω, ειπώθηκαν με φόντο πρόσφατα γεγονότα παρεμπόδισης πρόσδεσης μικρών σκαφών στην εγκατάσταση, από ιδιώτες – κατοίκους του χωριού, χωρίς να νομιμοποιούνται για τέτοιες ενέργειες, καθώς, όπως τόνισε ο λιμενάρχης, Παναγιώτης Καραμήτσας, σε τέτοιες περιπτώσεις και αν αυτές καταγγελθούν στο Λιμεναρχείο Σύρου, οι αναρμόδιοι οδηγούνται σε αυτόφωρο.

Το θέμα “άνοιξε” με φόντο την απόφαση για τοποθέτηση δεστρών 5 τόνων, ώστε να εξυπηρετούνται με ασφάλεια φουσκωτά ή τέντερ στην περιοχή, στην περίπτωση που έχει γεμίσει το λιμανάκι του Φοίνικα και δεν υπάρχει χώρος.

Τη διαφωνία του με τις ενέργειες του Λιμενικού Ταμείου Σύρου εξέφρασε ο πρόεδρος της Κοινότητας του Φοίνικα, Γιώργος Περρής, χαρακτηρίζοντας τον χώρο ως τόπο αναψυχής για το χωριό, με τους αρμόδιους να του επισημαίνουν πως πρόκειται για λιμενική εγκατάσταση.

Επιπλέον, άκρως διαφωτιστική υπήρξε η τοποθέτηση του πλοηγού της Σύρου, Λεονάρδου Παλαιολόγου στη συνεδρίαση, ο οποίος γνωστοποίησε το ενδιαφέρον εταιρειών κρουαζιέρας (MSC Cruises και Celebrity Cruises), που μέχρι σήμερα επιλέγουν τη Μύκονο, όμως λόγω υπερτουρισμού, αναζητούν εναλλακτικούς προορισμούς. Σύμφωνα με όσα εξήγησε, ο Φοίνικας είναι η ιδανική περίπτωση για τόσο μεγάλα κρουαζιερόπλοια, αφού με τέντερ, μπορούν να αποβιβάζονται επισκέπτες.

Κ. Γαβιώτης: “Πρώτα θα γεμίζει η μαρίνα και μετά θα εξυπηρετεί η λιμενική εγκατάσταση”

Σαφής ως προς το γεγονός πως ο χώρος αποτελεί λιμενική εγκατάσταση, υπήρξε ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κώστας Γαβιώτης. “Το να πάει ένα σκάφος να δέσει για να ψωνίσει και να εξυπηρετηθεί και να φύγει, εννοείται το κάνουμε και καλώς το κάνουμε. Αν έχουμε χώρο μέσα στη μαρίνα (λιμανάκι) εννοείται ότι γεμίζουμε πρώτα τη μαρίνα. Αν δεν έχουμε χώρο να εξυπηρετήσουμε στη μαρίνα, θα πηγαίνουν σκάφη κι εκεί”, δήλωσε σε απόλυτο τόνο, επισημαίνοντας με νόημα, μάλιστα, αναφορικά με τα περιστατικά παρεμπόδισης μικρών σκαφών να δέσουν, πως, “και θέλω αυστηρά, να έχουμε τη διαχείριση εμείς και κανένας άλλος. Αυστηρά”.

Παρομοίως, μίλησε και ο υπεύθυνος διαχείρισης της μαρίνας του Φοίνικα, Νίκος Χαλαβαζής, υποστηρίζοντας πως, “εκεί εξυπηρετεί για φουσκωτά γιατί κάποιες περιόδους έχουμε αρκετά”. Όπως πρόσθεσε, αυτονόητο είναι πως, “δεν μπορούμε τα φουσκωτά να τα βάζουμε ανάμεσα σε μεγάλα σκάφη (σ.σ. στη μαρίνα) και να δέχονται αυτές τις πιέσεις” και άρα, εξήγησε πως, “όταν δεν έχουμε χώρο, καλό θα είναι να τα πηγαίνουμε κάπου αλλού που να είναι και πιο όμορφα”.

Σε ανάλογο ύφος και ο προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας, Ρένος Ζερβός, σχολίασε, πως, “καταρχήν θα “δένει” ό,τι πηγαίνει. Ό,τι μπορεί να εξυπηρετηθεί και από εκεί και πέρα, υπάρχουν και προοπτικές”.

Γ. Περρής: “Εμείς βλέπουμε ότι είναι χώρος αναψυχής”

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Κοινότητας του Φοίνικα, Γιώργος Περρής κατέθεσε τη διαφωνία του ως προς τα παραπάνω, γνωστοποιώντας την αντιπρόταση των μελών της Κοινότητας.

“Έχετε σημειώσει πως θα μπουν δέστρες στο χώρο που είναι με την ανάπλαση της πλατείας. Τουλάχιστον εμείς, βλέπουμε ότι είναι ένας χώρος αναψυχής”, ανέφερε, διερωτώμενος παράλληλα: “Αναρωτιόμαστε πού θα βγαίνουν τα μεγάλα σκάφη, στα πεζούλια; Στον χώρο αναψυχής που θα κάθονται οι επισκέπτες της πλατείας;”. Ο ίδιος μετέφερε και ένα παράδειγμα από την καλοκαιρινή περίοδο προκειμένου να στηρίξει την άποψή του. “Είδαμε ένα αποτυχημένο παράδειγμα αυτό το καλοκαίρι. Ήρθαν σκάφη και έδεσαν εκεί και είδαμε πάρα πολλές ανωμαλίες, πάρα πολλές καταχρήσεις και επεμβάσεις από ανθρώπους αναρμόδιους. (…) Ήρθαν οχήματα πάνω στην πλατεία, στον πεζόδρομο για να εφοδιάσουν αυτά τα μεγάλα σκάφη, καλώδια εκτεθειμένα που πήραν τα σκάφη ρεύμα από ιδιωτική επιχείρηση και καλώδια – μπαλαντέζες πάνω στην πλατεία, που κυκλοφορεί κόσμος”. Επίσης, ανέφερε ονομαστικά πως, “ιδιώτης κανόνιζε ποιο σκάφος θα δέσει και ποιο όχι. Είπε: “μη δέσεις εσύ, γιατί περιμένω κάποιους δικούς μου””.

Σε συνέχεια των ανωτέρω, ο κ. Περρής σημείωσε πως, “δεν είμαστε αρνητικοί στο να μπουν δέστρες στο σημείο να εξυπηρετήσουν. Όμως, επειδή αυτός ο χώρος είναι μοναδικός χώρος αναψυχής για το χωριό, έχει σχεδιαστεί και έχει γίνει πλατεία, τα σκάφη που θα έρχονται, θα βγαίνουν πάνω στα πεζούλια που κάθεται ο κόσμος;  Προτείνουμε να γίνουν αυτές οι ενέργειες στον προσήνεμο μόλο που είναι διαθέσιμος”.

“Δεν μπορείς να απαγορεύσεις την πρόσδεση. Πληρώνουν λιμενικά τέλη”

Για μία ακόμη φορά, ο κ. Χαλαβαζής επεσήμανε πως στο σημείο θα δένουν μόνο μικρά σκάφη, με τον λιμενάρχη, δε, να τονίζει πως τη διαχείριση εκεί την έχει πρώτα το Λιμενικό Ταμείο Σύρου.

“Στις μαρίνες και στις λιμενικές εγκαταστάσεις, τη διαχείριση την έχει το Λιμενικό Ταμείο, όπως γίνεται στον Φοίνικα, όπως γίνεται στο αλιευτικό καταφύγιο και σε όλη την Ελλάδα.

Προφανώς όταν δεν έχει νερό, δεν θα πάρει νερό, όταν δεν έχει ηλεκτρικό, δεν θα πάρει ηλεκτρικό. Τώρα αν κάποιος είναι αναρμόδιος, πρέπει να μας το πείτε να πάει αυτόφωρο”, ξεκαθάρισε ο κ. Καραμήτσας, με τον Κώστα Γαβιώτη και τον Ρένο Ζερβό να επαναλαμβάνουν μάλιστα πως είναι λιμενική εγκατάσταση και πως ως τέτοια έλαβε χρηματοδότηση για να γίνει η ανάπλαση.

“Μιλάτε για την ανάπλαση της προβλήτας του Φοίνικα, η οποία έγινε από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο πήρε αυτή τη μορφή και έχει βάλει όλο τον εξοπλισμό το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο. Επίσης, είναι εντός χερσαίας ζώνης λιμένα, πρόκειται για μία μικτή εγκατάσταση όπως στην Ερμούπολη”, σχολίασε ο κ. Ζερβός, υπενθυμίζοντας πως, “και εκεί υπάρχουν πεζοδρόμια που συμβιώνουν σκάφη τουριστικά με τραπεζάκια και με άλλες χρήσεις. Μπορείτε άνετα να συμβιώσετε και εκεί με την πρόσδεση ενός μικρού αριθμού – ένα, δύο φουσκωτά -, οι οποίοι θα βγουν στην προβλήτα που είναι διαμορφωμένη. Και μεγάλο, αν μπορεί ένα, θα υπάρχει”.

Ξεκαθάρισε δε, πως, “υπάρχει μία παρεξήγηση. Εκεί και ένα τέντερ να πλησιάσει – γιατί είναι χώρος που βγαίνουν τέντερ όταν πλοίο δέσει αρόδου – μπορεί. Εκεί είναι προβλήτα και δεν κολυμπάει κόσμος”. Επεσήμανε επιπρόσθετα, πως, “όσοι αράζουν εκεί, πληρώνουν λιμενικά τέλη. Και όπως είπε και ο λιμενάρχης δεν μπορείς να του απαγορεύσεις την πρόσδεση. Είναι χαρακτηρισμένη λιμενική εγκατάσταση”.

Πλοηγός Σύρου: Προοπτική για μεγάλα κρουαζιερόπλοια που “αφήνουν” τη Μύκονο

Αναφορικά με την προοπτική που ανοίγεται για την κρουαζιέρα στον Φοίνικα, από κρουαζιερόπλοια που απομακρύνονται πλέον από τη Μύκονο ως επιλογή, μίλησε ο πλοηγός Σύρου, Λεονάρδος Παλαιολόγος.

“Σήμερα (σ.σ. προχθές) αυτή τη στιγμή στη Μύκονο έχει 6 κρουαζιερόπλοια και έχουν βγει στο λιμάνι 19.000 επιβάτες. Κάποιες από τις εταιρείες, δεν είναι ευχαριστημένες από τον υπερτουρισμό και οι επιβάτες δυσανασχετούν και ψάχνουν εναλλακτικό λιμάνι. Το μόνο νησί που μπορεί να εξυπηρετήσει τέτοιου μεγέθους πλοία είναι η Σύρος, κανένα άλλο” σημείωσε.

Εξηγώντας μάλιστα τις δυνατότητες από άποψη χωρητικότητας του λιμένα Ερμούπολης, κατέδειξε γιατί μπορεί να εξυπηρετήσει ο Φοίνικας μεγάλα κρουαζιερόπλοια. “Δυστυχώς το λιμάνι μας, μπορεί να εξυπηρετήσει πλοία μέχρι 270 μέτρα με βύθισμα 7,40 μέτρα, με ιδανικές καιρικές συνθήκες. Όταν μία εταιρεία κρουαζιέρας, ποντάρει στο νησί, αυτό σημαίνει ότι θα έρθει, θα πουλήσει την κρουαζιέρα της στον επιβάτη και θα έρθει για να βγει ο επιβάτης στο νησί. Άρα, εμείς σαν νησί πρέπει να δώσουμε εναλλακτική λύση”, σχολίασε, λέγοντας μάλιστα πως, “το αγκυροβόλιο της Σύρου δεν μπορεί να εξυπηρετήσει. Ο λόγος είναι ότι θα πάει με ασφάλεια να αγκυροβολήσει εκεί το πλοίο, αλλά μετά με τα τέντερ θέλει 1,5 μίλι να ταξιδέψει, να βγει στο μπουγάζι που γνωρίζουμε όλοι μας ότι το καλοκαίρι επικρατούν βόρειοι άνεμοι - τα μελτέμια - και θα είναι ταλαιπωρία για τους επιβάτες”.

Άρα, επεσήμανε πως, “αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να προσεγγίζουν τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια από 270 μέτρα μέχρι 330 μέτρα, έξω από τον Φοίνικα, να φουντάρουν, να κατεβάζουν τα τέντερ τους, όπως είχε κάνει πριν ένα μήνα το Celebrity Αscent 330 μ. - που είχε και άρρωστο – και να βγαίνουν έξω οι επιβάτες”. Ο κ. Παλαιολόγος εξήγησε ακόμη πως, κάποιοι επισκέπτες θα βγαίνουν και θα μένουν στον Φοίνικα ή θα πηγαίνουν Ποσειδωνία και ορισμένοι Ερμούπολη. Σχολίασε δε, πως, “δεν βγαίνουν όλοι έξω, αλλά βγαίνουν και βγαίνουν ελεγχόμενα”, λέγοντας πως, “δύο μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας προσέγγισαν τη Σύρο (MCS Cruises και Celebrity Cruises)”.

Σημειώνοντας μάλιστα πως, “από το 2016 και μετά η Σύρος έχει πτωτική πορεία στην κρουαζιέρα”, υποστήριξε πως, “καλό είναι για το νησί να εστιάσει τι θα κάνει”. Γνωστοποιώντας πως αυτά έχουν συζητηθεί με τη Δημοτική Αρχή, πρόσθεσε πως, “στην αρχή θα “κυνηγήσουμε” τα πλοία που ακυρώνουν τη Μύκονο και ψάχνουν εναλλακτικό προορισμό και ο μόνος προορισμός είναι η Σύρος”. Καταλήγοντας στο θέμα, ο πρόεδρος του Λιμενικού  Ταμείου, επεσήμανε πως είναι ένα πολιτικό ζήτημα, γνωστοποιώντας σχετικά πως, “με τον δήμαρχο που έχουμε κάνει κουβέντα μας λέει ότι είναι θετικός. Θα το δουλέψουμε”.