Ζητούν χρήματα από ηλικιωμένους ανθρώπους κυρίως, με πρόσχημα δήθεν τροχαίο ατύχημα συγγενικού προσώπου τους, που χρήζει νοσηλείας

Νέα “επίθεση” με τηλεφωνικές απάτες σε πολίτες της Σύρου

Αντανακλαστικά από τους κατοίκους του νησιού, μετά από το πρώτο περιστατικό εξαπάτησης γυναίκας από την οποία είχαν αποσπάσει 50.000 ευρώ

“Χτυπούν” ξανά τα τελευταία 24ωρα στο νησί της Σύρου, άγνωστοι που πραγματοποιούν τηλεφωνικές απάτες, καθώς ηλικιωμένοι πολίτες του τόπου, δέχθηκαν τηλεφωνήματα από δράστες, οι οποίοι θέλησαν να τους αποσπάσουν χρήματα, με το πρόσχημα δήθεν τροχαίων ατυχημάτων συγγενικών προσώπων τους.

Τα σενάρια που αναπτύσσουν οι δράστες καλώντας τηλεφωνικώς τους ηλικιωμένους κυρίως βραδινές ώρες είναι ίδια με τα αντίστοιχα που έλεγαν άτομα που εντοπίστηκαν τελικά και συνελήφθησαν προ μηνός στη Λάρισα και είχαν δράση στη Σύρο.

Συγκεκριμένα, μιλούν στους ηλικιωμένους λέγοντας πως κάποιο παιδί ή εγγόνι τους έπαθε σοβαρό τροχαίο ατύχημα και προκειμένου να γίνει η διαδικασία της νοσηλείας, απαιτείται άμεσα να δώσουν χρήματα προς το Νοσοκομείο. Γνωρίζοντας πως αδυνατούν να μετακινηθούν οι ηλικιωμένοι, εξηγούν πως θα μεταβεί κάποιο άτομο έξω από το σπίτι τους, για να παραλάβει τα χρήματα και να τα μεταφέρει στο Νοσοκομείο Σύρου. Εκτός των ανωτέρω, σαν ένα ακόμη σενάριο αναπτύσσεται και η αναφορά πως χρειάζεται να πληρωθεί και κάποιος αστυνομικός που βρέθηκε στον σημείο του τροχαίου, για να προχωρήσει και η Αστυνομία τις δικές της καταγραφές.

Πρόκειται για έναν νέο κύκλο απάτης όπως φαίνεται που έχει ξεσπάσει την τελευταία εβδομάδα στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, με ορισμένους πολίτες να έχουν μεταφέρει στην “Κοινή Γνώμη”, τα περιστατικά προσπάθειας εξαπάτησης που δέχθηκαν οι γονείς τους, βραδινές ώρες, για δήθεν τροχαία.

Επί του θέματος, μίλησε στην εφημερίδα ο υπεύθυνος επικοινωνίας και Τύπου της Αστυνομίας στο Ν. Αιγαίο, Πέτρος Βασιλάκης, ο οποίος εξήγησε πως ευτυχώς μέχρι στιγμής, δεν έχει δώσει κάποιος ηλικιωμένος χρήματα, αφού προφανώς είναι υποψιασμένοι οι ίδιοι και οι οικογένειές τους, από τον πρώτο κύκλο τηλεφωνικών απατών που είχε καταγραφεί το καλοκαίρι και συγκεκριμένα τον περασμένο Ιούλιο.

Μέχρι στιγμής, παραμένει άγνωστο αν οι σημερινοί δράστες βρίσκονται στη Σύρο ή σε άλλη περιοχή της χώρας, αλλά και αν ενδεχομένως συνδέονται με τα πρόσωπα και τη σπείρα που είχε εξαρθρώσει η Αστυνομία τον Οκτώβριο, μετά από έρευνες.

Προφορική αναφορά στην Αστυνομία

Ειδικότερα, για το αν έχουν υπάρξει νέες καταγγελίες στην Αστυνομία στη Σύρο για τις τηλεφωνικές απάτες που δέχονται ηλικιωμένοι, ή απλώς αυτές μεταφέρονται από στόμα σε στόμα στην κοινωνία της Σύρου, ο κ. Βασιλάκης ανέφερε πως αυτή τη φορά δεν έχει γίνει καμία έγγραφη αναφορά.

“Δεν έχουμε μέχρι στιγμής καμία καταγγελία από πολίτη του νησιού. Δηλαδή δεν έχει έρθει κάποιος για να υποβάλει μήνυση, παρά μόνο μία τηλεφωνική ενημέρωση, προφορικού χαρακτήρα”, σημείωσε συγκεκριμένα, αναφερόμενος στο διάστημα από την Κυριακή 17 Νοεμβρίου μέχρι και χθες το απόγευμα, 20 Νοεμβρίου.

Αστυνομία και Νοσοκομείο δεν ζητούν ποτέ χρήματα

Ο κ. Βασιλάκης επεσήμανε εξ αρχής πως οι πολίτες του νησιού οφείλουν να είναι ενημερωμένοι για το τι συμβαίνει αυτό το διάστημα ξανά, σημειώνοντας πως τα σενάρια που προφανώς λένε οι δράστες είναι τα ίδια με εκείνα κατά το πρόσφατο παρελθόν.

Ωστόσο, υπογράμμισε πως οι πολίτες πρέπει να ξέρουν πως ούτε η Αστυνομία, ούτε και το Νοσοκομείο ζητούν χρήματα για υποθέσεις νοσηλείας ή και για να προχωρήσουν διαδικασίες δικονομικού χαρακτήρα.

“Αν είναι τηλεφωνήματα για τροχαία ατυχήματα, στα οποία αναφέρουν πως συγγενείς χρειάζεται να δώσουν χρήματα για να “τρέξει” τις διαδικασίες η Αστυνομία, για άτομο της οικογένειάς τους που δήθεν έχει εμπλακεί σε τροχαίο, θα πρέπει να γνωρίζουν οι πολίτες πως η Αστυνομία ποτέ δεν ζητά από πολίτες χρήματα για οποιαδήποτε δικονομικού χαρακτήρα διαδικασία κάνει”, σημείωσε αρχικά, ενώ πρόσθεσε αναλόγως πως “ποτέ δεν θα πάρει η Αστυνομία πολίτη τηλέφωνο για να πει ότι συγγενικό πρόσωπό του ενεπλάκη σε τροχαίο και χρειαζόμαστε χρήματα και το ίδιο ισχύει και για το Νοσοκομείο”.

Η δράση των επιτήδειων

Για τον χρόνο και τον τρόπο που “χτυπούν” οι δράστες, ο κ. Βασιλάκης υπενθύμισε πως επιλέγουν κυρίως να πανικοβάλουν τους ηλικιωμένους βραδινές ώρες που είναι αδύνατη η μετακίνησή τους, κάνοντάς τους να χάσουν την ψυχραιμία τους.

“Συνήθως επιλέγουν πρόσωπα που φαίνεται πως θα ανταποκριθούν και κατά κύριο λόγο ηλικιωμένα άτομα. Τηλεφωνούν βραδινές ώρες συνήθως και σε διαστήματα που οι ηλικιωμένοι δεν μπορούν να σκεφθούν με ψυχραιμία. Μιλούν για δήθεν ατυχήματα και πανικοβάλλουν τα “θύματά” τους, για να αποσπάσουν χρηματικά ποσά”, σημείωσε, εξηγώντας πως, “αν κάποιο άτομο “τσιμπήσει”, στέλνουν έναν συνεργό τους στην τηλεφωνική απάτη, συνήθως έξω από το σπίτι του “θύματος” και παίρνει τα χρήματα. Ο συνεργός όμως, μπορεί να συμμετέχει σε μία υπόθεση και να μην έχει διαρκή δράση σαν τους άλλους, αλλά να συμμετέχει σε μία ή δύο υποθέσεις που έγιναν στη Σύρο για παράδειγμα”. Αναφορικά με το πρόσωπο που κάνει τα τηλεφωνήματα, προσθέτει πως “όμως, ο “εγκέφαλος”, αυτός που πραγματοποιεί τις τηλεφωνικές απάτες να είναι σε άλλη περιοχή, για παράδειγμα στη Βέροια, στα Ιωάννινα κ.α.”. Υπενθυμίζεται, άλλωστε, πως αυτό συνέβη και με τη σύλληψη ενός Έλληνα και μίας Ουκρανής στη Λάρισα, που εμπλέκονταν στην υπόθεση εξαπάτησης της ηλικιωμένης από τη Σύρο, τον περασμένο Ιούλιο.  

Τα θύματα να χρησιμοποιούν μετά κινητή τηλεφωνική συσκευή

Αυξημένη προσοχή, όμως, χρειάζεται να δείχνουν οι πολίτες που δέχονται τέτοια τηλεφωνήματα και όταν μετά από την απάντησή τους στον δράστη, καλούν το Νοσοκομείο ή την Αστυνομία ή και το ίδιο το συγγενικό πρόσωπό τους για το οποίο πληροφορήθηκαν τον δήθεν τραυματισμό του.

Όπως επισημαίνει ο κ. Βασιλάκης, θα πρέπει αφού κλείσουν τη σταθερή τηλεφωνική συσκευή να χρησιμοποιήσουν κινητό τηλέφωνο. “Αν συμβεί κάτι τέτοιο, η σύσταση είναι η εξής. Τα “θύματα” θα πρέπει όταν κλείσουν το σταθερό τηλέφωνο να καλέσουν είτε το συγγενικό πρόσωπό τους, είτε την Αστυνομία ή το Νοσοκομείο από άλλο τηλέφωνο και αποκλειστικά από κινητό. Κι αυτό για συγκεκριμένο λόγο. Επειδή έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο την ώρα που θα καλέσουν από το σταθερό τους τηλέφωνο, ο δράστης να μην έχει κατεβάσει το ακουστικό του και άρα όταν πάρει το “θύμα” κάποιο τηλέφωνο από την ίδια σταθερή συσκευή να μιλήσουν ξανά με τον ίδιο τον δράστη και να συνεχιστεί η απάτη, υποδυόμενος άλλο πρόσωπο που θα επιβεβαιώσει να δοθούν τα χρήματα”, εξηγεί συγκεκριμένα, λέγοντας πως, αν ο δράστης δεν κλείσει το τηλέφωνο που έκανε, όποιον αριθμό και να καλέσει το θύμα μετά, δεν θα πραγματοποιηθεί, αφού η γραμμή έχει παραμείνει ανοιχτή. “Γι αυτό η Αστυνομία συστήνει να χρησιμοποιηθεί μία άλλη συσκευή και δη κινητό”, επανέλαβε.

Να ενημερωθούν για τις απάτες οι ηλικιωμένοι από τα παιδιά τους

Τέλος, ο κ. Βασιλάκης σχολίασε και τη διαπίστωση πως προκαλεί μεγάλη εντύπωση, πώς οι δράστες γνωρίζουν πρόσωπα και οικογενειακή κατάσταση, ώστε να καλούν στοχευμένα σε ηλικιωμένους με παιδιά και εγγόνια.

“Με κάποιο τρόπο ο δράστης έχει πληροφορηθεί και γνωρίζει ποιους θα καλέσει. Προφανώς από κάπου εξασφαλίζουν λίστες τηλεφώνων ή στοιχείων”, σημειώνει, λέγοντας τέλος πως “είναι σημαντικό επειδή οι ηλικιωμένοι δεν θα πληροφορηθούν για τις τηλεφωνικές απάτες από τις ιστοσελίδες ή και τις εφημερίδες, τα παιδιά ή τα εγγόνια τους να τους ενημερώνουν για τα περιστατικά τηλεφωνικής απάτης ώστε να μην πέφτουν θύματα. Το να είναι ενημερωμένοι οι ηλικιωμένοι από τα συγγενικά πρόσωπά τους γι' αυτή τη δράση που υπάρχει είναι άκρως σημαντικό και βοηθά”.