“Γκρίζο” οικονομικό αποτύπωμα σε καταστήματα και εστίαση
- Τρίτη, 7 Ιανουαρίου, 2025 - 06:18
Χωρίς “λίπος” κινήθηκαν οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς για τη συντριπτική πλειοψηφία των εμπορικών καταστημάτων και των επιχειρήσεων εστίασης, στη Σύρο, καθώς οι ιδιοκτήτες τους είδαν τις εισπράξεις να κινούνται πτωτικά σε σοβαρό βαθμό, συγκριτικά με πέρυσι.
Η περιορισμένη καταναλωτική κίνηση και η “συρρικνωμένη” επισκεψιμότητα στους δύο κλάδους, δεν επέτρεψαν σχεδόν καμία οικονομική “ανάσα” στην τοπική αγορά, κατάσταση που δημιουργεί αρνητικά δεδομένα και για το επόμενο διάστημα, όπως περιγράφουν στην “Κοινή Γνώμη” γλαφυρά οι πρόεδροι του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου και της “Τερψιχόρης”, Βαγγέλης Αλεξανδρίδης και Δημήτρης Αρβανίτης, αντίστοιχα.
Β. Αλεξανδρίδης: Πτωτική η κίνηση κατά 10% συγκριτικά με πέρυσι
Αρχικά ο κ. Αλεξανδρίδης έκανε μία παρατήρηση για τον μήνα Δεκέμβριο. “Να πω πως ο Δεκέμβριος για εμάς χωρίζεται σε δύο μέρη, όπως το παρατηρούμε με διάφορους επαγγελματίες. Μέχρι και 15 – 17 Δεκέμβρη η κίνηση ήταν αρκετά υποτονική, συγκριτικά με αντίστοιχα διαστήματα προηγούμενων ετών. Αυτό φέτος, οφείλεται και στο γεγονός πως ένα μεγάλο πολυκατάστημα άρχισε να λειτουργεί στο νησί”, δήλωσε πρωτίστως, εξηγώντας πως προσέλκυσε καταναλωτικό κοινό. “Πέρασε αρκετός κόσμος από εκεί και η “πίτα” πήγε εκεί”, επεσήμανε, λέγοντας πως υπήρξαν συνέπειες στα υπόλοιπα καταστήματα. Ωστόσο, για το υπόλοιπο τμήμα του Δεκεμβρίου, ανέφερε: “Το γιορτινό τμήμα του Δεκεμβρίου στην αγορά, όπως βλέπω είναι κάτω συγκριτικά με πέρυσι, όμως όχι τραγικά. Όπως το εκτιμήσαμε προς το παρόν, κινήθηκε ένα 10% κάτω η πτώση συγκριτικά με πέρυσι”.
Αναφορικά με τη γενικότερη κατάσταση, ο πρόεδρος του Εμπορικού σημείωσε: “Δυστυχώς, μπαίνουμε σε δύσκολες περιόδους από τώρα και μέχρι το Πάσχα, γιατί θα είναι υποτονική η κίνηση”. Συμπλήρωσε, δε, πως τα μεγάλα πολυκαταστήματα “δημιουργούν τεράστια οικονομικά προβλήματα γιατί κάνουν μία αφαίμαξη της αγοράς”, ενώ στα θετικά το μόνο που ανέφερε είναι πως “απασχολούν κάποιους συντοπίτες μας”. Κατά τα λοιπά επανέλαβε πως “φέρνουν αρνητικές συνέπειες για την αγορά”.
Εκτός των ανωτέρω, παρατήρησε ακόμη πως “ούτε τα περίπτερα μπορούν να επιβιώσουν. Κλείνει το ένα μετά το άλλο”. Συμπλήρωσε δε πως και αυτά “έχουν εισπράξει συνέπειες από τη γενικότερη αναδουλειά στο νησί, αφού έχουμε και μεγάλα καταστήματα που παρέχουν όλα τα προϊόντα των περιπτέρων”.
Οι ελπίδες… στρέφονται στις χειμερινές εκπτώσεις
Παρακάτω έδωσε απαντήσεις για το αν η προσεχής εκπτωτική περίοδος, εκτιμά πως θα δώσει μία μικρή “ανάσα” στον κλάδο. “Αρχίζουν οι εκπτώσεις από την επόμενη Δευτέρα και θα διαρκέσουν μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου. Σίγουρα με εξαίρεση κάποια δώρα, ο κόσμος έκανε τις αναβολές του για αυτό το διάστημα”, παρατήρησε, εξηγώντας παράλληλα πως “όσο θα περνούν οι μέρες, τόσο καλύτερες εκπτώσεις θα υπάρχουν προς όφελος των καταναλωτών θα είναι”. Μάλιστα, θέλησε να επισημάνει πως είναι σημαντικό οι καταναλωτές να στρέψουν το βλέμμα στην τοπική αγορά, λέγοντας πως “και ποικιλία θα υπάρξει και προσφορές. Ας μην εστιάζουν στο διαδίκτυο μόνο. Προτροπή είναι ο κόσμος στο νησί να κοιτάξει το συμφέρον του και ταυτόχρονα και τον τόπο του”.
Ερωτηθείς για το αν υπάρχει φόβος για “λουκέτα” σε ορισμένα καταστήματα, με φόντο και τις γενικότερες οικονομικές απαιτήσεις που υπάρχουν και πρέπει να καλυφθούν, ο κ. Αλεξανδρίδης ανέφερε: “Είναι πολλά τα μηνύματα που δέχομαι. Καταστήματα με 20 και 30 χρόνια λειτουργίας στο κέντρο έχουν μία δυναμική και θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις δύσκολες συνθήκες, αν αυτές έρθουν. Καταστήματα που μετρούν 3,4 ή 5 χρόνια, φοβάμαι πως εκεί θα υπάρξει πρόβλημα”. Επεσήμανε, μάλιστα, πως “όπως βλέπω την κίνηση στην αγορά του νησιού γενικότερα, λόγω του ότι μαζεύονται μεγάλα καταστήματα πολυεθνικών – για παράδειγμα μεγάλα σούπερ μάρκετ “σάρωσαν” σχεδόν όλα τα μίνι μάρκετ -, παρομοίως, θα υπάρχει πρόβλημα με φόντο την άφιξη μεγάλου πολυκαταστήματος στο νησί. Αν είναι δέκα πιο μικρά μαγαζιά, φοβάμαι πως θα περιοριστούν σε αριθμό”. Θέλησε να σημειώσει πως “κι άλλες αλυσίδες φλερτάρουν με το νησί μας”, κάτι που είπε πως “θα φέρει συνέπειες σε μικρές επιχειρήσεις”. Πλέον, πανελλαδικά επεσήμανε πως “δεν υφίσταται αυτό που λέγαμε ραχοκοκκαλιά της οικονομίας. Το 2010, με στοιχεία της ΕΣΕΕ είχαμε 810.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Το 2020 ήταν 450.000 επιχειρήσεις. Το 2023 ήταν 280.000 επιχειρήσεις. Για ποια ραχοκοκκαλιά θα μιλήσουμε;”.
Εκτίμησε, δε, πως, “θεωρώ πως θα παραμείνουν μόνο μικρομεσαίες επιχειρήσεις με εξειδίκευση σε κάτι, που θα το παρέχουν ποιοτικά. Διαφορετικά θα επικρατήσουν τα πολυκαταστήματα”.
“Ο Δήμος έπρεπε να λειτουργεί ανακουφιστικά”
Σε αυτή την κατάσταση, ο πρόεδρος επεσήμανε πως και ο Δήμος θα έπρεπε να λειτουργεί ανακουφιστικά για τα καταστήματα και τις επιχειρήσεις. Με φόντο την αύξηση των δημοτικών τελών κατά 35% για το 2025, παρατήρησε τα εξής: “Ο Δήμος πρέπει να είναι δίπλα μας κι εμείς δίπλα του. Πρέπει να είμαστε σαν συνεργάτες, με κοινό στόχο την ανάπτυξη του νησιού μας”. Σε αυτή την κατεύθυνση, επεσήμανε πως “πρέπει να καθόμαστε σε ένα τραπέζι να συζητάμε και να πάρουν τις αποφάσεις που θέλουν. Δεν συμφωνώ με τα δημοτικά τέλη και το είπα στο Δημοτικό Συμβούλιο”. Ολοκληρώνοντας τις απαντήσεις του, σημείωσε πως ο Δήμος “θα πρέπει να φροντίσει να αλλάξει τα δεδομένα για το τι πληρώνει η κάθε επιχείρηση, ανάλογα με το πόσο ρυπαίνει. Μπορούμε να βοηθήσουμε κι εμείς με στοιχεία για να υπάρξει μία δίκαιη κατανομή των βαρών. Θέλουμε να δούμε τον Δήμο να κινείται προς αυτή την κατεύθυνση”.
Δ. Αρβανίτης: “Συννεφιά” στις εισπράξεις των γιορτών
Με γκρίζα χρώματα περιέγραψε την κίνηση στις επιχειρήσεις εστίασης για τα Χριστούγεννα και ο πρόεδρος της “Τερψιχόρης”, Δημήτρης Αρβανίτης, τονίζοντας πως ουσιαστικά όσες εξ αυτών έχουν μείνει σε λειτουργία μέτρησαν σοβαρές απώλειες σε τζίρους. “Η πρώτη εικόνα είναι πως οι γιορτές ήταν υποτονικές. Γενικά δεν υπήρξε κίνηση και πολλοί είπαν πως δεν έχουν ζήσει ξανά τέτοιες γιορτές. Διαχρονικά μέχρι τώρα στη Σύρο, για τον κλάδο μας, οι γιορτές ήταν μία τονωτική “ένεση”, γιατί συνήθως ο Νοέμβριος και ο Ιανουάριος είναι πεσμένοι μήνες τον χειμώνα”, ανέφερε.
Επίσης, τόνισε πως δυστυχώς “περιμέναμε να βγουν κάποια “σπασμένα” από τις γιορτές των Χριστουγέννων, αλλά αυτό δεν έγινε”. Ερωτηθείς να αποτυπώσει σε ποσοστό αυτή την αρνητική εικόνα, υπογράμμισε: “Είχαμε σχεδόν μία πτώση κοντά στο 50% σε σχέση με πέρυσι, στις επιχειρήσεις εστίασης που έμειναν ανοιχτές. Ειδικά ημέρες γιορτών, όπως παραμονή Χριστουγέννων και Χριστούγεννα, παραμονή Πρωτοχρονιάς και Πρωτοχρονιά, χτύπησε 50%”.
Αναφορικά με τις αιτίες γι' αυτή την κατάσταση, ο κ. Αρβανίτης πρόσθεσε: “Σίγουρα δεν βοήθησε ο καιρός κάποιες ημέρες, καθώς τα Χριστούγεννα είχαμε κακοκαιρία με πολλές βροχές. Επίσης, φοιτητές δεν γύρισαν και αρκετοί Συριανοί ταξίδεψαν σε χειμερινούς προορισμούς”. Συμπλήρωσε βέβαια πως “επιβαρυντικά λειτουργεί για τον κόσμο και κάθε οικονομική υποχρέωση που πρέπει να καλύψει, με δεδομένη και τη γενικότερη ακρίβεια”.
Για όλα τα παραπάνω, διαπίστωσε για τα ταμεία της εστίασης πως “δεν βοήθησαν την περίοδο των γιορτών”.
Τέλος, ερωτηθείς να προβεί σε μία εκτίμηση για το πώς θα κυλήσει το επόμενο διάστημα για τις επιχειρήσεις εστίασης στο νησί, ανέφερε: “Δυστυχώς, αν δεν “τράβηξαν” οι γιορτές όσο περιμέναμε και θα θέλαμε, φοβάμαι πολύ πως μέχρι να ανοίξει ο καιρός και να έρθουν οι Απόκριες, θα είναι πάρα πολύ δύσκολη η κατάσταση”. Ο πρόεδρος της “Τερψιχόρης” επεσήμανε, τέλος, πως “πληροφορούμαι πως πάμε και σε αρκετά κλεισίματα, όχι λουκέτα, σίγουρα για μία περίοδο για 30 – 40 ημερών και επιχειρήσεων που ήδη είναι ανοικτά”.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Μικρή πτώση τζίρου στα εμπορικά καταστήματα
2 Σεπ. 2024 - 6:19 - Η Σύρος κερδίζει έδαφος… επισκεψιμότητας τα τριήμερα
22 Μαρ. 2024 - 6:20 - Σε γιορτινό κλίμα οι εμπορικοί δρόμοι της Ερμούπολης
24 Δεκ. 2024 - 6:20 - “Αναγέννηση” της παραδοσιακής αγοράς με βελτιώσεις στα στέγαστρα
3 Δεκ. 2024 - 6:20 - Η Σύρος κινείται σε ρυθμούς “Black Friday”
29 Νοε. 2024 - 6:19