Οδεύει στον διαγωνισμό ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, με ποσό 342.000 ευρώ, αξιοποιώντας το πρόγραμμα “ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ”

Η Καθαριότητα ενισχύεται με δύο απορριμματοφόρα

Παρέμβαση της Μ. Μαυρίκου στο Δημοτικό Συμβούλιο για τυχόν εξελίξεις και σε πρόγραμμα χρηματοδοτικό για την ηλεκτροκίνηση

Στην απόκτηση δύο νέων απορριμματοφόρων μέσω του προγράμματος “ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ” κοιτά η Δημοτική Αρχή, προωθώντας τον απαραίτητο διαγωνισμό, μεθαύριο στη Δημοτική Επιτροπή, καθώς έχει το ποσό των 342.000 ευρώ για τον συγκεκριμένο σκοπό.

Με αυτά τα νέα απορριμματοφόρα, αναμένεται να ενισχυθεί το κομμάτι της Καθαριότητας, το οποίο κατά καιρούς “πρωταγωνιστεί” αρνητικά, εξαιτίας προβλημάτων στον υπάρχοντα στόλο, καθώς είναι γηρασμένος και ζητά συνεχώς συντηρήσεις και ανταλλακτικά.

Τα παραπάνω έγιναν γνωστά στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την Παρασκευή το απόγευμα, οπότε και στη διαδικασία της λογοδοσίας της Δημοτικής Αρχής, τέθηκε ερώτημα από τη δημοτική σύμβουλο, Μαρία Μαυρίκου για τυχόν εξελίξεις με τα δύο προγράμματα “ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ” και τις “Δράσεις ηλεκτροκίνησης για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης” από το πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης” με 1.700.000 ευρώ του Υπουργείου Εσωτερικών.

Εντός των ημερών ο διαγωνισμός για την προμήθεια δύο απορριμματοφόρων

Αρχικά, η δημοτική σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης, παρατήρησε πως “το 60% των μηχανημάτων και οχημάτων έχει πάνω από 17 έτη κυκλοφορίας, οπότε καταλαβαίνουμε τα θέματα κυκλοφορίας που έχουν παλιά οχήματα, αλλά και το πόσο κοστοβόρα είναι”.

Σε συνέχεια και παλαιότερης ερώτησής της, σημείωσε δε, πως “ως γνωστόν, στο πρόγραμμα "ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ” έχει εγκριθεί, ποσό ύψους 342.000 ευρώ για τον Δήμο μας για αγορά μηχανημάτων - οχημάτων. Σε συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής, τον Σεπτέμβριο 2024, ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Υπηρεσιών είχε δηλώσει ότι “μέσα στον Οκτώβριο με Νοέμβριο θα βγει ο διαγωνισμός για δύο οχήματα και συγκεκριμένα ένα απορριμματοφόρο και μία μικρή πρέσα””. Ως εκ τούτου ενώ είχε ετοιμάσει σχετικό ερώτημα για την πορεία του προγράμματος, γνωστοποίησε πως “σήμερα μας στάλθηκε η πρόσκληση για τη Δημοτική Επιτροπή και είδα με χαρά ότι το “ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ” προχωρά”.

Συγκεκριμένα, στην εισήγηση του θέματος για τη συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής αναφέρονται τα εξής: “Στον Δήμο μας υπάρχει ανάγκη προμήθειας ενός απορριμματοφόρου οχήματος τύπου μύλου χωρητικότητας 12m3 με σύστημα ανύψωσης κάδων και ενός μικρού δορυφορικού απορριμματοφόρου μικτού φορτίου 6 tn με υπερκατασκευή τύπου πρέσας χωρητικότητας 4m3 που θα καλύψουν τις ανάγκες στην Καθαριότητα του νησιού.

Σύμφωνα με τις ανωτέρω τεχνικές προδιαγραφές η εκτιμώμενη αξία της προμήθειας των δύο οχημάτων ανέρχεται στο ποσό των 342.999,60 ευρώ συνολικά (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%)”.

Κατά συνέπεια, αναμένεται άμεσα να βγει ο διαγωνισμός για την προμήθεια.

Καθυστέρηση για προμήθεια ηλεκτροκίνητων οχημάτων”

Αμέσως μετά, η κα Μαυρίκου ρώτησε γιατί δεν έχει βγει ακόμη ο διαγωνισμός για την προμήθεια ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αφού ο Δήμος από παλιά έχει χρηματοδότηση ύψους 1.700.000 ευρώ, από το πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης”.

“Ακολούθως, τον Μάρτιο του 2023 εντάχθηκε, με ποσό χρηματοδότησης ύψους Ι.700.000 ευρώ, από το Υπουργείο Εσωτερικών το έργο “Δράσεις ηλεκτροκίνησης στον Δήμο Σύρου - Ερμούπολης από το πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης” για την κάλυψη αναγκών του Δήμου μας σε οχήματα με την προμήθεια: 1 επιβατικού οχήματος (6 θέσεων) για εξυπηρέτηση ΑμΕΑ (με αμαξίδιο), 3 επιβατικών οχημάτων (5 θέσεων), 1 ανατρεπόμενου ημιφορτηγού, 2 λεωφορείων τουλάχιστον 42 θέσεων, 1 λεωφορείου τουλάχιστον 19 θέσεων και 5 σταθμών φόρτισης των οχημάτων”.

Αφού γνωστοποίησε τα παραπάνω, ρώτησε τα ακόλουθα: “Σε ποιο στάδιο βρίσκονται τα εγκεκριμένα προγράμματα “ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ” και “Δράσεις ηλεκτροκίνησης από το πρόγραμμα “ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ””, για την αγορά οχημάτων και μηχανημάτων που κρίνονται απαραίτητα για την ανανέωση του μηχανοκίνητου στόλου που λόγω της παλαιότητας του καθίσταται σε μεγάλο βαθμό μη λειτουργικός και κοστοβόρος λόγω των δαπανών για τη συνεχή επισκευή τους.

Επίσης, εάν η Δημοτική Αρχή προτίθεται να στραφεί σε λύσεις όπως, τη χρονομίσθωση οχημάτων (leasing), την απόκτηση οχημάτων από άλλους Δήμους ή μέσω της διαδικασίας της Διεύθυνσης Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού”.

Υποστηρίζει το leasing

Η ίδια κατέστησε ξεκάθαρη και τη θέση της παράταξής της για ανανέωση του στόλου μέσω leasing. “Εγώ θα υποστηρίξω και πάλι την σε βάθος 5ετιας χρονομίσθωση (leasing) για την απόκτηση καινούργιων οχημάτων και μηχανημάτων. Ο Δήμος με αυτό τον τρόπο διατηρεί τη ρευστότητά του, αφού αποδεσμεύονται σταδιακά τα χρήματα. To ίδιο και ο ΦΠΑ και επίσης βελτιώνεται και η εικόνα του ισολογισμού του Δήμου, αφού ενισχύεται η κεφαλαιακή του αξία”, υπογράμμισε αρχικά, λέγοντας μάλιστα πως την περασμένη χρονιά ο Δήμος δυστυχώς δαπάνησε χρήματα σε ανάγκες συντηρήσεων.

“Είδαμε στον προϋπολογισμό του 2024 ότι πληρώσαμε ένα μεγάλο ποσό για έξοδα συντήρησης και ανταλλακτικά μόνο για τον τομέα της Καθαριότητας. Είδαμε ένα ποσό που “άγγιζε” τα 100.000 ευρώ και σε αυτά δεν περιλαμβάνονται ούτε τα ελαστικά, ούτε τα καύσιμα”, περιέγραψε, λέγοντας μάλιστα πως “καταλαβαίνουμε ότι ένα παλιό αυτοκίνητο “τρώει” και καύσιμα και έχει πολλά έξοδα συντήρησης. Με μία διαδικασία leasing που έχει κάνει ο Δήμος Νάξου και έχω πληροφορηθεί πως θα πάρει ξανά αυτοκίνητα μέσω leasing, ο Δήμος Αλίμου και η Βουλή των Ελλήνων έτσι κινούνται με τα οχήματά τους. Γιατί δεν το κάνουμε εμείς, ώστε να διασφαλίσουμε την ασφάλεια εργαζομένων και πολιτών και να έχουμε ένα σύγχρονο και αξιόπιστο στόλο;”.

Φρ. Βακόνδιος: Αλλαγές στην προμήθεια οχημάτων ηλεκτροκίνησης

Σε απαντήσεις προχώρησε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος εστιάζοντας στο θέμα της ηλεκτροκίνησης, αφού το πρόγραμμα του ΦΙΛΟΔΗΜΟΥ δρομολογήθηκε. Σύμφωνα με όσα εξήγησε, από τα οχήματα που αρχικά είχαν εγκριθεί με το ποσό του 1,7 ευρώ, λόγω των αλλαγών στις τιμές, προκύπτει ανάγκη τροποποίησης της σχετικής προμήθειας.

“Επικοινωνήσαμε με το Υπουργείο και ενημερώσαμε ότι θα κάνουμε έναν διαγωνισμό για 3 μικρά επιβατικά, για 1 μικρό λεωφορείο, τους σταθμούς φόρτισης καθώς και τη σύνδεση με το δίκτυο της ΔΕΗ και αντίστοιχα μετά, όταν γίνει ο διαγωνισμός, θα ζητήσουμε παράταση και τροποποίηση του δελτίου. Τα δύο μεγάλα λεωφορεία με το 1.700.000 ευρώ δεν μπορούν να αγοραστούν, οπότε εκεί θα συζητήσουμε στο Δημοτικό Συμβούλιο και στη Δημοτική Επιτροπή για τις πιθανές αλλαγές. Ίσως εκεί προστεθεί ένα μικρό όχημα και αφαιρεθεί ένα λεωφορείο”, γνωστοποίησε σχετικά με τις κινήσεις της Δημοτικής Αρχής. Τέλος εξήγησε πως τη δεδομένη στιγμή “είμαστε στη συγγραφή των υποχρεώσεων και στις επόμενες Επιτροπές θα έρθει σαν θέμα για να γίνει ο διαγωνισμός του έργου. Έχουμε και έγκριση από την Αποκεντρωμένη”.

Αλ. Αθανασίου: Δεν συμφέρει το leasing

Συμπληρωματικά, ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης έδωσε απαντήσεις κυρίως για το θέμα του leasing, αφού πρωτίστως διευκρίνισε για την ηλεκτροκίνηση πως, “δεν υπάρχει καθυστέρηση αλλά είναι το “χρηματιστήριο” τιμών με τα ηλεκτροκίνητα”.

Ειδικότερα, για τη χρονομίσθωση οχημάτων ανέφερε: “Έχω μιλήσει με τον δήμαρχο Νάξου. Είναι υπέρμαχος του leasing, γνωρίζει βέβαια ότι κάθε φορά που υπογράφει αυτή τη σύμβαση, χάνει ένα αυτοκίνητο. Δηλαδή υπολογίστε πως αν τα αγοράζαμε είναι συν ένα απορριμματοφόρο. Αυτό είναι που μας κωλύει και διαφωνεί και η Υπηρεσία Περιβάλλοντος και η Οικονομική Υπηρεσία.

Δεν φρονούμε ότι είναι η καλύτερη λύση. Είναι ένα έξοδο παραπάνω που είναι σημαντικό.

Δηλαδή να χάσεις 300.000 με 400.000 ευρώ”.

Επεσήμανε ακόμη πως στην ανταποδοτική Υπηρεσία “δεν μπορείς να πάρεις μονοκοπανιά 4 οχήματα που κάνουν τόσες χιλιάδες ευρώ. Είναι πολύ πιο ακριβό”, προβαίνοντας τέλος σε ένα γενικότερο σχόλιο για τον στόλο και την κάλυψη της Καθαριότητας. “O στόλος μετά τον ΦΙΛΟΔΗΜΟ θα πάσχει σε δύο απορριμματοφόρα και σε 6-7 αυτοκίνητα πιο μικρά που είναι για την Άνω Σύρο και τα μικρά στενά”. Έκλεισε την τοποθέτησή του, λέγοντας πως όλα αυτά τα εξετάζει η Δημοτική Αρχή.